Hoeveel kost het laten inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 12:47

Nee Gradus een Groningerhengst. Nimber (Kim) & co staan op een groningerfokkerij

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 12:55

Ik vraag me een vast bedrag van 500,- voor het inrijden en daarbij de kosten van voer, dat zal zo'n 150,- de maand zijn. Ik zeg nooit 4 weken en dan is ie klaar. Het is afhankelijk van het paard en hoe goed het gaat. De tinker was in twee weken zo goed als klaar, maar ik heb een keer een draver moeten inrijden en daar heb ik 3 maanden over gedaan......alleen maar op volle toeren lopen! Dat was heel wat werk om dat er weer uit te krijgen.
Als ik zeg 1000,- voor een maand, dan moet ik hem na 1 maand afleveren, dan zit er dus tijddruk op mijn werk, dat wil ik absoluut niet, want dat ga je dingen forceren en gaat het mis......

Groetjes Anke

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 12:57

idd Gradus een groninger hengst ik zelf ken geen friezen (ja 1 ruin bij ons op stal)
Ik kan al bijna niet wachten tot volgend zomer Gradus is echt ene paard met toekomst een vrij sjiek paard (voor een groninger)
met super beweging eronder Kwijl

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-01 15:14

ja ik ben ook benieuwd hoe het eruit ziet als hij onder de man is. ik ga dan ook lekker zitten Kwijl Kwijl

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 16:34

Bij ons (komen we aan huis, anders is het duurder)
1e keer F150,-
Daaropvolgende keren tot het paard stap/draf/galop kent F50,-
Niet duur dus.
Meestal doen we er 10-12 keer over.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:36

150,- en dan nog erbij 10 x 50,-
Dus voor zo'n 650/700,- is het paard klaar.... Dat is ook netjes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 20:51

[quote]
Op 2001-09-28 12:09, schreef carola:
Nou desiree, je zegt dat zadelmak maken 'easy' is... Dat vind ik wel weer een hele gewaagde uitspraak.
Het is heel erg moeilijk om het goed te doen!

Nou carola, ik vind het echt het gemakkelijkste van heel paardrijden. Paarden zijn heel zachtmoedig en hebben geen kwaad in de zin. als ze je vertrouwen, kun je er gewoon op gaan zitten. Verder je gezonde verstand gebruiken. Mij ging het altijd prima af.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 14:33

Ik denk eigenlijk dat dat ook wel kan liggen aan het paard zelf, je hebt van die types die nog maar heel weinig in handen zijn genomen (die hebben wij op de manege veel) en die kunnen behoorlijk spastisch gaan doen. Haha! Komt uiteindelijk perfectos voor mekaar, maar het gaat gewoon wat langer duren, net als bijv. eigenwijze paarden. Bij ons op de manege gebeurt het vaak dat er eerst iemand op een jong paard gaat zitten die echt veel ervaring heeft, gaat dat goed, dan mag hij in het begin geloof ik een keer per dag in een les met gevorderde ruiters meelopen zodat hij daar weer het een en ander kan leren. Ik rijd ook vaak op die jonge beestjes, en geloof me, er zitten heel erg verschillende paarden bij. De een is heel zelfverzekerd, je stapt erop, oke, sturen gaat nog niet gemakkelijk, dat moet je nog met je gewicht doen maar die zitten zowat nergens mee. Andere reageren angstig op een felgekleurd hokje langs de bak, gekraak in het zadel, beugeld die wapperen langs hun buik, enz. Andere zijn weer verschrikkelijk eigenwijs, als jij links wil, gaan zij rechts, en dan moet je heel consekwent (sorry, ik weet niet hoe ik het schrijven moet) *LOL* zijn. Andere kunnen nog niet zo snel hun evenwicht vinden, dan is het net of je op een kameeltje zit. *LOL* Er zijn nog veel meer van die types. Ik vind het heel leuk en leerzaam om op allerlei verschillende jonge pony's te rijden. Wat je er wel voor nodig moet hebben is geduld en je moet dus wel consekwent (sorry *LOL* )zijn. Ik denk dat je er zelf wel uit kan komen bij welke van de door mij genoemde pony's het inrijden (naar mijn idee) langer gaat duren en bij welke niet. Het kan zijn dat ik helemaal niet gelijk heb hoor, maar dat vind ik niet erg. Lachen Daar leer je van. Haha!
En aan de ruiter kan het trouwens natuurlijk ook liggen, de een heeft het sturen van een jonge pony (dat vind ik persoonlijk nog best moeilijk) sneller onder de knie dan de ander, en de een weet zijn zelfvertrouwen door te spelen aan de pony waar hij op zit. Zo'n type die in alle gevallen rustig blijft, en alle tijd neemt de pony ergens van te overtuigen, dat bijvoorbeeld de schapen langs de bak helemaal niet eng zijn, enz.

