Help, stalling stres???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mason

Help, stalling stres???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 00:06

Ik schrijf dit bericht omdat ik even wat meer meningen nodig heb, mijn gedachte gaat heen en weer als een pingpong balletje.

De situatie, ik sta met mijn nieuwe paard sinds half januari op een super fijne privé stal aan huis. Een groot weiland, ruime paddock, fijne grote boxen en een rijbak. Hij komt de hele dag buiten zolang het licht is, bijna hele jaar op de weide behalve in het voorjaar als het groeit na de injectie. Hij staat er prima bij, fijne eigenaren die echt super meegaand zijn en ik kan komen wanneer ik wil. Nou is het zo dat recentelijk 1 paard is verkocht waardoor mee mijne nu nog samen staat met 1 ander paard, er zal geen andere meer bij komen.

Nou ben ik er dus achter gekomen dat mijne onwijze verlatingsangst (denk ik) heeft als hij alleen achter blijft. Zo heftig dat hij echt rond racet door de paddock als een bezetene tot dat die drijft van het zweet, als er geen stroom op staat hij het hek probeert te beuken, continue aan het hinniken en blijft mesten tot het geen vaste mest meer is. Ik heb dit nu voor het eerst zelf gezien en ik ben er echt zo erg van geschrokken. 1-3 keer per week blijft hij alleen achter, op stal heb ik begrepen is geen optie want daar is hij nog onrustiger.

Ik zelf ben een 6 weken niet geweest ( dit is de 2e week dat ik er weer ben ) omdat ik een ongeluk heb gehad dus onze eerste periode is best wel onstuimig geweest. Ik weet dat een paard soms wel tot een jaar nodig heeft om te wennen aan zijn nieuwe omgeving. Tot nu toe is sinds de verhuizing alles de hele tijd blijven veranderen, nieuwe vriendjes, nieuwe vriendje weer weg, nieuw persoon komt elke dag en komt ineens niet meer, weer in een nieuwe box.

Ik twijfel door al dit bovenstaande heel erg of ik hem moet laten staan of verhuizen naar een plek met wat meer vriendjes.

Het is een beetje een lange tekst maar wilde het goed uitleggen want ik zelf weet het echt even niet meer.

Daphara

Re: Help, stalling stres???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 00:58

Is er niet een optie dat er nog een pensionklant bij komt?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 02:41

Denk dat er maar 2 keuzes zijn. Of een paard/shetlander op stal erbij of een andere stal zoeken. Als je een nieuwe stal zoekt zou ik dat ook vrij snel doen. De situatie zoals hij nu is trekt jouw paard niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 02:49

imaudy schreef:
Denk dat er maar 2 keuzes zijn. Of een paard/shetlander op stal erbij of een andere stal zoeken. Als je een nieuwe stal zoekt zou ik dat ook vrij snel doen. De situatie zoals hij nu is trekt jouw paard niet.

Of veel tijd in steken om op te bouwen en te oefenen :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 02:55

Of aan het vertrouwen van het paard gaan werken dat het alleen achter blijven echt geen drama is…

Hoe vaak is het paard al alleen moeten blijven?

Side note in het algemeen; vaker dan eens is dit een van de gevolgen van te vroeg of op “traditionele”/gewone manier afspenen helaas

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 03:25

Poekkie schreef:
imaudy schreef:

Of veel tijd in steken om op te bouwen en te oefenen :)

TS zit volgens mij nog wat in de lappenmand. Hoe wil je dan veel oefenen? Daarbij, als je echt rustig wilt opbouwen dan kan het andere paard tussendoor niet lang meegenomen worden. Dat moet de eigenaar van het andere paard maar net willen.
Het gaat ook om een paard die echt in paniek raakt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 03:38

Mijn paard heeft ook verlatingsangst. Kan echt niet alleen achterblijven op de paddock. Hij blijft hinniken en heen en weer rennen, duwen tegen het hek, schrapen, etc. Dat stopt pas als zijn vriendjes er weer zijn. Als ik erbij ben helpt dat enorm, maar ja, dat is natuurlijk geen oplossing. Ook op stal alleen heel veel onrust in stampen, draaien, hinniken, duwen tegen de deur, etc. Ik kan bijvoorbeeld ook moeilijk met hem rijden in de bak als alles op stal staat. Dan heeft hij dezelfde paniek reactie, wel iets minder omdat ik erbij ben, maar omdat hij me niet ziet en de kudde mist blijft het een probleem.

