Weide verhuren? Hoeveel vraagprijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Adriana

Weide verhuren? Hoeveel vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 19:02

Nu heb ik toch wat gezocht naar gelijkaardige topics maar niets kwam echt in de buurt van mijn situatie :') .

Ik zou vanaf dit najaar de mogelijkheid krijgen om een weide van +/- 1 ha te mogen huren (België) in eigen beheer.
Nu is 1 ha echt teveel voor mijn Welshke en wil ik niet dat ze alleen komt te staan.
(Mijn spaarrekening is het jammer genoeg niet echt eens met 2 paarden -O- ).

Ik zou dus een weide maatje(s) zoeken. Maar wat vraag je dan in de maand? Ik zou zelf het hooi, vlas etc voorzien. Ook het onderhoud van de weide en eten geven zou ik doen.
Er is een grote schuilstal, elektriciteit en water maar geen piste (Wel een goed onderhouden vlakke weide die daarvoor gebruikt kan worden). En er is plaats voor materiaal te stockeren.

Er worden hooinetten voorzien zodat ze altijd eten hebben en ook verrijking zoals takken wordt regelmatig aangeboden.

Wat denken jullie?

Xyris

Re: Weide verhuren? Hoeveel vraagprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:17

Ik ben inmiddels al een tijdje uit de paardenwereld en weet niet precies waar je vandaan komt? Maar hier in het gooi was het zo'n 7 jaar terug ongeveer als volgt:
c.a. 1 ha voor 5 paarden, 's nachts van de weide af, moest zomers bijgevoerd worden ivm te weinig gras.
Ook eigen beheer, werden diensten gedaan (ochtend en avond) door de betreffende eigenaren en soms ook verzorgers.

De prijs bedroeg zo rond de 225,-. De uitrijgelegenheden waren prachtig en een rijvereniging waar je in de buitenbak kon rijden was op een steenworp afstand.

Verdere faciliteiten waren:
- 2 stallen (in het geval van kreupelheid)
- Kleine bak waar je kon rijden en longeren, niet geweldig onderhouden maar bruikbaar.
- 2 weides.
- Mogelijkheid om spullen binnen op te slaan.
- Gelegenheid om koffie/thee te zetten (elektriciteit).

Het werd beheerd door 1 persoon die eventueel nieuwe paardeneigenaren aannam of wegstuurde, afhankelijk van de situatie. Dat wordt hier in de omgeving heel veel gedaan dus tis heel niet zo'n gek idee om er een maatje van iemand anders bij te zoeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:38

Ik zou uitgaan van jezelf. En voordat je nadenkt over de prijs, wat is voor jou belangrijk als er iemand bijkomt? Wat verwacht je en wat mag de huurder van jou verwachten?
Wat zijn de vaste kosten? Verdelen jullie taken? Etc, etc.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:54

Zoiets heb ik een jaar of 2 voorbij zien komen voor € 200,00 (Kempen).

Maar.. onderschat het niet. Als ik het zo lees wil je volpension aanbieden. De uren werk die je hierin stopt krijg je nooit terug betaald. Ook kosten aan omheining, bemesten, kalken,..

Zelf uitmesten, hooinetten vullen,.. 7 dagen op 7, het is een hoop werk.

Ik zou in jouw geval misschien eerder denken aan een constructie om het werk te verdelen, en dan een prijs rond de € 200 voor weidehuur, hooi, verbruik etc. Dat moet je even uitrekenen, afhankelijk van de kosten daar. Hou er ook rekening mee dat krachtvoer enorm in prijs is gestegen. Voor een pony maakt het niet veel uit, maar grote paarden eten makkelijk € 50 / € 60 aan brok weg.

Veel succes in ieder geval :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 23:53

Andere bijkomende info...
Mag je überhaupt onderverhuren aan een andere persoon?

Ik zou daar toch mee opletten. Als het je eigen grond was is dat anders. Maar onderverhuren mag niet altijd. Jij hebt immers een contract met de verhuurder, die andere persoon niet. Dus wat met eventuele schade? Wie draait daar dan voor op?

Wat zegt de verhuurder ervan als die iemand anders op de wei ziet?

Belgische Limburg regio Lummen-Heusden-Zolder-Beringen...

Qua prijzen is het enorm verschillend. Ik zie regelmatig gekke prijzen. 200 euro voor 40are zonder stal/water/stroom :')

Of 250 voor mooi omheinde weide met stal maar geen stroom of water.

