Hoeveel m3 bestraten voor stallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missvk

Hoeveel m3 bestraten voor stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 22:01

Hey dankjewel voor het lezen. Afgelopen dagen heb ik na lang wikken en wegen eindelijk een afweging gemaakt en onze stallen aangekocht. Twee ruime stallen die altijd open staan. Er is voor een ouderwetse stal gekozen omdat ik een jonge hengst heb en een shet die soms wel wat rust verdient. Maar tadaaaa daar kwam punt twee...de bestrating. En opnieuw kan ik maar niet kiezen. Paddock platen lijkt mij minder ideaal als je buiten wilt voeren.

Hoeveel m3 hebben jullie als bestrating aangelegd en is dat voldoende?

Ik woon sinds een paar maanden in ons nieuwe huis en kan niet alles realiseren dus moet keuzes maken. De vloer voor de stal wordt door een loonbedrijf gevlakt en onder de stal komen agriplaten. Buiten vind ik dat alleen te glad. Daarom wil ik graag een stukje betegelen. Wat is voor jullie de ideale oppervlakte? Ik denk heel cheap aan gratis betontegels... Iemand daar ervaring mee?

Om ons land +- hectare, maken we een pad van 3 meter breed. Dat is gras.... En dat hoop ik met de jaren te verrijken met allerlei ondergronden. Mijn verjaardagscadeau staat voor een paar jaar vast denk ik.

Hutcherson

Re: Hoeveel m3 bestraten voor stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:48

Ik heb voor mijn huidige twee stalletjes denk ik een dikke 1,5 meter breed en 10 meter lang verhard, maar dat is echt te weinig. Liefst zou ik het hele stuk voor de stallen verharden maar dat wil de gemeente niet hebben.
Wordt altijd erg blubberboel bij minste geringste water.
Bij de ingang van mn nieuwe stal ga ik ook ruim verharden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:03

Kijk eens naar 2ehands stelconplaten.
Bedek je snel een groot oppervlak mee.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:21

Bij ons liggen eerst tegels (die lagen er al) en we hebben roosters ervoor gelegd. Omgekeerde grindtegels op een bed van geel zand ligt mooi stabiel, en kosten vaak niets. Ze zijn alleen kolerezwaar. Als 1 stal met een plank op shethoogte in de deuropgening afgeschermd kan worden dan heeft shetlief snel door dat de hengst er niet kan komen. Roosters zijn mits met een flinke laag geel zand heel fijn. In de stal ligt bij ons een dikke rubber mat mochten ze zacht willen liggen. Maar ze slapen eigenlijk altijd buiten.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:33

Ik zou er maar m² van maken. Hoeft geen meter diep toch?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 00:29

Albert schreef:

Die worden wel snel glad is mijn ervaring

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:27

Matheno schreef:
Albert schreef:

Die worden wel snel glad is mijn ervaring

Je kan ze laten opruwen. Dan wordt er een profiel in geslepen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:39

Ik heb zelf ongeveer 9x3 laten verharden met oude varkensroosters. Dat is genoeg om droog te kunnen eten en klein genoeg zodat ze er niet op gaan rennen.

Die roosters heb ik heel goedkoop op marktplaats gescoord. Ze waren al schoongespoten. Door het gewicht ligt het heel stabiel. Er zijn er in die 14 jaar 2 verschoven, maar dat kwam omdat rijkswaterstaat het slim vond om met zwaar materiaal eroverheen te rijden. Terwijl ze gewoon via de wei konden rijden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 07:42

Mijn zand wordt niet snel modder, als dat wel is dan zoveel mogelijk m2

Ik heb het over de hele lengte van hooiopslag tot mesthoop, ik gok een meter of 25 lang x 4 meter breed. Ik ben begonnen met stoeptegels die al op het terrein lagen en op diverse plekken gratis opgehaald maar dat was een heel gesleep en gedoe omdat de dikte anders was.

Ik heb het zo breed gemaakt omdat ik met de auto en aannhanger voor de stallen kan staan, handig met uitmesten!!

Voor het achterste grotere stuk wat ik later heb bijgemaakt heb ik 2e hands tegels gekocht en laten afleveren. Dat scheelde zoveel werk en in prijs was het ook nog netjes dus blij dat ik dat gedaan heb

Op 2 stukken is pad het iets breder, daar stond voorheen al een stal en nu is dat voerplek geworden.
Verder heb ik ook paden als track, 3 meter is net te doen, 4 vind ik fijner.

