Zadelkasten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijntsji

Zadelkasten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 13:39

Beste Bokkers! :D

Ik ga verhuizen met mijn paard. Hierbij moet ik zelf een zadelkast meenemen. Nu wil ik mijn kast zelf maken.

Ik was benieuwd of er nog Bokkers zijn met goede ideeën. Voor een kast waar ik (bijna) al mijn spullen in kwijt kan en wat makkelijk is in gebruik.

De maximale afmetingen:
Lengte: 150cm
Diepte: 80cm
Hoogte: 180cm

In de kast moet plek zijn voor 2 zadels, longeersingel en toebehoren, 3 hoofdstellen, cap en rijlaarzen, poetskist en wat overige bakken. Dit is minimaal! Alle creativiteit is welkom.

Ik ben benieuwd of ik op deze manier een mooie, makkelijke en nette droomkast kan maken. :j <3

Groetjes Jasmijn!

jasmijntsji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-23 16:03

jasmijntsji schreef:
Beste Bokkers! :D

Ik ga verhuizen met mijn paard. Hierbij moet ik zelf een zadelkast meenemen. Nu wil ik mijn kast zelf maken.

Ik was benieuwd of er nog Bokkers zijn met goede ideeën. Voor een kast waar ik (bijna) al mijn spullen in kwijt kan en wat makkelijk is in gebruik.

De maximale afmetingen:
Lengte: 150cm
Diepte: 80cm
Hoogte: 180cm

In de kast moet plek zijn voor 2 zadels, longeersingel en toebehoren, 3 hoofdstellen, cap en rijlaarzen, poetskist en wat overige bakken. Dit is minimaal! Alle creativiteit is welkom.

Ik ben benieuwd of ik op deze manier een mooie, makkelijke en nette droomkast kan maken. :j <3

Groetjes Jasmijn!

Als aanvulling: alle tips zijn welkom! Denk aan do’s and don'ts, ruimte tussen planken en steunen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:45

Portu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 16:51

wij hebben de kast zelfgemaakt naar de ruimte die er beschikbaar was en wat ik zelf graag wou. Met een diepe deur en breed genoeg. Eerst zou het 1 deur worden maar de kast ging hangen door het gewicht dus besloten om 2 deuren te doen.
volgens mij hebben we hout gebruikt met een dikte van 18 mm maar dat weet ik niet helemaal zeker.
hier en daar zijn de afmetingen binnen in de kast ook iets aangepast.
Let niet op het kleurverschil helaas 2 verschillende soorten beits :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Re: Zadelkasten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:05

Een zelfbouwkast kun je maken zoals je hem zelf hebben wilt. Let wel op een aantal zaken:
1. wielen er onder is niet alleen handig met verplaatsen, maar ook tegen instromend water mocht er eens een leidingbreuk/wolkbreuk komen welke de stal blank zet.
2. zorg dat er geen kieren tussen de deuren/kast zitten en tussen de deuren zelf, anders wordt het van binnen een feestje voor de muizen en die kunnen al door een kier van 1 cm !!
3. plaats de scharnieren bij voorkeur aan de binnenkant van de deuren (bijv. pot- of komscharnieren die ook in keukenkastjes gebruikt worden). Neem je toch scharnieren aan de buitenkant zorg dan dat de scharnierpen er niet uit getikt kan worden en dat de gebruikte schroeven one-way zijn zodat ook die er niet uitgedraaid kunnen worden. Hier kan dan niet de hele deur simpel verwijderd worden.
4. als je de bovenkant van de kast goed schuin af laat lopen kan die ook niet als 'opslag' gebruikt worden waardoor er nooit iets vloeibaars om kan vallen en je kast in lopen met alle gevolgen van dien.
5. gebruik je hout (multiplex of OSB) dan niet de kast alleen aan de buitenkant afwerken met verf/vernis/olie, maar ook aan de binnenkant om kromtrekken door vocht te voorkomen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:50

Vooral de tip over de zadelsteun, neem buismodellen zodat er geen deuken in je kussens komen

jasmijntsji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 18:15

Wat en super tips en ideeën al!