Ervaring gezocht met de zwarte 160 liter Premium kruiwagen met 1 wiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Ervaring gezocht met de zwarte 160 liter Premium kruiwagen met 1 wiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 00:40

Heeft iemand toevallig ervaring met deze kruiwagen:

https://www.kruiwagenonline.nl/landbouw ... emium.html

Afbeelding

Met name of dat deze een beetje fatsoenlijk van kwaliteit is. :D Ik weet dat er betere (en duurdere) zijn maar ik ben benieuwd of deze ook goed genoeg is. In de winter moet ik een stukje door de modder en of dat met deze ook te doen is. Ik heb nu een gewone 100 liter maar die vind ik net te klein worden. Een tweewieler vind ik te lastig manoeuvreren.

Mizora

Re: Ervaring gezocht met de zwarte 160 liter Premium kruiwagen met 1 wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 00:58

Ik denk dat wij deze hebben en het grootste nadeel vinden wij dat de handgrepen vrij hoog zitten. Hierdoor til je boven je ideale houding met 1.65m. Doordat het onze hooikruiwagen is (ja, we proberen dat echt gescheiden te houden), heb ik niet meer dan een incidentele evaring met mest.

Hij is wel echt vrij licht van kwaliteit, niet te vergelijken met de 160L Ford-kruiwagens die we ook hebben (en die naar verwachting beide al 20+ jaar oud zijn en vele stagaires en extreem vol beladen zijn hebben overleefd, hoewel zeker 1 van de 2 nu wel naar zijn eind is).

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 01:44

Ik heb exact dezelfde, ook daar besteld. Prima kruiwagen, sterk, veel inhoud en zijn geld zeker waard.
Inderdaad zitten de handvatten niet op de ideale tilhoogte (ik ben 1.73) redelijk vervelend wanneer je met zware lading over straat moet rijden (denk aan straat aantikken met onderstel).
Bij ons is deze nu ook in gebruik voor hooi, mest (en jerrycans in de winter) doen we met een slag kleiner...dat tilt toch net iets fijner de mesthoop hoop.
Wij hebben er overigens wel een nooit- meer-lek band onder gezet...puur omdat we de luchtbanden zat waren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:39

Advies: ga 's winters niet met 160 liter door de modder modderen. 80-100 liter is al zwaar genoeg.

En ja, je kunt een 160 liter niet helemaal vol proppen natuurlijk, maar wie is zo verstandig? :D

Ik heb ook zo'n 160 liter - maar dan een Fort van 20+ jaar net als Mizora, en net als zij voor het hooi - ik hoef geen modder door naar de mestput (en dat is een put, geen bult) maar no way dat ik daar een 160 liter kruiwagen voor ga gebruiken.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:02

wij hebben deze, maar hij valt regelmatig van ellende uit elkaar, daar waar de bouten de bak aan het frame vasthouden is vrij snel kapot gegaan en ik vind hem redelijk ongebalanceerd, wat meer zorgt dat de kruiwagen met mest op de grond ligt.
na dat ik het wiel heb vervangen met een antilekband is het wel beter geworden om door de modder te gaan, maar we zijn eigenlijk al weer snel terug op de kleinere model kruiwagen en hebben voor het grote werk een tweewieler gekocht

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 16:00

Super dank voor jullie reacties! +:)+

De conclusie is dus eigelijk dat deze niet heel handig is als je door de modder moet en als je een mestbult op moet rijden. Eigenlijk ook logisch want dat is veel zwaarder natuurlijk, of je moet er minder in doen maar dan kan ik net zo goed de 100 liter pakken.

De hoge handvaten is ook een minpunt want ik ben zelf ook niet zo groot (1,68). Dat de kwaliteit minder is dan de veel duurdere groene Fort dat is inderdaad logisch. Maar de ervaring qua kwaliteit is dus wisselend. De een vindt 'm stevig genoeg en de ander niet. Ook fijn om te horen dat de anti-lekband een goed idee is want daar twijfelde ik ook over.

Toen ik vroeger mijn paarden nog niet thuis had staan gebruikten we op de stal waar ik stond ook altijd de groene stevige Fort kruiwagens van 160 liter (ze hadden zowel eenwielers als tweewielers) en ik vond dat toen fijne kruiwagens. De tweewieler vond ik onhandig manoeuvreren, vandaar dat ik die niet wil. Maar ik hoefde daar niet door de modder en geen mestbult op te rijden.

