Gemeente verplicht om esdoorn te verwijderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hasufel

Gemeente verplicht om esdoorn te verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 17:08

Beste bokkers,

Wij pachten een perceel dat al 25 jaar als paardenwei gebruikt wordt. Inmiddels staan er naast de dijk naast de wei een aantal gewone esdoorns (jonger dan 25 jaar, niet aangeplant en ook niet onderhouden) op gemeentegrond. Wij krijgen dus zaad en zaailingen in onze wei. Wij willen de esdoorns weg hebben. Na uren zaailingen getrokken te hebben nogmaals overleg met de gemeente. De meneer van beheer vindt ook dat ze weg zouden moeten, maar gaat daar niet over. De bomenploeg gaat erover maar die zegt kan niet weg (streng kapbeleid), en hoeft ook niet weg, want
1. Daar is geen beleid op
2. Wij zouden een keer kunnen maaien in het voorjaar en dan zijn de zaailingen weg

Dan denk ik, daar kan toch beleid op? Of logische actie? Met maaien gaat het zaad niet weg…

Nou vind ik op internet een zaak waar de gemeente esdoorns naast een manege geplant had, die hebben ze weggehaald. En een oproep van LTO aan gemeenten om esdoornvergiftiging te voorkomen.
Ik kan me vaag herinneren hier eerder dingen over gelezen te hebben maar dat kan ik niet terugvinden.

Wie weet hoe dit wettelijk zit, en of er zaken over gevoerd zijn en hoe die afgelopen zijn?
De meneer van beheer zou graag zaken zien waar de esdoorns weg moesten/zijn gehaald door een gemeente, hij wil wel helpen.

Ik hoor graag van jullie!

Palmera

Re: Gemeente verplicht om esdoorn te verwijderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:51

Aan mij heb je niks hoor, maar ik vind bomen kappen omdat ze jou niet uitkomen gewoon niet oké.
Er is al zo weinig groen in NL.

Jij hebt last van de zaailimgen? Dan moet jij wat aan die zaailingen op jouw grond doen. Maar niet elders bomen kappen.

Ze zijn niet geplant? En? Er mag geen natuur zijn die zelf opkomt? Alles moet maar met goedkeuring geplant worden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:55

Nee er is daar wettelijk niets voor geregeld.
Dat geldt ook met JKK wat overal groeit/bloeit en uitzaait, zolang het niet op jouw grond is kun je er niets tegen doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:58

Nieuwe aanplant wil ik wel snappen, oude bomen niet.
Ik wil dan de eiken ook wel ruilen voor Lindes :j

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:00

Simpel.

De bomen stonden er al, je pacht het land wetende dat je last gaat krijgen van esdoorn jaarlingen. Vervolgens wil je dat de bomen weg gehaald worden omdat het niet goed is voor jou paarden.
JIJ hebt het probleem opgezocht, dan moet je dat ook zelf oplossen. Ipv te eisen dat de bomen weg gehaald worden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:01

Nee uiteraard is de gemeente dat niet verplicht...

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:16

Gezonde bomen worden niet zomaar gekapt. Geen idee hoeveel bomen het zijn, maar bij dergelijke verzoeken kan het zelfs oplopen dat de gemeenteraad hierover mee wil besluiten. De groenbeheerder gaat hier niet over. De groene partijen gaan hier dan sowieso tegen zijn. Tip: kijk waar je samen kunt werken met Groenbeheer wat betreft maaien.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:10

Ik denk niet dat de gemeente die esdoorns voor je gaat kappen. Maar je krijgt misschien meer voor elkaar als je je verzoek van een wat positievere kant aanvliegt. Ga eerst eens van dichtbij kijken wat er staat. Als het echt gedomineerd wordt door esdoorns heb je een verhaal. Dan geef je aan dat er een stukje struweel ontstaan is dat alleen uit gewone esdoorns bestaat En dat daardoor niet alleen overlast geeft maar ook een beperkte ecologische waarde en sierwaarde heeft.

Dan stel je voor om het om te vormen naar een biodiversere beplanting. Ik weet niet op watvoor grond je zit. Maar denk bijvoorbeeld aan wilg, els, haagbeuk of es voor de bovenste boomlaag, meidoorn en lijsterbes voor de tweede boomlaag en hondsroos, gelderse roos, hazelaar, vlier en dauwbraam voor de struiklaag. Dan doe jij het onderhoud en de gemeente draagt de kosten en levert gereedschap en plantmateriaal.

