Tips gevraagd, hoeveelheid hooi icm gras

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Tips gevraagd, hoeveelheid hooi icm gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 09:28

Tips gevraagd,

Sinds eind oktober staan de paarden bij ons aan huis *\o/*

Wij beschikken over 4 ruime paddocks en 4 ruime weides.

Wij voeren kleine balen (wat rijker) hooi waar vaak +/- 10 plakken in zitten van +/- 2 kg.
Zowel in de paddock als in de stal krijgen zij dit in hooinetten aangeboden.

Schema winter - Paddock
06.45 uur - op stal 1 plak hooi met 4 voor de vorm zodat zij niet met een geheel lege maag aan de brok beginnen
07.00 uur - naar de paddock - 1 plak hooi (2kg) en krachtvoer
13.00 uur - 0,5 plak hooi (1kg)
15.00 uur - ik geef ze vaak een snackje (1 plak hooi met 4)
17.00 uur - naar binnen 1 plak hooi (2kg) en krachtvoer
22.00 uur - 1,5 tot 2 plak hooi (3,5 tot 4 kg.. in ieder geval volle lading voor de nacht)

Nu komt de zomer eraan en zijn we begonnen met het opbouwen van het gras, we zijn begonnen met aan de hand grazen naar 10 minuten, 20 minuten, 30 minuten etc. op het land. Met deze kleine hoeveelheden gras heb ik niets aangepast op het hooi. Maar nu zijn we inmiddels op 2 uur grazen (gras is vol en hoog) tussen de middag en ben ik het even kwijt wat ik moet doen met de hoeveelheid hooi.

3 paarden zijn écht aan de volle kant en mogen echt niet dikker, wat minder zou zelfs niet erg zijn! :o
en 1 is perfect, is ook nog wat in de groei dus die kan het goed hebben maar hoeft ook niet dikker.

Paarden lopen allemaal dagelijks, maar geen zware trainingen.
2 tal paarden krijgen een handje brok voor het idee
2 andere 500 gr per voerbeurt, dus 1kg per dag.


Hoe zouden jullie het voerschema nu indelen, helaas kan ik niet veel schuiven met de huidige tijden, al hoewel deze volgens mij ook prima zijn!

07.00 uur paddock
13.00 uur weide
En dan....


Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst bijgewerkt door FemkeUtah op 24-05-23 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Tips gevraagd, hoeveelheid hooi icm gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:32

Ik zou doen
7u 1 plak hooi
13u wei
17u krachtvoer (geen hooi, buik is vast nog vol genoeg)
22u 1,5-2 plak hooi

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:35

Hoeveel wegen de paarden in het totaal?
en zijn dit hoeveelheden per paard of voor de 4?
Waarom hebben ze een snackje nodig in de vorm van hooi, hebben ze dan voor de rest niks meer om te knabbelen?
Als het per paard is krijgen ze ongeveer 8 kilo hooi per dag per paard, dat lijkt me nogal weinig? Minimum voor 500 kilo paard is nl al 8.8 kilo bij rijk hooi. Ik zou bij te dikke paarden dan eerder armer ruwvoer geven met een balancer zodat je meer in kilo's kan geven dan rijker ruwvoer.

Als antwoord op je vraag: als ze in de namiddag op de weide komen zou ik de voerbeurt van 13 uur en 15 uur gewoon overslaan, en ze op stal een plak stro en een beetje hooi geven om dan om 22 uur de normale voederbeurt te geven.
Bij voldoende gras eten ze sowieso minder eens ze op stal staan.

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 09:50

Duhelo schreef:
Hoeveel wegen de paarden in het totaal?
en zijn dit hoeveelheden per paard of voor de 4?
Waarom hebben ze een snackje nodig in de vorm van hooi, hebben ze dan voor de rest niks meer om te knabbelen?
Als het per paard is krijgen ze ongeveer 8 kilo hooi per dag per paard, dat lijkt me nogal weinig? Minimum voor 500 kilo paard is nl al 8.8 kilo bij rijk hooi. Ik zou bij te dikke paarden dan eerder armer ruwvoer geven met een balancer zodat je meer in kilo's kan geven dan rijker ruwvoer.