Dus: voor de winter is deze dus sowieso geen goed idee. Voor de zomer of voor bepaalde klusjes wel. De kwaliteit van deze is niet geweldig, dus niet voor intensief gebruik.

Ik ga er nog even over nadenken. Misschien dat het wel handig is voor 'erbij', maar niet als vervanging van de 100 liter.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 16:43

Ik zal zo eens kijken welke wij hebben. Ik ben ook niet groot en kan er prima mee rijden.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 17:33

Wij hebben volgens mij dezelfde of een die er enorm op lijkt. Ik kan er prima mee overweg, ook door de modder. Wij gebruiken deze voor hooi, en een tweewieler voor mesten (dat is bij ons alleen allemaal verhard). Ondanks vrij lomp gebruik zo nu en dan :+ gaat hij bij ons in elk geval nu 2 jaar zo der schade mee. Dit is een van de onze:
Afbeelding
Mmm nu ik zo kijk lijken de handgrepen bij de onze minder ver omhoog te staan?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 23:08

LaDonna dat is een duurdere en stevigere versie die jullie hebben zo te zien. ;) De handvaten zitten daar inderdaad lager.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:37

Ibbel schreef:
Advies: ga 's winters niet met 160 liter door de modder modderen. 80-100 liter is al zwaar genoeg.

En ja, je kunt een 160 liter niet helemaal vol proppen natuurlijk, maar wie is zo verstandig? :D

Ik heb ook zo'n 160 liter - maar dan een Fort van 20+ jaar net als Mizora, en net als zij voor het hooi - ik hoef geen modder door naar de mestput (en dat is een put, geen bult) maar no way dat ik daar een 160 liter kruiwagen voor ga gebruiken.

Precies dat en voor het uitmesten van de paddock gebruiken we een 60 ltr bakje; dat is al lastig zat.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 08:35

Even ter grapje/info. Dit is de beste van de 2 Ford-kruiwagens bij ons thuis. Van de ander is de bak wel wat gescheurd, maar dat komt omdat hij langdurig met missende schroefjes toch gewoon zwaar beladen is geweest. Het enige wat versleten is van de kruiwagen op de foto zijn de stalen buizen/grondsteunen. Daar heeft mijn vader nieuwe stukken onder gelast.

Afbeelding

Hier onze lichte uitvoering kruiwagen (de reden van de foto was de kat, maar het is de beste foto die ik heb). Die van ons is trouwens donkergroen, maar ik zie in de tekst ook nergens terug dat die van jou zwart is, wel donker, maar niet zwart.
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 09:03

Ha, wij hebben diezelfde reparatie uitgevoerd - dat is idd het enige dat slijt aan zo'n kruiwagen, de steuntjes. Oh, en de handvaten, die moeten ook wel eens vervangen worden.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 15:04

Mizora ik heb de kruiwagen (nog) niet gekocht maar op de foto's in mijn eerste post lijkt hij zwart. Er zijn heel veel 160 liter kruiwagens te koop en die zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit maar ze zijn wel verschillend zijn van kwaliteit en prijs. Daarom vroeg ik naar de ervaring van specifiek de zwarte.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 15:06

Ik had enorm spijt van het ene wiel, heb er dus een gekocht met twee wielen en dat beviel zoveel beter, ook in de winter! Als ik dan zelf op mijn bakkes ging dan bleef tenminste alles nog in de kruiwagen. _O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 16:00

AstridJ schreef:
Mizora ik heb de kruiwagen (nog) niet gekocht maar op de foto's in mijn eerste post lijkt hij zwart. Er zijn heel veel 160 liter kruiwagens te koop en die zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit maar ze zijn wel verschillend zijn van kwaliteit en prijs. Daarom vroeg ik naar de ervaring van specifiek de zwarte.

Ik heb het nagevraagd bij mijn moeder en zij heeft bevestigd dat wij exact de kruiwagen uit de link hebben. Ik vind hem op de fotos van de website ook niet zwart, maar ik snap dat het wel zo kan ogen. In werkelijkheid is hij dus donkergroen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 18:34

Nu ik goed kijk zie ik inderdaad dat het dezelfde is Mizora, en dan is ie inderdaad donkergroen ipv zwart. :D

Ik heb besloten om het voorlopig te houden bij de 100 liter kruiwagen. :o