De perfecte stal bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

De perfecte stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 14:12

Een nogal algemene en misschien vage titel, maargoed :+

Sinds gisteren zijn we trotse eigenaar van 9000 m² weidegrond. In het najaar kunnen we inzaaien en volgende zomer willen we de paarden erop.

Maar, hoe pakken we dat aan?

Een gesprek bij de gemeente gepland over wat mag en kan komt er, maar ik wacht nog op respons.

Ik weet wel dat we 40m² schuilstal mogen plaatsen per perceel, en het lot bestaat uit twee percelen.

Wat moet er op komen:
- 2 trekpaarden
- 2 rijpaarden

We willen ze in twee groepen, want de trekpaarden zijn brute lompe kracht en het is gebleken dat dit niet een ideale combinatie is met rijpaarden als ze op beperktere oppervlaktes staan (zoals een paddock).
Dus we denken eraan om het ene perceel toe te wijzen aan de rijpaarden, de andere aan de trekpaarden.

Ik heb een grote weideruif, idee nu is om die te geven voor de trekpaarden, en de rijpaarden te werken met een kleinere ruif of hooinetjes op verschillende plaatsen. Die hebben door hun gewicht ook kleinere eisen aan de bodem. Bij de trekpaarden komen er betonplaten van 20 dik rondom de ruif. Rijpaarden kunnen we mudcontrol oid gaan gebruiken.

Betreft stallen

- 1 schuilstal uitlopend op een paddockje + verharding met ruif voor de trekpaarden
- 2 aparte stallen,mag met open voorwand, met aansluitend een paddockje, zodat de rijpaarden snachts apart kunnen ivm voederbehoeftes.
- Hooiopslag kan maar hoeft niet supergroot te zijn, de boer brengt verpakte baaltjes en steekt wekelijks grote pakken in de ruif, een aantal reservebaaltjes zijn prima
-zadelkamer
-voerkamer
-plaats waar de koets kan staan
-als de hoefstal overdekt kan staan zou dit helemaal ideaal zijn.
-een kippenhok

Er komt (ooit) ook een grotere paddock in zand om in te werken en in de natte periodes, daarnaast zouden we elke groep een track + winterstukje geven, zodat de rest van de weide gespaard kan worden voor de zomer.

Welke stallen hebben jullie? wat zijn do or don'ts?

superpony

Re: De perfecte stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 14:44

Onze schuur/stal staat eigenlijk voor ons op een niet ideale plek en de constructie laat nog niet toe om hem te verbouwen zoals we uiteindelijk willen qua hoogte binnen.

Maar we hebben er aan 2 zijden een schuilstal aan gemaakt incl de hoek. Dan krijg je dus een L-vorm.

We hebben rondom en tussen de weitjes en bak paden, een heuvel, een bult, poel en wadi. Liksteen barren en schuur dingen.

Omdat we ze apart moesten een paar keer, is de L-vorm in 2en gedeeld. Ze kunnen nog wel buitenom, maar niet binnendoor doorlopen.

Het voordeel is dat we toen de mini's nieuw waren en tijdens het afspenen we 2 groepen konden maken die beiden dan voldoende beweegruimte hebben, droge lig plekken, een heuvel of bult, poel of wadi etc.

Het ene pad heeft een rotonde, dus loopt niet dood. We sluiten dus af of delen op waar ze nooit vastlopen of sluiten een stukje pad af.
De bak staat bij ons wel open met 4 openingen die open of dicht kunnen.

Water, stroom etc is bij de schuur, dus ze moeten altijd terug. WE kunnen in schuilstal hooi aanbieden.

Inmiddels wel 5 stallen in de schuur vanwege de wolf die soms in de straat liep.

Onze schuilstal is nu eigenlijk vooral een afdak aan de schuur en wanden met winddoek wat ons erg goed is bevallen.
Dat gaat allemaal nog weg en vervangen worden, maar de vorm blijft zo. Er is ook meer beplanting nu, dus winddoek kan ook deels vervangen of gecombineerd gaan worden straks.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-23 09:27

een L-vorm is wel interessant inderdaad!
We moeten nog even navragen hoeveel m² we mogen bouwen en hoever van de perceelsgrens af. als we 2 X 40 mogen en de perceelsgrenzen maken niet uit, zou dat wel helemaal top zijn.
Als er wel meters tussen moeten kunnen we de verharde paddock in het midden leggen zodat beide groepen vanaf een kant aan de ruif kunnen, en maken we symmetrisch de paddocks met stallen erop.
Dan kunnen we nog opteren om de opslag van koets en materiaal dichtbij de voerpaddock te maken en de schuilstallen verder weg te plaatsen.

