Jong paard paardwaardig opgroeien, maar daarna?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yank

Jong paard paardwaardig opgroeien, maar daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 16:43

Ik zie het vaker voorbij komen, zowel in de praktijk als op internet: Mensen kopen een veulen/heel jong paard en brengen deze naar een opfok waar ze 24/7 in kuddeverband opgroeien. "Lekker paard kunnen zijn", is een veelgebruikte motivatie. Zelfs opfoklocaties in het buitenland worden niet geschuwd. Eenmaal de leeftijd dat het paard beleerd kan worden, wordt het (logischerwijs) naar huis gehaald en komt het paard bij een pensionstal te staan. Daar belandt het paard overdag alleenstaand in een zandpaddock/wei en voor de nacht op stal.
Nog steeds het jonge paard uit de opfok, maar opeens een hele andere huisvesting (beduidend minder uren vrije beweging en geen direct sociaal contact). Ik vind het zo opmerkelijk dat mensen zich dan opeens minder hard lijken te maken voor een huisvesting waar hun paard "paard" kan zijn (zoals dus vaak wordt gezegd bij 24/7 opfoklocaties in kuddes). Is het dan opeens minder belangrijk? Heeft het paard niet dezelfde behoeftes als 3-jarige dan toen toen hij iets jonger was?

Ik begrijp als geen ander dat je soms concessies moet doen als je niet de mogelijkheid hebt om je paard naar eigen wens te huisvesten, maar zoveel mogelijk/altijd naar buiten kunnen én met een soortgenoot staan, blijf ik belangrijk vinden. Ook als mijn paard(en) de volwassen leeftijd hebben bereikt. Daar zal ik dus ook altijd zoveel mogelijk naar streven binnen de mogelijkheden.

Zijn er mensen die zich hierin herkennen (dus bewust gekozen voor opfok kuddeverband en daarna alleen huisvesten en deels op stal)? En zo ja, waarom staat je paard nu zoals hij staat?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:52

Ik heb de laatste tijd alleen maar hengsten staan. En die staan met z’n allen samen. Onze jonge hengst is opgegroeid door m’n oudere hengst en zo is dat nu ook met onze jaarling, die wordt prima gecorrigeerd door onze oude hengst en leert zo heel goed de manieren onder de paarden, ze leren hier echt veel van! Het spelen doen ze met de mini (ook hengst) :D

De ene jonge hengst is inmiddels verkocht en onze jaarling zal ook weer verkocht worden. Maar m’n eigen oudere hengst en mini hengst worden gewoon sociaal en buiten gehouden :D (ondanks m’n oudere het niet gewend was is deze met wat geduld gewoon sociaal te houden).

(M’n ruin staat wel op een pensionstal, maar staat overdag gewoon in een kudde buiten)

Melzazu

Re: Jong paard paardwaardig opgroeien, maar daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 16:59

Ik vind het ook interessant om er juist andersom naar te kijken. Dus niet dat jonge paard maar 3 jaar weg te zetten ergens in een kudde en dan ineens daar weg halen en dan moet hij ineens aan een touwtje stil staan etcetera etcetera.

Het zou toch ook juist mooi zijn om er wel naar om te kijken en gewoon gedurende die 3 jaar dus alles al te leren wat we straks ook eventueel met hem/haar willen doen. En dan dus ook eventueel al overdag buiten (uiteraard met soortgenoten waar ik voorstander van ben) en de nacht binnen bijvoorbeeld. Dus dat je juist kijkt naar een ander soort opfok.

Het is gewoon even omdenken wat ik nu doe hoor.

Überhaupt interessant om van alle kanten er eens over te denken vind ik dus, leuk topic!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:07

Ik denk dat veel mensen zelf vaak niet ''logisch'' nadenken. Een jong paard ''hoort'' in de opfok, een driejarige is volwassen(verschilt ook per paard), en dan de traditionele pensionstal waar zo'n paddockje als normaal wordt beschouwt. Mijn moeder was daar een voorbeeld van, die dacht dat mijn paard lekker buiten stond tot ik aankaartte dat hij 24 uur lang in een paddock van 10x10 staat, binnen een maand waren we verhuist naar mijn huidige weiland.
Geloof zelf ook niet in opfokken met leeftijdsgenoten maar verschillende leeftijden, leren ze zoveel meer van, dus gewoon een grote PaddockParadise waar het beestje kan blijven staan, zou mij meer waard zijn dan 3 jaar ergens opgroeien en dan naar huis halen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:13

Ik denk dat ik wel in deze categorie val.

