Aanleg nieuwe longeercirkel, zandkeuze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Aanleg nieuwe longeercirkel, zandkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 17:45

Hoihoi,

Nu de bak en de stallen klaar zijn willen we aan ons volgende project beginnen: de longeercirkel.
Wij zitten op zandgrond, en zijn gewoon de paarden begonnen te longeren waardoor het zand naar boven is gekomen. Probleem is nu echter dat in de winter de cirkel op 1 plek glad wordt, er zit een kuil op de hoefslag waar ik niet zo blij mee ben en in de zomer wordt hij goed zwaar en ontzettend stoffig.
Nu had ik onze bakbouwer gevraagd of hij niet ook een cirkel kon leggen, maar dat ging een goede 5k kosten voor alleen het zand. Prachtig, maar het potje bodems is op dit moment redelijk op.
Nu zijn wij zelf ook handig, hebben onze bak ook deels zelf gelegd, en zouden we het dus graag zelf willen doen. Nu is echter het probleem; waar haal ik zand voor een beetje een redelijke prijs?
Wat hebben jullie in de cirkels liggen?

Groetjes,

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:18

Inmiddels zijn wij ook toe aan een longeercirkel en ben ik benieuwd hoe je het hebt aagepakt @ts. Of zijn er anderen met tips hoe een longeercirkel aan te leggen? Welke diameter?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Aanleg nieuwe longeercirkel, zandkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:35

De meest gangbare diameter voor een longeercirkel is 15 meter.

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Aanleg nieuwe longeercirkel, zandkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:58

Dankje, dat is nou zinvolle info :j

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Aanleg nieuwe longeercirkel, zandkeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:03

Ons zand komt bij een loonwerker vandaan

Elisa2

Berichten: 37200
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 09:50

Seventeen schreef:
Hoihoi,

Nu de bak en de stallen klaar zijn willen we aan ons volgende project beginnen: de longeercirkel.
Wij zitten op zandgrond, en zijn gewoon de paarden begonnen te longeren waardoor het zand naar boven is gekomen. Probleem is nu echter dat in de winter de cirkel op 1 plek glad wordt, er zit een kuil op de hoefslag waar ik niet zo blij mee ben en in de zomer wordt hij goed zwaar en ontzettend stoffig.
Nu had ik onze bakbouwer gevraagd of hij niet ook een cirkel kon leggen, maar dat ging een goede 5k kosten voor alleen het zand. Prachtig, maar het potje bodems is op dit moment redelijk op.
Nu zijn wij zelf ook handig, hebben onze bak ook deels zelf gelegd, en zouden we het dus graag zelf willen doen. Nu is echter het probleem; waar haal ik zand voor een beetje een redelijke prijs?
Wat hebben jullie in de cirkels liggen?

Groetjes,


Ik zou denken aan ondergrond los laten halen door diepwoeler, dan een toplaag er in en zorgen dat de circel gesproeid kan worden en je zou al een heel eind moeten kunnen komen.

Vrees dat alleen ander goed zand verschrikkelijk duur gaat zijn/ worden.