Als antwoord op je vraag: als ze in de namiddag op de weide komen zou ik de voerbeurt van 13 uur en 15 uur gewoon overslaan, en ze op stal een plak stro en een beetje hooi geven om dan om 22 uur de normale voederbeurt te geven.
Bij voldoende gras eten ze sowieso minder eens ze op stal staan.


Dit zijn de hoeveelheden per paard klopt!
Exacte gewicht van alle paarden weet ik niet, 2 zijn ook niet van mijzelf, maar alle paarden zijn rond de 1.68.

De snack in de vorm van hooi is omdat ze in de winter op de paddock staan.

Bedankt voor je antwoord! Ik denk inderdaad dat armer hooi een idee is, want minder voeren voelt voor mij niet comfortabel, idd omdat ik aan de juiste hoeveelheid KG wil blijven zitten.

Ze kregen trouwens ook eerst 2 kg meer, maar ze werden echt te zwaar vandaar dat ik de plakken tussen de middag ben gaan halveren..

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tips gevraagd, hoeveelheid hooi icm gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:54

Je kan dat wel opvangen door ander knabbelmateriaal te geven.
Bij paarden die geportioneerd gevoerd worden hang ik altijd een net met voederstro, en wilgentakken zijn ook altijd fijn om te geven.

Daarnaast prefereer ik ook om armer hooi te geven zodat je quasi onbeperkt kan geven overdag. Snachts kan je dan ev wat rijker hooi geven voor die dat het nodig hebben, maar in de praktijk met een goede balancer is dat zelden nodig.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 09:56

Kijk naar je paarden. Je willen houden aan KG’s is een goed streven, maar je weet niet hoeveel gras ze eten en dat valt ook onder ruwvoer. Heel de dag wat te knabbelen hebben is belangrijker dan het exacte aantal kilo’s.

In dit geval zou ik in de ochtend een plak hooi geven, middag op de wei en avonds weer 1-2 plakken. Vallen ze ongewenst af geef je iets meer, komen ze ongewenst aan geef je iets minder.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:00

Ik zou inderdaad ook kijken naar armer hooi. Wellicht half half zodat er wel voldoende bouwstoffen binnen komen. Misschien dat je ze dan juist uiteindelijk ook meer kunt geven zodat ze langer met eten staan.

Ik denk dat als ik mijn pony 's nachts met 2 plakjes neerzet dat hij het voordat de nacht begint alles al op heeft. :+ Overigens doseert hij enorm goed en eet hij alleen wat hij nodig heeft. Hij blijft niet dooreten zeg maar, dus dat is voor mij wel makkelijk. Snap dat dat bij jou misschien niet lukt nu dus hopelijk kun je wat met het type ruwvoer bereiken!

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:06

Ik zou zoiets aanhouden TS:

06.45 uur - op stal 1 plak hooi met 4 voor de vorm zodat zij niet met een geheel lege maag aan de brok beginnen
07.00 uur - naar de paddock - 1 plak hooi (2kg) en krachtvoer
13.00 uur - weide
15.00 uur - naar de paddock (zonder hooi - uitbuiken)
18.00 uur - naar binnen 1 plak hooi (2kg) en krachtvoer
22.00 uur - 1,5 tot 2 plak hooi (3,5 tot 4 kg.. in ieder geval volle lading voor de nacht)

En niet voeren op kgs maar op gevoel inderdaad. Worden ze te dik zou ik om 18.00 een halve plak geven ipv een hele. Nog beter zou armer ruwvoer zijn, kan je wat meer geven en hebben ze wat langer te kauwen. Misschien ook het hooi wat ze krijgen aanbieden in slowfeeders? Doen ze er langer mee. Gras kan ook flink aanzetten dus zou het niet verder opbouwen in jouw geval.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tips gevraagd, hoeveelheid hooi icm gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:11

Maar waarom 3 uur op de paddock zonder iéts van ruwvoer? Uitbuiken is voor paarden echt niet nodig, daarnaast hebben ze dan op een dergelijke paddock niks te doen en heb je meer kans op klieren bij elkaar.
Waarom dan niet op de paddock met een net stro / wilgentakken / een hooivoerbal of een voerbal waaruit ze wat krachtvoer kunnen halen?