Mijn jonge paard is als veulen naar de opfok gegaan, een jaar langer laten staan omdat hij het nodig had en afgelopen winter vanuit de opfok naar een trainingsstal gegaan. In de winter staan ze hier overdag bij tourbeurt op zandpaddocks en verharde paddocks en 's nachts op stal. Nu in de zomer wel weer veel in groepjes op de weide overdag, 's nachts soms binnen afhankelijk van het weer. Inmiddels staat de merrie hier ook, dus ze staan weer gezellig samen.
Natuurlijk heeft ie nu wel een ander leven dan in de opfok, maar hij heeft hier wel de tijd gekregen om aan alles te wennen. Ze zijn lekker met hem aan de slag gegaan maar niet met een deadline als tijdsdruk. Hij staat er nog steeds in training, wordt een paar keer per week kort gereden en verder loopt ie lekker op het land.

Ik vind het voor mijn paarden belangrijk dat ze veel naar buiten kunnen, samen met andere paarden, genoeg goed ruwvoer krijgen en dat er kundig toezicht is. Ik denk dat we dat in de huidige stal hebben gevonden. We hebben ook 24/7 in de grotere kudde geprobeerd, maar dat was niet zo mijn ding. Ik vind het wel een prettig idee dat ik met heel warm weer of onweer m'n paarden lekker in de stal kan zetten en later er weer uit. Maar ik probeer wel altijd het beste te kiezen voor mijn paarden. En godzijdank passen m'n paarden zich vlekkeloos aan de situatie aan waar ik ze mee naartoe sleep :+

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 17:34

Anastasia24 schreef:
Ik denk dat veel mensen zelf vaak niet ''logisch'' nadenken. Een jong paard ''hoort'' in de opfok, een driejarige is volwassen(verschilt ook per paard), en dan de traditionele pensionstal waar zo'n paddockje als normaal wordt beschouwt. Mijn moeder was daar een voorbeeld van, die dacht dat mijn paard lekker buiten stond tot ik aankaartte dat hij 24 uur lang in een paddock van 10x10 staat, binnen een maand waren we verhuist naar mijn huidige weiland.
Geloof zelf ook niet in opfokken met leeftijdsgenoten maar verschillende leeftijden, leren ze zoveel meer van, dus gewoon een grote PaddockParadise waar het beestje kan blijven staan, zou mij meer waard zijn dan 3 jaar ergens opgroeien en dan naar huis halen.

Ja wat jij echt over verschillende leeftijden lijkt mij ook meer ideaal en eigenlijk zou ik dan een paar oudere merries erbij ook interessant vinden maar dat is dan met jonge hengsten misschien niet handig. Moet wel zeggen dat ik zelf nooit persoonlijk met paarden in de opfok te maken heb gehad

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:02

Ik heb een jaarling (nu nog hengst) die ik bewust in een opfok heb staan. Thuis heb ik geen speelmaatjes voor hem. Komend voorjaar gaat hij geruind worden. Daarna zal hij 's zomers tot zijn 4e jaar in een natuurgebied in een kudde van ca 50 (meest jonge) merries en ruinen gaan lopen. In de winter komt hij dan thuis, zodat ik hem in de hand kan hebben en de basisdingen kan gaan leren. Als hij weer thuis is, staat hij met 3 andere ruinen, 24/7 buiten met inloop. In het najaar dat hij 4 is geworden, wil ik hem gaan laten beleren. Vanaf dan niet meer 's zomers naar het natuurgebied, maar hier thuis in de kudde en aan het werk. Kortom, in mijn optiek zeer paardwaardig zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:18

Ik heb juist bewust ervoor gekozen mijn veulen niet in de opfok te zetten, maar in een gemengde kudde op een paddock paradise. Hier is ze opgevoed door paarden van verschillende leeftijden en kon ze ook spelen met een jonger paard. Ik heb haar daardoor ook veel in handen kunnen hebben. Ze is een sociaal, maar ook zelfstandig paard geworden. Fijn in handen, ook door mensen goed opgevoed. Met 3 jaar zijn we verhuisd en staat ze in een kleinere kudde met 2 ruinen. Maar nog steeds op een track systeem met onbeperkt vrije beweging en veel ruwvoer. Liefst zou ik er nog een volwassen merrie bij hebben voor het ideaal plaatje. Maar ook nu zijn ze een fijne kudde met 3, ze groomt, speelt, rent en komt regelmatig in handen.

