Achter de oren probleem :)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Achter de oren probleem :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 12:50

Mijn jaarling merrie leert best snel. Toen ik haar net had was alles spannend. Staart kammen,manen kammen, gek geluid. Maar na herhaling met beloning is alles nu geen probleem. Alleen als ik haar hare achter de oren wil knippen(derde oor) dan flipt ze helemaal. Het geluid van de schaar vind ze vreselijk eng. Ze begint met het hoofd te zwaaien, ogen weg draaien, weg trekken enz. Ik krijg dit maar moeilijk aan haar duidelijk gemaakt dat de schaar achter haar oren haar niet op vreet.

Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Ze wordt bekant al panisch als ik nu alleen mijn hand omhoog breng achter haar oren..en dat is juist alles wat ik voorkomen wil.

En voordat ik half bokt over me heen krijg, ze hoeft niks..alleen af en toe een poetsbeurtje met de nodige basisopvoeding, waaronder manen knippen dus :)

rien10

Re: Achter de oren probleem :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:56

Baby stapjes. Beginnen met op 2 meter afstand je hand omhoog brengen.
Gaat dat goed? Stoppen.
Volgende sessie op een kortere afstand dan 2 meter.. enz enz enz

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:58

Wat ik doe zowel bij paarden als de honden in mijn trimsalon, want puppys vinden het vaak ook eng. Ik gewoon oefenen. Ik ga eerst kriebelen met de vingers, als je naast je pony staat even de schaar geluid laten maken door te knippen in de 'lucht' daarna zou ik de schaar gewoon even op de plek houden (dichte schaar) en belonen. Als dit lukt proberen weer een knip geluid te maken, uiteindelijk moet het wel lukken om voorzichtig een knip te zetten. Niet direct alles willen, veel oefenen en belonen

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 13:02

Dat is ook eigenlijk wat ik nu doe
Na 1x drama en 3 haren er af kunnen knippen, ben ik dat ook gaan doen. Schaar omhoog, knipgeluid, in de lucht. Doodeng...
Gister baard geknipt, maar dat ging weer heel goed. Dus het is echt dat achter de oren geluid wat eng is

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 13:07

Inderdaad wat RanjaRietje zegt, maar daar echt de tijd voor durven nemen. Dat 3e oor wegknippen heeft echt geen haast.

Achter de oren is het geluid natuurlijk veel luider dan onder de kaak. Ik zou eens proberen om vanaf de manenkam steeds een stukje verder omhoog te gaan en daarbij in de lucht knippen. Kijken welke afstand ze accepteert en vanaf daar steeds iets dichterbij

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 20:34

Vandaag weer even geoefend. Ik had de schaar bij dr billen en maakte daar het knip geluid. Gelijk hoofd schudden. Moest wel lachen stiekem want het was net een aangeleerd kunstje. Knip,schud...

Maar goed, uiteindelijk schudde ze niet meer, beloond en klaar

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:02

Hopelijk lukt het binnenkort om te knippen! Sommige paarden hebben even wat meer tijd nodig maar je bent goed bezig *\o/*