ps. ik kraak geen mensen af, ik kan ook nog lange niet alles en ik weet dat de meesten hier veel beter rijden dan mij Lips are sealed Maar ach, wat deert dat, iedereen moet het toch leren? Ik zeg hierbij niet dat een beginner al op een jonge pony kan stappen.
En ik hoop nu ook niet dat jullie vanalles van mij gaan denken. En tsjah, ik weet het, onze manege is een beetje raar, tenminste, het komt misschien een beetje raar over dat jonge pony's al in de lessen meelopen. Toch leren ze dan veel, en de manegepony's die niet meer overal van schrikken stellen de jonge pony's op hun gemak. Ook bij de buitenritten die (ook als de pony's voor het eerst naar buiten gaan) gewoon in de lessen plaats vinden. Ach, waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan? *LOL*

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-01 16:03

Ik vind het heel raar he....
eerst zeiden veel mensen op Bokt: zou je nou wel een jong paard kopen, als je geen ervaring hebt met inrijden. Dat het is iets heel erg moeilijks is en dat ej er vooral niet aan moet beginnen als je eraan twijfelde

en nu zeggen veel mensen dat het makkelijk is

maarja

in ieder geval bedankt voor de reacties, ik heb mn keuze gemaakt.
Nimber gaat hem inrijden, en ik mag helpen, dus we doen het een beetje samen, zodat ik erook van leer
bedankt!!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-01 20:52

Tsjah, als het om kopen gaat zou ik wel even de hulp van iemand die er ervaring mee heeft inroepen. Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:07

Je moet goed lezen wat er gezegd wordt hier he. Ik zeg dat zadelmak maken niet moeilijk is. MAar het werkelijk inrijden is wel heel moeilijk en dat kan nog wel eens tegenvallen. Iemand die zelf nog veel moet leren (en dat is bij veel manegeruiters het geval) kan beter niet zo'n onbeleerd paard kopen, en als hij dat wel doet, dan zou ik het paard absoluut uitbesteden aan een prof. ruiter om het in te leren.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:37

jep dees daar heb je helemaal gelijk in. een zadel op een beetje braaf paard kwakken kan iedereen het geduld hebben tot je erop kan gaan zitten kan ook iedereen.
Maar dan de hulpen netjes aanleren dat wordt al moeilijker en dan de hulpen verfijnen... Ik ken heel wat paarden die nooit aan dat hoofdstuk toe zijn gekomen en nu als 16 jarige nog steeds slecht aan de hulpen zijn en hard in de mond gewoon omdat ze niet ingereden zijn maar ingehobbeld

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:11

yep, mensen kunnen zich op dat vlak wel eens ooit overschatten.

Marjolein

Berichten: 11642
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:18

en daarom wil ik ook heel snel les nemen.
t erop zittenw as een eitje. maar ja nu t verdere rijden nog.
heb zaterdag mn eerste groepsles. en vanaf dan wil ik eens in de 2 weken een priveles hebben. ben zuinig op mn meis. maar wil t wel graag goed doen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:26

groot gelijk. Ik ben ook z.s.m. met Paddy les gaan nemen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:33

Ik doe t lekker zelf.
Ben nu ook een arabisch ruintje 'opnieuw' aan t beleren, valt mij mee.

En Shire s schijnen niet zo moeilijk te zijn. Koe

Ik vind t erg leuk om te doen, leuk om te merken dat het paard respect voor je krijgt.
Ik vind dat t met veel geduld moet gebeuren. Ik heb op handelsstallen gezien op een vreselijke manier.
Eerst met zadel en al door de bak opjagen dat ie helemaal overstuur is. Dan aan de longe en als een gek laten rennen ( Frusty Boos! ) en dan dr op met een gigantische zweep.
Dit gebeurde dus met t paardje wat ik nu opnieuw beleer.
Hij vind mijn manier (logisch) veel fijner, hij loopt superontspannen en vertrouwd me.
Op die manier kan ik steeds meer van m vragen. Party!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 15:39

Ja, ik heb ook wel eens mensen een jong paard aan de longe zien jagen. Ik longeer ook, heb ook een zweep erbij maar ik maak ze niet bang voor de zweep. Ik doe zoveel met de zweep als het paard kan verwerken. En een paard kan het niet meer verwerken als hij niet meer ontspannen is, dus loperig wordt of gejaagd. Hoe moet je nu op een beest gaan zitten dat je altijd opgejaagd hebt en dus geen vertrouwen in je heeft? Dan werk je gewoon je zelf tegen.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 16:23

Mee eens.
Paarden moeten goed opgevoed worden vind ik, in een fijne omgeving en met fijne mensen.
Zucht, wat zouden we dan veel fijne paarden hebben, en niet meer die met problemen.
Ben blij dat ik het arabiertje kan laten zien hoe t ook kan!
Als t zo goed blijft gaan, ga ik ook ns de weg op, en nog beter: t bos in!
Heerlijke ontspanning. Lachen

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 17:42

Rond de 110 gld zit het hier en dan ben je hem een maandje kwijt dus het bovengenoemde bedrag is incl. stal en voer.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 22:19

Da's weinig geld mytens. WEet je zeker dat je geen typefoutje hebt gemaakt?