Rijbak van 12 x 33 meter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Rijbak van 12 x 33 meter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 13:11

Hoi,

We willen graag een stukje van onze weide afzetten als 'multifunctionele' bak; voor grondwerk, obstakel- en schriktraining, soms wat balkjes lopen in stap en om af en toe in te rijden met onze Tinker van 1.53 meter, zo'n twee tot drie keer per week een half uurtje met voornamelijk stapwerk, wat draven en maximaal een of twee rondjes galop op elke hand.

Nu is de 'bak' best klein; 12 x 33 meter.

Ik had vooral de korte zijde toch heel graag een paar meter langer gehad, maar dat gaat echt niet lukken, helaas.. Óf de weide loopt glooiend op of af, óf er staan heel veel bomen in de weg óf er zijn stukken waar de textuur van de bodem heel onregelmatig en ongelijk is. Heel misschien is het wel nog mogelijk om de lange zijde iets groter te maken tot zo'n 38 meter, maar ook dat is niet zeker.

Onze twee pony's (we hebben nog een kleine Appaloosa pony van 1.20 meter) scharrelen 24/7 in alle vrijheid buiten op de track van de weide en we maken soms een wandeling of een rustige buitenrit met onze Tinker, maar we merken dat beide pony's echt meer (regelmatige en actievere) beweging nodig hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:23

Mijn bak is 18 x 36 en ik reed erin met mijn paard van 1.64m ging prima. Grondwerk of wat stapwerk is goed te doen denk ik maar voor actief rijden is 12 meter wel erg smal voor in ieder geval de tinker.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 27-07-23 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:24

12 meter is echt heel smal, mijn ervaring is dat dat te smal is om fatsoenlijk te kunnen rijden.

Voor de benen/pezen zijn herhaaldelijk korte wendingen niet bevorderlijk.

Ibbel

Re: Rijbak van 12 x 33 meter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:28

12 meter is zelfs te klein om te longeren, een longeercirkel is ook al snel 15 meter of meer in doorsnee. Een longe is niet voor niets 7-8 meter lang.
Prima voor grondwerk, maar ik zou er echt niet in gaan rijden, en al zeker geen galop.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:31

Ik rijd zelf in een 18 x 38 bak en ik vind hem wel echt klein. Moet er niet aan denken als je dan nog 6 meter minder hebt… Ik rijd nu op een paard van 1.62 dus geen eens een hele grote

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:32

Ik wilde net zeggen, 12 meter is echt te klein.

Als de weide glooiend verloopt kunnen jullie misschien beter een bak laten aanleggen en de grond laten egaliseren?

Anders zou ik kijken of er een bak is in de buurt die jullie al dan niet tegen betaling mogen gebruiken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:33

12 meter is echt te kort om te kunnen rijden. Zulke korte wendingen constant is niet best voor je pony zijn benen.

18 x 38 is ook niet ideaal, maar wel doenbaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:35

Werken kan ook op buitenrit.
Qua bak zou ik rondbellen naar lokale loonwerkers en kijken wat die kunnen doen aan stukje vlakken aan maatje longeerbak van 15mx15m ongeveer. Dan kan je in elk geval longeren, grondwerken en wat stap/draf werk doen. Groter kan zeker ook, mits je er de ruimte voor hebt, maar qua minimum is 15x15 wel nodig.
Laatst bijgewerkt door tamary op 27-07-23 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:37

Het is te klein voor de Tinker, voor de kleinere ponies gaat het wel voor wat je erin wilt doen. Zelf heb ik op stal een bak van ca 17 x 33 en mijn volbloed komt daar niet in weg, de ponies van rond de 1.50 redden dat wel maar ook met moeite

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:45

Dat is echt te smal. Ik heb hier een paddock van een kleine 14x32 en daar kwam ik met een B pony enkel in een rustige draf goed door de bochten. Beetje longeren ging nog wel, maar of het gezond is vraag ik me sterk af.
Krappe bochten zijn echt funest voor de benen, dus zelfs als ze het voor je doen moet je je afvragen of het ook goed is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:50

Dat lijkt me echt te smal. Je bent eigenlijk constant kleine voltes aan het rijden. Mijn moeder heeft vroeger in een binnenbak gereden met die afmetingen. Ze kwam er altijd misselijk vandaan, dus dat zegt mogelijk al genoeg.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:56

Als de plek die je in gedachten hebt nu al redelijk vlak en begaanbaar is, misschien is het een idee om de plek te markeren zodat je optisch een beeld krijgt van het formaat wat je dan over houdt om in te kunnen rijden? Misschien dat je er ook als test eens zou kunnen rijden met je Tinker (desnoods gewoon in stap) om te kijken hoe dat gaat met bochten maken, of je daar voldoende ruimte voor hebt.