Ik hou hem expres in een kudde want met 1 ander kan gewoon niet als die ene weg gaat. Een stal is voor hem eigenlijk pas fijn als hij in een stabiele kudde staat met precies genoeg paarden dat de kans dat hij alleen komt te staan eigenlijk nihil is en waar er meegedacht kan worden bij dingen als boxrust omdat hij gewoon echt niet alleen kan staan. Hij zou bijvoorbeeld een klein afgezet stukje kunnen krijgen naast de paddock zodat hij niet alleen hoeft te staan. Of er wordt meegedacht over een paard dat roulerend bij hem kan blijven. Dat was iets wat ik bij het kijken bij de stal meteen had gevraagd. Niet bij alle stallen is zoiets mogelijk namelijk en met verlatingsangst is dat wel echt heel belangrijk.

Er is overigens wel tegen te trainen hoor. Ik bereik met ESDR therapie mooie resultaten met mijn paard. Waar hij voorheen meteen de stal afbrak alleen, is hij nu vooral nog onrustig. De ene dag gaat het beter dan de andere dag, maar echt alleen op stal staan lukt na wekenlang oefenen nog steeds niet goed. Is natuurlijk erg afhankelijk per individu en hoe sterk de verlatingsangst is en hoe kneedbaar ze nog zijn. Zeker als het regelmatig blijft voorkomen dat je paard de negatieve ervaring opdoet van het alleen blijven (1-3 keer per week lees ik) dan is het eigenlijk niet te doen om daar tegenaan te trainen. Je moet dan voor langere tijd de negatieve prikkel proberen weg te houden en er een positieve associatie aan gaan geven. Lijkt me niet dat je staleigenaar erop zit te wachten dat zijn paard wekenlang zijn paard niet meer zomaar mag pakken tot jouw paard eraan gewend is.

Al met al: dit lijkt me helaas geen geschikte plek voor jouw paard en ik zou heel snel gaan zoeken naar een andere plek, want het is natuurlijk echt niet fijn voor je paard om meerdere keren per week zo van slag te raken. Succes!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 06:07

Paarden zijn kudde dieren, dus dat ze niet alleen achter willen blijven is een natuurlijke reactie. Het ene paard kan hier beter mee omgaan dan de ander.

Heb je de mogelijkheid om hem aan een Shetlander vriendje te koppelen? Of er met de stal eigenaar over gesproken of een pensionklant erbij een optie is?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:13

Eenvoudige oplossing: laat hem even op stal zetten als de andere gaat rijden.

Sowieso als ze maar met 2 zijn, en ze zijn gewend aan een "paddock-stal"-ritme, dan is het heel stresserend als er één van de twee paarden niet mee naar stal mag.

Ik begrijp bovendien niet goed dat de staleigenaren een paard zo laten rennen, voor hen heeft het alleen maar nadeel: kapot weiland, zand van de paddock dat overal ligt, mest die zo uiteen is gelopen dat het nog moeilijk op te ruimen valt,.. etc.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:49

TS had al gezegd dat het op stal erger was.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:50

Zou voor mij reden zijn zo snel mogelijk je paard te verhuizen.
De mijne had dit ook heel erg ondertussen kan hij er beter mee dealen.
Tijdens mijn zoektocht naar andere stalling het soort plekken waar jij nu staat laten gaan om de reden die jij noemt, het is niet alleen heel veel stress voor je paard maar ook de kans op een blessure is erg groot(denk aan pezen e.d.)
Snap dat het lastig is omdat de plek verder alles heeft maar welzijn van je paard komt op 1 denk ik. En zeker omdat hij pas is verhuist zal alles nog extra binnenkomen bij je paard, ook geen goed begin van jullie relatie.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:50

Ik zou in eerste instantie ook zeggen: oefenen. En daarnaast zorgen dat hij zijn bezigheid heeft wanneer hij alleen moet blijven. Eventueel keer je hem aan dat een bepaald voorwerp of zo een veiligheidssituatie is. Dus iets wat hij krijgt enkel wanneer het andere paard weg is (en dan bedoel ik niet hooi of zo).
Het is niet voor alle paarden een oplossing om hem met andere / meer paarden te zetten. Ik ken er eentje die zo gehecht is aan zijn vriendje dat wanneer die van de weide gaat, hij soms ook uitbreekt en het dan verstandiger is om hem even te laten uitbreken (indien dat gecontroleerd kan), hem met het andere paard mee naar binnen te nemen en hem evt als hij gekalmeerd is weer bij de andere paarden te zetten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:01

Heb je dit ook besproken met de pension eigenaar? Want wellicht heeft deze nog tips/ opties of kan er toch een shetlander bij komen.

