Voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rfl
Berichten: 7
Geregistreerd: 18-05-23

Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 12:43

Hoi!
Ik heb een 2 van jarig paard, wat moet ik deze voeren?

Dacht zelf aan vitalbix. Hoe denken jullie hierover?

Dees90

Berichten: 589
Geregistreerd: 28-10-11

Re: Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:03

Hoi,

Wat is het voor paard en wat krijgt ze verder qua ruwvoer?
Mijn Haflinger deed het erg goed op Vitalbix Breed en Grow en vind het zelf ook een goed en fijn product.
Pavo, Subli etc voor jonge paarden was allemaal minder voor haar en kreeg zij tevens ook jeuk van.
De jonge paarden bij mij in pension / opfok staan allen ook op Breed en Grow ofwel Cavalor Juniorrix, bij hen is Pavo ook geen succes gebleken.

Er zijn natuurlijk verder nog een hoop andere merken maar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Rfl
Berichten: 7
Geregistreerd: 18-05-23

Re: Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 08:05

24/7 gras maar vraag me af of ik nog extra moet geven voor de vitamine en mineralen.

Is een draver

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:01

Wat is de aanleiding waardoor jij je afvraagt of ze meer behoefte heeft aan meer vitaminen en mineralen?

Als het klinische beeld van een paard goed is, hoeft het niet noodzakelijkerwijs zo te zijn dat ze bijgevoerd moeten worden met krachtvoer. Uitgangspunt is namelijk ruwvoer (dus gras, hooi etc.). Sommige paarden halen daar voldoende uit om op gezond gewicht te blijven en een goede vorm. Maar stel jouw paard heeft moeite met verharen, of blijft een beetje achter in gewicht of ontwikkeling, zou het iets anders zijn.

Overigens kun je deze vraag aan iedere bokker stellen en krijg je waarschijnlijk evenzoveel antwoord omdat het grotendeels ook gebaseerd is op voorkeuren. En bovendien; kan het kwaad om een jong paard een beetje krachtvoer bij te voeren? Nee, waarschijnlijk niet. Voor de meeste micronutriënten (want daar gaat het dan om) geldt namelijk dat wanneer het lichaam meer binnen krijgt dan het nodig heeft, het lichaam de overschotten afvoert via de urine/ontlasting.

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:22

Een jong paard kun je tot 3 jaar veulenbrok blijven voeren. Hierin zit o.a. meer Vit-A en dat kunnen ze mbt de aanmaak van botmassa goed gebruiken.