Strookbegrazing, opdelen in stukken of alles geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Strookbegrazing, opdelen in stukken of alles geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 12:05

We hebben een vrij grote wei met een beetje een aparte vorm:

Afbeelding
Rechtsonder in het midden is de wei opgang, de wei is daar ca. 50 meter breed, terwijl aan de andere zijde de wei maar zo'n 12 meter breed is. Totale diepte is zo'n 125 meter.

Tot nu toe hebben we elk jaar een omloop gemaakt en meerdere weides die we dan met strookbegrazing voerden. Op de foto's zijn de weides en omloop te zien.

Probleem is dat ze bij de strookbegrazing het gras echt tot op de grond opeten. Daardoor duurt het heel lang voordat er weer wat groeit, en komt er steeds meer onkruid zoals zuring en kruiskruid.

Een heel stuk in 1x geven kan eigenlijk niet, ze stoppen niet met eten en ontploffen dan echt. En ze er niet de hele dag op zetten zou een optie zijn, maar dan moet je eigenlijk weer hooi bij gaan voeren omdat ze niet te lang zonder eten moeten. Ter info, er komen 4 Tinkers, een comtois en een Shetlander op.

Ik vrees dat we dus echt aan de strookbegrazing vast zitten, maar had de hoop dat iemand hier hetzelfde probleem had en nog een geniaal idee had.. :D

Edit:
Zo ziet de wei er momenteel uit:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 18-05-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:11

De paaltjes sneller verzetten zodat ze het niet te kaal vreten en vertrappen.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:26

Vind je wei er mooi uitzien hoor! Wij doen hier ook aan strookbegrazing. Wel pluk ik tijdens het dagelijkse mestrondje al de onkruiden (zuring, boterbloem, kruiskruid), zodat ze niet in bloei komen. En ja, kruiskruid neemt wel wat toe, waait gewoon hierheen, maar is tot nog toe prima beheersbaar. En als er wat hoge stukken overblijven, bloten we de stukken na begrazing ook altijd even. Verder voldoende bemesten. Zo hebben we al jaren vrijwel geen toename van onkruid.

belle_boef

Re: Strookbegrazing, opdelen in stukken of alles geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:37

Hier ook strookbegrazing maar dan in kleine stukjes. Ook bij grote weide ontploffen ze. Hier krijgen ze met z’n tweeën een postzegel weide van formaat longeercirkel. Dat wordt met een uurtje per dag kort gegeten en vanuit die postzegel krijgen ze per keer een strookje. Hele dag op het gras doenlijk niet meer. Dan eten ze het kaal. Dat wil ik niet. Rest van de dag is beperkt hooi. Het teveel aan gras gooien we.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:51

Hier ook strookbegrazing maar dan wel het land in stukken verdeeld. Daardoor krijg het meer rust heb ik het idee. En ja, kort word het hier ook maar anders gaat mijn merrie heel selectief eten en blijft veel staan

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:38

Hier ook strook begrazing.

Ze krijgen eerst een stuk. Als dat zo goed als op is dan begin ik met stukjes per dag bij geven.
Aan de achterkant zet ik dan ook weer de wei af, zodat dat weer aan kan groeien en ik straks weer opnieuw kan beginnen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:39

Zo heel groot is die weide niet, 6000m2 als ik het goed heb?
5 grote paarden daarop is linksom of rechtsom wel veel grazers voor dat stuk.

Strookbegrazing of een track en kleine deelweitjes zullen ongeveer hetzelfde effect hebben. Voordeel van de kleine deelweitjes is dan wel dat je stukken kan laten rusten.

Ik denk dat je meer verbetering kan halen uit goed weide onderhoud als de paarden er niet op staan (bloten, bemesten etc).

Al vind ik je weide er niet verschrikkelijk slecht uitzien op de foto's eigenlijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:01

ik vind strookbegrazing echt niks.
ik heb dat gedaan,paarden staan twee uur te bunkeren tot ze vol zijn en het stukje leeg is en de rest van de dag zijn ze vervelend naar elkaar omdat ze honger hebben en het gras alsnog veel te kort word afgegraasd.
en wat een werk ook steeds om de paaltjes te verzetten.