Voor jouw paard is er in die paar maanden heel vele onrust geweest dus, nieuwe eigenaar/ stal, wisselende paarden. Dit draagt meestal niet positief bij aan verlatingsangst.
Ook zijn twee paarden niet heel ideaal, gaan ze meestal toch meer aan elkaar klitten.

Een paard kan inderdaad wel tot een jaar nodig hebben om te wennen.

Ik zou het eerst bespreken met de staleigenaar, en aan de hand van die antwoorden besluiten wat je wilt gaan doen.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:03

Mijn gepensioneerde paard heeft ook verlatingsangst. Veel oefenen zou kunnen helpen, maar daar ben je echt wel een jaar of langer zoet mee. Ook bestaat de kans dat hij er nooit mee leert omgaan. Het is geen truckje wat je aanleert helaas. het is een instinct wat ze moeten leren negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:03

Wat hierboven staat inderdaad. Niet voor elk paard zijn meer paarden de oplossing.

Hier ook op een privé stal met 5 paarden. Dus hij blijft nooit alleen. Maar toch interesseren hem de andere 3 compleet niet. Als zijn vriend weg is dan is er paniek.

Mijn ervaring is wel dat het beter wordt als het vaak gebeurd. En inderdaad als het om rijden gaat helpt het hier enorm om beide paarden even mee naar binnen te nemen te zadelen en dan of op stal laten of hem weee buiten zetten.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:07

De Tinker van mijn broer is ook altijd over de zeik als ik mijn paard mee neem. Maar hoe vaker ik weer op buitenrit ga hoe rustiger hij blijft. De eerste keren is die ook zeik nat. Maar na een aantal keren kan die na 1 rondje cross rustig bij het hek wachten. Overigens blijft hij nooit alleen achter maar met minimaal 4 andere. Hij hangt onwijs aan mijn paard.
Een ander kunnen we rustig meenemen.

Ik denk dat dit per paard dus verschillend is.
Je kan het nog even aan kijken of vragen of er toch niet nog een (kleintje) bij mag staan

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:37

Misschien kun je oefenen met het andere paard heel vaak per dag bij hem weg te halen (rondje mee wandelen ofzo). En dan goed timen met terugkomen als hij rustig is.
Je kunt het zelfs koppelen aan voertijd. Dat hij altijd zijn brokken krijgt nadat het andere paard verdwenen is.
Als je dit heel intensief gaat oefenen zou hij vrij vlot moeten ontdekken dat zijn vriend altijd terugkomt, en dat vriend weg ook brokken betekent.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 10:07

Mijn oude ruin had dit ook, zeker in het begin van het seizoen dat ik weer op pad ging met de ander om te mennen. In het begin was hij enorm van de leg, ik begon dan ook met korte ritjes zodat we vrij snel weer terug waren. Naarmate we wat langer weg gingen was hij er aan gewend en had het vertrouwen dat we weer terug kwamen. In de winter men ik niet ( ben een mooi weer menner) en dan was het altijd weer even wennen en opbouwen voor hem. Sommige paarden wennen er aan en sommige niet.

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 11:46

Hoi allemaal! Super bedankt voor alle goede antwoorden waar ik echt wat aan heb! Ik zelf zou ook nooit hebben gekozen voor een plek met ze 2 maar toen ik hier ging staan was dit dus nog niet bekend dat het derde paard verkocht zou worden.

Mijn paard heeft geen moeite met weg gaan van stal alleen om te wandelen. Bij het begin had die moeite om onder de kap staan maar hier hebben we voor mijn ongeluk al aan gewerkt. Op dit moment weet ik niet goed hoe ik het eventueel moet trainen verder omdat als ik bijvoorbeeld maandag - dinsdag train en woensdag gaat het paard weer weg dan is alles wat we de afgelopen dagen hebben gedaan, zo weer in de soep. Daarnaast wat iemand al boven omschreef ik moet nog een beetje voorzichtig zijn na de breuk in de rug dus nu wandelen en grondwerken we veel.

Als hij alleen blijft staat die met hooi op de paddock en zijn krachtvoer krijgt die als ze terug komt. Op stal zetten tijdens dat hij alleen is gaat dus voor zijn eigen veiligheid echt niet. Hij probeert door het hoofdluik te klimmen en te beuken. Maar op de paddock ben ik dus bang voor blesure omdat die laatst ook een paar keer loeihard tegen de omheining aan trapt en pas remt alsof het een quater is met plates er onder.