Ik huurde 2ha aan 70€/paard ik had 3 paarden staan dus dat werd 210€
Voer en hooi zelf aankopen. Dus doe kosten komen er nog bij bovenop. Water was via de waterput. En er was een stal en stroom.

Nu huur ik 0,60ha aan 90€/mnd ongeacht hoeveel paarden er staan.
De stal zelf gezet, omheining zelf gezet en water van de kraan (tegen betaling) maar ik vang ook water op met 2 ibc vaten. Geen stroom.
Voer en hooi zelf aankopen ook.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:55

Ik ken die regio niet, maar als ik stalling zocht zal ik 200 euro per paard zonder bak teveel vinden. Is er een bak ik de buurt waar iemand gebruik van kan maken? Kan er een trailer gestald worden zodat je naar een bak toe kan? 150 zou ik max willen betalen, mits je een beetje veilig en prettig buiten kunt rijden.
In de wei rijden klinkt leuk, maar kan het grootste deel van het jaar niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:00

scrabbel schreef:
Ik ken die regio niet, maar als ik stalling zocht zal ik 200 euro per paard zonder bak teveel vinden. Is er een bak ik de buurt waar iemand gebruik van kan maken? Kan er een trailer gestald worden zodat je naar een bak toe kan? 150 zou ik max willen betalen, mits je een beetje veilig en prettig buiten kunt rijden.
In de wei rijden klinkt leuk, maar kan het grootste deel van het jaar niet.

Nee hoor, 6 jaar geleden bood ik al iets gelijkaardigs aan zonder piste maar dan halfpension (alles werd gedaan behalve stal mesten in de winter)… voor 200 euro en nooit moeite gehad met de stallen vol te hebben. In deze tijd zou zelfs 250 euro nog lukken met wat TS biedt, het is allemaal zo veel duurder geworden.

Als je zelf eten, vlas, etc. Aanschaft en terreinonderhoud en mesthoop regelt dan draai je met 150 niet eens breakeven meer.

En is gewoon een groot tekort aan plaatsen waar paarden veel buiten kunnen. Kan je best gebruik van maken :)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:08

Klopt inderdaad, het is ontzettend duur geworden en ik vind het niet meer dan terecht dat uitbaters stoppen met de hobby van een ander te bekostigen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:39

Vergis je niet in hoeveel extra kosten je ermee hebt. Weide slepen/mest afvoeren. Omheining. Is er stroomvoorziening? Je gaat uit netten voeren, hoe snel gaan die kapot en wie koopt er dan nieuwe/of doe je 50/50. Hooi is ook vrij prijzig en niet altijd even makkelijk om een betrouwbare en betaalbare leverancier te vinden.
Ga je een prijs inclusief of exclusief hooi doen?
Reken maar uit wat je kwijt gaat zijn. En baseer daar je prijs dan op.

Lady_Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 20:06

Dank jullie wel voor al deze reacties!

Ik weet wat het werk etc. in houdt aangezien ik dit nu ook al grotendeels doe. Ik betaal nu voor een soortgelijke plaats 150 maar ik ben het niet eens met veel praktijken zoals ze nu gebeuren (omdat ik vermoed dat ze er achter willen verdienen en terwijl ik eten geef en vaak zelf nog extra voorzie, uitmest en de weide onderhoudt) zou misschien wel wat meer durven vragen om wel echt de beste zorgen te kunnen bieden.
De toekomstige verhuurster heeft zelf voorgesteld om nog iemand te zoeken zodat mijn pony ook niet alleen komt te staan, wat natuurlijk wel een belangrijk punt is.

Het is ook niet de bedoeling om echt 'winst' te gaan maken ofzo. En moest er iets over zijn op het einde van de maand zou ik dit gebruiken om verbeteringen aan te brengen aan de weide of te gaan gebruiken voor herstellingen, zoals hooinetten, draad, handvaten etc. Als een soort 'pot' eigenlijk. Want er zijn wel wat verbeterpunten aan. Er is ook plaats voor een trailer eventueel en er zijn meer dan genoeg (binnen)pistes in de buurt.

Het zou inclusief hooi en vlas zijn maar krachtvoer is zelf te voorzien.

