Sinds gisteren zijn we trotse eigenaar van 9000 m² weidegrond. In het najaar kunnen we inzaaien en volgende zomer willen we de paarden erop.
Maar, hoe pakken we dat aan?
Een gesprek bij de gemeente gepland over wat mag en kan komt er, maar ik wacht nog op respons.
Ik weet wel dat we 40m² schuilstal mogen plaatsen per perceel, en het lot bestaat uit twee percelen.
Wat moet er op komen:
- 2 trekpaarden
- 2 rijpaarden
We willen ze in twee groepen, want de trekpaarden zijn brute lompe kracht en het is gebleken dat dit niet een ideale combinatie is met rijpaarden als ze op beperktere oppervlaktes staan (zoals een paddock).
Dus we denken eraan om het ene perceel toe te wijzen aan de rijpaarden, de andere aan de trekpaarden.
Ik heb een grote weideruif, idee nu is om die te geven voor de trekpaarden, en de rijpaarden te werken met een kleinere ruif of hooinetjes op verschillende plaatsen. Die hebben door hun gewicht ook kleinere eisen aan de bodem. Bij de trekpaarden komen er betonplaten van 20 dik rondom de ruif. Rijpaarden kunnen we mudcontrol oid gaan gebruiken.
Betreft stallen
- 1 schuilstal uitlopend op een paddockje + verharding met ruif voor de trekpaarden
- 2 aparte stallen,mag met open voorwand, met aansluitend een paddockje, zodat de rijpaarden snachts apart kunnen ivm voederbehoeftes.
- Hooiopslag kan maar hoeft niet supergroot te zijn, de boer brengt verpakte baaltjes en steekt wekelijks grote pakken in de ruif, een aantal reservebaaltjes zijn prima
-zadelkamer
-voerkamer
-plaats waar de koets kan staan
-als de hoefstal overdekt kan staan zou dit helemaal ideaal zijn.
-een kippenhok
Er komt (ooit) ook een grotere paddock in zand om in te werken en in de natte periodes, daarnaast zouden we elke groep een track + winterstukje geven, zodat de rest van de weide gespaard kan worden voor de zomer.
Welke stallen hebben jullie? wat zijn do or don'ts?