Alternatieven zand voor buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Alternatieven zand voor buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-23 22:49

Hoi!

Ik wil misschien een rijbak aanleggen. Ik heb om me heen gevraagd, en schrik me rot van de prijzen die ik hoor. Het lijkt vooral aan het zand te liggen. Nu vind ik het prima wat te betalen voor een bak, maar het hoeft echt geen super luxe bak te zijn.
Mag simpel, en het liefst zo goedkoop mogelijk, als het maar veilig is en oke rijdt.

Waar ik woon (zuid Frankrijk) is goed zand niet makkelijk te vinden, en is het absurd duur.
Ook hoeft het niet drainerend te zijn, het is een heel droog gebied hier, regent heel weinig, en als het regent rij ik toch niet en droogt het vrij snel weer op.

Ik vroeg me dus af of er alternatieven zijn voor zand in de bak.
Ik hoorde iets over kokos snippers, maar dat moet je dan weer mengen met zand volgens mij. En dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Een zandbodem vind echt ik te duur.

En zand is hier ook niet echt praktisch. Omdat het hier zo onwijs warm en droog kan zijn (en bewateren niet echt een optie is) gaat zand heel erg stoffen.

Zijn er dus andere opties? Waar je geen zand voor nodig hebt? Of is zand echt een must?

De bak wil ik gebruiken voor recreatief rijden en beetje dressuur en springen, wordt niet super vaak gebruikt.

Ik hoop dat jullie ideeën hebben!

Weilanden

Re: Alternatieven zand voor buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:03

Is gewoon een stukje (wei)land afzetten geen optie? Ik rijd zelf inmiddels op een kaal stukje weiland (nog een paar sprietjes in het midden). In de winter is het echter geen doen i.v.m. te veel water/plassen maar als je er daar geen last van hebt, dan is het een prima oplossing voor een paar keer per week rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 07:43

Is het geen optie om een stuk wei af te zetten en dit te los te laten frezen?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:42

Misschien eens rond kijken en vragen bij andere mensen in de buurt met een rijbak wat zij erin hebben.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:45

Mijn schoonzus in Noorwegen heeft een soort fijn grind/gravel als bodem in haar buitenbak. Het veert best wel en rijdt ook wel min of meer als zand. Misschien is dat iets? Ik zou een lokale loonwerker/grondleverancier vragen, die hebben misschien wel tips of anders connecties die het weten?

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:01

Ik zou ook even in de buurt kijken wat mensen qua bak hebben gedaan.

Optie om een stukje weiland af te zetten is wellicht ook nog een idee, zoals Weilanden heeft. Dit is op korte termijn het snelst en goedkoopste.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 10:11

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Weilanden schreef:
Is gewoon een stukje (wei)land afzetten geen optie? Ik rijd zelf inmiddels op een kaal stukje weiland (nog een paar sprietjes in het midden). In de winter is het echter geen doen i.v.m. te veel water/plassen maar als je er daar geen last van hebt, dan is het een prima oplossing voor een paar keer per week rijden.

Zo rij ik nu. In de zomer wordt de grond zo hard als beton. Niet ideaal dus. Ik zoek iets wat een beetje meer vering geeft.
En ook is de grond erg hobbelig.

Daihyo schreef:
Is het geen optie om een stuk wei af te zetten en dit te los te laten frezen?

Even een blond vraagje, wat is frezen :o?
Is dat het omploegen? Kan denk ik wel een idee zijn...

Dreamboy schreef:
Misschien eens rond kijken en vragen bij andere mensen in de buurt met een rijbak wat zij erin hebben.

Heb ik gedaan, ik ken iemand met een bak. Een 30x50 meter bak, met sproei-instalatie en drainage systeem. Ze heeft meerdere lagen zand van verschillende soorten en geen omheining. En daar heeft ze 40.000 euro voor betaald...

LaDonna75 schreef:
Mijn schoonzus in Noorwegen heeft een soort fijn grind/gravel als bodem in haar buitenbak. Het veert best wel en rijdt ook wel min of meer als zand. Misschien is dat iets? Ik zou een lokale loonwerker/grondleverancier vragen, die hebben misschien wel tips of anders connecties die het weten?

