Wat kost het om te laten hooien door een loonwerker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peerzah

Wat kost het om te laten hooien door een loonwerker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 09:35

Hoi hoi,
ik vroeg me af wat de (gemiddelde) prijs is om je land door een loonwerker te laten hooien.
Wij hebben 3ha wei, waar we(hopelijk) 30 grote ronde balen af krijgen.

Ik had al een gok gedaan dat dat wel rond de 800 euro zou zitten maar klopt dat?

pillow

Re: Wat kost het om te laten hooien door een loonwerker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:48

Door een loonwerker laten hooien is erg duur. Heb je zelf geen trekker schudder en hark. Als je die 3 hectare jaarlijks 2 x wilt hooien kun je dat veel beter in eigen beheer doen Door een loonwerker laten maaien en de rest zelf doen heb je in 1 jaar de aanschaf van de machines (zijn zat tweedehands te koop) gemakkelijk terug verdiend. Buiten de trekker dan.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 09:52

En alleen verpakte balen maken? Enig idee hoe duur zoiets is?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:56

Wij hebben ook 3 hectare om te hooien ongeveer.
Maar wij regelen dat anders.

Boeren in de buurt willen heel graag een adres waar ze mest op kwijt kunnen.
Daarvoor moeten ze betalen.
Maar wij doen het hier met gesloten knip.
Zij bemesten hier (netjes volgens de regels) en in ruil daarvoor maaien en draaien ze ons hooi.
En zo hoef ik alleen maar het pakken zelf te betalen.

Ze doen er hier niet moeilijk over dat ze meer dagen moeten draaien omdat ik echt droog spul wil.
En of ik het daarna in kleine baaltjes met touw wil of grote pakken in folie is geheel aan mijzelf.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 10:02

DuoPenotti schreef:
Wij hebben ook 3 hectare om te hooien ongeveer.
Maar wij regelen dat anders.

Boeren in de buurt willen heel graag een adres waar ze mest op kwijt kunnen.
Daarvoor moeten ze betalen.
Maar wij doen het hier met gesloten knip.
Zij bemesten hier (netjes volgens de regels) en in ruil daarvoor maaien en draaien ze ons hooi.
En zo hoef ik alleen maar het pakken zelf te betalen.

Ze doen er hier niet moeilijk over dat ze meer dagen moeten draaien omdat ik echt droog spul wil.
En of ik het daarna in kleine baaltjes met touw wil of grote pakken in folie is geheel aan mijzelf.

Dat is super geregeld. Wij hebben wel inderdaad gratis mest gekregen,maar nemen ons snel in de maling omdat we er nog niet zo veel verstand van hebben.

Heb het nu zo dat hij alles komt doen en dat hij de helft van de balen neemt in ruil.
Ik wil het liefst niet meer met deze man door omdat hij niet zijn afspraken nakomt.

Nu heb ik gepraat met onze buren en bedacht, wat nou als zij via een ander bedrijf de loonwerkers of iets anders betalen, dan mogen zij de helft van het hooi.

Het gaat er om dat we flink in de maling worden genomen door deze boer die het voor ons deed, omdat we dus nieuw zijn hiermee.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:12

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een boer in de buurt die in ruil voor mest rijden wil maaien/schudden/duinen. Dat is wat wij doen.
Ik betaal alleen de loonwerker voor het pakjes maken. Wij hebben kleine pakjes en dat was vorig jaar ik meen €0,82 per pakje

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:15

dat ligt eraan wat je wilt dat de loonwerker allemaal komt doen, moet hij werkelijk alles doen, dan zal het wel flink in de papieren lopen. Sommige loonwerkers komen ook niet meer schudden, omdat ze dat qua personeel niet rond kunnen zetten.

Hier laten wij alleen duinen en persen door de loonwerker. Afgelopen jaar waren de totaalkosten ongeveer 20 euro per baal, nu was de opbrengst qua aantal balen niet erg hoog, dus nemen de kosten per baal toe.

Balen in plastic laten wikkelen, is niet perse goedkoper, omdat het wikkelplastic afgelopen jaar erg duur was. Heb hier in de buurt verhalen gehoord, dat enkel het plastic al 20 euro per baal was. Dan komt de rest er nog bij.

