Mijn merrie heeft vaak nogal jeuk. Mijn ruin helpt de merrie door met zijn boventanden lekker over de manenkam ter hoogte van de schoft te schrapen. Resultaat is dat de haren weg zijn en er al een eeltlaag begint te vormen. Een oplossing is de vliegendeken die ze nu overdag om heeft, ook gedurende de nacht om te laten. Een andere oplossing is wellicht vies spul ter hoogte van de schoft bij de merrie aan te brengen, waarna de ruin het wel uit zijn hoofd laat om te schrapen. Weet iemand ‘vies spul’. Dank
Is het overmatig krabben of niet? Het is natuurlijk gedrag als paarden bij elkaar krauwen, het lijkt me niet eerlijk om dat te gaan bestrijden. Dat de haren dan afbreken is vrij normaal. Als het overmatige jeuk is, dan lijkt het me inderdaad verstandig om de oorzaak te achterhalen.
Sabri
Geplaatst: 10-07-23 11:50
Misschien de merrie iets aan supplementen bijgeven waardoor ze niet meer zovaak jeuk heeft en beter in haar vacht zit?
ElCid
Geplaatst: 10-07-23 11:53
Er bestaan diverse middeltjes, zowel tegen jeuk als spul wat vies smaakt wat bijv. ook bij merries wordt gebruikt met staart etende veulens. Cribox is er o.a. voor boxwanden en hout maar er bestaan ook anti-bijt sprays; even intikken op google. Meestal bitter van smaak. Maar je zal sowieso de oorzaak van de jeuk moeten proberen te achterhalen.
Ik gebruik zelf de Leovet manenliquid voor een paard met wat jeuk en geef de Huf-Fel booster van Per Naturam.
Dank voor de reacties. Uiteraard ben ik bezig met proberen te achterhalen wat de oorzaak is van de jeuk. Niets zo erg als jeuk:(. Heb al denk tien verschillende producten gebruikt. Het beste helpt tot nu toe een speciale vliegendeken (ook tegen de kleinste beestjes) in combinatie met Metazoa (vitamine/mineralen). Om niet constant de deken om te laten haal ik deze met zonsondergang er af en in de ochtend (nee, niet met zonsopkomst:)) er weer om. Plus vliegenmasker. Als ik dat dan kan combineren met vies spul (en de constante zoektocht naar iets dat echt afdoende helpt tegen jeuk) dan ben ik een heel eind hoop ik.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Waarom ga je er van uit dat het probleem bij de merrie ligt. De ruin kan ook overmatige drang hebben om te krauwen en ieder paard vind dat wel lekker, jeuk of niet. Of de ruin heeft jeuk en wil de merrie motiveren om bij hem hetzelfde te doen.
Op zich eens dat je niets moet uitsluiten. Maar ik ben meer van het afpellen. Stapje voor stapje een maatregel toepassen en zien of het helpt. Doe je een aantal dingen tegelijkertijd, dan is dat lastiger. En observeren uiteraard. Ik heb on ieder geval een anti bijt spray besteld. Weer een stapje.
pmarena
Geplaatst: 10-07-23 18:21
Is de merrie niet gewoon te dik? Hier kregen / krijgen ze altijd jeuk als ze teveel op het gras staan / de manenkam te hard wordt
Deken oplaten, en wie hardst knabbelt heeft waarschijnlijk het meeste jeuk. Dat is nl signaal om zo hard terug te knabbelen. Ook kritisch naar de ruin kijken dus.