Bio-Waldboden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 15:21

Zijn er al mensen die hier van gehoord hebben en of dit al gebruikt hebben?
Klinkt wel heel mooi.


BESCHRIJVING

Bio-Waldboden is anders, het is innovatief! Het is een biologisch geproduceerd product uit een natuurlijke recyclingstroom. De micro-organismen in het product ontbinden de urine en voorkomen dat de schadelijke ammoniakgeur in de luchtwegen terechtkomt. Doordat de bodembedekking licht vochtig is, wordt stof juist gebonden. Bio-Waldboden is PH-neutraal en hierdoor goed voor de gezondheid van de hoeven. Door de verende, bosbodem-achtige structuur ontstaat een zacht matras in de stal dat zich aanpast aan het seizoen. In de winter geeft het warmte en in de zomer werkt het juist verkoelend. De paarden waarderen dit zeer en gaan er graag in liggen. Bij het uitmesten heb je tot 70% minder afvoer ten opzichte van andere bodembedekkers. Bovendien heb je minder opslagcapaciteit nodig omdat Bio-Waldboden het gehele jaar verkrijgbaar is. Het is erg geschikt om na verzadiging het weiland of akkerland mee te bemesten.


Dit product is in de BeNeLux exclusief bij ons verkrijgbaar.
Louis Venhorst Fourage.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:23


pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 15:32

Ik heb het overwogen maar volgens de berekening van venhorst ben ik het dubbele aan geld kwijt voor twee stallen dan wat ik nu betaal. Dat vind ik toch wel
Veel geld. Dus uiteindelijk niet gedaan daardoor

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 16:05

Ik had nog gezocht op de naam maar kreeg geen resultaten. Maar er was blijkbaar toch een topic over -O-

Pluisje wat gebruik je nu dan?
Ik gebruik nu vlas. Kan een halve pallet per keer kwijt.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:31

monsera schreef:
Ik had nog gezocht op de naam maar kreeg geen resultaten. Maar er was blijkbaar toch een topic over -O-

Pluisje wat gebruik je nu dan?
Ik gebruik nu vlas. Kan een halve pallet per keer kwijt.


Gehakseld tarwestro. Een grote baal kost rond de 120 en daar doe ik ongeveer vier maanden mee met twee stallen. Volgens de berekening van venhorst zou bio waldboden mij rond de 1100 per jaar kosten. Voor materiaal wat geen afval/verbruik geeft vond ik dat best aan de prijs.

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:13

Een goede potstal wordt vanzelf 'bosgrond'. En het maakt niet eens veel uit wat je als basis gebruikt: stro, vlas, zaagsel. Het verteert, dat is de grap van een potstal.

Dit klinkt weer als een marketing truc die z'n weerga niet kent :))

Je begint met (half) verteerd spul (wat je met vers materiaal idd pas na een paar maanden krijgt als je een potstal vanaf nul opstart), dat meng je met vers spul (op houtbasis) en je verkoopt het als iets geweldigs :+

Als je een potstal hebt en je bewaart de droge en onverzadigde laag en gebruikt die als starter en mengt dat met vers zaagsel, stro of vlas, dan vermoed ik dat je vrijwel hetzelfde product hebt. Maar dan zonder de idiote kosten.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 21:12

Ik vroeg in het andere topic wat dan her verschil is met een compost stal (dat heeft een kennis van mij).
Dan begin je dus met compostgrond, Is dat niet hetzelfde?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:26

Even een schop. Hebben inmiddels meer mensen het geprobeerd ?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 11:57

Ja, en zeer tevreden :j

Het was voor ons lang zoeken naar een bodembedekking die mijn alleseter niet opeet en die hebben we nu eindelijk gevonden. Daarnaast stofvrij en makkelijk in gebruik. Alleen poep er af scheppen en eens in de 3 weken een keer "natte" plekken omwoelen. Nat tussen aanhalingsteken want echt nat wordt het niet.

Ik heb het in een gewone box (4x4 meter) waar ze alleen in de nacht in staan, met een hooinet zodat er wat te knabbelen is.