ik heb nu grotere stukken/blokken waardoor ze veel rustiger eten, en in dat stuk rondlopen omdat ze zoeken naar het lekkerste gras.(12 stuks,meest pony’s /tinker.
ze staan er de hele dag op en snachts gaan ze op de track rondom de wei met arm hooi.
ik laat het gras in het blok opeten tot het gras ongeveer een 10/15cm is en dan gaan ze naar het volgende blok.
en ja ze komen wel aan in gewicht,maar dat lijkt me zomers normaal.
ik moet wel zeggen dat wij vrij veel kruiden hebben staan en variatie in grassoorten

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:06

ellepel schreef:
ik vind strookbegrazing echt niks.
ik heb dat gedaan,paarden staan twee uur te bunkeren tot ze vol zijn en het stukje leeg is en de rest van de dag zijn ze vervelend naar elkaar omdat ze honger hebben en het gras alsnog veel te kort word afgegraasd.
en wat een werk ook steeds om de paaltjes te verzetten.

ik heb nu grotere stukken/blokken waardoor ze veel rustiger eten, en in dat stuk rondlopen omdat ze zoeken naar het lekkerste gras.(12 stuks,meest pony’s /tinker.
ze staan er de hele dag op en snachts gaan ze op de track rondom de wei met arm hooi.
ik laat het gras in het blok opeten tot het gras ongeveer een 10/15cm is en dan gaan ze naar het volgende blok.
en ja ze komen wel aan in gewicht,maar dat lijkt me zomers normaal.
ik moet wel zeggen dat wij vrij veel kruiden hebben staan en variatie in grassoorten

Haal je de mest uit? Ik vind dat zo lastig in lang gras!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:10

nee nooit, mest laten we liggen.
weide gaat in oktober dicht en tegen de tijd dat ze er weer opkomen in mei het jaar er na vind je niks er van weer.
en nee geen wormen,mestonderzoeken zijn eigenlijk altijd schoon

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:20

ellepel schreef:
nee nooit, mest laten we liggen.
weide gaat in oktober dicht en tegen de tijd dat ze er weer opkomen in mei het jaar er na vind je niks er van weer.
en nee geen wormen,mestonderzoeken zijn eigenlijk altijd schoon

En ze eten het wel goed op dus?
Ik zie vaak paarden weides met hoge stukken die niet gegeten worden en paarden die het daartussenin tot op mm af eten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:37

monsera schreef:

Ze krijgen eerst een stuk. Als dat zo goed als op is dan begin ik met stukjes per dag bij geven.
Aan de achterkant zet ik dan ook weer de wei af, zodat dat weer aan kan groeien en ik straks weer opnieuw kan beginnen.

Zo doen wij het ook. Laat iedereen trouwens de paarden de rest van de dag wel op de wei, of zetten jullie ze dan op de paddock (die wij niet hebben :) )? Want in deze maanden groeien ze alleen al door naar het gras te kijken...

Ook hier kleine stukken waar wordt gemest en die minder aantrekkelijk zijn. Is wel beter met strookbegrazing, scheelt ook per paard. Wij halen 1 of 2 x per jaar de dikste mest uit de wei, bloten alles, schapen erop, dan gaat het wel weer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:41

Pareltjes schreef:
De paaltjes sneller verzetten zodat ze het niet te kaal vreten en vertrappen.

Dan worden je paatden onherroepelijk te vet. Zelfde probleem als wanneer je ze het hele stuk in één keer zou geven.
Imo is de beste optie strookbegrazing, met als onvermijdelijk gevolg overbegrazing, dat je kunt herstellenn door dat stuk land periodiek te laten rusten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:44

symke:

Afbeelding

bijna alles gaat op,heb er een paar tussen lopen die alles eten.
waaronder mijn eigen oude merrie,die geeft juist de voorkeur aan langer gras tussen de mest :+
enige wat blijft staan is de pollen met brandnetel en zuring.
weide word ook bemest met eigen mest trouwens,dat was er ergens in februari op gekomen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:46

Ik zou inderdaad 's nachts eraf en (beperkt + via slowfeeder) arm ruwvoer voeren doen. Hoewel je dan inderdaad jaarrond hooi bijvoert, komt er uiteindelijk meer gras van je weide waardoor je uiteindelijk als het goed is minder hooi bij hoeft te voeren in vergelijk met eerst kaal laten eten en daarna, als er dus (vrijwel) geen gras meer is, bij voeren met hooi.

