Keuzes maken voor de omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Keuzes maken voor de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 21:11

Nou de datum dat we de sleutel krijgen inzicht komt zullen er ook knopen doorgehakt moeten worden en dingen alvast bestelt

De stallen zijn we uit hoe die moeten worden, maar dan komt de omheining

Welke maat palen hebben jullie, hoe dik, lang en hoever zitten ze de grond in?

Koord of lint en dan wit of bruin?

Om de hoeveel meter staan de palen? Ik zit te denken aan om de 3 meter

horsii

Re: Keuzes maken voor de omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:12

Ik volg. Zit ook in dubio wat te doen met omheining.
Hebben nu breed lint maar gaat snel slap hangen ondanks spanners.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 21:13

Mijn voorkeur heeft denk ik koord en dan de bruine van Gallagher

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:15

Palen zet je 1/3 de grond in. Hoe diep hangt dus af van hoe hoog je ze boven de grond wilt hebben.

Palen van 2,5 meter maken een omheining van 1.65 hoog.
Palen van 2 meter maken een omheining van 1.35 hoog.
Palen van 1,80 maken een omheining van 1.20 hoog.

Wij hebben de palen op 5 meter, de maximale geadviseerde afstand voor 4 cm lint. Dat gaat prima.
Cord kan je de palen maximaal op 10 meter zetten, volgens Gallagher.
3 meter is overkill, met cord. Kan je je geld beter ergens anders in stoppen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:18

Afbeelding

Afbeelding

Zit in héél erg winderig gebied en trek standaard na de winter alles terug strak. Rest blijft gewoon goed.
Ik geloof dat wij op de meeste plekken 10cm diameter, 2m lang hebben staan. Alles +-70cm in de grond? Uit mijn hoofd gezegd. Staan er nu bijna 5 jaar in en nogsteeds tevreden. Op deze manier kan ik met 2 linten alles van jonkies en springpaarden binnenhouden haha.
Hier staan ze geloof ik om de 4m.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:24

We hebben bruin koord van Gallagher.
Bevalt goed en ik vind het ook niet zo opvallen, wat ons uitzicht ten goede komt. Palen staan om de 10 meter.
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:29

Hier lint op 5 meter. En hangt niet slap. Wel overal rubberen isolatoren met schroef.

Buitenom hebben we gaas met 1x permanent kabel voor schuren.

Nu zou ik met opnieuw omheinen ook de aanwezigheid van de wolf meenemen.
Oké voor de schijnveiligheid maar toch

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 21:42

Hier palen deels van douglas met behandelde punt. 10 cm dik en gecreosoteerde palen van 10 cm.
Verder bovenaan lint en onder dubbel draad van 6 mm dik. Lint 4 cm maar dat wappert enorm in de wind en is al meermaals gebroken. Vind het simpelweg mooi dus hou het erin maar wel elke paal aangesjord met van die klemhouders.
Om te voorkomen dat ze bij ons de beek in rennen ook nog een barriere van dikke palen met dunnere liggers. Houd niet het gewicht van een glijderd paard bv maar weerhoud hopelijk.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 22:03

Heb je een foto Hutcherson? Klinkt als een erg robuste omheining.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:34

Afbeelding
Ik heb palen om de 2,5 meter, gecreosoteerde aan de buitenrand en geïmpregneerde in de binnenste ring. Ze zijn 2 m lang, waarvan 1/3 onder de grond, doorsnede 10 cm. We hebben ze zelf gezet, grondboor gehuurd en een palenrammer. Koord is bruin 6mm van Koltec. De openingen heb ik van elastisch koord, dat is wel echt een aanrader.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:44

Hier halve treinbilzen als palen en blau-groene koord. Bevalt prima! Hangt er nu al een 12-tal jaar.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:51

Hier kastanje palen 10/12 diameter elke 5 meter. Palen van 2 meter, 135 boven de grond. 130 hoogste draad, dan 90 geloof ik en dan 50? Voor 2 paarden van 1,60.
Bruin koord van Gallagher, bevalt zeer goed!

