Bak bewateren? Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucydan

Bak bewateren? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 09:13

Hoi hoi

Weet iemand welke pomp goed is om in een sloot te leggen ( ondiep?
Graag met link.

En dat moet dan in een mand of iets liggen om de aanzuigen van vuil te voorkomen? Wat voor een soort mand want zon aardappel mand heeft toch te grote gaten.

Zijn er mensen die op deze manier hun bal bewateren? En hoe bevalt het?

Groetjes

pillow

Re: Bak bewateren? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:21

Uit een ondiepe sloot pompen wil niet. Krijg je teveel modder in de pomp. Een dompelpomp kan maar daar kun je geen sproeier aan zetten. Dan moet je zelf met de slang rondlopen. Overigens mag je ook niet zomaar oppervlaktewater gebruiken voor sproeien.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:23

Wij hebben de slang in een trommel van een oude wasmachine zitten en dat gaat prima. Waar de pomp van is durf ik zo niet te zeggen. Ben naar een bedrijf gegaan die vooral aan de agrarische sector levert, aangegeven wat ik graag zou willen en zij zijn met een voorstel gekomen. Heb 1 pomp en 2 sproeiers.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 09:37

Om een bak van 800 m2 een beetje nat te krijgen heb je ongeveer een kuub water voor iedere cm die je erop zet nodig. Je zit dus zo aan 4-5 kuub water. Een beetje pomp doet dat in een uurtje, maar níet uit een ondiepe sloot. En zeker niet als je ook nog moet filteren, dan hou je geen volume en dus ook geen druk over.
Nog afgezien van regelgeving die besproeien vanuit oppervlaktewater aan banden legt.

Lang verhaal kort: dat kan dus niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:05

Wij hebben een put laten slaan en sproeien de bak dus met grondwater. Dat wordt opgezogen door een pomp ( via een 4 meter lange slang). In de bak komt het via een lange tuinslang en een sproeier. Werkt prima. Maar een put laten slaan of zuigen kost geld en het is even informeren wie dat kan doen. De meeste boeren weten wel iemand.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:10

Ik heb al een paar jaar een pomp van gardena in de sloot liggen (onze sloot is ook niet diep) en daarop 2 sproeiers aangesloten.
Dit gaat super goed, in 2 uurtjes is de bak weer prima te doen. Volgens mij heb ik deze: https://www.karwei.nl/assortiment/garde ... lsrc=aw.ds

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:13

Bij flinke droogte mag je in veel provincies niet uit een sloot pompen. Hou daar rekening mee.