Idee is nu een beetje om goede verharding te voorzien rond de voederplaatsen, maar de schuilstallen gewoon op de paddocks op zand te plaatsen en niet te voeren erin, zodat ze hopelijk die niét gebruiken als toilet en altijd een droge ligplek hebben.
Als dat niet werkt kunnen we nog altijd in de stal verharden.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 11:55

Let vooral goed op dat je de open kant van schuilstal op de goede plek hebt. West of zuid is uit mijn ervaring niet fijn ivm regen en wind die toch meestal van die kanten komt. Dus als je zoals je aangeeft de stallen eventueel tegenover elkaar zet, staat er waarschijnlijk 1 met de opening op de wind/regen kant.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:00

Goede tip hierboven.

Mijn schuilstal heeft de open zijde naar de oostkant. Zo blijft het in de zomer bij hitte een beetje koeler binnen en de regen komt het vaakst van het westen, de achterzijde dus bij mijn stal.

Verder heb ik alleen schuilstal geen bergruimte eraan maar een L vorm klinkt wel als een mooie optie.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:08

Let er ook op dat je boer makkelijk bij de ruif kan zonder tig draadjes enz voorkomt irritatie..

Kijk eerst wat je bij de gemeente kan en mag.. en zet dan uit met plaatjes eventueel met draad/ lint voor een beeld zorg in de winter voor prettige loop paden voor je zelf en je mest opslag

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 12:50

Oost is juist niet aan te bevelen qua opening want de koude wind in de winter komt juist vaak uit het oosten.. verder nu even geen tips :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:01

Bij ons is het wel verhard, maar ze staan dus rustig te plassen en gebruiken 2 hoeken als toilet helaas. We voeren alleen bij extreme regen en 's nachts onder dak.

Buiten hebben ze ook vaste plekken die ze als toilet zien. We hebben bijv op een lang pad 2 netten tussen palen en daar lopen ze van weg om aan begin van pad te mesten.

In 1 hoek een overdekt hooi plekje en in andere hoek iets kleiner zonder dakje. Daar wordt ook niet gemest en staan ze in het zand.

Op 3 plekken dus netten en daaronder bestraat. Bij 2 bomen ook bestraat en hooi op de grond.

3 ibc vaten, waarvan meestal 2 in het zand staan, maar heb daar wel een hekel aan. Enige reden is dat die makkelijk te verplaatsen zijn, dus we het nog zo laten. Gooien dus wel aardig veel hooi weg.

De L-vorm is nu in 2en. Is niet meer nodig, maar laat het nog even zo.
Onze opening zit verkeerd, maar we hebben aan de stal gebouwd en die stata daar nou eenmaal. Aan andere kant zit een sloot.
Nieuwbouw gaan we straks wel anders plaatsen. Maar met winddoek en groen plaatsen scheelt het al echt veel.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:28

MarjanB schreef:
Oost is juist niet aan te bevelen qua opening want de koude wind in de winter komt juist vaak uit het oosten.. verder nu even geen tips :D

Mijn ervaring hier aan huis met 2 grote schuilstallen is echt dat ze daar totaal geen last van ondervinden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:29

MarjanB schreef:

In de winter staan ze net niet vaak in de stal, behalve bij hevige regen maar qua wind valt dat goed mee. Ik sta er zelf te schuilen als het hevig regent of sneeuwt :)
Ze gebruiken die stal voornamelijk voor schaduw (rest van de wei is er nergens schaduw helaas)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 13:36

Perfect weet ik niet, maar hier blij me de schuilstal, opening noord.
Nu met dit weer is hij best koel.
Wel dak als wand geïsoleerde platen.

