Mudcontrol, toch niet zo goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bart_daxke

Mudcontrol, toch niet zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 07:07

Mudcontrol, de plaat dat je gewoon in de modder kan leggen, zonder enige voorbereiding. Dit is wat de fabrikant beweerd en daarom kozen we voor deze duurste optie. Gisterenmiddag ze mooi geplaatst en na 1 uur al terug mogen weghalen… nog iemand zo’n negatieve ervaring? En tips voor de herplaatsing? Zie foto’s voor en na…

Marije_jiplover

Re: Mudcontrol, toch niet zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:08

Ik zie geen foto's?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:11

Het werkt het beste als je ze legt als het nog niet supernat is. Zodat je ze stabiel en strak tegen elkaar kan neerleggen. Het liefst nog wat zand eroverheen. En als het dan nat wordt dan houdt het de bodem veel stabieler.
Maar in de modder neerleggen is bijna geen doen, dan gaat alles scheef en zakken ze weg.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 04-04-23 07:12, in het totaal 1 keer bewerkt

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 07:14

Marije_jiplover schreef:
Ik zie geen foto's?

Doe ik straks

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 07:14

Suzanne F. schreef:
Het werkt het beste als je ze legt als het nog niet supernat is. Zodat je ze stabiel en strak tegen elkaar kan neerleggen. Het liefst nog wat zand eroverheen. En als het dan nat wordt dan houdt het de bodem veel stabieler.
Maar in de modder neerleggen is bijna geen doen, dan gaat alles scheef en zakken ze weg.

Lijkt me zo inderdaad. Jammer dat daar dan verkeerde reclame over wordt gemaakt…
Een mooie laag zand heb ik er ook op geplaatst.

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 07:20

Afbeelding

Afbeelding

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:51

Daar is toch op deze manier niks over te zeggen? Ik vind het kleine en wazige plaatjes

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 07:57

Als ik de instructies lees staat er dat je de grond moet egaliseren voor je ze legt. Maar als je al een modderbaan hebt kan je dat toch niet egaliseren?

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 11:14

Schuur_ schreef:
Als ik de instructies lees staat er dat je de grond moet egaliseren voor je ze legt. Maar als je al een modderbaan hebt kan je dat toch niet egaliseren?

Modder kan je inderdaad niet egaliseren. Dus ze spreken zichzelf tegen, want er wordt reclame gemaakt dat je ze gewoon in de modder kan leggen, geen voorbereidingen....

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 11:15

Afbeelding

Afbeelding

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 11:16

Rocamor schreef:
Daar is toch op deze manier niks over te zeggen? Ik vind het kleine en wazige plaatjes

Nu staan ze groter :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:23

Mudcontrol wordt dan ook ideaal gezien gelegd op een droge vlakke ondergrond zodat het dan eenmaal het nat wordt niet zo een slijk modder kan worden en vlak blijft. Mudcontrol zelf adviseert als je het legt op dat type modder dat je het dan in het voorjaar eenmaal alles droog is er terug uithaalt, de boel vlak legt en dan opnieuw legt.

Hier heb ik ook zo een stuk slijkmodder en ik verwacht niet daar even roosters op te gooien en te verwachten dat ze niks inzakken. Die ondergrond is gewoon zeer onstabiel maar eenmaal dat stuk droog is, ik het vlak en dan zo een roosters er op leg dan gaan ze ook vlak blijven liggen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:40

Sorry hoor maar jij verwacht echt dat je een stuk waarbij de modder bijna tot aan de knieen gaat dusdanig stabiel wordt van de mudcontrolplaten dat ze blijven liggen en niet wegzakken/verschuiven?

Sprookjes zijn leuk, maar weinig werkelijkheid. Ook mudcontrolplaten zijn een enigszins stabiele ondergrond nodig. En je kan ze in de modder gebruiken, maar er wordt dan en aangeraden ze zodra het droger is opnieuw te leggen. En modder is niet gelijk modder. Had je mudcontrol om advies gevraagd en aangegeven dat de ondergrond dusdanig zompig was, hadden ze je dat ook echt wel verteld dat dat niet kon. Tis geen wondermiddel, en er zijn beperkingen aan zulke platen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:42