Oude foto en hier 2 rijen koord extra voor de schapen.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:44

Hier voor de buitenomheining geschilde kastanjepalen van 1.80 hoog, 10cm doorsnede met 3x 4cm breed bruin lint en boven 1x Gallagher koord. De binnenomheining (track) zijn vurenpaaltjes en heb ik roodbruin koord. De palen staan op 5 meter. Nu na de winter hangt het onderste lint iets slap, maar dat is zo weer aangespannen. De rest is nog netjes strak.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:54

schrikdraadband zou ik niet doen, bij elke wind hangt dit weer slap en ziet het er niet uit.
Verder hangt het beetje af voor waar je het gebruikt.
Om de paddock heb ik 3 regels hout (doorsteek, gecreotiseerd).
Bij de wei voor de sloot 1 draadje met prikpaaltjes zodat deze makkelijk voor het baggeren weggehaald kunnen worden.
Verder aan de buitenzijde, grenzend aan de buurman, 3 regels geimpregneerd hout (groen) maar hier moet je wel goed schrikdraad voor doen want dit hout eten ze nog.
Interne verdeling 2 dikke koord en onderste dun (voor shetlander) met vaste palen of prikpaaltjes (strookbegrazing).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:12

Beetje afwijkend hier:
Wij hebben buitenom een houten omheining met 2 leggers. En binnenin helemaal geen indeling. Dat doen we met haspelpalen en groene prikpaaltjes naar behoefte flexibel indelen. Makkelijker met bemesten, makkelijker met hooien en beter voor je weiland. Want we kunnen de paarden zetten waar we willen. Zo veel of weinig gras geven als we willen. En strookbegrazing correcter toepassen.

Zelfs met prikpaaltjes en een flexibele omheining kom ik weg met palen om de 5 meter. Meer palen zou ik dus zeker niet zetten.

runnerfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:13

Wij hebben ook breed bruin band. En zeer tevreden over. We hebben wel gekeken naar goede geleiders. We hebben die met oranje rubbers erin van Gallagher en er kan ook nog een extra schroefje door om het lint nog vaster te zetten. Ik denk dat we eens per jaar de boel moeten spannen en het kan hier behoorlijk waaien! Meestal hangt het slap als er een pony heeft gekeken of dat ene sprietje onder het draad door te bereiken was.
Palen zijn gecreosoteerd en 10 cm doorsnee. We hebben ze om de vier meter ongeveer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:18

Ik heb zw niet aan huis, maar wel alle paddocks en al het weiland met lint eb dat staat allemaal strak. Ook met wind enzovoorts. Af en toe wat strak trekken, maar dan hangt het een hele tijd weer goed. Dus ik herken het echt niet dat het bij elke wind slap hangt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 08:24

MyWishMax schreef:
Ik heb zw niet aan huis, maar wel alle paddocks en al het weiland met lint eb dat staat allemaal strak. Ook met wind enzovoorts. Af en toe wat strak trekken, maar dan hangt het een hele tijd weer goed. Dus ik herken het echt niet dat het bij elke wind slap hangt.

Ik ook niet.
Hier staat een stuk zeker al 10 jaar. Nog nooit opgespannen.
Staat vol in de wind. En klappert niet en hangt niet slap.

Wel die klem isolatoren van Gallagher

https://www.gallagher.eu/nl_nl/turbolin ... -100-stuks

En deze bij doorgangen
https://www.gallagher.eu/nl_nl/turbolin ... r-30-stuks

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:25

Wieke schreef:
Hier kastanje palen 10/12 diameter elke 5 meter. Palen van 2 meter, 135 boven de grond. 130 hoogste draad, dan 90 geloof ik en dan 50? Voor 2 paarden van 1,60.
Bruin koord van Gallagher, bevalt zeer goed!