Maar ik ga jullie advies opvolgen en dan eens uitrekenen wat het allemaal zou kosten en of het wel haalbaar zou zijn :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 00:36

Als jij al het werk doet en de verantwoordelijkheid neemt zou ik het eig wel vanzelfsprekend vinden om een beetje winst te willen maken.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:38

T is echt wel veel werk hoor dus je mag er zeker wel iets op verdienen...maar hoop dat je je wel beseft dat het wel handig is als de ander ook iets doet, want wat als je ziek bent ofzo?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:05

wat je dus "minimaal" moet berekenen:

- huurkosten wei (delen door 2 in dit geval) en is dit incl. water?
- jaarlijkse onderhoud wei (dus evt. doorzaaien/bemesten etc)
- mestafvoer
- hoeveelheid hooikosten (ervan uitgaan dat je het jaarrond hooi bij moet voeren)
- reparatiekosten omheining/ overige materialen
- je hebt het over vlas, dus zit er een stal bij, dus die kosten

+ je vraagt een bepaald bedrag, daar wordt dan natuurlijk ook iets voor verwacht vanuit de huurder uit.
Hoe doe je het als jullie uiteindelijk niet door 1 deur kunnen? Wie heeft het meeste "recht" om dan uiteindelijk te blijven.
Wat doe je als ze ineens besluiten niet meer te betalen (dek je dit van te voren in door te zeggen, als je niet betaald wordt je per direct eraf gezet, of wacht je het allemaal af)

en dan moet je nog kijken of je zelf bijv. ook nog 1 of 2 euro per dag wilt rekenen voor het werk wat jij er mee hebt....

best dus even een rekensommetje, maar wel belangrijk om te maken, en dan niet te vergeten de overige afspraken.
Dus:

voor dit bedrag wordt dit-dit-en dit- geregeld. erbuiten vallen: dit-dit-en dit
als er iets kapot gemaakt wordt van hoge waarde is die en die verantwoordelijk.

hoe regel je het als jij iets met je Welsh wil gaan doen en die van haar flipt helemaal als hij alleen achterblijft etc....

best wel wat dingetjes om goed af te spreken (want dat is het vooral, zorg dat de communicatie goed en duidelijk is, en dat alle partijen weten wat er van ze verwacht wordt, en wat ze kunnen verwachten)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:10

Inderdaad de kosten uitrekenen, maar ook iets meerekenen voor jouw werk eraan. Anders ben je gratis de pony van iemand anders aan het verzorgen.

Weet je zeker dat je alles zelf wil doen? Zou werk verdelen met de andere persoon niet fijner zijn?
Als je alles zelf wil doen zodat je alles zelf kan bepalen dan snap ik dat ook.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:21

Ook zeker de tip om een waarborg te vragen.
Als er dan niet betaald wordt heb je toch een maandje buffer want alle kosten en zorgen lopen natuurlijk door :)

Lady_Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-23 19:19

Sky_As schreef:
wat je dus "minimaal" moet berekenen:

- huurkosten wei (delen door 2 in dit geval) en is dit incl. water?
- jaarlijkse onderhoud wei (dus evt. doorzaaien/bemesten etc)
- mestafvoer
- hoeveelheid hooikosten (ervan uitgaan dat je het jaarrond hooi bij moet voeren)
- reparatiekosten omheining/ overige materialen
- je hebt het over vlas, dus zit er een stal bij, dus die kosten

+ je vraagt een bepaald bedrag, daar wordt dan natuurlijk ook iets voor verwacht vanuit de huurder uit.
Hoe doe je het als jullie uiteindelijk niet door 1 deur kunnen? Wie heeft het meeste "recht" om dan uiteindelijk te blijven.
Wat doe je als ze ineens besluiten niet meer te betalen (dek je dit van te voren in door te zeggen, als je niet betaald wordt je per direct eraf gezet, of wacht je het allemaal af)

en dan moet je nog kijken of je zelf bijv. ook nog 1 of 2 euro per dag wilt rekenen voor het werk wat jij er mee hebt....

best dus even een rekensommetje, maar wel belangrijk om te maken, en dan niet te vergeten de overige afspraken.
Dus:

voor dit bedrag wordt dit-dit-en dit- geregeld. erbuiten vallen: dit-dit-en dit
als er iets kapot gemaakt wordt van hoge waarde is die en die verantwoordelijk.

hoe regel je het als jij iets met je Welsh wil gaan doen en die van haar flipt helemaal als hij alleen achterblijft etc....

best wel wat dingetjes om goed af te spreken (want dat is het vooral, zorg dat de communicatie goed en duidelijk is, en dat alle partijen weten wat er van ze verwacht wordt, en wat ze kunnen verwachten)

Super bedankt voor dit duidelijke overzicht! En de tips voor de communicatie! Ik zou sws een contractje opstellen zodat ik zeker iets achter de hand heb in geval van schade etc.

Poekkie schreef:
Ook zeker de tip om een waarborg te vragen.
Als er dan niet betaald wordt heb je toch een maandje buffer want alle kosten en zorgen lopen natuurlijk door :)

Dit is ook een super idee! Dankjewel!