Ik zie je probleem niet. Het is daar nu toch droog? Ja, niet vlak, maar wel droog...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:46

bart_daxke schreef:
[url]Mudcontrol, de plaat dat je gewoon in de modder kan leggen, zonder enige voorbereiding.[/url] Dit is wat de fabrikant beweerd en daarom kozen we voor deze duurste optie. Gisterenmiddag ze mooi geplaatst en na 1 uur al terug mogen weghalen… nog iemand zo’n negatieve ervaring? En tips voor de herplaatsing? Zie foto’s voor en na…

Dat is dus niet waar, ze geven aan dat bij diepe (heel natte) modder je het vlakker moet maken en evt eerst een laag(je) zand op moet aanbrengen om het redelijk egaal te maken.
Dit om te voorkomen dat de tegen gaan kantelen.
Dat is bij jou gebeurd.. als je een paar dagen gewacht had en het enigszins droger was geweest had je het makkelijker kunnen glad maken en daarover de platen te leggen.

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 11:54

Ibbel schreef:
Ik zie je probleem niet. Het is daar nu toch droog? Ja, niet vlak, maar wel droog...

Platen staan al verticaal, alles moeten uitbreken terug

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 11:58

Brainless schreef:
bart_daxke schreef:
[url]Mudcontrol, de plaat dat je gewoon in de modder kan leggen, zonder enige voorbereiding.[/url] Dit is wat de fabrikant beweerd en daarom kozen we voor deze duurste optie. Gisterenmiddag ze mooi geplaatst en na 1 uur al terug mogen weghalen… nog iemand zo’n negatieve ervaring? En tips voor de herplaatsing? Zie foto’s voor en na…

Dat is dus niet waar, ze geven aan dat bij diepe (heel natte) modder je het vlakker moet maken en evt eerst een laag(je) zand op moet aanbrengen om het redelijk egaal te maken.
Dit om te voorkomen dat de tegen gaan kantelen.
Dat is bij jou gebeurd.. als je een paar dagen gewacht had en het enigszins droger was geweest had je het makkelijker kunnen glad maken en daarover de platen te leggen.

Onlangs zag ik een reclame video van Mudcontrol, waarin ze uitleg gaven waarom ze zoveel duurder waren dan andere platen. Dit omdat je ze gewoon in de modder kunt leggen, zonder meer... Dus ze zeggen het sowieso wel. Echter, wanneer je gaat kijken op de website, staat er inderdaad dat je moet egaliseren.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:43

Ik heb ze op meer dan enkeldiepte modder gelegd en dat ging perfect zonder egaliseren, nadien in het voorjaar herlegd zodat ze toch iets vlakker liggen

Edit; als ze goed in elkaar geklikt zijn kunnen ze in principe niet verzakken. Bij ons ging de buitenste rij iets schuin maar ze bleven gewoon in elkaar
Laatst bijgewerkt door Brittneyx op 04-04-23 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:45

Kortom, je hebt zelf nagelaten je due diligence te doen. :+

Brittneyx schreef:
Ik heb ze op meer dan enkeldiepte modder gelegd en dat ging perfect zonder egaliseren, nadien in het voorjaar herlegd zodat ze toch iets vlakker liggen
Ik denk dat dat ook prima lukt als de modder nog echt nat, zompig en zacht is, maar bij TS lijkt het al enigszins aan het opdrogen te zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:50

Ik vermoed dat je 'je kunt ze zo op modder leggen' verkeerd interpreteert. Daarmee wordt bedoeld dat je geen zandbed nodig hebt. Niet dat je een hobbelig maanlandschap automagisch vlak maakt met die platen...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:57

De foto ziet er keurig strak uit het eerste resultaat. Ik denk niet dat ts het op een hobbelig maanlandschap heeft gelegd. Wat wel mogelijk is, is dat de ondergrond te zacht was. Als een paard erop gaat staan dan zakt het weg en lijken de tegels los te klikken of te vervormen.

Ik heb geen mudcontrol, maar gewone grindmatten genomen. Enorm veel goedkoper. We hebben er grind in gestort. We hebben het op een stuk of 8 uitloopplekjes gelegd. Ook een aantal schuine stukken. Op sommige plekken hebben we er worteldoek onder gelegd, andere niet. Daar heb ik spijt van, want nu groeit daar gras. Is niet erg paarden staan nog steeds droog, maar het oogt minder fraai. We hebben er grof grind in liggen. In het begin vind je her en der dan grind terug, maar een half jaar later is het ingeklonken. De paarden krijgen het met modder wel in hun voeten, maar het komt niet vast te zitten.