Ik denk wel dat je veel meer dan 30 balen gaat krijgen van 3 hectare. Tenminste als het gras goed onderhouden is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:26

Wij hebben gebruikersrecht verleend aan een boer. In ruil daarvoor regelt hij de bemesting en het hooien. Dit betekent wel dat alles meegaat in zíjn planning, niet wat voor ons het beste uitkomt. En we betalen alsnog voor een deel van de balen van eigen land. Een deel krijgen we en de boer houdt de rest ter compensatie voor de gemaakte kosten. We kunnen deze balen terugkopen en betaalden dan 50 euro per baal.

We hebben meestal maar een klein stukje over om van te hooien, omdat we 2 hectare hebben en de paarden een groot deel nodig hebben voor hun weidegang. 4400 m2 bracht al eens 10 fantastische vierkante balen (groot) in folie op. Dat jaar hadden we de weide in de winter stuk laten lopen, dus die opbrengst viel alles mee. We hebben ook al wel een veelvoud daarvan gehad. In mijn beleving moeten er dan ook wel veel meer dan 30 balen van 3 hectare wei af kunnen komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:41

Ik haal gemiddeld 20 vierkante pakken van een hectare, ronde pakken zijn kleiner, dus je haalt vermoedelijk eerder 75 pakken van 3 ha dan 30...

Prijzen: loonwerker vraagt meestal iets van 50-60 euro per uur voor maaien, met 3 ha is hij met een front en zijmaaier een uur bezig, schat ik (tenzij het land rare hoekjes heeft)
Schudden - als een loonwerker dat idd wil en kan inplannen - zal hetzelfde kosten, 5 dagen, laatste dag meteen wiersen (op rijen leggen). Zal ook niet meer dan een uur zijn met die grote hooischudbakbeesten die ze hebben tegenwoordig.

Dus dat maaien en schudden kost je dan in principe een 300-360 euro (ex BTW trouwens)

Persen en wikkelen van vierkante pakken kostte hier vorig jaar rond de 20 euro. Dan zit je alleen al aan het baalwerk op een 1500 euro (bij 75 balen)
En vergeet dan niet het op z'n plek zetten. Daar is een shovel (à 90 euro) met balenklem ook nog eens een uurtje of wat mee bezig...

Dus reken op 2000 euro als je alles laat doen. Met zelf maaien (zou ik persoonlijk bij 3 ha niet doen, dan ben je een dag bezig, echt) en zelf schudden (zou ik wel doen, je hebt schud/wiers schudders zodat je ook zelf op rijen kunt leggen) kan je een 300 euro besparen. Eigenlijk zitten daar de kosten niet...
Die verrekte balen in plastic zijn best duur.
Aan de andere kant, als je ze moet kopen betaal je 50 euro het stuk en dan kom je op bijna 4000 euro voor 75 balen.

En je kunt de loonwerker natuurlijk de balen die je zelf niet nodig hebt mee laten nemen en laten verkopen... Ik neem niet aan dat je zelf 75 balen nodig hebt.
En dan is er misschien best een deal te sluiten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:07

pillow schreef:
Door een loonwerker laten hooien is erg duur. Heb je zelf geen trekker schudder en hark. Als je die 3 hectare jaarlijks 2 x wilt hooien kun je dat veel beter in eigen beheer doen Door een loonwerker laten maaien en de rest zelf doen heb je in 1 jaar de aanschaf van de machines (zijn zat tweedehands te koop) gemakkelijk terug verdiend. Buiten de trekker dan.

Echt niet... mijn vriendin betaalde vorig jaar voor 1,5 hectare, maaien, meerdere keren schudden en in kleine pakjes (150/175 stuks) totaal 120E betaald bij de loonwerker.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:25

Dat lijkt me enkel de prijs voor de pakjes persen?

Grote balen in plastic zijn sowieso al veeel duurder dan enkel in baaltjes persen.

Als je niet zelf kan maaien en keren, zou ik eerder een boer in de buurt vragen of die het ziet zitten om mee te maaien en persen als hij zijn land doet, zal je waarschijnlijk minder kosten dan een loonwerker

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:39

Brainless schreef:
pillow schreef:

Echt niet... mijn vriendin betaalde vorig jaar voor 1,5 hectare, maaien, meerdere keren schudden en in kleine pakjes (150/175 stuks) totaal 120E betaald bij de loonwerker.

