hooifeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lotte002

hooifeeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:32

hallo,

ik heb nu al een aantal keer een hooifeeder voorbij zien komen en ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben ?
ik gebruik zelf in de winter een hooinet maar dit lijkt me een stuk fijner en veiliger ?
ik ben benieuwd of deze echt veilig zijn en er geen benen of iets degelijks in kunnen komen te zitten?
(mijn paard is nogal lomp :') ) dus wil graag zoveel mogelijk info hebben voor ik iets aanschaf.

foto ter voorbeeld :)

Afbeelding

DubbelFun

Re: hooifeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:28

Ik snap de gaten aan de zijkant niet zo. Als slowfeeder heeft het geen nut iig, want uit die gaten eten zal geen enkel paard doen die er gewoon van boven bij kan.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:30

Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde vragen, hoe zijn de ervaringen met dit soort hooibakken? Kan er genoeg in voor een paard voor de avond/nacht?? Trekken ze het hooi niet alsnog door de hele stal heen?? Mijn idee was eigenlijk een 3 in 1 hooibak van Natural Feeding. Scheelt weer een voerbak ophangen. Maar de prijs (3 stuks nodig) houdt me nog tegen. Die hierboven staat afgebeeld heeft naar mijn idee dezelfde werking minus de voerbak. Dus mocht iemand nog ervaringen hebben met bovenstaande model (welke uitvoering dan ook), dan ben ik ook erg benieuwd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:35

DubbelFun schreef:
Ik snap de gaten aan de zijkant niet zo. Als slowfeeder heeft het geen nut iig, want uit die gaten eten zal geen enkel paard doen die er gewoon van boven bij kan.

Precies.
Heb de logica van deze ook niet ontdekt. Of er moet een raster voor bovenop zijn.
Want zo geen slow.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:53

Misschien minder stoffig? En minder claustrofobisch? Makkelijker schoon te maken?

Eén van mijn paarden vind het niet fijn om gaat hoofd in een dichte bak te stoppen dus voor haar zou dit misschien wel wat zijn.

TS, hoe heet deze feeder?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:08

Veilig lijkt hij wel er kan nergens een bwen tussen. Maar of er genoeg in kan? En de logica van die gaten en een open bak ontgaat mij ook. Kun je net zo goed een cementkuip in de hoek vast zetten, stuk goedkoper.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:25

Daar zeg je me wat, een cementkuip lijkt de truc idd ook te kunnen doen :o . Mijn insteek was niet het slow feeden, ze mag zoveel eten als ze wil. Maar meer dat ze het hooi niet door de stal heen sleept en dat het veilig is. Ze bestaan met en zonder gaten, denk dat daar het verschil niet in gaat zitten. Misschien dat het frisser blijft met gaten, maar zo heel lang zal het er ook niet in blijven zitten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:33

LadyUrsy schreef:
Daar zeg je me wat, een cementkuip lijkt de truc idd ook te kunnen doen :o . Mijn insteek was niet het slow feeden, ze mag zoveel eten als ze wil. Maar meer dat ze het hooi niet door de stal heen sleept en dat het veilig is. Ze bestaan met en zonder gaten, denk dat daar het verschil niet in gaat zitten. Misschien dat het frisser blijft met gaten, maar zo heel lang zal het er ook niet in blijven zitten.

Een hooinet met hele ruime mazen?
Dat deed de truc bij mijn sjimpie. Hij was niet een die het los ging trekken voor de lol en alsnog door de stal trok.
Maar los op de grond was altijd eerst gewoon eten en dan daarna het lekkerste eruit zoeken en de rest ging door de stal.
Met een net met grote 10x10 mazen at hij wel alles op, zonder dat het slow was.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 22:33

DuoPenotti schreef:
LadyUrsy schreef:

Een hooinet met hele ruime mazen?
Dat deed de truc bij mijn sjimpie. Hij was niet een die het los ging trekken voor de lol en alsnog door de stal trok.
Maar los op de grond was altijd eerst gewoon eten en dan daarna het lekkerste eruit zoeken en de rest ging door de stal.
Met een net met grote 10x10 mazen at hij wel alles op, zonder dat het slow was.

We hebben voor ons paard dekens van Horsegear. Die hebben voorop een ijzeren sluiting, ik vind ze super handig. Maar ons paard heeft hiermee al een keer vastgezeten in het hooinet. Ze begon te schuren tegen het hooinet en toen zat ze dus vast. Vandaar dat ik liever geen hooinetten meer gebruik in combi met die dekens.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:30

Is een gewone ruif dan niet een optie.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 23:40

Afbeelding
Ik heb een haybar gehad, voor de schimmel werkte dit niet, die gooide alles meteen met een grote zwiep op de grond. Ik vond ze er wel leuk uitzien.

Ik heb nu deze van Kerbl, die bevalt wel goed, de schimmel eet het liefst hier uit, de bruine uit het hooinet wat buiten de stal hangt.

https://www.ej.nl/hooiruif-slowfeeder_d ... gL68_D_BwE

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 07:35

De vorige eigenaar van mijn pony maakte gewoon ee houten plank in de hoek waar die het hooi achter Gooide. Is een stuk goedkoper en net zo effectief voor het slepen er mee

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:20

Ik lees even mee! Mijn paard gaat binnenkort verhuizen en komt dan 's nachts weer in een box te staan, en ik ben dus op zoek naar een goede manier om het hooi te voeren. Ze vind het leuk om haar hooi weg te duwen/schrapen met haar hoofd of voorbeen. Moet dus echt iets hebben waar ze niet in vast kan blijven hangen, maar wil haar wel graag de mogelijkheid geven om laag te kunnen eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 08:33

LadyUrsy schreef:
Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde vragen, hoe zijn de ervaringen met dit soort hooibakken? Kan er genoeg in voor een paard voor de avond/nacht?? Trekken ze het hooi niet alsnog door de hele stal heen?? Mijn idee was eigenlijk een 3 in 1 hooibak van Natural Feeding. Scheelt weer een voerbak ophangen. Maar de prijs (3 stuks nodig) houdt me nog tegen. Die hierboven staat afgebeeld heeft naar mijn idee dezelfde werking minus de voerbak. Dus mocht iemand nog ervaringen hebben met bovenstaande model (welke uitvoering dan ook), dan ben ik ook erg benieuwd.