Totaal is het maar zo'n 4000m2 en dat is dus maar zo'n 700m2, of minder dan een standaard rijbak, per paard. Wij hebben 2 paarden op 2800m2 weide gehad (dat is dus dubbel zoveel als jouw weide per paard) en dat was aan het eind van de zomer ook gewoon kaal, ondanks dat ze 's nachts gewoon op stal gaan met zo'n 6kg hooi ieder.

Verder zou ik vaste velden maken terwijl je de omloop behoudt, gezien het oppervlakte 7 stuks (liever zou ik er 14 doen, maar minder dan 100m2 per paard kan voor onrust zorgen) en dan iedere dag ze een veld opschuiven. Dan eten ze dus steeds maar 1 dag op een veldje en krijgt het gras steeds 6 dagen rust (of zelfs 13 dagen bij 14 veldjes). Daarmee wordt gras maar één dag overgraast en wordt de nieuwe sprieten niet direct weer afgeknaagd, die het lekkerste zijn en wat juist de ergste groeivertraging veroorzaakt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:55

De truc is... eerder paaltjes verzetten.
Door gras bij te geven wanneer het eerste stuk nog niet volledig kaal is wennen de paarden eraan dat er altijd genoeg is en worden minder fanatiek.
Dit werkt overigens alleen als je strookbegrazing toepast voor weidebeheer, niet als dieet optie.
Hier verzet ik 2 maal daags en daarmee krijg ik een mooier afgegraasd weiland als met 1x pd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:26

Ik heb op een gegeven moment een ook zo rare maat verdeeld. Een stuk ter grootte van een fikse bak continue open en vandaar uit meerdere stukken die in strook begrazing opgingen. Er hadden steeds 4 stukken rust en een die opging in ongeveer een week. Bij te weinig grasgroei werd het strookje iets kleiner en aangevuld met goed hooi zodat ze altijd voldoende te eten hadden en het gras niet teveel te lijden had. Het gras was wel kort maar niet kaal en kapot

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:42

monsera schreef:

Zo doe ik het ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 18:53

ik heb ongeveer 2000 meter voor 2 pony's. ik heb het nu in 2en gedeeld en ze krijgen om de twee weken het andere stuk, dan heeft het tijd om een beetje bij te komen. Als het weer een droge zomer wordt dan redden we het er niet mee, maar dan ga ik hooi bijvoeren.

In jouw geval zou dit misschien ook werken. Het zijn wel veel paarden voor dit stuk, dus ik vrees ook dat je niet de hele zomer gras kan houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:17

hier staan ze met 2 op een 4000m2 nu het zo hard groeit.
Is de groei er dadelijk uit word het weer groter.

Ik geef dus elke dag een smal strookje bij. Maar de rest is ook niet kort kort.
Dus geen vervelende jengel paarden. En minder kans op zand eten.

Toevallig van de week nog een stuk van 1000 m2 er af gepakt omdat het korte te lang werd en dan eten ze teveel.
En ik vermoed dat ik dat volgende week nog eens doe, want nu met deze temperaturen en nog wat regen voorspeld groeit het als een malle.
Maar dat is over een paar weken weer voorbij dan gaat het wel weer wat rustiger en word het stukje weer groter.

In de nacht staan ze op stal dus dan sowieso geen gras inname.

Maar tel ik goed als het maar zo'n 3500 m2 ongeveer is? Of tel ik verkeerd?
Met 5 paarden?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 19:26

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, zal ze even goed doorlezen.

Maar dit stuk is niet al het gras dat er is, totaal is er schat ik bijna 1 ha wei.
Afbeelding
Rood is de wei waar het nu om gaat, blauw is de wei wat ze nu kort gegeten hebben, geel is de winterwei die nu weer bij kan komen en ook gebruikt kan worden in de zomer. En roze is het zandstuk met schuilstallen.

Als de rode wei op is kunnen ze dus weer op blauw en daarna geel.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 15:34

Nou dankzij jullie tips en meedenken ga ik dit doen:

Afbeelding
De omloop is breder, waardoor ik ze bijvoorbeeld 's nachts alleen de omloop kan geven.
De weides zijn allemaal even breed nu, en dan met strookbegrazing die ik verder verplaats en dan hopelijk het gras iets minder kort gegeten zal worden.
En ze gaan met graaskorven op zolang het gras nog zo lang is.

Hopelijk komen we zo de zomer door, mits het niet zo droog wordt als de afgelopen 2 jaar.. dan is op zandgrond zitten niet leuk..