Eef_Bam

Berichten: 4097
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:14

Duhelo schreef:
Maar waarom 3 uur op de paddock zonder iéts van ruwvoer? Uitbuiken is voor paarden echt niet nodig, daarnaast hebben ze dan op een dergelijke paddock niks te doen en heb je meer kans op klieren bij elkaar.
Waarom dan niet op de paddock met een net stro / wilgentakken / een hooivoerbal of een voerbal waaruit ze wat krachtvoer kunnen halen?


Ik zeg niet dat TS geen stro/wilgentakken/whatever mag aanbieden op de paddock. Maar mijn ervaring is dat ze na 2 uur vol grazen hun buik vol hebben en lekker gaan staan/liggen slapen, stro vinden ze dan helemaal niet interessant. Maar ik zou geen extra hooi/krachtvoer aanbieden in die tijd bij paarden die al te dik zijn.

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 10:36

Eef_Bam schreef:
Ik zou zoiets aanhouden TS:

06.45 uur - op stal 1 plak hooi met 4 voor de vorm zodat zij niet met een geheel lege maag aan de brok beginnen
07.00 uur - naar de paddock - 1 plak hooi (2kg) en krachtvoer
13.00 uur - weide
15.00 uur - naar de paddock (zonder hooi - uitbuiken)
18.00 uur - naar binnen 1 plak hooi (2kg) en krachtvoer
22.00 uur - 1,5 tot 2 plak hooi (3,5 tot 4 kg.. in ieder geval volle lading voor de nacht)

En niet voeren op kgs maar op gevoel inderdaad. Worden ze te dik zou ik om 18.00 een halve plak geven ipv een hele. Nog beter zou armer ruwvoer zijn, kan je wat meer geven en hebben ze wat langer te kauwen. Misschien ook het hooi wat ze krijgen aanbieden in slowfeeders? Doen ze er langer mee. Gras kan ook flink aanzetten dus zou het niet verder opbouwen in jouw geval.


Hier kan ik me wel in vinden, dus eigenlijk net een uurtje later naar binnen zodat het wat beter verdeeld is. Wellicht kan ik dan zorgen dat er inderdaad tussendoor altijd wat te knabbelen is in de paddock zoals een wilgentak of voerbal zoals Duhelo zegt.

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 10:50

Celebi schreef:
Ik zou inderdaad ook kijken naar armer hooi. Wellicht half half zodat er wel voldoende bouwstoffen binnen komen. Misschien dat je ze dan juist uiteindelijk ook meer kunt geven zodat ze langer met eten staan.

Ik denk dat als ik mijn pony 's nachts met 2 plakjes neerzet dat hij het voordat de nacht begint alles al op heeft. :+ Overigens doseert hij enorm goed en eet hij alleen wat hij nodig heeft. Hij blijft niet dooreten zeg maar, dus dat is voor mij wel makkelijk. Snap dat dat bij jou misschien niet lukt nu dus hopelijk kun je wat met het type ruwvoer bereiken!



Ze doen daar voor de nacht echt goed mee, 2 paarden hebben soms sochtends nog wat liggen. de andere 2 zijn gulzig, meer geven zouden zij net zo snel naar binnen proppen. Helaas haha

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Tips gevraagd, hoeveelheid hooi icm gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 10:52

Oh dat is wel top als er 's ochtends nog wat ligt. Dan hoef je je bij die twee ook niet zoveel zorgen te maken voor het krachtvoer 's ochtends op een lege maag. :)

FemkeUtah

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-03-13
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 11:02

Celebi schreef:
Oh dat is wel top als er 's ochtends nog wat ligt. Dan hoef je je bij die twee ook niet zoveel zorgen te maken voor het krachtvoer 's ochtends op een lege maag. :)


Dat is waar!