Ik heb aantal foto`s gevonden waar je het op kan zien, inmiddels zijn het 4 stallen en het groene stalletje is afgebroken en ook mesthoop/ voerplek geworden

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:12

Voor de stallen hebben wij gewoon gebakken bestrating liggen, in de paddock beton grastegels en ook op een heel stuk richting de paddock grastegels, goed invegen en je hebt een mooie bestrating liggen!
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:16

Als je niet mag verharder met tegels zijn paddockroosters wellicht wel een oplossing om modder in je zand te voorkomen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:11

Missvk schreef:
Om ons land +- hectare, maken we een pad van 3 meter breed. Dat is gras.... En dat hoop ik met de jaren te verrijken met allerlei ondergronden. Mijn verjaardagscadeau staat voor een paar jaar vast denk ik.

Ik vind 3m wel behoorlijk krap hoor, zeker als er ooit andere paarden zouden komen. Ik heb hier een track van 6m breed (wel dubbel zo breed bij het schuilhok) en had al een paard dat schrik had voor de andere paarden. Maar ja, ben zelf niet zo voor de paddock paradise trend, paarden leven graag op open vlaktes, ik hoor toch wel heel wat paarden die erg lang moeten wennen aan het opgeslotene en soms opgejaagde van tracks.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:29

Het is helemaal afhankelijk van wat voor paarden je hebt, wat je wilt doen op de verharding enzo.

Blijft het bij deze 2 paardjes en kunnen ze vrij in en uit de stal lopen en vanaf de verharding het zand op, dan hoeft het in principe maar een strookje van 3-5 meter te zijn in de lengte van het stalgebuwtje, waar ze droog kunnen staan en hooi uit een bak of net kunnen plukken.

Wil je echt een pleintje met een hek er omheen dan zou ik niet smaller dan 5 meter willen. Liever breder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:45

Wij hebben 3 meter breed en de hoek nog om. Gewoon met stoeptegels die hier al waren. Ligt nu ruim 3jr en ze staan er veel. Maar dat is ook geheel overkapt.

Verder onder hooiplekken ook tegels. Daar hebben we oude grindtegels omgekeerd.

hwn schreef:
Missvk schreef:

Ik vind 3m wel behoorlijk krap hoor, zeker als er ooit andere paarden zouden komen. Ik heb hier een track van 6m breed (wel dubbel zo breed bij het schuilhok) en had al een paard dat schrik had voor de andere paarden. Maar ja, ben zelf niet zo voor de paddock paradise trend, paarden leven graag op open vlaktes, ik hoor toch wel heel wat paarden die erg lang moeten wennen aan het opgeslotene en soms opgejaagde van tracks.

Dat is een vooroordeel.

Onze paden zijn niet zo breed en ze maken er veel gebruik van. Paarden gehad die het wel kende en voor wie het nieuw was.
Als we een exra pad toevoegen zoals ene rotonde of slingerpaadje is dat juist wat ze trekt.

Onze bak staat ook altijd open en daar maken ze niet per se meer gebruik van en ook daar zie je ze langs de rand lopen.

Op de bredere paden zien we juist dat ze heel erg afsnijden, in treintje lopen en een smal pad erin lopen. Hier, maar ook op onze oude plek en dus verschillende paarden.

Omdat wij al langere tijd bezig zijn met pp's delen we ook ervaringen en zien de meesten dat paarden juist graag kiezen voor smalle paden en paden die ergens toe leiden en waar iets te doen en te vinden is, zoals bomen, struiken etc.

Wij hebben een grotere heuvel en een bult en dat is bijv erg favoriet. Ook weer bij allemaal, jong, oud, groot en klein.
Onze jaarlingen rennen graag rondjes om de wadi en heuvel.

Ik was begonnen met tegels leggen op een pad. 3 Stoeptegels breed en nu zo een 30meter lang. Dat was voor de kruiwagen naar de mesthoop, maar die is daar niet meer. Nu twijfel ik al 2jr wat ik ermee ga doen. Paarden lopen er soms wel over.
Momenteel ligt er veel zand op, dus is het een stevig zandpad aan het worden. De rest is zwarte grond ana die kant.

Onze buitenom pad is wel grotendeels zand en bij 1 hooiplek hebben we niks gelegd. Die is wel overkapt en laten we zand.

