Astma/allergie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LillyGuust

Astma/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 19:36

Voor de eigenaars met ZELF astma en/of allergie voor hooi en grassen: Hoe houden jullie het draaglijk?

Iedere ochtend en avond vul ik de netten van mijn eigen pony's met hooi. Daarbovenop geef ik 4x per week een andere eigenaresse haar 5 paarden hooi.

Ik heb altijd wel last gehad ( huiduitslag en reactie op mijn luchtwegen), maar de laatste maanden heeft het grote invloed op mijn dagelijks leven. Ook buiten de paarden om heb ik nu last (combinatie van benauwdheid, gevoel van te weinig zuurstof, hoesten, slijmen,.... Maar ook soms jeukende ogen en vooral ook veel niezen.

Ik heb woensdag een afspraak bij de longarts, aangezien ik ook bij het opstaan vaak al last heb en het dus niet enkel hooigerelateerd meer lijkt te zijn. Ik wou hier vooral wat tips bij elkaar zoeken om het hooi hanteren draaglijker te maken.

Stofmasker is een optie, maar heeft niet meteen mijn voorkeur. Voordroog is vanwege sobere pony's uit den boze. Ik dacht nog aan hooi weken, maar daarvoor moet ik evengoed het hooi eerst droog verplaatsen.

Ps: ik neem al dagelijks anti-allergie pillen

viola

Re: Astma/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:41

Hier hooikoorts patiënt. Ik heb handschoenen aan bij hooi en als het heel erg is toch even een mondkapje als ik het hooi van de balen pak. Maar het allerbeste helpt bij mij de neusspray die ik van de huisarts kreeg. Ik stop mezelf liever niet vol met zooi en vond de allergie tabletten genoeg, maar in corona periode was het toch minder prettig snotterend rond te lopen dat ik wat extra heb gevraagd aan de huisarts. Het is zooi, maar sindsdien nooit meer heftige hooikoorts aanvallen (als ik die neusspray gebruik, wel als ik in het voorjaar nog geen nieuwe heb besteld en het toch zo lang mogelijk probeer uit te stellen)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:51

Bij allergieën voor zaken die via de lucht verspreid worden, zorgen dat je je niet op je slaapkamer uitkleedt en douchen zodra je thuiskomt. Eventueel elke dag schone kleding aan.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 20:55

Als de slijmvliezen eenmaal geirriteerd zijn is het ooit lastig dit weer rustig te krijgen. Je ziet dat je dan in langdurige klachten vervalt.

Soms even het lichaam tot rust laten komen en even de irritatiebron uit de weg gaan? Dus kan er iemand anders misschien een dagje voeren.

Ik merk zelf veel verschil in kwaliteit hooi, goed hooi hoeft niet stoffig te zijn..

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 21:01

viola schreef:
Hier hooikoorts patiënt. Ik heb handschoenen aan bij hooi en als het heel erg is toch even een mondkapje als ik het hooi van de balen pak. Maar het allerbeste helpt bij mij de neusspray die ik van de huisarts kreeg. Ik stop mezelf liever niet vol met zooi en vond de allergie tabletten genoeg, maar in corona periode was het toch minder prettig snotterend rond te lopen dat ik wat extra heb gevraagd aan de huisarts. Het is zooi, maar sindsdien nooit meer heftige hooikoorts aanvallen (als ik die neusspray gebruik, wel als ik in het voorjaar nog geen nieuwe heb besteld en het toch zo lang mogelijk probeer uit te stellen)

Welke neusspray is dit dat jij gebruikt? Ik ben beniewd, want van die gewone neusspoeling sprays werken niet, alleen die echt straffe neussprays wel... Maar die mag je vaak dan niet langer dan een week gebruiken of je neus is kapot en je wordt er afhankelijk van

LillyGuust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-23 21:06

Baloedebeer schreef:
Als de slijmvliezen eenmaal geirriteerd zijn is het ooit lastig dit weer rustig te krijgen. Je ziet dat je dan in langdurige klachten vervalt.

Soms even het lichaam tot rust laten komen en even de irritatiebron uit de weg gaan? Dus kan er iemand anders misschien een dagje voeren.

Ik merk zelf veel verschil in kwaliteit hooi, goed hooi hoeft niet stoffig te zijn..