Vooral dat vind ik belangrijk voor een jong paard: paardenmaatjes in verschillende leeftijden, vrije beweging en goed en veel ruwvoer. Opfok vind ik ook niet ideaal, tenzij ook in een gemengde kudde en veel vrije beweging en ruwvoer. Maar een groep jonge paarden op een wei gooien ben ik geen voorstander van.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:24

Super belangrijk, hoe oud ook.
Mijn eerste eigen paard had ik in de opfok tot 3,5 jaar. Ik ging elke week en mocht de bak en poetsplaats gebruiken. Haalde hem dan uit de wei en deden leuke dingen samen.
Zelfs toen ik verhuisde bleef ik elke week komen. Later moest hij de opfok uit en ging ie naar pension met dus helaas veel te weinig uren buiten, te weinig ruwvoer etc. Ondanks dat dat wel beloofd werd hadden we duidelijk een ander beeld van 'veel buiten' en 'voldoende ruwvoer'. Ik was met een jaar weg. Naar een stal waar de paarden wel veel buiten kwamen en veel ruwvoer kregen. Alleen was de mentaliteit iets wat niet bij mij paste. Uiteindelijk zochten we een gulde middenweg bij een kleinschalige stal maar ook daar weer hetzelfde gezeik met te weinig ruwvoer en buiten zijn. Ondanks dat er goude bergen beloofd werden.. Inmiddels 3 jaar alles in eigen beheer en mijn jonkie kent dus ook niet anders dan de hele dag naar binnen/buiten kunnen en altijd wat te eten hebben.
Vanaf 1 jaar oud staat hij met mijn andere ruin op de track met beperkt gras en altijd hooi. Elke dag komt ie in de hand en daardoor heb ik echt geen enkel probleem met hem gehad tot nu toe met de smid, inrijden of wat dan ook.
Ik zou ook niet anders meer willen. Het is heel veel werk maar m'n jongens hebben het goed, kunnen altijd kiezen wat ze willen dus ben ik ook tevreden.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:30

Daihyo schreef:
Ik heb juist bewust ervoor gekozen mijn veulen niet in de opfok te zetten, maar in een gemengde kudde op een paddock paradise. Hier is ze opgevoed door paarden van verschillende leeftijden en kon ze ook spelen met een jonger paard. Ik heb haar daardoor ook veel in handen kunnen hebben. Ze is een sociaal, maar ook zelfstandig paard geworden. Fijn in handen, ook door mensen goed opgevoed. Met 3 jaar zijn we verhuisd en staat ze in een kleinere kudde met 2 ruinen. Maar nog steeds op een track systeem met onbeperkt vrije beweging en veel ruwvoer. Liefst zou ik er nog een volwassen merrie bij hebben voor het ideaal plaatje. Maar ook nu zijn ze een fijne kudde met 3, ze groomt, speelt, rent en komt regelmatig in handen.

Vooral dat vind ik belangrijk voor een jong paard: paardenmaatjes in verschillende leeftijden, vrije beweging en goed en veel ruwvoer. Opfok vind ik ook niet ideaal, tenzij ook in een gemengde kudde en veel vrije beweging en ruwvoer. Maar een groep jonge paarden op een wei gooien ben ik geen voorstander van.

Dit klinkt echt als een ideaalplaatje voor mij

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:45

Voor mij is er geen verschil tussen een 'jong' of 'volwassen' paard wat houden betreft. Ze wonen al jaren op een Paddock paradise. De jongste weet niet anders. De andere 2 wel, die zijn als 10 en 16 jarige bij mij gekomen. De groep hier is gemengd, jong en oud.
10 jaar geleden heeft mijn paard wel kort op een pensionstal gestaan, maar zodra de mogelijkheid er was is hij naar een PP gegaan.

Op zich zijn er wat opfok betreft wel opties; gemengd, of in een 'jongerengroep'. Beide kan. Jonge hengsten die groot genoeg zijn geworden worden normaal gesproken uit de familiegroep gestoten om inteelt te voorkomen.
Van een opfokgroep op stal zetten met beperkte buitengang zou mij enorm tegen de borst stuiten. Het zijn ook als 3 jarigen nog jonge paarden die ik liever buiten zie met de juiste omstandigheden, in een vaste groep, en niet in een box.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 18:56

Mijn paard heeft tot iets voordat ze 3 werd in de opfok gestaan. Nu heb ik het geluk gehad dat ze is geboren op deze stal en ook op deze stal in de opfok heeft gestaan.

De eerste maanden als veulen heeft ze in kudde verband met andere veulens en merries in een kudde gestaan. Daarna wel in een kudde met alleen maar jonge paarden. Wel kwamen ze elke dag in contact met mensen en werden ze in de wei bekapt dus schuw voor mensen was ze eigenlijk nooit. Leukste was altijd wel dat als je er aan kwam en ging roepen ze allemaal in volle galop naar je toe kwamen. Omdat ik haar als veulen al heb stapte ze ook zo op mij af om even te buurten. Zelf ging ik niet elke dag langs onder het motto je mag nu paard zijn.

Toen ze bijna 3 werd is ze met 2 andere jonge paarden nog verplaatst naar een andere wei dicht bij stal. Dan haalde ik haar aldoor al wel op om wat te gaan doen zoals even poetsen en laten wennen aan de omgeving om en in de stal. Ze is daarna over gegaan naar de 'weide' paarden waar ook mijn andere paard ( haar moeder ) stond. Dit is eigenlijk heel soepel verlopen en zo is ze ook nog veel in contact geweest met oudere paarden.

