Vlechtdraad bij paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Vlechtdraad bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 08:17

Hoi,

Gezien het feit dat de wolf echt kortbij komt wil ik de omheining rond de paddock veranderen. Momenteel stonden er houten palen met dwarsliggers maar wel slechts 2 stroomdraden. Bovendien is het maar met moeite 1m20.

Daarom dacht ik nu aan tennisdraad van 1m80 met aan de buitenkant van die ringen om isolatoren aan de buizen te bevestigen op 5 verschillende hoogtes.

Nu is mijn vraag: kan het wel om zo tennisdraad bij paarden te zeggen of wordt dat beschadigd omdat ze misschien soms ertegen komen tijdens het rollen of de staart blijft ergens aanhangen?

Ik wil echt zo snel mogelijk een oplossing want de wolf zit al heel kortbij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:28

Ik denk dat je niet veel reacties krijgt met de termen die je gebruikt.
Je bedoelt harmonicagaas of een Heras-hekwerk.
Als je daar op zoekt krijg je ook gebruikerservaringen/resultaten.

Je zult (ook) afstandshouders en schrikdraad aan de binnenkant moeten gebruiken, paarden vinden het heerlijk om er tegen te schuren, en dat staat je gaas binnen de kortste keren bol.

Of het ook echt goed wolfwerend is, geen idee, dan zal je even moeten zoeken op Heras-hek en wolf.
Je zal wel ook een halve meter de grond in moeten om ook het graafrisico af te dichten.

Caily

Re: Vlechtdraad bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:37

Zo’n hek klimt hij toch zo in? Of denk ik nu te simpel?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:38

Oh harmonica gaas. Bedankt voor de opheldering ibbel.
Heras is een merknaam. Maar idd er wel vaak voor gebruikt.

Wij hebben alles met harmonicagaas omheind.
Van er in rollen nooit last gehad.
De mazen zijn klein.
Knallen ze er echt door kan elke omheining foute boel zijn.
Voordeel is dat het niet wind of ijzel gevoelig is en zodoende nooit kapot.

Wolf proof. Nee.
Op Sommige plaatsen staat het strak op de grond.
Maar andere plaatsen er 10 cm boven.
Ze kunnen er in klimmen dus dan moet je idd op diverse plaatsen buitenlangs stroom plaatsen.
Ook dichtbij de grond.

En dan in de zomer elke week maaien anders staat er begroeiing tegen.

Aan de bovenkant moet ook stroom. En als ze dat raken moeten ze ook gelijktijdig aarde raken.

Ik ben enorm blij met onze omheining. Maar wolf proof. Onmogelijk

Afbeelding

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 08:57

DuoPenotti schreef:
Oh harmonica gaas. Bedankt voor de opheldering ibbel.
Heras is een merknaam. Maar idd er wel vaak voor gebruikt.

Wij hebben alles met harmonicagaas omheind.
Van er in rollen nooit last gehad.
De mazen zijn klein.
Knallen ze er echt door kan elke omheining foute boel zijn.
Voordeel is dat het niet wind of ijzel gevoelig is en zodoende nooit kapot.

Wolf proof. Nee.
Op Sommige plaatsen staat het strak op de grond.
Maar andere plaatsen er 10 cm boven.
Ze kunnen er in klimmen dus dan moet je idd op diverse plaatsen buitenlangs stroom plaatsen.
Ook dichtbij de grond.

En dan in de zomer elke week maaien anders staat er begroeiing tegen.

Aan de bovenkant moet ook stroom. En als ze dat raken moeten ze ook gelijktijdig aarde raken.

Ik ben enorm blij met onze omheining. Maar wolf proof. Onmogelijk

[ Afbeelding ]

Ja dit soort draad bedoel ik. Of is er iets anders waar ze wel veilig mee zijn tegen wolven? Ik heb de paarden twee jaar geleden weg gehaald uit de Manege om ze 24/7 vrij te laten lopen maar nu zit ik dus constant in angst

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:01

Er bestaat niets om dieren 100% te beschermen tegen wolven. Je zal het moeten doen met grotere dieren, méér schrikdraad en meer barrieres dan je buren.

Oftewel: heb je buren met schapen achter schapengaas van 1.20? Gefeliciteerd, dan worden die opgevroten ipv je paarden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:08

Ibbel schreef:
Er bestaat niets om dieren 100% te beschermen tegen wolven. Je zal het moeten doen met grotere dieren, méér schrikdraad en meer barrieres dan je buren.

Oftewel: heb je buren met schapen achter schapengaas van 1.20? Gefeliciteerd, dan worden die opgevroten ipv je paarden.

Wat bizar eigenlijk dat dit nu de harde realiteit is..

Ja of je moet een metershoog dubbel hek op stroom neerzetten zoals in de dierentuin. Ook niet helemaal realistisch natuurlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:49

Ibbel schreef:

Dit is ook een beetje hoe ik het nu zie.
Je ziet filmpjes van wolven die zo de wei/ paddock in rennen, gewoon overdag, zonder klimmen of graven omdat het alleen maar draad is.
Dat kan hier niet.

