Bomen planten op zand.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke1495

Bomen planten op zand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 12:06

Hoi allemaal!

Nu de zomers steeds warmer worden zou ik graag wat meer bomen willen planten op mijn perceel. Ik heb in het weiland al 12 wilgenbomen die goed aanslaan, maar zou op de track rondom mijn bak ook graag wat schaduw willen creëren. De track loopt rondom mijn bak en is zo'n 3 meter breed, maar hier wil ik niets op planten ivm de ruimte die ze nu hebben. Ik heb het idee opgevat om in 3 hoeken van mijn bak per hoek 1 of 2 bomen te planten en in het voorjaar ook wat mooie bloemen te planten.

Nu zijn wilgen mij natuurlijk bekend, maar zijn er nog meer bomen die redelijk snel groeien, en niet onbelangrijk, ook op zand kunnen groeien? Ik zet deze hoeken af dus de paarden zullen er niet bij kunnen.

Dreamboy

Re: Bomen planten op zand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:09

Ik lees even mee. Ik heb ern overdaad aan eikenboom stekjes in mijn bak momenteel. Maar die moet je er juist niet in willen hebben. Heidens karwei om ze er uit te trekken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:10

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:14

Berk, grove den en linde doen het hier goed op zand. Qua struiken heb ik rosa rugosa, meidoorn, hondsroos en duindoorn die het erg goed doen. De hazelaar slaat hier minder goed aan op zand met droogte.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:19

Bij ons in de wei staan: lindeboom, hazelaar, notenboom en een moerbei.
Wij hebben toen ook gekeken naar de geschiktheid op zandgrond en de groeisnelheid.

De notenboom is wel echt super traag (en inmiddels overreden met mest rijden). Die komt ook wel eens voor in de lijst met giftige bomen. De rest zou geen probleem moeten opleveren.

Die lindebomen worden wel aardige joekels. De andere zouden beter in toom te houden moeten zijn.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:03

Snel groeiend wilg, iep, populier, Els. Op zandgrond mits goed verzorgt in de eerste jaren doen veel bomen het wel op (dan ga ik wel van de grondsoort af en niet dat ze in een zandbak annex bak staan)
De soorten zijn voor ca 20 jaar leuk daarna ga je naar de lange termijn bomen.

Voor de lange termijn. Beuk, linde, eik (als je dat stukje kan afsluiten tijden de eikelperiode), Essen alleen rekening houden met de essentaksterfte.

Deze mits goede standplaats gaan voor ca 100 jaar mee

Walnoot is een hele trage maar wij plannen hem weinig omdat ze het zwaarder hebben op zandgrond en ze dan te veel sneuvelen.

Ik zou een mengeling van snelle en trage planten dan plant je toekomstbestendig

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 13:26

Zandgrond als in puur zand (dus als de bak bijv. gekeerd is en er een meter geel zand ligt), of zandgronden, zoals je ook kleigronden hebt, of löss. Als het de eerste is, gaat het je niet lukken, het zand houdt geen water vast en dus slaan de bomen niet aan. Op zandgrond (de tweede) kan het wel. Houdt er rekening mee dat de boompjes/staken met de voeten in de zwarte grond moeten staan. Bij ons (op zandgrond) hebben we met de grondboor tot op een meter geboord, beetje zwarte potgrond in het gat, staak erin steken, aanvullen met wat oude paardenmest en grond en water. Daarna iedere dag water geven, totdat ze aanslaan. Succes!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 14:37

Wij hebben hier op het zand (zomer)linde, grove den, (fladder)iep, haagbeuk, wilg, berk, hazelaar. Allemaal ok voor paarden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 12:53

Ik zie al een paar keer grove den voorbij komen... prachtige bomen, maar zeer lastig om in leven te houden na het planten begreep ik?
Hoe hebben jullie dat aangepakt?
En überhaupt: zandgrond is DROOG..... hebben jullie ze bewaterd?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 13:17

wij hebben ook Zwarte Els, oersterk en zowel nat als droog doet hem weinig. snelle groeier. Je zou ook nog een Plataan kunnen overwegen, doet het hier op zand ook uitstekend. Groeit ook best snel.