Oude foto en hier 2 rijen koord extra voor de schapen.
[ [url=m/7bKQRU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zoiets hebben wij ook. In de hoeken geen schoren maar hoekpalen van 20cm diameter. We hebben alleen grote paarden dus een draad op 80 en 125 denk ik. We hebben langs 2 lange stukken achter de omheining een haag met paardvriendelijke planten gezet. De bedoeling is dat deze uitgroeit tot een grote haag die als veekering gaat dienen. Hopelijk kunnen we daar straks (een deel van) het draad weghalen.

TS: ik zou als ik jou was nadenken over wolven en hoe je dat mee wilt nemen in (een deel) van je omheining.

Een deel van de omheining is bij ons hout, maar dat is onbetaalbaar voor het hele stuk. :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:35

Ik volg ook.

Wij dachten aan kunststof palen met Beoband, maar dan las ik rare dingen over Beoband/dergelijke die niet breken.

De kunststof palen nemen we sowieso, zijn niet gek veel duurder dan hout en wel duurzaam. Voor stroom dan mss toch eerder lint van Koltec?

edit: hoe hoog zouden jullie doen voor trekpaarden? grote paarden dus, maar absoluut geen springers en goed ontzag voor de stroom, dus gaan er ook niet over gaan hangen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:23

Hier palen van 1.80m, dus 1.20m boven de grond. Ook 4cm dik lint van Gallagher, drielaags. Tip: investeer in goede isolatoren.. Ik heb ongeveer de goedkoopste en die gaan om de haverklap kapot. Het waait bij ons ook behoorlijk dus ik moet het lint een paar keer per jaar even strak trekken weer, en dan gaan er altijd isolatoren kapot :7
Verder heb ik lang gewerkt met stroomklokken op accu of met een zonnepanneeltje, maar sinds afgelopen najaar hebben we elektriciteit bij de stallen en dus een stroomklok op netstroom. Hier blijft de shetlander zowaar ook achter.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:46

.
Laatst bijgewerkt door Lori op 04-02-25 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 11:22

ik heb lint met de genoemde isolatoren met rubber. Palen om de 5 meter en het het klappert wel wat. Ik denk dat de palen met lint wat dichter op elkaar moeten? Ik vind gallagher de beste kwaliteit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 12:15

Wij hebben buitenom gaas van 1.20m en bovenop 1 groen/witte koord. Dit voor zichtbaarheid. Meeste groeit dicht met braam en aan 2 kanten is nog sloot.
De palen staan om de 5 meter.

Binnendoor om weitjes en de paden staan palen ook om de 5 meter en we hebben 3 rijen bruin/oranje koord. We hebben varkens en 2 mini's dus onderste hangt op 25cm en bovenste op 1.20m.

Om de bak wel bruin/oranje lint en dat hing slap. Toen de isolatoren in de hoeken en het midden vervangen en nu blijft het strak en er staat hier wel vaak stevige wind.

Alleen als er geen stroom op staat willen ze weleens er overheen hangen en kan het iets slap worden, maar dat zijn dus pk's wat eigenlijk niet de bedoeling is.De hoekpalen moeten een keer vervangen worden, want daar staat wel teveel spanning op.

Binnenlangs allemaal boompalen. Zijn dun en donker, dus vallen niet zo op in het zicht, het wordt niet druk en ze gaan prima mee.
Buitenom proberen de paarden niks en gaat er ook nooit iets stuk. Als ze ergens anders ergens door gaan, wil ik liever de boel kapot hebben dan een paard.

Als ik iets tijdelijk verander of anders doe, gebruik ik altijd wit koord, extra prikpalen en hang er ook fluoriserende jasjes over dat ze het zien dat iets afgesloten is bijv.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:10

Hier ooit gestart met lint en dat na een paar jaar vervangen voor koord. Wat een genot om niet na elke storm het hekwerk te moeten fixen.

Denk ook even na over hoekpalen en palen waar een hek(je) aan komt te hangen, die trekken snel krom, op die plekken hebben wij nu bielzen staan en de rest met gewone palen.