Zorgboerderij binnenpaddock/paardenbak. Kosten/vergunning etc?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gewoonbuiten

Zorgboerderij binnenpaddock/paardenbak. Kosten/vergunning etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 18:54

Hi bokkers,

Wat leuk om hier weer eens terug te zijn! Ik kom mijn vroegere account niet meer in maaaaar ik heb hier in mijn tienertijd uren doorgebracht. Heerlijk.

Momenteel zijn mijn man en ik bezig met een vergunningentraject om 2 leegstaande varkensstallen van 2000m2 tot zorgwoonboerderij te transformeren. Dit voor dementeren en mensen met een licht verstandelijke beperking. Nu zouden we ook heel graag met paarden willen werken (in het begin en in de toekomst mogelijk 4 a 5) en vooral veeeeel contact momenten creeeren met dieren voor de bewoners en de mensen van de dagbesteding. Hierdoor zitten we er over te denken om in 1 van de stallen ook een kleine paddock aan te leggen van 15x30m. Zo kunnen de dieren als ze in de winter op stal staan ook lekker hun benen strekken. In de muren zouden dan een aantal binnenramen komen waardoor vanuit de huiskamers van de dagbesteding ook direct contact is met de binnenpaddock hebben

Nu vroeg ik me alleen af:
- heeft iemand een leuk creatief voorbeeld van een binnenpaddock/ kleine binnenbak voor paarden?
- moet voor het aanleggen van een binnenpaddock ook nog een extra vergunning aangevraagd worden of mag dit gezien worden als stalling ?? Omdat het aan de stallen zal grenzen en voor extra beweegruimte zorgt in de winter zou je denken dat je geen binnenbak vergunning hoeft te vragen toch? Die zijn een stuk groter ook.
- zijn er hier mensen die ook varkens, konijnen, geiten etc binnen houden in een schuur in de winter Ivm het land kapot trappen?? En wat voor soort stallen hebben jullie hiervoor gebruikt ?
- wat kost het aanleggen van een kleine binnenbak ongeveer schatten jullie ? En wat voor wand afwerking van de bak hebben jullie goede ervaringen mee ?
- andere tips of creatieve ideeen voor de bewoners en dagbezoekers zijn ook van harte welkom ☘️

Alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:42

Mooi initiatief zeg!

1 tip: voor veel dieren is een binnenstalling/uitloop echt te warm. Voor konijnen of cavia's zou het wel heel goed kunnen.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:00

Ik weet wel iemand die in een grote koeienstal een grote inloopstal met stro heeft gemaakt en daarvoor zit een gangetje en een hek en kun je de paardjes aaien. Er zit dus wel een opening aan de buitenkant en daaraan grenzend een paddock. Bij haar passen er zeker 10 paarden ruim in en kunnen ze ook eventueel rennen in die stal. Volgens mij hebben opfokstallen ook wel eens zulke inloopstallen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:09

Ik kan je niet helpen bij de vergunning graag maar ik kom voor mijn werk regelmatig op zorgboerderijen dus zie vaak verschillende inrichtingen.
Zeker als de indeling nog niet vast staat teken en overdenk goed na en ga evt bij meerdere langs. Ik was er pas bij 1 die had half hoge stallen (+- 1m hoog) waar Shetlanders, kalfjes en lammetjes in stonden. Dat zeg er echt heel fijn uit, je kon de dieren makkelijk aaien en ook over de indeling van de stal was goed nagedacht; vlakke vloeren voor rollators en de kruiwagen, voldoende ruimte om te manoeuvreren met een rollator. Een aparte omkleed (overall en laarzen) ruimte met handwas gelegenheid en hier zaten dan ook wat konijnen en hamsters geloof ik in een iets warmere ruimte.
Denk ook goed na over zolders en opslagen, sluit ze af met een deur of zorg dat het een veilige ruimte is.
Vanuit de huiskamer is het wel erg leuk voor ouderen om dmv een groot raam in de stallen te kunnen kijken zonder dus perse in de stal te hoeven gaan.
Doe gerust een PB als je meer info wilt.

pateeke

Re: Zorgboerderij binnenpaddock/paardenbak. Kosten/vergunning etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:40

Ik kan je ook niet helpen wbt vergunningen enz. Wel zou ik rekening houden met de toegankelijkheid enerzijds (alles bereikbaar met bv rolstoel, rollator,…). Daarnaast zou ik me afvragen hoe je het precies ziet: de cliënten en de dieren. Krijgen de dieren de kan om te kiezen of ze wel of geen contact willen met de cliënt? En/of ga je ook werken met “zones” waar de cliënten niet mogen komen zodat de dieren ook hun rustplek hebben? Zulke overwegingen geven mee vorm aan de uitwerking van je infrastructuur 2 inrichting van de zorgboerderij.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:08

Je wil in de winter 4 a 5 paarden op een paddock van 15x30 houden? Tenzij het shetten zijn gaat dat absoluut niet dierwaardig zijn imo, los van alle vergunningen.
Qua prijs en vergunning: hangt ervan af wat je wil doen. Voor drainage leggen, uitgraven of grote hoeveelheden Zand storten heb je wel een vergunning nodig hier. Voor omkeren - matten leggen - terug beetje grond erop niet meteen.

Elisa2

Re: Zorgboerderij binnenpaddock/paardenbak. Kosten/vergunning etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:15

Ja ik dacht ook al...waarom geen gewone buiten paddocks en wei waar ze gezamelijk in kunnen staan? Kun je daarnaast een binnenbak of overdekte longeerton maken.