Edit: veldesdoorn kan ook als je dat aandurft. Die schijnt niet giftig te zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:20

Weet je welke Esdoorns het zijn, ze niet allemaal giftig namelijk. En nee de gemeente hoeft ze niet weg te halen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:30

axel_1997 schreef:
Ik denk niet dat de gemeente die esdoorns voor je gaat kappen. Maar je krijgt misschien meer voor elkaar als je je verzoek van een wat positievere kant aanvliegt. Ga eerst eens van dichtbij kijken wat er staat. Als het echt gedomineerd wordt door esdoorns heb je een verhaal. Dan geef je aan dat er een stukje struweel ontstaan is dat alleen uit gewone esdoorns bestaat En dat daardoor niet alleen overlast geeft maar ook een beperkte ecologische waarde en sierwaarde heeft.

Dan stel je voor om het om te vormen naar een biodiversere beplanting. Ik weet niet op watvoor grond je zit. Maar denk bijvoorbeeld aan wilg, els, haagbeuk of es voor de bovenste boomlaag, meidoorn en lijsterbes voor de tweede boomlaag en hondsroos, gelderse roos, hazelaar, vlier en dauwbraam voor de struiklaag. Dan doe jij het onderhoud en de gemeente draagt de kosten en levert gereedschap en plantmateriaal.

Edit: veldesdoorn kan ook als je dat aandurft. Die schijnt niet giftig te zijn.

Leuk bedacht, maar wie gaat dat betalen? Verwijderen of verplanten van een volwassen boom kost al snel 10k per boom. En dan nog de grond voorbereiden op nieuwe aanplant plus nieuwe boom. Kortom, zo’n grapje kost al snel 50k of meer alshet een bomenlint is.

Edit: aanleg bloeiende berm kost ook minimaal 10k

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:36

Dat zeg ik de gemeente draagt de kosten. Zo werkt dat bij landschappelijke beplanting. En gemeentes en provincies hebben daar vaak wel beleid voor. Voor de het vergroenen en verduurzamen van het landschap en burgerparticipatie. Dus dat is nog een tip. Zoek wat beleidsstukken om naar te verwijzen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:54

axel_1997 schreef:
Dat zeg ik de gemeente draagt de kosten. Zo werkt dat bij landschappelijke beplanting. En gemeentes en provincies hebben daar vaak wel beleid voor. Voor de het vergroenen en verduurzamen van het landschap en burgerparticipatie. Dus dat is nog een tip. Zoek wat beleidsstukken om naar te verwijzen.

Vrijwel iedere gemeente zit krap bij kas, dus dan zou TS een groter belang moeten kunnen aanduiden, dan alleen dat van haar. 50k voor 1 inwoner uitgeven zou niet heel realistisch zijn…..En Participatie gaat niet bepaald op als alleen zij er last van heeft. Er zal vast een groenbeleid zijn waarin staat uit hoeveel het bomen areaal bestaat en waar ze aan moeten voldoen. Zoals hierboven al gezegd, er wordt niet snel gekapt in gezonde bomen. Wie weet wordt de openbare weg waaraan ze staan een x opgeknapt inclusief kabels en leidingen, dan mag je hopen dat de bomen eruit moeten omdat ze anders niet in de berm kunnen werken. Tot die tijd zou ik proberen een constructief gesprek aan te gaan met de gemeente om te kijken waar mogelijkheden zitten.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:53

Waar kom je vandaan TS?
België heeft nl een heel andere wetgeving in dit geval. Ik kwam daar toevallig achter toen ik info aan het opzoeken was over esdoorn vergiftiging, mij vader is hier heel hard leers in en wil niet geloven dat ze giftig zijn. Ik heb 2x pony goed ziek gehad met de bijbehorende kosten en zorg na sleep dus dan je zorgen en frustratie enorm begrijpen. Ik weet niet hoeveel je er heb staan? Wij hebben er 44 rondom het perceel staan en de meeste staan exact rondom mijn paddock, rijbak en weiland. Voor de mensen die het wel mee vinden vallen, ik heb er onwijs veel voor over om die krengen weg te krijgen. Ze laten alle bladeren en zaden los, ben je rustig dagen aan kwijt om alles op te ruimen. Dan gaan ze bloeien maar laten ze alsnog de helft van de propellers los. In het voorjaar heb je de zaailingen niet met 1x maaien weg neeeee, ik hen dit jaar 3x alles kunnen maaien om ze echt allemaal weg te krijgen. Ik heb overigens speciaal een maaimachine aangeschaft die alles gelijk opruimt omdat ook gedroogd die krengen nog schade aanrichten. Zeker met het voorjaar als dit jaar blijven er zaailingen continue overal komen. Het is keihard werken. Ik ben echt voor bomen en groen maar deze bomen mogen van mij ophoepelen.

Sorry de esdoorn is een frustratie en obsessie geworden door alle ellende die deze krengen mij bezorgen :o

Nederland heeft hier geen regels voor maar zover ik toen begreep is België een heel ander verhaal.