3 kanten dus geisoleerd.
Voorwand zijn 2 wanden zoals we van binnenstallen kennen met windbreekgaas erop voor de noorderwind.
Nu heb ik beide deuren open staan want mijn ruin is niet zo vriendelijk in een kleine ruimte en zo kan de merrie er altijd uit en niet klem gezet te worden.

Toen ik 2 paarden had die wat beter klikte had ik 1 deur open en een draad precies in het midden aan de buitenkant en zo ook de wei doormidden gedaan.
Net welke deur ik open had was welke wei ze in konden.

Afbeelding

Zicht vanuit binnen, niet donker ondanks het windbreekgaas

Afbeelding[

_Chantyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:39

Tip voor als je het toch nog allemaal gaat realiseren: zorg voorverwarmde waterbakken, zodat je in de winter altijd vers drinkwater hebt.

Wij hebben de leidingen sowieso geïsoleerd met van dat schuim er omheen en dat verwerkt in de wanden,maar daarnaast ook verwarmde waterbakken gekocht bij 'de vorstvrije stal'.

Dan slaap ik een stuk geruster en de paarden drinken hopelijk wat gemakkelijker omdat het water niet zo ijskoud is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 07:18

Verwarmde bakken is een goed idee, maar we weten dus nog niet of we stroom gaan kunnen realiseren.

We weten nu dat we maximum 40 m² mogen bebouwen. Er is geen mogelijkheid tot vergunningen voor meer.
Wegneembare constructies worden echter gedoogd, dus het idee is nu om 40 m² vaste stal te bebouwen, en een containertje te plaatsen voor opslag van koets, zadelkamer en ev voor wat hooi.

Water gaan we vanaf de stal opvangen in ibc vaten, er zit wel ergens een boorput, maar ook geen idee hoe dat werkt als we geen stroom hebben?

Ideetjes voor een stal van 40m² zijn welkom. We zouden ofwel 2 schuilstallen met een voedergang achteraan willen, ofwel 1 schuilstal voor de trekpaarden en twee kleinere inloopstallen voor de rijpaarden. Het voederhok dient ook in die stal te zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:36

Wij hebben geen verwarmde drinkbakken. Vond het teveel extra werk en kosten, waar we maar 2 dagen last hebben gehad van vriezen afgelopen winters.

Je kan water brengen. Dan zou ik een gesloten zwarte ibc tank nemen met een drinkbakje daar weer aan. Dan nemen ze alleen wat ze nodig hebben en wordt het water minder snel vies en je trekt minder beestjes aan.
Had eerst wel een open drinkbak buiten en is echt te snel goor als het warm is vooral.

Wij hebben met rubberen matten hooibakken in de stallen gemaakt. Die zijn veilig. Ze geven mee en ze kunnen zich er nergens aan open halen. Er kan veel in, maar dat hangt ook af van hoe groot je ze maakt.

Wij hebben in 2 hoeken een L-vormige hooibar buiten. Dat werkt aardig en ze eten er vaak, maar eigenlijk vinden ze vrij bewegen om een bak heen prettiger. Hier staan ze wel neus tegen neus, zij aan zij, maar heb ook wel meegemaakt als eentje minder in de groep lag, dat dat niet altijd werkt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 16:21

We gaan sowieso groepen per 2 maken.
Mijn trekpaarden pesten de PRe, waardoor die niet meer mag eten (en nu dus gefixeerd is op eten), maar ze ook vaak moet wegvluchten. Lompigheid van de trekpaarden en smalle pootjes van een PRE zijn niet de beste combinatie.
Het idee is dus twee schuilstallen met elk een eigen stukje verhardingen een stukje zand, zodat ze in dichte nabijheid zijn van elkaar maar wel in twee groepen.
Wss doen we rond een stuk weide een track met een stukje weide dat ze mogen kapot lopen. Idee is dan om ze om en om een dag erop te laten.
voor de trekpaarden heb ik reeds een weideruif, nog even kijken of we die in een omheining zetten zodat elke groep van een kant kan eten, of dat we voor de rijpaarden een aparte hooiruif voorzien.

Op deze manier is er geen risico op domme verwondingen door grootteverschil, en kunnen we toch prima mixen en matchen om paarden mee te nemen op rit zonder dat er eentje alleen achter blijft.