De bedoeling was ook om haar in de 24/7 buiten weide te houden , maar ik merkte dat dit niet zo goed ging in combinatie met haar gewicht en dat ze ook nog blijkbaar gevoelig is om snel bevangen te raken. Ze is sinds vorige week verhuist naar een weiland met stal. In de zomer staan ze in kuddeverband nog 24/7 buiten en in de winter 's nachts op stal. Deze verhuizing stelde niks voor omdat het nog op dezelfde stal is met ook al bekende paarden. Ik denk dat ze niks te klagen heeft wat dat betreft.

Nu staat ze momenteel even alleen om af te vallen en omdat ze momenteel te kort bekapt is en het verplaatsen erg pijnlijk is voor haar. Ze heeft gezelschap van een Shetlander. Maar ik kan haar zo de kudde weer in doen daar gaat ze heel makkelijk mee om.

Enige wat ik heb gemerkt is dat ze heel erg ging plakken aan de kudde. Maar dit was ook wel snel verholpen met wat training. Nu had ze dan nog wel een obsessie met mijn andere merrie maar ook daar zet ze zich snel overheen als er maar anderen in de buurt zijn.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:18

Denk dat het ook belangrijk is om mee te nemen dat er verdomd weinig stallen (zeker in de randstad regio) zijn waar zowel faciliteiten zijn voor de sport als voor het "paard" zijn.

Als je niet elke dag naar je paard toe hoeft om te trainen of te verzorgen zoals bij een opfok, kan je hem makkelijk verder weg zetten, zoals in Duitsland.

Wil je er mee aan de slag willen de meeste eigenaren (begrijpelijk) niet meer den aan halfuur naar stal hoeven rijden. Dan zijn er nog maar weinig goede opties over.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 19:31

Het ‘probleem’ is dat mensen een paard voor eigen plezier kopen, dus om er mee te rijden/mennen/werken.
Met een jong paard kan dat amper of niet, dus die kunnen gerust verder geplaatst worden om het beter te hebben, maar eenmaal klaar om te werken, willen mensen ze logischerwijs dicht bij, en is het stallen waar mogelijk is… en 24 ha met een grote gemengde kudde die 24/7 buiten in groep loopt, vinden de meeste mensen niet vlakbij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 20:00

Ik heb mijn paarden ook in het buitenland in de opfok. In Belgie (Ardennen)
Hier worden ze ook beleerd.
Dan worden ze uit de kudde gehaald per 3 gaan dan eerst even uurtje op stal om ook daar aan te wennen. Word 20 min mee gewerkt en gaan dan weer terug naar de kudde.
Ik vind dat heel fijn.
Beter dan zo in 1x van buiten op stal en in paddockje

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:55

Mijn 2 jarige heb ik met 8 maanden gekocht en is met 10 maanden bij mij gebracht. Gewoon op een pensionstal.
Ik kies bewust niet voor een opfok met alleen jonge dieren. Ik vind het spelenderwijs leren zonder druk verspreid over de jaren veel fijner. Hij is nu 2 en al een heel evenwichtig dier. Fijn in de omgang. Braaf bij de smid, kan op de trailer zonder stress, staat samen met andere paarden van verschillende leeftijden in de wei. Zomers 24/7 en najaar/wintermaanden 8 tot 17:00. Wandelen langs de weg, simpele grondwerk oefeningetjes, wat schriktraining oefenen. Hij heeft al zoveel geleerd door de gewone dagelijkse omgang. Een poetsbeurt, even de hoefjes meepakken, kan overal aan komen en voelen. Ik vind dit heel erg fijn om het zo te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 18:19

Herkenbaar dat wij dat deden met onze Hercule die van groepshuisvesting, naar manege ging met eigen hengsten weitje met zicht op andere paarden. Later als ruin op een andere plek op paddock.
Wij merkte dat hij wat mistte ,dus werd hij door de stalhouder met merrie in de paddock gezet (daardoor dubbele tijd). Dat werkte zo goed dat merrie een andere stal kreeg zodat ze elkaar konden zien. Tevens werd hij veel in de stap, draf galop molen gezet om de jonge paarden rustig te houden. Wij kwamen 's avonds. Toen ging het goed met dat drukke programma.

Zo ook met vakantie. 's Nachts kreeg hij de wel voor zich alleen. Overdag waren we veel met paard en wagen, buitenritten met hem bezig. Ook al dat contact met het gezin vond hij geweldig.

Paar jaar later een merrie die hij graag mocht voor hem gekocht. Zij gaf mij ook veel plezier maar was voor Hercule gekocht en ze waren een gelukkig setje.

Dus je hebt zeker een punt.