Bijvoorbeeld dat je op elke hoek een borstel neerlegt ofzo, zodat je binnen de wanden van de denkbeeldige bak alvast kunt kijken of het een formaat is waar je wat meer kan.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:57

Mijn bakje is 13 bij 25 meter, en ik heb een tinker van 1.55. Die kan daar prima uit de voeten ook in galop.
Nu rijden wij niet heel intensief of proefjesgericht, maar in principe kan ik daar alle oefeningen in doen met een beetje creativiteit.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:03

12 meter is wel echt te klein, longeren gaat al op een grotere cirkel... Kun je niet een stukje laten egaliseren?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 14:08

Bedankt voor jullie reacties allemaal. :)

Als de gezondheid van (een van) onze pony's in het gedrang komt, is het een hele makkelijke 'niet doen', natuurlijk. Zeker als het de pezen en gewrichten van onze Tinker overbelast met de korte wendingen. :n

Als we zouden kijken of er in de breedte wat meters bij zouden kunnen, staan er hoogstambomen in de bak.. Dat is ook niet alles, lijkt me?

Wat zouden jullie als absolute minimale breedte aanhouden om in te rijden?
En wat vinden jullie van de 33 meter lengte?

We huren de weide van een oudere dame, die er zelf geen onderhoud aan laat doen.
Alles qua weideonderhoud is voor onze eigen rekening.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:09

Ik heb wel eens een bak gereden van om en nabij 15x37 en dat was met een pony van 1.39 net te doen. Je kon er gewoon in rijden, maar zeker de korte zijde was wel aan de smalle kant. Nu in een bak van om en nabij de 20 meter breed en dat is wel een verademing. Net die 5 meter erbij is zo fijn. 12 meter met een paard die dressuurmatig nauwelijks onderhouden wordt zal best een uitdaging kunnen worden denk ik.

Mag je er trouwens een bak van maken qua vergunningen?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:10

Hoe erg zijn een paar bomen in de bak, met het werk wat dit paard verricht?
Als je daarmeedie krappe wendingen kunt voorkomen, zou ik dat zeker als serieuze optie zien.
Die 33 meter lengte is echt geen probleem, zolang je niet serieus voor dressuurproeven wilt oefenen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:11

Ik zou 18 wel als minimaal aanhouden. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:17

Eatshay schreef:
Als je daarmeedie krappe wendingen kunt voorkomen, zou ik dat zeker als serieuze optie zien.
Die 33 meter lengte is echt geen probleem, zolang je niet serieus voor dressuurproeven wilt oefenen.

Ligt eraan waar die bomen dan staan; als ze over de hele lange zijde staan, heb je er alsnog niks aan.
33 meter lengte heb je niks aan als de breedte niet kan worden aangepast.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:49

Babootje schreef:
Ligt eraan waar die bomen dan staan; als ze over de hele lange zijde staan, heb je er alsnog niks aan.
33 meter lengte heb je niks aan als de breedte niet kan worden aangepast.

Daarom schreef ik ook 'als je daarmee die krappe wendingen kunt voorkomen'.
In jouw voorbeeld is dat dus niet het geval. En dan geb je er idd niets aan, niet qua verbreding, en aan de lengte heb he dan idd ook niets.
Daar zou ik m'n paard echt niet aan wagen, dan werk je continue op een soort volte halve baan. Niet te doen.

Als hij op te rekken is tot bv 30x18 dan kun je er best redelijk in werken.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:06

Eatshay schreef:

Op zich niet erg zolang je er op blijft zitten. Als je pony een keer gek doet en je knalt met je knie tegen zo'n boom is dat niet zo fijn. Of als je er af dondert en je knalt met je rug tegen zo'n boom. Is doemdenkerij maar het zijn en blijven paarden. Het positieve is dat je de bomen kunt gebruiken om te sla ommen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:09

Tja, maar dat kan net zo goed gebeuren met een (houten) bakrand of hindernissen in de bak. Zolang je niet hoeft te bukken voor die bomen en ze staan niet op een hele ongelukkig plek, zou ik er niet zoveel probleem mee hebben.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:23

Ik sluit mij aan bij de mening dat het wel erg krapjes uitvalt.
Bomen in de bak kan ook een goede oefening zijn, zolang de bladeren en takken maar hoger zitten als jou hoofd op je paard 8)7 . Je kan het als richtpunt gebruiken voor bijvoorbeeld voltes te rijden ;)

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:08

Kun je het niet gewoon proberen zoals iemand al eerder aangaf? afzetten met wat pionnen of prikpaaltjes en gaan rijden? Dan heb je een idee of het wat is of niet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:33

Ik vind glooiend op/aflopend minder storend dan een stel bomen tenzij je het dan zodanig breed kan maken dat tussen omheining en de bomen minstens 4m zit.

Dan kan je de bomen idd ook als extra slalom zien.

Als je de bak groter maakt blijft er dan voldoende vrije ruimte over voor de ponies om lekker te scharrelen en te rennen?