Het is voor ons ook goedkoper dan stro, omdat we veel minder tijd kwijt zijn met uitmesten en met 1,5 bigbag (als alles goed is) zeker een jaar kunnen doen. (Zo lang heb ik het natuurlijk nog niet liggen, dus dat is een experiment maar het ligt nu een half jaar en de bodem ziet er nog prima uit.)

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:48

Hoeveel heb je nodig om te beginnen is een 4x4 stal lijsken?

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:18

Daar ben ik ook benieuwd naar en hoeveel moet je erbij doen per week?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 06:45

1 bigbag er in, na een paar weken als het is ingezakt nog een keer een halve. Verder hoef je niet bij te strooien, want je haalt er ook niks uit. Natte plekken spit je om, leg je bovenop en zijn dan zo weer droog. Het enige dat er uit gaat is een beetje dat in de hoeven blijft hangen voor het uitkrabben, of iets dat aan een drol vastplakt.

Nu, na (een half jaar) ben ik bijna op het punt dat de laag weer wat ingezakt is en er misschien wat bij mag. Maar dat is meer psychologisch dan dat het echt nodig is volgens mij.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:26

Denk je dat een schimmel er ook schoon op blijft? Of zal ze wel onder de vlekken zitten elke keer dat ze gaat liggen?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:51

Kim_W schreef:
Denk je dat een schimmel er ook schoon op blijft? Of zal ze wel onder de vlekken zitten elke keer dat ze gaat liggen?


Ik heb twee zwarte dus daar durf ik geen harde beloftes over te doen. Ik vind wel dat ze veel schoner blijven dan op stro, nooit meer van die vlekken waarvan je ziet dat ze in nattigheid gelegen hebben.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:12

Nog nooit van gehoord!
Interessant.
Ik moet eens uitrekenen wat een bodem mij nu kost. En kijken hoe zich dat verhoudt tot dit product.

Hoe zijn de ervaringen met de geur?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:52

Het ruikt naar bos, en in vergelijking met stro lijkt de ammoniakgeur uit de stal te zijn verdwenen :j


Ik heb geen aandelen overigens ;) En ook nog geen ervaring hoe het zich in de winter houdt als het minder snel droogt

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:12

Lijsken schreef:
Het ruikt naar bos, en in vergelijking met stro lijkt de ammoniakgeur uit de stal te zijn verdwenen :j


Dan wil ik het ook in de woonkamer :D
Je hebt het er nog niet helemaal uitgeschept hè?
Zou je er dan per stal in theorie voor 1 jaar 1,5 big bag nodig hebben denk je?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:26

Alles ligt er nog in inderdaad.
In theorie zou dat moeten kunnen, in de praktijk merk ik na een half jaar wel dat er toch wat uitgelopen is (in de voetjes etc). Ik zou dus eerder rekenen op 2 per jaar.
Maar, dat is er van uitgaande dat je het na een jaar helemaal leeg trekt. Ik weet nog niet of dat misschien toch eerder wordt (stel dat het in de winter slechter droogt) of dat het juist wat langer kan blijven liggen.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 22:40

Lijsken schreef:
Kim_W schreef:
Denk je dat een schimmel er ook schoon op blijft? Of zal ze wel onder de vlekken zitten elke keer dat ze gaat liggen?


Ik heb twee zwarte dus daar durf ik geen harde beloftes over te doen. Ik vind wel dat ze veel schoner blijven dan op stro, nooit meer van die vlekken waarvan je ziet dat ze in nattigheid gelegen hebben.


Klinkt wel positief. Hoe dik is je laag ongeveer?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:22

Ik ben heel benieuwd of Venhorst nog gaat reageren.

Ik vraag me namelijk af hoe het zit met de gehalten PFAS in dit spul.
Er zijn namelijk overal gigantisch veel berichten over compost partijen met torenhoge PFAS gehalten erin.
Als je dit gaat toepassen in je stal en vervolgens over je land gaat uitrijden hoeven we ons niet heel erg te verwonderen over wat dit gaat doen met het gehalte PFAS in je bodem natuurlijk. En dat heeft gevolgen voor wat je mag met die bodem, of in slechtste gevallen betekent dit zelfs dat je moet gaan saneren omdat je vervuild hebt.. En dat door een ''puike prachtige bodembedekker in je stal'' is toch zonde..

