Bodem schuilstal wordt nat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 09:58

Een hele andere insteek: een containerstal huren?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:37

Als ik naar foto,s kijkt ligt het probleem simpel, het water komt van buiten de stal in. Daar heeft een gootje en een paar tonnen geen enkele invloed op. De hoogte van de bestrating, verharding in de stal moet minimaal tot aan de onderkant schot komen wil je enig voordeel hebben. Nu weet ik niet hoe hoog het grondwater staat. Misschien is het mogelijk door het boren van een aantal gaten in de onmiddellijke nabijheid van de stal, om het water op die manier af te voeren of de grond om te keren. Anders blijft het in de winter een natte bende

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 11:02

@Art_Ificious: die pallets kunnen 1000 kilo dragen en er is er nog nooit eentje met een hoef doorheen gegaan.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 11:21

Sizzle schreef:
Een hele andere insteek: een containerstal huren?

Nope. Heb ruim 500 euro gespendeerd aan deze stal. Zonde om die dan weg te doen.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:03

De oplossing van Dubbelfun kan ook. De duurzaamheid lijkt mij een vraagteken. Dit omdat kunststoffen in de loop van jaren verweren.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:18

Van google ...
Kunststof pallets hebben een lange levensduur en zijn doorgaans meer dan 10 jaar in omloop. Dit komt omdat ze onvatbaar zijn voor ongedierte, niet splinteren en niet van vorm veranderen. Houten pallets moeten vaak na 2 tot 3 jaar gerepareerd of vervangen worden.
Ik denk dat dit soort pallets in het transport heel wat meer te voortduren hebben dan hier in de schuilstal :)

ruin_lover

Berichten: 209
Geregistreerd: 03-12-06

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:15

Wij hebben dit probleem ook gehad en hebben toen opgehoogd met een flinke laag drainagezand. Helaas werkte deze oplossing maar tijdelijk en was het in mum van tijd weer een drassige bende, nou gebruikten onze paarden de stal ook echt als wc...
Daardoor dus op de laag zand nog rubber (stal) tegels gelegd en dat werkt echt top! Tot nu toe nog steeds goed droog in de stal

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:31

Kunststof pallets heb je ook in een open structuur (let dan wel op het formaat van de gaten, zodat er geen hoeven doorheen kunnen) en in varianten die 2000 of 3000 kg kunnen dragen. Goed opvullen met zand en een laagje zand er overheen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 18:57

Hilary schreef:
Kunststof pallets heb je ook in een open structuur (let dan wel op het formaat van de gaten, zodat er geen hoeven doorheen kunnen) en in varianten die 2000 of 3000 kg kunnen dragen. Goed opvullen met zand en een laagje zand er overheen.

Die open bovenkanten kan ik wel makkelijker vinden.
Rubber tegels/rubberen mat erop leggen kan de puntbelasting van hoeven denk ik ook wat verbreden?
Opvullen met zand is zeker ook een optie. Beetje het idee zoals de grastegels die ik heb dus.


Ik denk dat ik sowieso eerst ga kijken of ik een boord kan plaatsen aan de gehele binnenkant van de stal.
Dus ook aan de voorkant. Dan ophogen met zand. Als dat goed gaat behoud ik dat. Rubber tegels heb ik ook nog liggen dus kan ik ook een deel tegels leggen. Heb geen idee hoever ik kom maar 1 helft met rubber tzgels moet wel lukken normaal. Dan kan ik de helft doen die sowieso het droogste blijft.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:08

Ik vind die kunststof pallets wel een goed idee. Als er nog vocht onder komt heb je daar ook geen last meer van. Tegels moet je heel goed opsluiten anders gaan ze zwerven.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:03

Het vocht, water komt van onder uit. Instabiel blijft het in ieder geval. Met een laag zand wordt het een stuk (je) minder.

Paardjes83
Berichten: 204
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:18

Instabiel valt denk ik wel mee na egaliseren en droog houden bodem.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:20

Een stuk stevig gronddoek (of oud tapijt) onder de pallets zorgt ook voor stabiliteit/wegzakken.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 15:28

Art_Ificious schreef:
Sizzle schreef:
Een hele andere insteek: een containerstal huren?

