Broodje aap, of zebra?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Broodje aap, of zebra?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 08:28

Hi all,

Ik zag in een reclamefilmpje van een merk over vliegendekens, dat zebradekens vliegen zouden weren.

Het zou hetzelfde principe kunnen zijn als een vliegengordijn voor de deur, dat schijnt vliegen te verwarren. Het patroon van strepen en leegte zou hen verwarren.

Daarom zouden er volgens de reclame minder vliegen op paarden met zebradekens zitten. (ik vraag me dan af, heeft een zebra in een kudde paarden dan minder last van vliegen dan de paarden?)

Maar vooral vraag ik me af of iemand zijn paard met een zebradeken in een groep heeft lopen en of dit betreffende paard dan minder vliegen heeft dan de rest van de paarden, die al dan niet met gewone dekens lopen?

Is deze reclame een broodje aap, of is het handiger om een zebra(deken) te hebben?

8nnemiek

Re: Broodje aap, of zebra?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:32

Jaren geleden wat het ook even een ding om je paard met krijtstiften strepen te geven. Ik had wel het idee dat het iets hielp.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:33

Het schijnt wel uit te maken, maar ik zou voor volledig wit gaan.
Ik heb een appaloosa en als ik buiten rij zitten de steekvliegen letterlijk in kleine hoopjes precies op de donkere stippen :+
De witte vacht vinden ze niet zo boeiend.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:48

Uit eigen ervaring, ik had 2 dazenmagneten. Als in 1 zwarte merrie en 1 vosmerrie. Die ook nog eens helemaal gek werden van de dazen en dan binnen gingen staan, paarden. Omdat ook ik sceptisch was, in het kader van "wij van wc-eend adviseren wc-eend" Heb ik het getest.

De test was de Sweet itch hoody van Horseware, tegenover een zebradeken. Ik had de zebra op de zwarte gelegd, en de sih op de vos. De vos had binnen een paar minuten alweer 5 dazen op de deken zitten, de zwarte 0! Ja echt. Het werkt.

De zwarte had ook nog eens een uitgesproken hekel aan dekens. Als je op de wei met een deken aankwam smeerde zij hem. Maar bij deze deken, ze kwam hem vrijwillig halen :wow: Ok dat was altijd dag 2 als het dazenseizoen weer begonnen was, maar toch. Ze wist gewoon dat met die deken werd ze met rust gelaten. 1 keer had ik ze zonder staan, nog niet echt dazenseizoen, en ze hadden toch veel last van de dazen. Bleven maar lopen op de wei. Ik kwam met de dekens aangelopen. Ze kwamen beide direct aangelopen, en ik heb de vos haar zebra los opgegooid. Echt nergens vastgemaakt want ik wilde de zwarte ook zo snel mogelijk helpen. De vos bleef prompt staan en ging gras eten. Zo in het kader van ok rust, nu vreten ze mij niet meer, ik kan wel wachten tot vrouwtje de deken dicht maakt.

De krijtstift had ik daarvoor ook al getest. Ook omdat ik niet direct wilde geloven dat die strepen wat zouden doen, en ik dus niet zoveel geld dan in zon deken wilde stoppen. Ook daar merkte ik echt al verschil, maar de deken doet het echt nog beter.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:00

Het werkt echt bij mij naast nde praktijk.
Het scheelt echt veel vliegen en dazen

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:24

Hier ook duidelijk verschil, het werkt echt! Vooral tegen dazen (en ja, zwarte merrie dus net als rina een dazenmagneet ;) )

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:25

Nou ik heb zebra's van heel dichtbij gezien in Afrika en die zaten onder de vliegen en ander vliegend gespuis. Maar misschien is Nederlands vliegen ongedierte anders.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:27

Ik heb hier 2 paarden onder een witte eczeemdeken staan en 1 onder een zebra deken... Die onder de zebra deken heb ik gisteren toevallig nog ingespoten met vliegenspray omdat ze alsnog last had van vliegen, de 2 onder de eczeemdekens hadden nergens last van.. Dus ja... nee niet echt het idee dat de streepjes meer doen als de witte eczeemdekens..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:30

Insectenogen zijn facetogen.
Je zou kunnen zeggen: een insect heeft 2x zoiets als twintig ogen.
En ik heb geen idee hoe een insect denkt, maar als één oog verschillende kleuren laat zien kan dat verwarring geven.