Ik heb ze deze vraag een ruime week geleden gesteld maar nog geen reactie gekregen.
Overigens heb ik het product ook niet kunnen vinden op de pagina van het keurmerk die ze zeggen te hebben..

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 15:51

Interessant en zeker een goede vraag. Ik had nog niet eerder gehoord over Pfas in compost. Ik hoor het graag als je antwoord krijgt.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Bio-Waldboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 16:03

dus in tegenstelling tot een potstal ga je hier wel gaan omspitten? Dus dagelijks de drollen eruit en alles gaan omwoelen zeg maar?
Je bodem is op basis van snachts binnen en overdag buiten?

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:23

Lijsken schreef:
Interessant en zeker een goede vraag. Ik had nog niet eerder gehoord over Pfas in compost. Ik hoor het graag als je antwoord krijgt.


Het is ook een beetje 'krom' want er zijn voor bodem PFAS normen vastgesteld. En als je dus grond koopt om op je land te gooien moet dat gekeurd zijn en voldoen.
Maar compost is geen bodem (te hoog percentage organische stof om aan bodem te voldoen). Maar vanaf het moment dat je dat natuurlijk hebt verspreid en het is 'opgenomen' is het wel onderdeel van je bodem...

Ik zeg niet dat het erin zit he. Maar omdat ik weet dat het wel veel voorkomt in partijen compost, dat hiervoor naarstig naar 'bestemmingen' werd gezocht en dat er nu een prima gemarket-product is ontwikkeld wat volgens mij gewoon compost bevat.. Zou ik graag uitsluitsel willen, voordat ik ga rekenen naar wat voor volumes ik zou moeten gebruiken voor mijn paarden/stal.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 08:37

Duhelo schreef:
dus in tegenstelling tot een potstal ga je hier wel gaan omspitten? Dus dagelijks de drollen eruit en alles gaan omwoelen zeg maar?
Je bodem is op basis van snachts binnen en overdag buiten?


Nee, je haalt alleen de drollen er uit en woelt zo min mogelijk om.

Als er een natte plek ontstaat (mijn paarden plassen op 1 plek) na een week of 3 dan schep ik die opzij, vul het ontstane gat met droog materiaal van een andere plek uit de stal en verspreid het natte als bovenlaag. Dat doe ik in de ochtend, s avonds als ze naar binnen komen is dat weer zo goed als droog. Er zijn ook mensen die de natte plek langs de randen van de stal gooien om te laten drogen en na een paar dagen pas weer verspreiden over de rest.

Mijn paarden staan inderdaad van 07:00-20:00 buiten, in de zomer vaak nog wat langer in de winter soms wat korter als het echt heel slecht weer is.

Venhorst heeft zelf ook een handleiding overigens: https://www.venhorst-fourage.nl/wp-cont ... dboden.pdf

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 16:35

Akshay schreef:
Ik ben heel benieuwd of Venhorst nog gaat reageren.

Ik vraag me namelijk af hoe het zit met de gehalten PFAS in dit spul.
Er zijn namelijk overal gigantisch veel berichten over compost partijen met torenhoge PFAS gehalten erin.
Als je dit gaat toepassen in je stal en vervolgens over je land gaat uitrijden hoeven we ons niet heel erg te verwonderen over wat dit gaat doen met het gehalte PFAS in je bodem natuurlijk. En dat heeft gevolgen voor wat je mag met die bodem, of in slechtste gevallen betekent dit zelfs dat je moet gaan saneren omdat je vervuild hebt.. En dat door een ''puike prachtige bodembedekker in je stal'' is toch zonde..

Ik heb ze deze vraag een ruime week geleden gesteld maar nog geen reactie gekregen.
Overigens heb ik het product ook niet kunnen vinden op de pagina van het keurmerk die ze zeggen te hebben..


Intussen heb ik reactie van Venhorst met betrekking tot het keurmerk.
Zoals zij op de flyer aangeven dat het FiBl is gecertificeerd, betekent dit dat het product voor Zwitserland is gecertificeerd. Op de Europese of Nederlandse lijst staat het product niet. Of dat komt omdat het niet is aangedragen of dat regels verschillen is me nog niet duidelijk.

Reactie met betrekking tot PFAS heb ik nog van ze te goed! Ik ben dus nog steeds heel benieuwd!