Klinkt zeker als een idee, heb je een foto? Gaat dat niet in de hoeven zitten? Of als het paard valt lijkt me dat niet zo fijn (als ik eraf val ook niet) :o

7September schreef:
Ik zou ook even in de buurt kijken wat mensen qua bak hebben gedaan.

Optie om een stukje weiland af te zetten is wellicht ook nog een idee, zoals Weilanden heeft. Dit is op korte termijn het snelst en goedkoopste.

Mensen in de buurt betalen een kapitaal voor een bak met zand. En dat wordt me echt te gek.

Ik hoorde ook iets over houtsnippers, maar dat zou glad worden en slecht zijn voor de hoeven, dus dat lijkt me dan niet zo handig.

Ik hoop dat jullie nog meer creatieve ideeën hebben!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:24

Met frezen wordt de bovenlaag los getrokken en heb je een losse en rulle laag bovenop liggen. Kan voor hoge en droge grond een goed alternatief zijn als bakbodem.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 10:28

Daihyo schreef:
Met frezen wordt de bovenlaag los getrokken en heb je een losse en rulle laag bovenop liggen. Kan voor hoge en droge grond een goed alternatief zijn als bakbodem.

Klinkt als een super idee! Ik ga direct rondvragen hoe en wat. Echt goed idee.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:36

Ik denk dat frezen/ploegen niet helpt als je het niet telkens los blijft trekken. De grond wordt anders net zo hard als met gras, alleen heb je het gras er dan onder geploegd.

Ik heb denk ik geen foto van de Noorse bak, maar de steentjes gaan niet in de hoeven zitten en het veert best goed. Het is anders dan een verharde weg.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 10:45

Mijn oude stal had stoffen snippers, is dat een optie?

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:35

Eerlijk gezegd is dat bedrag voor een 30x50m bak niet heel gek, het zou in nederland niet goedkoper zijn denk ik. Zand is inderdaad erg duur en er zit ook behoorlijk wat uur werk in en zwaar materiaal, dus dat kost geld.
Ik zou ook eerst proberen of je met frezen het gewenste resultaat krijgt. Heb je zelf een tractor om het te kunnen slepen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:46

Hier op zandgrond hebben wij de bak om laten zetten, is iets rigoureuzer als frezen.
Maar dat stoft dus ook snel.
Daarentegen drainage heb ik nooit nodig. Maar waar ik nu nog allemaal mensen horen mopperen op te nat in de bak, heb ik afgelopen week dus al gesproeid.... :o

Ik denk dus dat dat bij jou ook het probleem gaat zijn als je freest. Omdat je het nu al over stof hebt.
Dus als ik jou was zou ik eens kijken of beregenen met een grondwaterput een optie is.
(ook fijn voor de plantjes water te geven)
Want anders rij je nog niet.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:50

Tapijtsnippers gaat de enige mogelijkheid zijn dan, zeker als je niet kan sproeien.

Afbeelding

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:12

s0173957 schreef:
Tapijtsnippers gaat de enige mogelijkheid zijn dan, zeker als je niet kan sproeien.

[ Afbeelding ]

Maar daar moet toch ook zand onder?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:53

Even omdenken: Kan je niet tegen betaling rijden in de eb en vloed bak van je kennis? Heb je ook meteen wat aanspraak/hulp bij het rijden indien nodig.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:12

Dreamboy schreef:
s0173957 schreef:

[ Afbeelding ]

Maar daar moet toch ook zand onder?

Gewoon ondergrond, als die niet schuift.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:06

In Oostenrijk bij een haflingerstoeterij hadden ze een soort heel fijne steentjes/grit/grind.
Dat gaf een heel goed water doorlatende bodem.
Zij hadden het als toplaag, maar misschien werkt het ook goed als je het mengt met de normale ondergrond.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:49

In Oostenrijk inderdaad ook veel bakken met fijn grind. Rijdt prima, loopt wel wat zwaarder. Qua kosten geen idee.