Je betaalt bij een loonwerker al €1,20 per pakje voor het persen. Dus dat is al 180 a 200 euro. Dit bedrag wat je noemt kan echt niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 23:42

Brainless schreef:
pillow schreef:

Loonwerkers zijn in de categorie : groot bedrijf en de groep oude boer die nog trekker heeft. Die 2e willen nog wel eens veel van dit werk doen voor klein bedragje als pensioenaanvulling/hobby.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 08:45

Maar dan is het geen loonwerker.
Maar iemand die zwart wat bijverdient.
Prima als je het mij vraagt hoor. :)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:43

DuoPenotti schreef:
Maar dan is het geen loonwerker.
Maar iemand die zwart wat bijverdient.
Prima als je het mij vraagt hoor. :)

Maar dan nog kan het niet voor dat bedrag wat Brainless noemt. Ik heb het vorig jaar door iemand uit de buurt, een hobbyist en geen oud boertje, laten doen. 60 are maaien € 50,- Pakjes persen € 0,90 pp. Schudden en wiersen doe ik zelf. Dus ik was voor 95 pakjes €125,- kwijt. Zwart dus. Goedkoper gaat het niet worden. Het jaar ervoor midibalen laten wikkelen en dat kost €12,- per baal. Kleine pakjes persen door het loonbedrijf kost tot 100 pak €1,30 exc en boven de 100 pak €1,20 pp exc.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 09:51

Ik dacht dat we miss 30-35 grote balen af konden halen omdat vorig jaar de boer er 600 kleine balen af had gehaald. En hij zei 17 kleine balen is even veel als 1 grote. Al was vorig jaar wel een ellendig jaar om te gooien.
Als je 2x hooit, haal je dan ongeveer 2x hetzelfde er af of is dat een groot verschil?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 09:55

Pillow daar ben ik het mee eens hoor.
Daar zal met gesloten knip ook wel iets met de mest zijn geregeld.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:22

Kleine pakjes om te laten doen zijn hier een euro per pakje van 20 kilo dat is inclusief touw. Grote ronde balen zo rond de 10 euro. Ik zit dan wel in Frankrijk, maar het denk ik ongeveer hetzelfde tarief.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:26

Monique1963 schreef:
Kleine pakjes om te laten doen zijn hier een euro per pakje van 20 kilo dat is inclusief touw. Grote ronde balen zo rond de 10 euro. Ik zit dan wel in Frankrijk, maar het denk ik ongeveer hetzelfde tarief.

Kleine pakjes weet ik momenteel niet

in '21 betaalde we 14,43 incl btw per grote ronde baal.
Dat is dan het pakken/wikkelen en op de plaats laten zetten bij elkaar.
Vorig jaar net geen 16,-
Maar daar zit dan wel bij dat ze het achter ons huis ook neer zetten, het verpakken zelf is dus wat minder.
Maar wist alleen de totaal rekening nog :D
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 08-04-23 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 10:39

pillow schreef:
Je betaalt bij een loonwerker al €1,20 per pakje voor het persen. Dus dat is al 180 a 200 euro. Dit bedrag wat je noemt kan echt niet

Gelukkig is persen hier een heel stuk goedkoper.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 11:01

Een buurboer maaide en schudde (100) de weide, en de loonwerker vroeg een vast bedrag (65) en alles boven de 100 pakjes touwtjeshooi van 18 kg was 0,65. Ik heb nooit meer dan 165 betaald en kon dan een half jaar met hooi vooruit. De eerste keer kwam een oud boertje uit de buurt de pakjes doen; met een antiek inpakapparaatje wat een ongelofelijke herrie maakte. Hij glunderde helemaal want bijna niemand wilde nog touwtjeshooi. :=

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:42

Brainless schreef:
pillow schreef:

Gelukkig is persen hier een heel stuk goedkoper.

Nou ik woonde tot vorig jaar ook in Weststellingwerf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 18:34

pillow schreef:
Nou ik woonde tot vorig jaar ook in Weststellingwerf.

Gezellig, ook in Munnekeburen? Had je dezelfde loonwerker dan?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 19:09

@Brainless, ofwel had die vriendin pas een deel van de factuur gehad, ofwel vergist ze zich, want waar je ook woont in het land, de uurlonen op iets te verdienen, zijn overal hoog, de machines kosten overal even veel, de brandstof idem,…. Dus het is gewoon niet mogelijk dat een loonwerker voor die prijs maait, keert en prest, echt niet….

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 21:08

welke omgeving zit je? ik doe dit werk en misschien kan ik je helpen :) mag ook via pb