Op zoek naar goede borstels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marindajs

Op zoek naar goede borstels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 14:28

Hoi!
Mijn borstels zijn aan vervanging toe en daarom ga ik op zoek naar nieuwe. Nu koop ik liever een paar goede borstels die ik af en toe een wasbeurt geef, dan dat ik straks elke 3 maanden nieuwe borstels moet aanschaffen.
Voordat ik op zoek ga, ben ik benieuwd welke borstels jullie gebruiken en wat jullie ervaringen hiermee zijn.

x

Hoefbekappen

Re: Op zoek naar goede borstels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:47

Oster gaan nu al 10 jaar mee en nog als nieuw.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:49

Ik heb nog borstels uit een doorzichtig Harry's horse tasje van 21 jaar geleden

Ik heb ook nog nooit een borstel hoeven vervangen, wel bijgekocht maar kijk nooit naar het merk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:03

De magic brush. Ik vind ze echt top en je gooit ze zo in een sopje als je schoon wilt maken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:08

Amber_anne schreef:
Ik heb nog borstels uit een doorzichtig Harry's horse tasje van 21 jaar geleden

Ik heb ook nog nooit een borstel hoeven vervangen, wel bijgekocht maar kijk nooit naar het merk

Ja, ik heb hier ook al jaren uit zo'n tasje liggen. Zolang je ze niet bij een kachel legt blijven de borstelhaartjes er goed aanzitten

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:22

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:46

Ik heb dure en goedkope borstels die al jaren meegaan. Degene die ik het meest gebruik liggen fijn in de hand. Ik heb kleine handen en de meeste zijn te groot om fijn vast te pakken.

De oudste die ik heb is meer dan 30 jaar oud van Harry’s horse, een blauwe harde borstel.

Ik ga dus naar de winkel en dat wat fijn past koop ik. Ik probeer ze wel in een kleur te kopen zodat het nog een beetje lijkt.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:52

Ik ben wel fan van de borstels van Lemieux :j Ook makkelijk schoon te maken en ze zijn flexibel

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 16:58

Ik ben fan van die van Animalon, buigen mee met jouw hand en de rondingen van je paard. Gaan lang mee

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:05

Hoefbekappen schreef:
Oster gaan nu al 10 jaar mee en nog als nieuw.

De mijne zijn denk ik ruim 17 jaar oud en doen het nog prima. Af en toe in een sopje maar ben er super blij mee.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:30

Ik heb twee stubben borstels die ondertussen al bijna 16 jaar meegaan. Een harde en een zachtere met langere haren, ook de magic brush borstels gaan al een hele tijd mee.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:47

de beste borstels naar mijn mening zijn die van epplejeck type softtouch.
werken goed, liggen bij zowel kinderen als volwassenen goed in de hand. en met het oog op hygiene, ze zijn ook makkelijk schoon te maken zonder dat de borstel kapot gaat of lelijk wordt.
En de magic brush (die kun je veilig wassen of even laten weken in een sopje)
https://www.ej.nl/harde-borstel-eppleje ... 58344.html

vroeger was er ook een merk die ze had in een kromming, dan kon je 1 borstel zowel als harde als zachte borstel gebruiken. die waren fijn! <3

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:54

Ik ga het liefst naar de winkel om te voelen.
Ze moeten lekker in de hand liggen, maar ik borstel ook altijd een keer over mijn arm om te voelen of het werk prettig aan voelt .

Nu snap ik best dat ik geen paard ben, maar soms is een borstel zo prikkerig dat ik me niet voor kan stellen dat dat fijn is voor een paard.
Hard maakt niet uit, als de borstel dan maar wel gelijkmatig fijn aan voelt en niet dat het net is of je met een staalborstel over je arm wrijft.
Ben ik de enige gekkie die dit doet?

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:15

Ik ben fan van de Zhiviq borstels.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:20

Ik heb poetsset Leeds van Kramer, maar de oude versie in Bordeaux. Toen zat er een 2e harde borstel bij die lijkt op die die SCC linkt en geen roskam dus had toen deze erbij besteld. En omdat mijn paard toen hoofdkriebels erg kon waarderen ook deze. Bleek ook heel fijn toen hij echt cuschingsvacht op z'n hoofd kreeg. Zijn fijne borstels, vooral die buigende borstels. Ook fijner dan de paar dure van pensionklanten die ik vast heb gehad. Ze liggen erg fijn in de hand en buigen mooi met de rondingen van het paard mee, maar zijn ook goed stevig.

Lijkt op de foto dat die 2e harde borstel nu vervangen is voor een roskam, maar wel een iets goedkopere uitvoering dan degene die je los kan bestellen.

Heb ze sinds februari, dus nog niet enorm lang. Kan dus niet zeggen of deze ook 10 jaar megaan zoals sommige andere hier. Maar zo ver zijn ze nog als nieuw.

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 23:33

Hier ook de magic brush, zowel de harde als de zachte. Maar de zachte magic brush gebruik ik vaker. En daarnaast nog een simpele rubberen roskam en een zweetmes met karteltjes. Makkelijk om schoon te maken en schoon te houden :j

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:14

Ik verplaats dit topic van PaardenWelzijn naar Verzorging Stalling en Weide.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:20

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:25

Sky_As schreef:
Ik ga het liefst naar de winkel om te voelen.
Ze moeten lekker in de hand liggen, maar ik borstel ook altijd een keer over mijn arm om te voelen of het werk prettig aan voelt .

Nu snap ik best dat ik geen paard ben, maar soms is een borstel zo prikkerig dat ik me niet voor kan stellen dat dat fijn is voor een paard.
Hard maakt niet uit, als de borstel dan maar wel gelijkmatig fijn aan voelt en niet dat het net is of je met een staalborstel over je arm wrijft.
Ben ik de enige gekkie die dit doet?

Ik doe dat niet, want ik weet dat ik geen maatstaf ben voor mijn paard.
Die kan ik in de voorjaarsrui "borstelen" met een metalen vlasvork en dan staatie onwijs te genieten en tegendruk te geven.

Dus om een borstel die prikkerig aanvoelt, maak ik me niet zo druk :+

Ik heb overigens als basis een poetssetje van Harry's Horse dat ik inmiddels 15 jaar heb.
Die is wat uitgebreid met manen en staartborstel en een extra borstel met haren van 10 cm en met een hele zachte borstel, echt heel fluffy, voor een laatste ontstof rondje aan het einde van de poetsbeurt. Maar die is matig van kwaliteit, want daarvan vallen de haren inmiddels uit.
Van het basissetje van Harry's Horse is alleen de harde plastic borstel aan vervanging toe, daarvan zijn de "stekels" aan slijtage onderhevig en worden steeds korter.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:54

Ik doe het idd met de plastic vlas vork en heerlijk dat mijn paard dat vind ( zomer herfst ook winter nog niet geprobeerd) op billen zijkant buik onder de buik,, hals alleen boven op rug wisseld het of het fijn is.. :')

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:06

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:39

Ik heb nog borstels die we kochten toen ik op de manege begon te rijden. 35 jaar geleden......

Naar mijn ervaring gaan alle borstels behoorlijk lang mee. Dus behalve hoe ze in de hand liggen ken ik geen kwaliteitsverschillen.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:59

Ik gebruik de borstels van grooming deluxe, zien er niet alleen mooi uit met dat hout maar doen ook goed hun werk.
De lemieux borstels zijn ook erg fijn.