Geen graankorf bij strookbegrazing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Geen graankorf bij strookbegrazing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 12:53

De Shetlander heeft een graaskorf en die vind dat geen probleem, mijn paard wil hem echt niet om. Hij blijft schuren tot hij van de wei moet, dat kan wel een dag duren. Daarom staan ze niet nu veel op wei dus wil ik vanwege mijn paard strookbegrazing gaan aanbieden. Dus gewoon iedere dag een klein strookje erbij, dit alles omdat hij hoefbevangen is geweest. Kan hij dan wel de hele dag op wei?

hwn

Re: Geen graankorf bij strookbegrazing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:58

Is ie getest op insulineresistentie, of was de vorige bevangenheid eerder toeval? Persoonlijk zou ik het niet aandurven denk ik, tenzij je met supplementen werkt zoals Gluco Balance en ziet dat de manenkam soepel blijft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 13:20

Het was toeval dat hij bevangen raakte.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:04

Je management moet wel bijzonder goed kloppen om zonder zorgen een ex-hb'er een hele dag op een wei te zetten eerlijk gezegd. (voor mij toch)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:06

Kort gras bevat meer suiker vaak dan lang gras. Een goed passend graasmasker is denk ik de beste oplossing.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:36

@MarjanB, dat is een hardnekkig fabeltje dat hier al lang de ronde doet. Kort gras bevat meer suikers dan opgeschoten gras, niet dan gewoon lang gras, weersomstandigheden spelen meer een rol (ik analyseer zelf ruwvoeders op mijn werk). Bovendien hebben ze sneller een "overdosis" aan suikers als ze grote happen ineens kunnen wegspelen, met een korte wei lukt dat niet.

Ik snap het wel dat sommige paarden dit niet verdragen, de mijne verdroeg de "muilkorf" niet toen ze op kliniek stond na haar koliekoperatie (mocht nog geen stro eten, dan maar verplaatst op vlaslemen).