Mini tractor of zitmaaier?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Mini tractor of zitmaaier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 22:53

Wij hebben een graswei van 60 are maar er zijn veel mestplekken waar het gras hoger dan de mijn paard zijn knieën staat.

Daarom wil ik het eens maaien.
Ik heb ook een kleine piste die af en toe gesleept moet worden ( een loonwerker rijdt het zand los met zijn overtopfrees of rotoreg)

Ik zou daarom graag zelf iets willen aanschaffen want nu ben ik weeral de weide aan het maaien met een bosmaaier en dit is niet vol te houden.

Wat raden jullie aan?

pillow

Re: Mini tractor of zitmaaier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:43

Schapen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 00:17

Ik heb zelf tot nu toe een grasmaaier gehad, een zitmaaier maar die ging continue kapot (nu hadden we ook echt een oudje want staat open en bloot op stal, en john deeres halen ze weg zodra je wegrijdt) maar de pollen en oneffenheden waren echt to much voor m.
Ik zou nu echt voor een minitrekker gaan. Handig in de mesthoop, slepen, hooibalen verplaatsen, etc.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 06:55

Dat ligt een beetje aan wat je eraan kwijt wil en hoe de bodem van je bak is.
Wij hebben een zitmaar voor dit werk en dat bevalt goed. Een minitrekker kunnen we eigenlijk niet goed droog ergens stallen en vond ik te duur. De zitmaar moet voldoende PK hebben, we hebben er een zelf gefabriceerd sleepje achter en ik heb geen zware mulle rijbak dan gaat dat prima.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:43

Gras hoger dan je paard zijn knieën kom je niet doorheen met een zitmaaier. Dus ofwel minitractor, ofwel eenmalig de boel laten opruimen door een landbouwer/loonwerker en dan zelf de mestplekken bijhouden (ik heb hier 2ha, en hou het zelfs bij met een graskantstrimmer, lukt prima als die zwaar genoeg is).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:47

Het kan allebei, wij hebben een zitmaaier en een tractor uit de jaren 70 en beide hebben hun eigen doel. Onze zitmaaier is ook al een oud beestje (Stiga) maar voldoet op zich prima (ik maai er ook de hoge plekken in de wei mee uit), alleen zou ik er zelf de boel niet mee slepen.
De tractor is flink wat meer mans en kun je dus ook een grote hooibaal mee verplaatsen bijvoorbeeld.

Overigens heb ik ook weleens op de mini tractor van de buurman gereden, maar dat was eigenlijk gewoon een veredelde zitmaaier. Dus als het om zoiets zou gaan, dan zou ik de zitmaaier kiezen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:47

hwn schreef:
Gras hoger dan je paard zijn knieën kom je niet doorheen met een zitmaaier. Dus ofwel minitractor, ofwel eenmalig de boel laten opruimen door een landbouwer/loonwerker en dan zelf de mestplekken bijhouden (ik heb hier 2ha, en hou het zelfs bij met een graskantstrimmer, lukt prima als die zwaar genoeg is).

Jawel hoor, gewoon maaidek omhoog houden en maaien maar :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 07:56

Tja, wij hebben allebei. Tractor om de bak te slepen, zitmaaier om de ruigere plekken in de wei bij te houden. Maar dat doen we natuurlijk niet als het gras daar al 2 kontjes hoog staat :D

Overigens, je komt er best doorheen als je het een beetje voorzichtig aanpakt. Messen op hoogste stand, evt eerste keer maaien met omhoog geklapt maaiblad, maaier niet laten mulchen maar laten doorvoeren en dan kom je een heel eind.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 08:51

pillow schreef:
Schapen.

Durf ik niet ivm het risico dat ze geven op leverbot bij paarden.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 08:52

Ibbel schreef:
Tja, wij hebben allebei. Tractor om de bak te slepen, zitmaaier om de ruigere plekken in de wei bij te houden. Maar dat doen we natuurlijk niet als het gras daar al 2 kontjes hoog staat :D

Overigens, je komt er best doorheen als je het een beetje voorzichtig aanpakt. Messen op hoogste stand, evt eerste keer maaien met omhoog geklapt maaiblad, maaier niet laten mulchen maar laten doorvoeren en dan kom je een heel eind.

Waarom beiden als ik vragen mag? Ik dacht bijvoorbeeld dat je met een mini tractor alles kon maar dat het veel duurder is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:55

Omdat wij ook een cyclomaaier hebben, en een hooischudder, en een kunstmeststrooier. En 2 ha.
Dat doe je allemaal niet met een mini-tractor.
Terwijl de grote tractor uit de schuur rijden om de ruige plekken te maaien (en daar dan ook een bloter voor te moeten kopen) een hogere drempel is dan de zitmaaier grijpen, die we sowieso voor het gras in de tuin nodig hebben.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:56

Wij hebben sinds kort een ruw terrein maaier, die doet het ook in hoog gras heel erg prima. De zitmaaier vindt het niet leuk in hoog gras inderdaad.

Wij hebben deze vooral gekocht zodat we veiliger kunnen maaien waar we kleine boompjes hebben staan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:56

Ik zeg minitrekker met sleep en maaier :j . Kost wat, maar dan heb je ook wat.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:05

woemp schreef:
pillow schreef:
Schapen.

Durf ik niet ivm het risico dat ze geven op leverbot bij paarden.

Dat schapen leverbot overdragen op paarden is dikke onzin, dat wordt hier vaak geroepen maar is niet waar. De kans dat schapen het krijgen is klein, alleen in nat land langs sloten. En als een schaap leverbot heeft gaat het dood, tenzij je op tijd ontwormt en dan is hetgeen wat er uit komt dood.

Je kunt de hoge pollen ook met een zeis of bosmaaier maaien en op een kaalgegeten plek leggen. Dan vreten de paarden het wel op. Als je iedere dag een paar doet is het ook niet te zwaar. En dan in het vervolg beter bijhouden met een zitmaaier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:27

Als je moet kiezen,en ga dan voor de mini trekker. Veel meer power dan een zit.aaier en als je de juiste kiest zijn er veel werktuigen voor de krijgen.

We hebben hele dure zitmaaier, maar die kan geen mulle bak of zandtrack slepen en het maaidek zit vrij laag dus je maait bij hobbelig land snel te kort.

H digvoor erbij om kleinestukjes na te maaien en tegelijkertijd met mini weidesleepje eroverheen te gaan. Eve tueel nog karretje er achter voor het mestruimen, maar met minitrekker kun je veel meer.