Op vier plekken ben ik heel tevreden over de grindmatten. Maar op 1 plek waar ze dus met modderige voeten op het droge komen, daar zijn de matten helemaal vermodderd en laten geen water meer door. De fout die we daar gemaakt hebben is dat het in een kuil lag als het ware. Niet echt een kuil, maar toch wel een holling. Maar het gaat fout door de modderige voeten van het stuk vóór de matten. Alle modder die ze erop lopen laat het doorlaatbare dichtslibben. Er liggen daar geen worteldoeken onder.

Op de schuinere hellingen hebben we het gelegd om grip te geven en daar zijn we erg tevreden over. Wij hebben maar weinig geëgaliseerd en de grindmatten er zo opgelegd en volgestort met grind tot aan de bovenkant van het rooster. De matten zijn 4 cm hoog.

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 13:20

Mkango schreef:
Kortom, je hebt zelf nagelaten je due diligence te doen. :+

Brittneyx schreef:
Ik denk dat dat ook prima lukt als de modder nog echt nat, zompig en zacht is, maar bij TS lijkt het al enigszins aan het opdrogen te zijn.

In de installation manual staat er dat je 5mm speling dient te laten, wat ik zorgvuldig heb uitgevoerd.

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 13:21

Monique1963 schreef:
De foto ziet er keurig strak uit het eerste resultaat. Ik denk niet dat ts het op een hobbelig maanlandschap heeft gelegd. Wat wel mogelijk is, is dat de ondergrond te zacht was. Als een paard erop gaat staan dan zakt het weg en lijken de tegels los te klikken of te vervormen.

Ik heb geen mudcontrol, maar gewone grindmatten genomen. Enorm veel goedkoper. We hebben er grind in gestort. We hebben het op een stuk of 8 uitloopplekjes gelegd. Ook een aantal schuine stukken. Op sommige plekken hebben we er worteldoek onder gelegd, andere niet. Daar heb ik spijt van, want nu groeit daar gras. Is niet erg paarden staan nog steeds droog, maar het oogt minder fraai. We hebben er grof grind in liggen. In het begin vind je her en der dan grind terug, maar een half jaar later is het ingeklonken. De paarden krijgen het met modder wel in hun voeten, maar het komt niet vast te zitten.

Op vier plekken ben ik heel tevreden over de grindmatten. Maar op 1 plek waar ze dus met modderige voeten op het droge komen, daar zijn de matten helemaal vermodderd en laten geen water meer door. De fout die we daar gemaakt hebben is dat het in een kuil lag als het ware. Niet echt een kuil, maar toch wel een holling. Maar het gaat fout door de modderige voeten van het stuk vóór de matten. Alle modder die ze erop lopen laat het doorlaatbare dichtslibben. Er liggen daar geen worteldoeken onder.

Op de schuinere hellingen hebben we het gelegd om grip te geven en daar zijn we erg tevreden over. Wij hebben maar weinig geëgaliseerd en de grindmatten er zo opgelegd en volgestort met grind tot aan de bovenkant van het rooster. De matten zijn 4 cm hoog.

Dank voor de uitleg, in het vervolg ga ik ook voor het goedkoper alternatief.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 13:23

bart_daxke schreef:
Mudcontrol, de plaat dat je gewoon in de modder kan leggen, zonder enige voorbereiding. Dit is wat de fabrikant beweerd en daarom kozen we voor deze duurste optie. Gisterenmiddag ze mooi geplaatst en na 1 uur al terug mogen weghalen… nog iemand zo’n negatieve ervaring? En tips voor de herplaatsing? Zie foto’s voor en na…

modder of blubber?

Op vlakke modder kan je inderdaad prima dit soort platen leggen. Op kniediepe blubber kan je van alles willen leggen maar dat blijft nooit vlak.

Afwachten tot het voldoende opgedroogd is. Daarna de bodem uitvlakken en glad maken. Daarna opnieuw aanbrengen.

Dit soort platen zijn geen wondermiddel.

bart_daxke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-23 14:31

Alvast bedankt voor alle antwoorden. Bij deze weet ik voldoende!