En ik weet hoeveel werk het is en beetje een controlefreak geworden met de jaren door slechte ervaringen met andere mensen die voor de paarden moeten zorgen. Dus ik zou zeker wel de taken willen verdelen maar het vertrouwen moet eerst een beetje gewonnen worden :) . Want het is natuurlijk fijn om op iemand te kunnen rekenen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:28

Eerlijk ik heb in jou buurt alles thuis in achtertuin 3 paarden. Prive
Ik heb 2,7 hectare., Vorstvrije Waterbak, stal, licht, rijbak. Ik vroeg toen ik nog dacht leuk iemand erbij voor hobby delen 200,00 euro incl alles. Nu met huidige kosten zou dat echt al meer zijn.

Het sluitend maken van een goed contract en gek genoeg de eisen en verwachtingen die mensen hebben als ze huren. Goede duidelijke afspraken hoe ze met alles omgaan ook met jou paarden. Of hun paard niet zo handige is in de weide. En hun paard dan tussen mijn paarden loopt. Waar je dus ook moet denken met als mensen paard pakken enz.en jouwe alsnog alleen staat als zij gaan trainen of bv wedstrijd rijden staat jou paard ook alleen tijd in wei.

En als ik echt alles erin moet rekenen ben ik bijna duurder dan de pensionstal om de hoek waar meer paarden op een stukje staan. En niet do vaak buiten komen.

In de winter komen mensen er vaak achter wat echt volledig buiten houden paard inhoudt. En in huidige zomers met veel hitte en insecten en dus ook veel waterverbruik.

Het delen van mijn prive. Het open blijven van nu steeds vaker te laat of niet betalende rekening en mag je dan los zien te krijgen. Of abrupt na opzeg vertrekken en je weer goede nieuwe moet zoeken. Wat dan ook weer moet klikken met jou paard?

Mensen die toch vaak denken dat je prive minder kosten hebt maar inderdaad wel vol jou tijd verwachten of altijd toezicht enz. Hoe ga je om als ze bezoek meenemen enz. Om kunnen gaan met dat mensen anders over paard, rijden en zorg denken dan jij. Dekens op en af opslag spullen enz. Materiaal kapot door vreemde paard hoe ga je ermee om.

Eerlijk is was er erg snel uit..dat ik soms kennissen in nood tijdelijk uit de brand help. Maar nooit meer pension paard wilde van onbekende mensen.

Ik heb een shetlander gehaald die kosten me niet veel in onderhoud. Maait de stukken waar ik niet bij kon. Kon goed aantal uren alleen blijven als ik uitrijden of wedstrijd was. Relaxst in onderhoud kosten. Ze at hooi en gras en meer niet. Voetjes sleten vaak op beton af. Winter wat vitamine E Heerlijk mijn prive geen gedoe met mensen vooral. Kosten me minder tijd, geld en energie dan 2de paard van ander. Geen frustratie of zorg hoe het loopt of mensen inschatten op hun woord. Uiteindelijk had ik 2de shetlander erbij dus 3 paard. Nu heb ik 2 d en 1 groot 2 ervan op rust van mijzelf. En door goed management betaalbaar uit als ze niets mankeren. En eerste opzet weide gaat nu al 10 jaar mee.

En vergeet niet de wolf in België in grensstreek steeds actiever dus zorg dat je omheining goed is ertegen maar geeft geen garantie!! Hij graaft, klimt en springt geloof ze niet dat hij dat niet doet. Als hij honger genoeg lijdt of welpen heeft pakt hij alles en is creatief met binnen in weides komen. En de paniek erbij van paarden. Wat als ze uitbreken enz.

Maar zeker doen wat goed voelt voor jou. En wat je moet vragen moet je zeker met hooi inkoop enz erg flex zetten als er genoeg gras is ben je goedkoper uit dan winter. Bij droog moet je weer hooi brok voeren duur uit. Enz. Water droog meer drinken.

En mijn ervaring in is veel huren net als jij zelf weide om paard te houden er is aanbod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:16

Ik heb het ook geprobeerd met andere mensen delen. Conclusie is dat ik het niet meer wil :+ .
Fijn lekker alles zelf in de hand. Ja, het kost alsnog veel, zeker als je er een 2e eigen pony bij gaat kopen. En dan nog al die onvoorziene kosten. En veel werk in je eentje.
Maar heb het er allemaal voor over, zo fijn om je eigen ding te kunnen doen _/-\o_