Qua dagelijks onderhoud heb ik ondertussen mijn draai gevonden! Nu staat het eerste weideseizoen hier bijna voor de deur. En laat dat nu het enige zijn waar ik niks van af weet, weide management.
Zaaien, slepen, kalken, bemesten... wat doe je wanneer, en met welk materiaal (welk graszaad gebruiken jullie bvb)? Belangrijkste is dat het gras niet teveel suikers bevat voor mijn merrie die gemakkelijk dik wordt (maar gelukkig niet gevoelig voor hoefbevangenheid etc.). zij gaat sowieso op het gras met een graasmasker.
Ik doe graag zoveel mogelijk zelf qua onderhoud in de mate van het mogelijke. Het gaat niet over een gigantische oppervlakte.
Ze staan nu doorheen de winter op een stuk gras dat wat kapotgelopen is. Dat wordt afgesloten en ik zou het heel fijn vinden als er tegen het einde van het weideseizoen daar ook nog wat gras op staat, zodat ze daar ook nog een tijdje op kunnen grazen. Vooral met gedachte aan mijn oudere merrie die het beter doet op gras vanwege haar slechte tandjes. Hoe pak ik dat het beste aan?
Alvast bedankt voor de tips