Foto’s gezocht. 2 stallen/poetsplaats/opslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Foto’s gezocht. 2 stallen/poetsplaats/opslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-23 22:12

Ik wil mogelijk mijn stal afbreken en er een kunststof stal voor terug zetten. Van die prefab zeg maar. Nu weet ik dat je ze custom kan laten maken in welke maten je wil en dergelijke maar ik ben vooral benieuwd hoe jullie stal eruit ziet.

Mijn eisen lijstje
- 2 stallen 3*3,5
- poetsplaats die evt als shet stal kan dienen
- opslag voor voer + zadelmaker

Ik twijfel enorm om bijv de opslag achter de stallen te maken, een soort voer gang idee. Of juist naast de 2 boxen. Poetsplaats in het midden van de 2 boxen? Of aan het einde. De keuzes zijn eindeloos

Nu heb ik 1,5 box om het te noemen. 3,5/3 en 3,5 bij 2. De box deuren staan altijd open, mijn ruin staat snachts op stal, zonder dat ik hem erin zet :')
De shetters gebruiken de kleine stal vooral als toilet en zie ze wel vaker wat slapen in de stal.

Voorheen was de stal helemaal open, echt een schuilstal maar hier zag ik veel onrust bij alle 3. Dus het concept 2 aparte ruimtes wil ik behouden.

Voorlopig zie ik nog geen 4de paard erbij komen, maar je weet nooit wat de toekomst doet :') dus vandaar poetsplaats evt als box.

Mijn vraag dus vooral; hoe ziet het er bij jou uit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:30

Ik heb 2 stallen naast elkaar en een kleiner voerhok annex tackhok in het verlengde van de stallen (deur zit links buiten de omheining). Erachter heb ik een hooiopslag 'gang' waar ca 70 balen in kunnen.
Poetsen doe ik los in de paddock of -als ik ga rijden- in het betegelde stukje links op de foto.
Afbeelding

Waarom het schaduwdoek daar hangt weet ik even niet meer :) Meestal hang ik dat op als er stuifsneeuw de stallen in waait of met oudjaar tegen invliegend vuurwwerk.
Rechts zie je nog een stuk van de schuiltent waar ze altijd in kunnen als overdag de stallen dicht zijn.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 14:32

Weet je toevallig de afmetingen zo ongeveer van je voerhoek? Is deze ruim genoeg? of had je het liever groter gehad?

Afbeelding

Dit zijn mijn 2 stallen nu met open voerhok rechts

Links loopt een heuvel omhoog, daar zet ik hem nu ook vast buiten de omheining en heb mijn zadelkamer in de garage, maar ik heb het liever anders ingedeeld. Ik mis nu wel de overdekte poetsplaats waar ik bijv bij slecht weer de smid ik kan zetten, of in de winter kan wassen bijv
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 13-07-23 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:32

Als je de ruimte hebt: gewoon 1 lange rij. Is ook goedkoper bouwen.
Voerhok/hooiopslag met toegang vanaf de buitenkant (zodat je nooit een paard opeens in je voer kunt aantreffen omdat-ie een deur open gekregen heeft, en voor jezelf zo kort mogelijk sjouwen van hooi en zakken voer), daarnaast zadelkamer, daarnaast poetsplaats. Tussendeuren tussen opslag, zadelkamer en poetsplaats, zodat je droog van a naar b kunt komen.
En dan aansluitend je stallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:38

billy3105 schreef:
Weet je toevallig de afmetingen zo ongeveer van je voerhoek? Is deze ruim genoeg? of had je het liever groter gehad?
Het voerhok is 1.5x3. Met een beetje gunstig stapelen kunnen daar 15 kleine baaltjes hooi in, 2 gestapelde schuifdeurkasten van 1,20Bx1m Hx40D en een smalle hoge 'badkamerkast' voor flesjes e.d. Dan kan ik er nog net in staan om overal bij te kunnen :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 14:41

Ibbel schreef:
Als je de ruimte hebt: gewoon 1 lange rij. Is ook goedkoper bouwen.
Voerhok/hooiopslag met toegang vanaf de buitenkant (zodat je nooit een paard opeens in je voer kunt aantreffen omdat-ie een deur open gekregen heeft, en voor jezelf zo kort mogelijk sjouwen van hooi en zakken voer), daarnaast zadelkamer, daarnaast poetsplaats. Tussendeuren tussen opslag, zadelkamer en poetsplaats, zodat je droog van a naar b kunt komen.
En dan aansluitend je stallen.

