Stal met uitloop schoonhouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Stal met uitloop schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-23 10:07

Hou allemaal.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Wij hebben en stal met uitloop. Het eerste stukje vanuit stal is verhard en daarna zand.

Ik merk dat het stukje verharde snel vuil wordt. Ze lopen vlas mee uit stal en zand mee uit de paddock. Soms valt er ook nog wat hooi op de grond vanuit de slowfeeder. Als het dan ook nog eens gaat regenen wordt het echt wel een vieze bende op het verharde stuk. Ik leg alleen vlas achterin de stal en de stallen zijn voorzien van mayo matrassen.

Ik veeg alles minimaal 1x per dag. Maar soms is het dweilen met de kraan open, want ze lopen 1x door het zand de verharding op of van binnen naar buiten en je schoongeveegde verharding is weer zoals het was :')

Hoe doen jullie dat? Ik zie steeds meer mensen die een stal met uitloop hebben van zand en een stukje verharding. Dus ben benieuwd hoe andere bokkers dit doen.

meggiemeg

Re: Stal met uitloop schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:10

Bij mij net zo, hier veeg ik meerdere keren per dag, ben ook benieuwd hoe anderen dat doen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:14

Een drempeltje neerleggen? Soms zie je wel eens de kop van een bezem ondersteboven liggen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:17

En de stal voor de helft vullen met vlas, of 3/4 dus dat je wat extra ruimte overhoud naar de deur?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:29

Ik heb ook een stal met stuk bestrating ervoor en dan paddock. In de stal liggen alleen rubber matten, hooi hangt in slowfeeder netten in de stal.

Hier poepen ze meestal op de bestrating of net in het zand, dat ruim ik elke keer als ik er ben op en verder lopen ze dus alleen zand op de bestrating dit maak ik eens in de zoveel tijd weer schoon. Met oudewetse metalen sneeuwschoenen op een bult in de kruiwagen en ergens bij een hek weer in de paddock.

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 10:52

Ik heb mud control neer gelegd, veegde me een ongeluk en vond het echt een bende worden met zand en hooi door elkaar. Nu veeg ik evengoed 1x per dag de tegels en de mud control tegels veeg ik 1x in de week helemaal schoon. Vind het zelf echt heel veel schelen. Op de foto liggen de tegels net en hebben we er zand op gegooid om de gaten te vullen, ik sta hier in de stal; links van mij kunnen ze erin en hebben we expres gekozen voor iets meer tegels en de rest voor de stal is ook ongeveer een meter breed verhard.

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:21

Hier nagenoeg dezelfde situatie.
We hebben rubber matten in de stal met 2 "wc's" door middel van vlashopen.

Ook hier altijd rommel.
De paarden zien 1 hoek van de paddock als vaste mestplek. Dus ook als ze op de wei staan, lopen ze de hele dag op en neer als ze moeten mesten.

Ik heb het netjes houden, maar een beetje opgegeven. 1x per week vluchtige schoonmaak, 1x per week grondige schoonmaak.

De stal en de paddock worden minimaal 1x per dag uitgemest.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 11:28

Wat is het probleem van wat zand of vlas op de verharding? Ik veeg het zelden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 16:13

Een soortgelijke situatie. Stallen zijn overdag dicht en vlas dat ze eruit lopen veeg ik terug. Maar met uitmesten hou ik in de stallen de randen vlas vrij.

Ze lopen heel veel zand op het steen en morsen ook veel hooi en mesten daar, vooral als het regent. Ik doe eerst alles weg met de mestvork. Die pak ik dan andersom en hark alles op een hoopje en dan in de kruiwagen.
Wat er nog ligt is dan zand en dat veeg ik terug zand op.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:09

Ik ben naar de action gereden, heb een aantal bezems op een balk vast geschroefd. Balk met bezems voor de deur en de paarden gaan mooi voeten vegen :)
Wel even inzoomen :o liggen er nu ruim een jaar en moeten na de zomer denk ik weer vervangen worden. Lopen hier 1 paard en 3 ponies over.

Afbeelding
Edit: de buizen zitten er alleen voor als ik schoonmaak want ze zijn er gezellig maar met vegen moeten ze echt aan de kant :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:15

Lang leve de bladblazer. Scheelt een hoop geveeg.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:15

Ik heb mijn stallen in de wei en paddocks staan maar herken het probleem eigenlijk niet. Ik heb een drempel en zorg dat het stro daar iets voor blijft. Als ik er ben schuif ik het zo nodig terug. Wat er toch uit is gelopen (en dat is meestal niet veel) hark ik weg en gaat op de mesthoop.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 17:20

Ik gebruik stro (en vermorst hooi) en ze lopen het nooit naar buiten, ik heb geen drempel.
Ze vermorsen wel hooi en lopen zand mee dus het ligt evengoed vol op het platje.. :')

Afbeelding

De bezems kunnen handig zijn maar als ze de haren eruit trekken (ik heb ze voor schuren en als ik nieuwe ophang gaan ze er vaak aan trekken :+ ) zitten die vaak wel vast met een kram dus dat is wel iets om rekening mee te houden.