Weide onderhoud, wat is slim?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annahiltlady

Weide onderhoud, wat is slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 12:00

Hoi iedereen! Sinds vorig jaar heb ik mijn twee merries eindelijk volledig in eigen beheer. Dat bevalt mij heel erg fijn! *\o/*

Qua dagelijks onderhoud heb ik ondertussen mijn draai gevonden! Nu staat het eerste weideseizoen hier bijna voor de deur. En laat dat nu het enige zijn waar ik niks van af weet, weide management.

Zaaien, slepen, kalken, bemesten... wat doe je wanneer, en met welk materiaal (welk graszaad gebruiken jullie bvb)? Belangrijkste is dat het gras niet teveel suikers bevat voor mijn merrie die gemakkelijk dik wordt (maar gelukkig niet gevoelig voor hoefbevangenheid etc.). zij gaat sowieso op het gras met een graasmasker.

Ik doe graag zoveel mogelijk zelf qua onderhoud in de mate van het mogelijke. Het gaat niet over een gigantische oppervlakte.

Ze staan nu doorheen de winter op een stuk gras dat wat kapotgelopen is. Dat wordt afgesloten en ik zou het heel fijn vinden als er tegen het einde van het weideseizoen daar ook nog wat gras op staat, zodat ze daar ook nog een tijdje op kunnen grazen. Vooral met gedachte aan mijn oudere merrie die het beter doet op gras vanwege haar slechte tandjes. Hoe pak ik dat het beste aan?

Alvast bedankt voor de tips +:)+

Ibbel

Re: Weide onderhoud, wat is slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 12:49

annahiltlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 23:17

Ibbel schreef:
Daar hebben we de wiki voor:
https://www.bokt.nl/wiki/Weidebeheer

Bedankt, dat beantwoordt al een deel van mijn vragen. Al hoor ik graag vooral ook persoonlijke ervaringen en tips :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:21

Ik haal mijn graszaad altijd bij de voerhandel, daar hebben ze paardengraszaad van Pavo volgens mij.
Bij te veel mos huur ik af en toe een verticuteer apparaat. In het najaar doe ik kalk strooien als ik het niet vergeet, en in het voorjaar mest.
Meestal kunstmest speciaal voor paardenweides, maar door de prijs heb ik dit jaar weer eens koemest geprobeerd, maar dat werkt toch lang niet zo goed.
En dan wacht ik meestal tot het gras in bloei staat voordat ze erop gaan. Ik mest de weides een voor een zodat ze altijd op het gras staan.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:17

Ik denk dat je Horsemaster van Barenbrug bedoelt. Dat is in de meeste Agrarische winkels wel te koop volgens mij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:39

Dit is wat wij gebruiken:
Afbeelding

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:41

Oh die kende ik nog niet. Zal wel vergelijkbaar zijn denk ik

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:11

Redelijk vergelijkbaar inderdaad. Pavo heeft wat meer soorten gras en er zitten wat kruiden bij, en ze gebruiken oudere grassoorten met een laag fructaangehalte.
Ik kan de foto helaas niet meer vinden, maar een paar jaar geleden had ik de wei ermee doorgezaaid en een hele tijd laten groeien, en wat was toch zo'n mooi stuk geworden, met verschillende kleuren en soorten grassen, lekker stengelig en natuurlijk, en kniehoog dus ik had een smal paadje gemaaid omdat mijn onhandige kipjes moeite hadden om er doorheen te komen :')

annahiltlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 07:41

8nnemiek schreef:
Ik haal mijn graszaad altijd bij de voerhandel, daar hebben ze paardengraszaad van Pavo volgens mij.
Bij te veel mos huur ik af en toe een verticuteer apparaat. In het najaar doe ik kalk strooien als ik het niet vergeet, en in het voorjaar mest.
Meestal kunstmest speciaal voor paardenweides, maar door de prijs heb ik dit jaar weer eens koemest geprobeerd, maar dat werkt toch lang niet zo goed.
En dan wacht ik meestal tot het gras in bloei staat voordat ze erop gaan. Ik mest de weides een voor een zodat ze altijd op het gras staan.

Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee! Hoe vaak zaai jij jouw weide door? Dus niet opnieuw inzaaien, maar doorzaaien? :)

annahiltlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 08:49

Nog een vraagje waar iemand mij misschien mee kan helpen. Ik was aan het kijken voor kalk, ik vind heel vaak tuin/gazon kalk, is dit ook geschikt voor een paardenweide?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 08:53

In pribcipe wel echter dat zijn klein verpakkingen en dus relatief duur. Je kunt beter naar een
Welkoop of andere agrarische winkel of zo gaan voor grotere zakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:05

annahiltlady schreef:
8nnemiek schreef:

Bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee! Hoe vaak zaai jij jouw weide door? Dus niet opnieuw inzaaien, maar doorzaaien? :)

Dat is het mooie als je wacht tot het gras in het zaad staat. Dan vallen er altijd wel zaden op de grond en zaait het zichzelf wat door. Verder zoek ik elk jaar de kalere plekken, even harken en een paar handen zaad erop.
Ook wil ik net na het verticuteren nog wel eens wat doorzaaien, dat werkt ook erg goed. Dan kunnen de nieuwe zaden beter wortelen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:59

Wat heerlijk een eigen plekje! Ik zou niet anders meer willen <3

Doorzaaien heb ik al jaren niet meer gedaan, het gras hersteld zelf snel. Het gras wordt vaak zo lang dat het zelf verspreid d.m.v. de zaadjes. Hier komen wel mooie tips voorbij voor goed graszaad.

Kalk haal ik bij Cranenbroek en verdeel ik met de auto. Een iemand bestuurd de auto en de ander gaat in de kofferklep zitten en verspreid de kalk. Je hebt er ook handige machientjes voor maar dit bevalt ons prima hier ;-)

In het voorjaar laat ik het gehele weiland injecteren.
Door het jaar heen de onkruid weghalen, hier hebben we redelijk wat zuring en brandnetels.
De strijd tegen de JKK is gelukkig verloren door de JKK. Toen ik de weide net kreeg 20 kruiwagens afgevoerd. Nu zijn het er 2/3 per jaar die nog een poging wagen.

Mos heb ik hier gelukkig niet, dat scheelt een hoop.

Mest verwijder ik alleen van de paddock/track.
Mijn weide is in de zomer verdeeld in 5/6 stukken die ik voer d.m.v. strookbegrazing.
Wanneer ze van een weide af zijn sleep ik deze om de mest te verspreiden.

Wat betreft suikers, probeer het gras zo lang mogelijk te laten groeien.
Juist het verse groene gras bevat veel suikers en kan problemen opleveren.
Het langere gras is al uit de groei waardoor het minder suikers bevat dan het "geschrokken" gras.
Probeert het ook niet te kort te laten eten. Gras heeft een groeipunt, als daar voorbij wordt gegeten duurt het langer voordat het weer hersteld.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:29

Wat ik slim vind, is een bodemanalyse laten doen, en op basis daarvan kijken wat je op je weide moet gooien ipv zomaar wat doen of doen wat iedereen roept :)

Mijn weide bleek uit onderzoek verzadigd van kalk, pH was ook veel te hoog. Blij dat ik dat wist en dus niet zomaar kalk ben beginnen gooien want dat had geen zin gehad.

Graszaad had ik deze : https://www.graszaaddirect.nl/rudloff-e ... -10kg.html
Slechts 5% raaigras en veel beter van prijs dan het dure Bio-Ron of andere.

Mest rapen wij elke dag uit de wei, en (proberen we te) composteren ter plaatse, om het daarna terug uit te spreiden op de wei. Zo is de cirkel rond en hoeven we geen mest af te voeren/meststoffen aan te kopen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:48

Ik heb een grondanalyse laten doen, ik weet alleen niet goed hoe ik de uitslagen moet lezen.
Heb nu schapen erop lopen, omdat anders het gras ook niet beter wordt.

Eind van de zomer wordt de rijbak aangelegd samen met een paddock en zal de vrijgekomen grond over het weiland verspreid worden. Waarschijnlijk wordt het dan ook opnieuw ingezaaid, zodat ik in het voorjaar weer een nieuwe, frisse grasmat heb die hopelijk een poos mee kan. Heb straks voor het eerst mijn paard aan huis, dus ik moet nog een hoop dingen uitvinden, ondergaan en leren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:13

Doe eerst eens een test van de grond, daar krijg je al veel info uit wat de bodem nodig heeft of juist niet.
Heb je boeren om je heen? Zo ja kijk dan wat zij doen, gaan zij kalken dan ga ik ook kalken, gaan zij bemesten dan doe ik dat ook. Beregenen net zo. Ik heb veel van mijn oude buurman welke toen nog boer was veel geleerd, ook hoe bepaalde onkruiden te bestrijden enzo.
Onze wei is ingezaaid met het graszaad van Pavo, dit voorjaar was de tank kapot dus kon de wei niet geïnjecteerd worden toen heb ik de kunstmest van Pavo er over gegooid, dat sluit mooi aan bij het graszaad. Mest haal ik dagelijks uit de wei. De plekken die ze niet graag eten hou ik kort, dat is makkelijker met mest er tussen uit vissen.