Ik denk dat in de NF bakken wel veel meer hooi kan. Echt voor 24 uur. Er past immers een heel baaltje in.
Ik heb deze zelf en ben daar wel blij mee maar moest ze wel vast zetten in de hoek vd stal want sommigen gooiden ze om.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 09:31

Wij hadden geen stallen en toen we vorig jaar in nood wel stallen maakten ook hooibakken gemaakt van rubberen matten.

WE hadden de rubberen matten al liggen en konden zelf de maten bepalen zo. Voordeel is duidelijk dat het meegeeft en de paarden zich er niet aan beschadigen. Ondanks rubber hebben we wel alles afgevlakt.
Er gaat erg veel in. Ze stonden nooit op stal, maar hebben nu een periode elke nacht op stal gestaan van ong 23-7 uur en dan blijft er ruim over.

Mijn ruin wil het eerste deel er wel uit trekken maar eet ook uit de bak.

Het enige nadeel is het schoonmaken. Wij hebben ze tot de grond en ik moet echt onderste boven erin hangen. Kan hem met de mestvork aardig leegscheppen, maar ligt er gruis doet mijn man meestal het laatste stukje.

Je zou er eventueel van die ronde gaten in kunnen maken als het scheelt qua licht of stof.

Ik plaats een foto. Let niet op de muur, want we moeten de schuur van binnen nog aanpakken, maar het was ook niet het plan stallen te maken.

Afbeelding

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:35

Dat is een goed idee superpony!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:53

Mac schreef:
Dat is een goed idee superpony!

Die had ik jou vorig jaar al gestuurd :D :+ 8-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:00

@superpony: als je hem makkelijker schoon wilt maken kun je misschien een stukje uit de voorkant halen zodat er net een hark oid onderdoor kan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:08

Dan zou ik weer bang zijn dat daar een been onder komt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:14

DubbelFun schreef:
@superpony: als je hem makkelijker schoon wilt maken kun je misschien een stukje uit de voorkant halen zodat er net een hark oid onderdoor kan.

Dat hebben we speciaal niet gedaan. We hebben ze in 3 stallen, waarvan 1 stal was voor merrie met veulen.
Met afspenen heeft meneer een eigen stal gekregen ( ook vanwege de wolven in de straat op stal 's nachts )

Je ziet duidelijk dat ze er tegenaan hangen. Het geeft mee en dat zie je, dus wil echt geen gaten. Ook dus expres geen opening aan de onderzijde.

Wij hebben ook geen voerbakken in de stallen. We halen ze weg na het eten.

Maar de matten hebben verder veel voordelen, zoals genoemd het meegeven. Ze zitten doorgaans propvol en dan hoeven ze niet naar de bodem, maar die maken we tussendoor wel leeg.

Het is ook ruim zat voor een vlasvork, maar vanwege de vorm iets onhandig. Maar het is best groot.

Mocht iemand het maken en 2cm boven de grond bevestigen kan je het er zo uit vegen. Als je daarnaast niet een hoge berg vlas of stro hebt :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:58

superpony schreef:

Ja en ik vind het nog steeds een goed idee :))

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 20:29

Misschien een idee om dan met rails/2 houten planken aan elke kant te werken waar de rubberen mat tussen kan schuiven. Zo kan je de hoek wel steeds schoonmaken, gewoon de mat omhoog eruit halen en achteraf terug inschuiven

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 00:14

Mac schreef:
superpony schreef:

Ja en ik vind het nog steeds een goed idee :))

Zoals je weet, zit ik vol goeie ideeën.

Art_Ificious schreef:
Misschien een idee om dan met rails/2 houten planken aan elke kant te werken waar de rubberen mat tussen kan schuiven. Zo kan je de hoek wel steeds schoonmaken, gewoon de mat omhoog eruit halen en achteraf terug inschuiven

Ja, aan zoiets hebben we ook gedacht. Maar onze allerliefste, leukste schatjes zijn nogal handig met zelf inrichten een aanpassen.

Het gaat verder wel hoor. Ik haal alles eruit en ze eten echt nooit helemaal van de bodem. Het is verder droog en schoon. Maar ik benoem het gewoon eerlijk als enige nadeel van hoe wij het hebben gedaan. Veder heel tevreden.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 01:59

Art_Ificious schreef:

Ik heb dat ongeveer maar dan zonder rubber mat.
Rails met 4 kunstof planken in de hoek van de stal.
Vol is het ruim voldoende hooi voor zeker 10 uur. Al staan die van mij max 7 uur op stal, er is altijd zo'n 1/3 over.
1x in de week schuif ik alle planken uit de rails en veeg het gruis uit de hoek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:52

Heb je foto's?

Op zich is een rubberen mat wel zwaar. Maar we hebben ook alles afgerond en willen nergens hoekjes, iets scherps etc.

Bij de mini's staan gewoon tubs zonder handvaten, maar die eten niet zoveel in die paar uur.