Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
axel_1997 schreef:Ik denk niet dat de gemeente die esdoorns voor je gaat kappen. Maar je krijgt misschien meer voor elkaar als je je verzoek van een wat positievere kant aanvliegt. Ga eerst eens van dichtbij kijken wat er staat. Als het echt gedomineerd wordt door esdoorns heb je een verhaal. Dan geef je aan dat er een stukje struweel ontstaan is dat alleen uit gewone esdoorns bestaat En dat daardoor niet alleen overlast geeft maar ook een beperkte ecologische waarde en sierwaarde heeft.
Dan stel je voor om het om te vormen naar een biodiversere beplanting. Ik weet niet op watvoor grond je zit. Maar denk bijvoorbeeld aan wilg, els, haagbeuk of es voor de bovenste boomlaag, meidoorn en lijsterbes voor de tweede boomlaag en hondsroos, gelderse roos, hazelaar, vlier en dauwbraam voor de struiklaag. Dan doe jij het onderhoud en de gemeente draagt de kosten en levert gereedschap en plantmateriaal.
Edit: veldesdoorn kan ook als je dat aandurft. Die schijnt niet giftig te zijn.
axel_1997 schreef:Dat zeg ik de gemeente draagt de kosten. Zo werkt dat bij landschappelijke beplanting. En gemeentes en provincies hebben daar vaak wel beleid voor. Voor de het vergroenen en verduurzamen van het landschap en burgerparticipatie. Dus dat is nog een tip. Zoek wat beleidsstukken om naar te verwijzen.