Hooi is van Venhorst, ik heb het duits kruidenhooi omdat mijn pony's het hier het beste op doen. Het lokaal hooi trekt helaas op niets hier :(

Als het echt erg is kan mijn vriend in de avond wel hooi geven, ze staan namelijk vlak over huis. Maar het voeren van mijn kennis haar paarden is een bijverdienste, dus daar kan/wil ik liever niet zomaar mee stoppen

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 22:44

Zoonlief is ook weer erg allergisch.
Gebruikt neusspray en oogdruppels en daarbij Levocetricine. Alles voorgeschreven door de kinderarts.
Als hij op stal komt en me helpt met hooi geven, dan zorg ik wel dat alles al van te voren in netten klaar ligt, dus alleen opgehangen hoeven te worden. En hij doet dan vaak een beetje vaseline onder zijn neus, die de pollen ook wat tegenhouden.
Misschien wil een stalgenootje het vullen van je overnemen.
Thuis gaat hij douchen en haren wassen.
Kleding gaat de wasmand in. Wasmachine draait hier toch elke dag.
Kleding wordt niet buiten gedroogd, maar gaat een droger in.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 23:04

Hier elke dag een tablet cetrizine en bij benauwdheid een pufje salbutamol.
Met vullen van het hooi doe ik meestal handschoenen aan tegen de uitslag en daarnaast een mondkapje op. Merk echt enorm verschil.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 00:18

Ik ben licht astmatisch en allergisch voor huisstofmijt en stof. Heb de paarden aan huis staan en vul elke dag 18 hooinetten/slowfeeders. Ik heb kleine pakjes hooi en pak elke keer een plak van het hooi af en schud het niet uit. Ik probeer dus zo min mogelijk met het hooi te schudden. De ene lading hooi heb ik meer last dan van de andere. Bij een lading waar ik meer last van heb zet ik een mondkapje op. Ik heb salbutamol en neusspray maar die gebruik ik zo weinig mogelijk, alleen als het echt niet meer dragelijk is. Verder hoest en nies ik veel elke dag en heb constant een loopneus en vaak een piepende ademhaling, een bloedneus, jeukende ogen en oren en eczeem, maar dat neem ik allemaal voor lief. :D Het is al 40 jaar zo en ik weet niet beter, ben het gewend zeg maar. :+ Ik heb dus helaas geen andere tips dan zo min mogelijk het hooi uitschudden en een mondkapje gebruiken. }:0 Handschoenen bij echt contactallergie is ook een goede tip. Als ik balen hooi moet versjouwen vind ik van die flexibele tuinhandschoenen het fijnste werken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 02:16

Een masker scheelt wel veel, zelfs een simpele :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 06:32

Denk ook aan je gezondheid :)

Je kunt zo echt schade aanbrengen aan je longen en je longcapaciteit voortijdig en onomkeerbaar verkleinen.

Dat gaat vervelende gevolgen krijgen als je wat ouder bent.

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 08:20

Ik geef zelf geen hooi, ik borstel alleen als het nat is, ik heb sobere pony’s die altijd buiten staan (met een schuilstal). Als ik een keer hooi moet geven, zet ik een mondkapje op. Dat gaat goed. Op de vorige plek hadden ze voordroog, dat scheelde voor mij echt heel veel! Pony’s deden het er prima op.
En inderdaad, wees zuinig op jezelf, zoals Boras zegt.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 09:40

BillyYasmine schreef:
Welke neusspray is dit dat jij gebruikt? Ik ben beniewd, want van die gewone neusspoeling sprays werken niet, alleen die echt straffe neussprays wel... Maar die mag je vaak dan niet langer dan een week gebruiken of je neus is kapot en je wordt er afhankelijk van

Ik had avamys, en nu een huismerk met dezelfde werkzame stof. Bij veel gebruik gaat je neus idd kapot. Had ik in het begin wel wat last van. Nu gebruik ik de helft van wat me oorspronkelijk werdt voorgeschreven en gaat het prima. Ik probeer het gebruik in het voorjaar zo lang mogelijk uit te stellen en er eind zomer zo snel mogelijk weer mee te stoppen zodat ik het maar een maand of drie gebruik.