In de nacht gaan ze hier wel op stal.
Ik hoopte dat dit jaar anders te kunnen doen om te kijken hoe mijn pollen allergie paard er op reageert.
Ondertussen heb ik dat ook weer uit mijn hoofd gezet. In de nacht op stal zijn ze nu gewend en ik slaap een stuk beter

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:07

DuoPenotti schreef:

Btje offtopic, maar hoe heb jij die stroomdraad boven het harmonicagaas gemaakt DP? Zijn dat kant en klare geïsoleerde opzetstukken waar je de stroomdraden doorheen kunt geleiden (detailfoto?)? Wij zijn ook naar zo'n soort omheining aan het kijken, maar leverancier weet niet hoe je er nog xtra schrikdraad boven kunt maken. En hoe hoog is jouw gaas?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 10:21

Dat is geen stroomdraad.
Ipv dat veel van die hekwerken daar prikkeldraad hebben lopen hebben wij toen gezegd daar wil ik gladdraad.

Dus helaas alleen stroom op dat witte aan de binnenzijde van het hekwerk.

Ik heb ook al zitten denken hoe maak ik daar stroom op.
Advies is ook al snel om het schuin te doen.
Kom je op onderstaande uit. Dat met tiewraps aan de huidige vast maken?
Kostenplaatje: voor ons onmogelijk
Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:29

Ik heb rond mijn hele wei tennisdraad.

Mijn draver is 2x in de draad blijven haken met een sluiting van zijn deken. Toen heb ik 2 stroomdraden langs de binnenkant gehangen en sindsdien komt hij niet meer tegen de draad. Nu staat hij op stalling. Maar m'n 2 oudjes die nog op de wei staan hebben nog nooit in de draad gezeten.

Tevens zit ik in wolven gebied. Op 1km is er een schaap doodgebeten (eigenaar zei geen wolf maar staat wel als wolf geklasseerd bij de lijst) . En het gebied staat gekleurd als wolven gebied.
Er zijn echter buren met slechtere draad... Dan bedoel ik paar rijen stroomdraad waar de wolf dus veel makkelijker de wei in kan gaan als die een hapje paard of veulen of schaap zou willen. Ik ben soms ook bang om wat ik zou aantreffen. Maar ik ga geen fort bouwen, tevens mag je niet 2m hoog gaan (en zelfs daar raken ze nog overheen) en geen veranderingen aan de grond aanbrengen. Dus ingraven 50cm diep lijkt me ook niet te mogen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:38

Ik heb aan de binnenkant van mijn tennisdraad (ik was net van plan om die op te zoeken toen ik de reactie van Ibbel las, waarvoor dank :D ) idd ook een stroomdraadje op kontschuurhoogte zitten.
Bovenop die schuine isolatoren aan de buitenkant zou wolven idd kunnen afremmen, maar vaak zit je toch met poorten die maar moeilijk wolfproof te maken zijn.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 11:45

Celebi schreef:
Ibbel schreef:

Wat bizar eigenlijk dat dit nu de harde realiteit is..

Ja of je moet een metershoog dubbel hek op stroom neerzetten zoals in de dierentuin. Ook niet helemaal realistisch natuurlijk.

Ja ik heb echt al dik spijt dat ik mijn paarden naar thuis heb gehaald. Wij deden het toen omdat ze op stal stonden en iedereen beweerde dat een paard 24/7 vrij moet kunnen bewegen. Nu kan ik zorgen dat ze hier ook opgesloten kunnen worden ( hoewel in de meeste weides enkel schuilstallen vergund worden) want anders worden ze wolvenvoer.

Overlaatst nog iemand in houthalen die bij schemering ze in de ochtend had buiten gezet, en het arme dier werd nog opgevreten… in de winter zal dit dus betekenen dat ze hun stal hier niet kunnen verlaten want ik vertrek werken als het donker is en kom bij de donker pas terug thuis …

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:48

Misschien kun je bij huis een wat grotere veilige paddock bij/rond de stallen maken zodat ze alsnog wat ruimte hebben om de benen te strekken ??

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 13:16

DubbelFun schreef:
Misschien kun je bij huis een wat grotere veilige paddock bij/rond de stallen maken zodat ze alsnog wat ruimte hebben om de benen te strekken ??

Ja dat wil ik wel doen. De vraag is: wat is veilig? Volgens welkom wolf volstaat 1m20 met vijf stroomdraden. Maar volgens anderen springt die daar los over …

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:29

Daar sprint ie idd overheen.
Ik zou gaan voor een harmonicagaas hekwerk van 1.75 hoog (ik meen dat dat de hoogste variant is), dan aan de binnenkant op paardenkonthoogte een stroomdraadje tegen het schuren en 'iets' 30 cm ingraven zodat de wolf er niet onderdoor komt. Dan aan de buitenkant die schuine isolatoren van Gallagher met stroomdraad en misschien nog 1 á 2 stroomdraadjes aan de buitenkant om evt. klimneigingen in het gaas te onderdrukken.