Dit was voor mij zelf dus de eerste keer dat ik het zag en de hevigheid er van. Een Shetlander (die hadden ze in het verleden al) of extra pensionklant zit er denk ik niet in maar ik ga het toch nog is een keertje aankaarten. Ik heb de oude eigenaar ook een bericht gestuurd, die heeft aangegeven dat het bij haar op den duur wel minder werd als ze van het terrein af gingen. De vorige eigenaar deed verder niks met hem hij stond als paddock maatje, ik zelf merk wel een verandering (meer introvert) in gedrag een dag nadat zijn maatje weg is geweest.

Ik heb toch een afspraak gemaakt met een andere stalling om te gaan kijken. Ik zit er gewoon heel erg mee of ik het nog even moet aankijken of “”meteen”” moet verhuizen. Dat ik ga kijken wil niet zeggen dat ik ook echt ga verkassen.

Ik dank jullie echt voor jullie adviezen en ik zal jullie op de hoogte houden.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:13

Even bij een andere stalling kijken is altijd fijn, zo heb je tenminste vergelijkingsmateriaal.

Maar: als ik het zo lees heb je echt wel een héle fijne stal getroffen. Nu weet ik niet in welke regio je zit, maar hier vind je zoiets veel moeilijker.

Als ik het goed begrijp staat je paard nog maar een 3-tal maanden op de huidige stal. Sommige paarden hebben wel 6 maanden nodig, soms zelfs een jaar, om aan een nieuwe stalling te wennen. Je zegt dat hij nieuw is, dus hij is recent ook nog eens compleet van eigenaar / omgeving veranderd. Daar komt nog eens bij dat één van de drie paarden, een belangrijk deel van zijn 'houvast', zijn kudde, onlangs vertrokken is.

Als je een stressgevoelig (of een jong) paard hebt, kan ik me voorstellen dat het allemaal wat veel is zo.

Als jij tevreden bent over de huidige stalling zou ik blijven.
Sowieso wordt het met de tijd beter, maar je kunt je paard ook helpen.

Ik haalde het eerder al aan om hem op stal te zetten, maar je zegt dat hij de boel dan afbreekt. Aangezien hij elke nacht op stal komt, kent hij zijn stal goed en is het geen beangstigende omgeving voor hem (voor 24/7-weipaarden kan alleen op stal zetten heel veel stress geven).

Wat ik zou proberen:

Als de andere pensionklant gaat rijden, gaan de paarden eerst in alle rust samen naar stal. Geef ze wat te eten. Op een moment dat jouw paard rustig is, kan de andere pensionklant beginnen met poetsen en opzadelen. Hou je paard in de gaten of hij hier al stress door begint op te bouwen. Laat je pensionklant vervolgens vertrekken maar vraag of ze eventueel bereid is om de eerste weken de tijdsduur op te bouwen. Dus eerst niet te lang weg, en dit steeds langer laten worden.

Misschien heeft de staleigenaar het paard nadat hij al helemaal in de paddock in de 'red zone' was geraakt, hem op stal gezet. Daar worden ze inderdaad moeilijker kalm van. Ik zou het toch enkele weken proberen op bovenstaande manier, ik hoop dat je stalgenoten je hiermee een beetje willen en kunnen helpen.

Tijd zal je paard ook enorm helpen.

Mocht de andere stal nu echt onwijs goed bevallen, dan is verhuizen natuurlijk de handigste oplossing :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 16:29

Stress opbouwen bij een paard dat weg gaat en complete paniek zijn natuurlijk wel echt twee totaal verschillende dingen. Als ik bovenstaande trucje zou uithalen zou mijn paard oprecht nog meer uit zijn plaat gaan dan als ik hem alleen op stal zou zetten. Hij heeft dondersgoed door wat het verschil is tussen een paard naast hem dat ook op stal staat (dan is hij rustig) of een paard dat voor de stal staat en eventueel gepoetst of gezadeld wordt. Dan is hij onwijs op zijn hoede en echt niet meer rustig. Als dat paard weg zou gaan, dan raakt hij echt in paniek. Dankzij de ESDR is de reactie al minder geworden, maar dat is echt al over een periode van een paar maanden en nog steeds kan hij echt niet alleen op stal staan of achtergelaten worden.