Ik probeer hem even in te beelden, maar krijg het niet helemaal voor mij.
Dan zou je zeggen 3 bij 3 voerhok/zadel kamer 3/3 poetsplaats 2 boxen. Dan word je bouwwerk 12 bij 3 (excl overstek etc) als ik het goed begrijp?

DubbelFun schreef:
billy3105 schreef:
Het voerhok is 1.5x3. Met een beetje gunstig stapelen kunnen daar 15 kleine baaltjes hooi in, 2 gestapelde schuifdeurkasten van 1,20Bx1m Hx40D en een smalle hoge 'badkamerkast' voor flesjes e.d. Dan kan ik er nog net in staan om overal bij te kunnen :)

Dat klinkt vrij ruim! Ik zat aan 3/3 te denken met 2 vrieskisten voor het voer en verder planken/ schappen haakjes etc

DubbelFun

Re: Foto’s gezocht. 2 stallen/poetsplaats/opslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 14:55

Ervaring leert dat alles wat 'open' ligt/hangt behoorlijk stoffig wordt. Nadeel van vrieskisten is dat je nooit iets op het deksel kunt leggen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 15:59

Ik heb nu al 2 vrieskisten staan, met een plank erboven voor de supplementen. Dus daar maak ik mij geen zorgen om/over.

Nu heb ik mijn Zadelhok in de garage, daar staat een ruime schuifkast en een stelling kast en dan nog de zadel steunen. Ik hoop dat het stof erg mee valt gezien ik geen hooi oid hoef op te slaan. Ik zat er wel aan te denken, om boven de zadelkamer en de ‘gang’ het mogelijk dicht te maken. Beetje inbraak preventie zeg maar. Eventueel zouden dan de extra palen die nu buiten liggen op de ‘zolder’ kunnen zeg maar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:13

Stof komt niet alleen van het hooi, maar dwarrelt ook op vanuit de stallen (bedding).
Inbraak preventie is nooit verkeerd, maar een goede verzekering is ook belangrijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 16:13

billy3105 schreef:
Ik probeer hem even in te beelden, maar krijg het niet helemaal voor mij.
Dan zou je zeggen 3 bij 3 voerhok/zadel kamer 3/3 poetsplaats 2 boxen. Dan word je bouwwerk 12 bij 3 (excl overstek etc) als ik het goed begrijp?

Afhankelijk van hoe groot je je opslag wilt en of je je zadelkamer apart wilt zou dat het minimaal worden.
12 x 3,5 dan trouwens, als je je stallen 3 x 3,5 wilt ;) en 14 x 3, als je ze 3,5 breed wilt hebben en 3 diep.

Een poetsplaats van 3 meter breed is best groot, maar goed, als je die ooit evt tot box zou willen ombouwen snap ik die keuze wel.

Ik zou zelf liever 2 meter poetsplaats nemen, dat is ruim zat, en een grotere opslag. Je hebt nooit genoeg opslagruimte :))
En ik zou dan ook nog eens de zadelkamer apart van de opslag, dus 3 ruimtes die geen stal zijn: hooi-voerhok/zadelkamer/poetsplaats. Dat zou je bouwwerk dan nog een paar meter langer maken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 18:11

Opslag is niet mijn grootste probleem, ik heb meer een luxe probleem ;) ik heb de toegang tot een volledige garage waar nu alles staat _O-

2 meter poetsplaats is geen verkeerd idee. Mocht het toch zover zijn is het toch voor de shetlanders. Die staan sowieso niet graag binnen dus daar is 3.5/ 2 ruim zat voor ze

Wat mijn gedachte nu passeert is om dan de poetsplaats in het midden van de 2 boxen te zetten. Dichte wand met deur met cilinder slot, en dan links achter box 1 dan de zadel kamer met ook weer deur met cilinderslot . De 5/3 die dan overblijft kan dan voor gereedschap achter blijven. Wat dan ook weer kan is om daar 2 grote deuren van te maken en via daar de quad uit te laten rijden. Als ie in 2 meter deur past. Dan zou ik die 3/8 meter een zolder van willen maken.

Er is niet toevallig een bokker die dat toevallig heeft staan :D