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:32

Wat hierboven gezegd wordt; er is weinig hekwerk waar een wolf achter blijft.... ik denk dat als je werkelijk zo bang bent, het nog een optie zou zijn om een voor dat soort werk geschikte hond rond huis/tuin/wei te nemen.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 13:41

Met één wolf kan een hond het aan, maar bij meerdere wolven legt ie het af.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 14:43

Welkom wolf zijn gewoon geen kenners. 1m30 springt een wolf zelfs overheen. En er zijn voldoende filmpjes te vinden waar ze ook over omheining van 1m80 klimmen. Als ze geen aarding maken voelen ze de stroomdraad immers niet.

Ik ben ook van België. Staat uw paard in Houthalen-Helchteren? Want daar zitten de wolven idd gehuisvestigd, alsook Hechtel-Eksel. Maar in Beringen waar mijn paarden staan zijn er dus ook al aanvallen geweest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:38

Ik heb eens buren gehad die hun katten ín de tuin wilden houden en die hadden op de 1.80-omheining een soort klapsysteem gemaakt. Als de katten tegen de omheining sprongen/klommen kwamen ze tegen het schuine deel aan en als ze daar dan de pootjes in haakten klapte dat deel naar beneden zodat ze dus niet verder konden klimmen.
Misschien is zoiets voor wolven ook te fabriceren??
Zoiets bedoel ik, maar dan scharnierend
https://www.momanhekwerk.nl/bestanden/a ... nren-1.jpg

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:42

Ja bij katten zie je ook wel eens ronddraaiende buizen boven op.
Maar dat werkt dan ook alleen maar als ze de afzet ook gebruiken.
Bij in 1 keer springen niet natuurlijk. Of als ze door de snelheid er wel opstaan maar toch aan de overkant neer kukelen.

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/eige ... atten-over

zoiets dus.

Maar als een dier in de sprong er al op zit, zoals veel honden doen....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 15:45

Hier lopen al meer topic over.
Wat ik nu heb gedaan is een 180cm hoog gaashekwerk rondom de paddock. Helaas wordt de hele wei mij te kostbaar
Buitenom heb ik meerdere stroomdraden , de laagste op 10 cm van de grond en de hoogste met schuine afstandshouders zodat het hoogste ongeveer 2 meter is. Er komen nog metalen pinnen in de grond want ze graven nog eerder dan dat ze springen
Binnenkant 1 stroomdraad om te voorkomen dat de paarden ertegen schuren.

Hier is het deels af, heb je een idee hoe het uitziet
Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:25

Lynn_Nikita schreef:
Wat ik nu heb gedaan is een 180cm hoog gaashekwerk rondom de paddock. Helaas wordt de hele wei mij te kostbaar
Buitenom heb ik meerdere stroomdraden , de laagste op 10 cm van de grond en de hoogste met schuine afstandshouders zodat het hoogste ongeveer 2 meter is. Er komen nog metalen pinnen in de grond want ze graven nog eerder dan dat ze springen

[ [url=m/RmGneP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar ik zo benieuwd naar ben zijn de openingen om erin te komen.

Onze paddock heeft 4 openingen, 2 voor de wei en groot verkeer zoals trekker om te bemesten, 1 kleine om onderhoud aan de achterkant uit te voeren en dan natuurlijk de hoofdingang voor paard en mens (en hooi en mest)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:50

Onali schreef:
Lynn_Nikita schreef:

[ [url=m/RmGneP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar ik zo benieuwd naar ben zijn de openingen om erin te komen.

Onze paddock heeft 4 openingen, 2 voor de wei en groot verkeer zoals trekker om te bemesten, 1 kleine om onderhoud aan de achterkant uit te voeren en dan natuurlijk de hoofdingang voor paard en mens (en hooi en mest)

Draden met poortgreep, heel veel, ik heb er 8 om 20 / 25 cm denk ik gemiddeld onderaan iets dichte bij elkaar. Op de foto zie je nog net de isolatoren ervan

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-23 17:37

Art_Ificious schreef:
Welkom wolf zijn gewoon geen kenners. 1m30 springt een wolf zelfs overheen. En er zijn voldoende filmpjes te vinden waar ze ook over omheining van 1m80 klimmen. Als ze geen aarding maken voelen ze de stroomdraad immers niet.

Ik ben ook van België. Staat uw paard in Houthalen-Helchteren? Want daar zitten de wolven idd gehuisvestigd, alsook Hechtel-Eksel. Maar in Beringen waar mijn paarden staan zijn er dus ook al aanvallen geweest.

Mijn paarden staan momenteel in Lummen. Niet ver er vanaf maar net buiten de risicozone om subsidies te kunnen aanvragen. Daarom kan ik enkel de paddock volledig beveiligen.

Dit hadden we nu aangekocht en geplaatst:
Afbeelding

Maar nu gaan we dus alle creosootpalen verwijderen en vervangen door iets waarmee ik terug geruster kan slapen.