TS, goed dat je ergens gaat kijken. Kijken kan nooit kwaad. Het is ook goed om je te realiseren dat je paard nog moet wennen aan deze situatie, dus wellicht zit daar voor jou al de oplossing. Uit je laatste verhaal haal ik echter ook wel het gevoel dat de reactie van jouw paard echt wel heel heftig is. Dat in combinatie met een blessure is niet heel veilig en dat gevoel omschrijf jij ook. Kritisch kijken of deze locatie voor jullie haalbaar is dus. :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:09

Mason schreef:
Hoi allemaal! Super bedankt voor alle goede antwoorden waar ik echt wat aan heb! Ik zelf zou ook nooit hebben gekozen voor een plek met ze 2 maar toen ik hier ging staan was dit dus nog niet bekend dat het derde paard verkocht zou worden.

Mijn paard heeft geen moeite met weg gaan van stal alleen om te wandelen. Bij het begin had die moeite om onder de kap staan maar hier hebben we voor mijn ongeluk al aan gewerkt. Op dit moment weet ik niet goed hoe ik het eventueel moet trainen verder omdat als ik bijvoorbeeld maandag - dinsdag train en woensdag gaat het paard weer weg dan is alles wat we de afgelopen dagen hebben gedaan, zo weer in de soep. Daarnaast wat iemand al boven omschreef ik moet nog een beetje voorzichtig zijn na de breuk in de rug dus nu wandelen en grondwerken we veel.

Als hij alleen blijft staat die met hooi op de paddock en zijn krachtvoer krijgt die als ze terug komt. Op stal zetten tijdens dat hij alleen is gaat dus voor zijn eigen veiligheid echt niet. Hij probeert door het hoofdluik te klimmen en te beuken. Maar op de paddock ben ik dus bang voor blesure omdat die laatst ook een paar keer loeihard tegen de omheining aan trapt en pas remt alsof het een quater is met plates er onder.

Dit was voor mij zelf dus de eerste keer dat ik het zag en de hevigheid er van. Een Shetlander (die hadden ze in het verleden al) of extra pensionklant zit er denk ik niet in maar ik ga het toch nog is een keertje aankaarten. Ik heb de oude eigenaar ook een bericht gestuurd, die heeft aangegeven dat het bij haar op den duur wel minder werd als ze van het terrein af gingen. De vorige eigenaar deed verder niks met hem hij stond als paddock maatje, ik zelf merk wel een verandering (meer introvert) in gedrag een dag nadat zijn maatje weg is geweest.

Ik heb toch een afspraak gemaakt met een andere stalling om te gaan kijken. Ik zit er gewoon heel erg mee of ik het nog even moet aankijken of “”meteen”” moet verhuizen. Dat ik ga kijken wil niet zeggen dat ik ook echt ga verkassen.

Ik dank jullie echt voor jullie adviezen en ik zal jullie op de hoogte houden.

Ik zei niet dat je met jouw paard moest gaan wandelen... ik zei met het andere paard wandelen. Zodat die weg is en jouw paard achterblijft. Want daar zit het probleem toch?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 17:29

Maar waarom als je deze mensen enorm fijn vind en de stalling zelf dat je er over praat? En jou gevoel uitspreekt dat je je niet prettig voelt als dit met jou paard gebeurd…
Het zou toch zonde zijn waar jij en je paard voor de rest fijn voelt dat je niet heb gecommuniceerd?
En als het niet lukt dan zeg je gewoon eerlijk van dan voel ik mij verplicht om om mij heen te kijken waar mijn paard zich niet verlaten voelt en dat er nog een maatje bij is.

Mason

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 20:51

Even een update aangezien ik had gezegd jullie up to date te houden. Ik heb toch besloten om een plekje met meer vriendjes maar met de zelfde overige zaken te zoeken. En dat is gelukt, 1 juni verhuizen we. ik lag er echt wakker van ;( . Hij is nog steeds rennerig en roept als ze weg gaat. Ik gun hem dat gewoon meer dan dat hij om de dag zulke stress moet ervaren. Vooral omdat in juni en in juli hij 2 x een week alleen zal moeten staan, is het voor mijn gemoedsrust en voor zijn stress het beste denk ik.

Echt heel erg bedankt voor jullie tips dat heb me geholpen met mijn keuze

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:32

Goed dat je deze keus hebt gemaakt.
Oefenen heeft geen zin.
Als een paard niet alleen kan dan leer je dat niet af.
Ik heb een friese merrie, staat aan huis, al 9 jaar en die kan ook nog steeds niet alleen.
Ze rent ook maar door tot het witte schuim erop staat.
Dat is niet af te leren....
Heel veel succes en plezier met je paard en op je nieuwe plekje.