Nope. Heb ruim 500 euro gespendeerd aan deze stal. Zonde om die dan weg te doen.


Dat is voor een stal natuurlijk een schijntje, maar dit lijkt me geen geschikte stal daar zal je nog wel wat aan moeten verspijkeren om hem goed en droog te krijgen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 21:31

Stal is zeker wel geschikt als schuilstal. Maar het probleem is gewoon dat het water er langs 2 zijkanten binnen stroomt omdat de grond het niet direct verzadigd krijgt na lange droogte of bij hevige regenval. En de grond hier Schots en scheef loopt.

Ik heb zojuist aan de 2 betreffende kanten waarlangs water binnen komt boord geplaatst. Nu hopen dat dit voldoende beschermd. Ophogen kan achteraf nog altijd.


Afbeelding

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:13

Lapwerk. Gaat denkelijk niet werken. Ik merk dat het probleem zit, veel voor weinig. Kortom er kan geen serieus geld besteed worden en daardoor wordt het probleem niet opgelost.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 29-05-23 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 09:15

Voor droge voeten zal je flink moeten ophogen anders blijf je hetzelfde probleem houden

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 14:00

nikkel schreef:
Lapwerk. Gaat denkelijk niet werken. Ik merk dat het probleem zit, veel voor weinig. Kortom er kan geen serieus geld besteed worden en daardoor wordt het probleem niet opgelost.

Het gaat hier ook om een huurweide waardoor ik dus niet zomaar even alles kan doen wat ik wil.
Anders had ik een betonnen vloer gemaakt in de stal.

Ik vind uw antwoord tevens best wel grof, alsof ik niet wil investeren. Het moet ook mogen he.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 14:19

Ik schrijf letterlijk, er kan geen serieus geld besteed worden. Niets meer of minder.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-23 14:34

nikkel schreef:
Ik schrijf letterlijk, er kan geen serieus geld besteed worden. Niets meer of minder.

Sorry dan interpreteer ik het gewoon verkeerd. Wij gebruiken deze zin niet namelijk. Althans nog nooit gehoord hier.

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 12:59

Zeker dat het niet het water is wat niet in de ibc vaten geloosd kan worden wegens vaten vol, die overloopt en zo in je stal terecht komt?
Dan is de oplossing = meer vaten plaatsen voor nog meer opvang

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 14:41

Little_Gift schreef:
Zeker dat het niet het water is wat niet in de ibc vaten geloosd kan worden wegens vaten vol, die overloopt en zo in je stal terecht komt?
Dan is de oplossing = meer vaten plaatsen voor nog meer opvang

Née vaten zijn nog niet 100% vol geweest.

Ik heb het bij felle regenval een aantal keer in't oog gehouden vanwaar het water komt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 00:20

Met de hevige regenval die we voorbije week 2 dagen gehad hebben is de stal droog gebleven. Dan helpt mijn border dus toch wel.
Had ook nog aan de randen zand opgehoopt.

Toch wil ik gaan kijken of het mogelijk is om de hele stalbodem te gaan ophogen. Dan maak ik voorkant nog een border van hout (heb nog veel houten balken liggen) en zoek ik achter zand. (opvulgrond?)
Als ik dat vlak maak kan ik er denk ik wel nog grastegels op leggen of eventueel mudcontrol tegels?

Buitenkant tijdens de regen.
Afbeelding

En binnenkant stal
Waar de schapen liggen is normaal dus de meest natte plek.
Afbeelding

Dag nadien was er nergens modder te bespeuren wel sporen van hoe het water wegliep :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-06-23 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bodem schuilstal wordt nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 00:24

Jeetje dat is toch geen geschikte plek om paarden te houden zo nat

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 00:27

Charaz schreef:
Jeetje dat is toch geen geschikte plek om paarden te houden zo nat

Is enkel direct na de bui als de grond hard is. Het water loopt weg richting het laagste punt. Dat is dan wel een geluk want daardoor blijft 90% van de wei droog en goed begaanbaar ook in de herfst/winter.