En de diersoort paard heeft ooit uitgevonden dat als je strepen hebt, je minder gebeten wordt: de zebra.
(En misschien geldt het ook wel voor mijn 'panterprintje', al kan het ook aan de knoflook, azijn en het geurscherm liggen.)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:31

Zebra dekens helpen ook om andere paarden weg te houden. Mijn Shetlander vond die deken doodeng bij haar vriendin :') .
Of het echt helpt tegen vliegen denk het niet. M’n zebra had alsnog dazen en plekken op haar lijf

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:45

Maar er zit ook erg verschil in de tekeningen op de dekens.
Van smalle kleine streepjes tot hele brede.
Maakt dat nog verschil?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:09

Ik meen mij te herinneren dat het streeppatroon vooral voor dazen helpt, veel minder of niet tegen vliegen. Kwam uit een onderzoek een paar jaar geleden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 10:13

Wauw, wat veel reacties en ook heel erg behulpzame reacties, wat tof dat jullie uitgebreid je ervaringen noteren. DANK! Ik lees meer 'ja een deken met zebrastrepen werkt, dan niet'. Wat grappig!

Als ik het tussen de regels doorlees, zijn vliegen dus kennelijk dol op zwart. Ze gingen op de zwarte stippen van een luipaardpaard zitten, op de zwarte paarden. En ik lees dat ze op een witte deken veel minder gaan zitten. Dus ze hebben kennelijk meer een hekel aan wit of een voorliefde voor donker.

Dus als ik een vliegendeken ga kopen, dan in ieder geval heel lichte kleur, dat helpt ook nog eens voor de warmte af te weren.

En dan lijken dazen dus kennelijk de strepen niet leuk te vinden. En dat vind ik eigenlijk nóg belangrijker omdat die vliegen me niet zo boeien, maar mijn merrie had van de week een dazensteek, echt cup B. Dus ik moet actie ondernemen. Ik spray me gek, maar voor haar is dat niet genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:15

Janneke2 schreef:
Insectenogen zijn facetogen.
Je zou kunnen zeggen: een insect heeft 2x zoiets als twintig ogen.
En ik heb geen idee hoe een insect denkt, maar als één oog verschillende kleuren laat zien kan dat verwarring geven.

En de diersoort paard heeft ooit uitgevonden dat als je strepen hebt, je minder gebeten wordt: de zebra.
(En misschien geldt het ook wel voor mijn 'panterprintje', al kan het ook aan de knoflook, azijn en het geurscherm liggen.)

Yepp.

Dazen reageren daarnaast ook op warmte.

Zwart wordt warmer dan wit.
Dus ook die warmteverschillen zien dazen waardoor ze het niet meer weten en daarom er niet meer er op willen zitten.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:53

Mijn bonte heeft zonder deken standaard al minder last van steekbeesten in de wei dan de rest. Op zijn witte vlekken is geen daas te bekennen en bij het bruine valt het mee.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:32

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:34

Donker trekt dazen aan. Daarom is de datenval ook zwart.
Heel soms denk ik niet na en trek ik een zwart t-shirt aan met rijden en daar heb ik dan altijd spijt van.

Met een overwegend wit paard is het heerlijk buitenrijden als je iemand meeneemt met een donker paard _O-
Als je alleen onderweg bent nemen ze alsnog wat ze kunnen krijgen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:50

Ik vind ze niet extra werken en ben dan ook weer overgestapt. Kon geen enkel verschil merken op beide pony's. Een zwarte en een vos.

Als je paard zo'n last van heeft kun je mss beter een eczeem deken kopen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 13:33

Hier duidelijk verschil tussen zebra en andere deken.
Met zebradeken geen last van dazen en vliegen.
Met andere vliegendeken hadden ze altijd een hele zwerm op zich zitten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-23 17:32

Dank allemaal weer voor jullie ervaringen. Echt dan ben ik zó blij met bokt. Wat een ervaringsdeskundigen zijn er toch allemaal! Dank dank dank.

Ik ga idd voor een eczeemdeken, en omdat ik een trekpaard heb wordt het een big neck en ik heb zilverwit genomen ter afweer. Nog geen zebra want die kon ik in big neck niet vinden, ik ga kijken hoe dit haar gaat helpen. Ben ik niet blij er mee, of zij niet, ga ik over op zebra om te ervaren. Deze heb ik nu besteld: https://bokt.digidip.net/visit?url=http ... p109157063