Je moet een beetje kijken wat je wil, hoe het past, hoe het gebruikt wordt etc. We hebben na de overkapping nog een paddock en aan andere kant zandpad waar ze ook vaak liggen. Ik zou nooit alleen steen willen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 15:31

Mestroosters uit ligboxenstallen zijn ook heel geschikt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 16:47

Zoveel als je kunt krijgen qua materiaal of je budget het toelaat om te kopen. Zelf heb ik in meerdere etappes grindtegels opgehaald en voor de inloopstal gelegd. Steeds een stuk erbij en steeds minder modder. Ook liggen daar nu ecorasters. Veel sjouwwerk, maar zo fijn dat t daar droog is.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 21:42

Dank jullie wel voor al jullie reacties en uitgebreide antwoorden. Super fijn en het antwoord is volgens mij dat een deel goed bestraat wel heel erg welkom is.

Bedankt voor jullie fijne en goede reacties. Kan ik veel mee

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:40

Zorg ook vooral goed dat het regen water snel weg kan. Ik zie het liefst alles zo snel mogelijk een putje in lopen

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 22:52

kirsten87 schreef:
Zorg ook vooral goed dat het regen water snel weg kan. Ik zie het liefst alles zo snel mogelijk een putje in lopen

Dankjewel! Ga ik zeker meenemen

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:10

Ik heb een inloopstal voor twee paarden. De gedeeltelijke overkapte verharding is aan de ene lange kant drie meter diep en aan de andere kortere kant vier meter. Dat had ook niet minder moeten zijn. De verharding is perfect als het modderig wordt en om het hooi makkelijk weg te vegen (in de zandpaddock gaat dat veel lastiger). Ik heb gekozen voor ruwe klinkers. Die zijn wat duurder maar wel perfect (niet glad bijvoorbeeld).Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 23:16

Ik heb stelconplaten, ze liggen op de kop, want de onderkant is ruwer. Heb er 2 achter elkaar, dus 4 meter diep. Is een prima stukje, vrijwel altijd droog omdat het een fractie afloopt richting paddock.

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 05:29

Hier ook deels stelconplaten. In vries periode laten we gevallen hooi erop vast vriezen en ook gerust wat poep. Wordt het gelijk minder glad. Voor de stal hebben we net als in de stal rubber matten zodat ze in/uit altijd goed grip hebben. Deels is onverhard en ook heel deel klinkertjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:08

We hebben hier vanalles. De bekende betonplaten. Ander stuk van die 40x60 grindtegels. En nog een stukje puzzelstuktegels. Werkt allemaal prima. Bij ons is de nieuwe stal het hoogst gelegen punt. Aan de ene kant een stukje van 3 meter diep, dat ligt wat lager. Andere kant ligt nog lager. En de paddock / wei ligt ook weer een stukje lager.

Dat is ideaal want de stal is altijd droog, en zelfs als de wei / paddock nat is dan zijn de stukjes bestrating nog droog of kan je het water er zo af vegen naar een lager gedeelte toe +:)+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:03

Ik heb hier betontegels/stoeptegels verzamelt, ik heb 1 soort die iets gladder is maar de rest is ruw genoeg. Ik zou het stuk nog verder willen vergroten maar je raakt hier amper aan (gratis/goedkope) tegels en als je dan toch moet betalen ga ik liever voor paddockroosters :+ .

Van klinkers leggen hoor ik ook al eens goede dingen net zoals van betonroosters uit oude veestallen.

Qua oppervlakte hangt het er veel vanaf op welke grond je zit, op kleigrond is het al snel hoe meer hoe beter maar op zandgrond die na een bui sowieso snel opdroogt is het vooral kwestie van zorgen dat de eetplekken droog zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 11:07

Klinkers moet je sowieso wel opsluiten met boordstenen en misschien een laag stabilisé gebruiken ook of kan dat rechtstreeks op de modderige plek gelegd worden?

Ik heb her en der over 1 smal deel van de wei betonnen stoeptegels onder de grond. Vroeger liep hier namelijk een "kerkepad" en daarna was her voetbalveld en nu paardenwei :+

Ik heb echter nog niet genoeg klinkers zien vrijkomen van onder de grond (ik ga niet de geons omploegen om ze te zoeken) om een stuk te bestraten.

Paddockroosters/grastegels werk ik graag mee. Heb ik voorheen ook gebruikt op een andere weide en werkte prima. Alleen als je verhuisd en ze uit de grond haalt is het vaak wel zo sat je ze stuk trekt. En het verwijderen is zwaar omdat ze vol zand zitten.

In mijn schuilstal heb ik grastegels met daarop rubberen tegels maar tegen het wegzakken in de grond heb ik eerst gronddoek gelegd.

Foto van tijdens de opbouw.

Afbeelding

Afbeelding
Resultaat
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-07-23 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt