Helpppp.....wormen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Harry01

Helpppp.....wormen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-23 23:23

Goedenavond allemaal!
Nav mestonderzoek bij mijn 3 schatjes bleken 2 van de 3 bloedworm te hebben....
Uiteraard op advies dierenarts wormenkuur besteld. Van mijn Tinker weet ik het gewicht zo ongeveer wel. Maar ik heb sinds kort een net 2-jarig volbloed arabiertje en ik heb werkelijk géén idee hoeveel zij weegt....haar stokmaat zal ongeveer 1.50 zijn. Ze is normaal gebouwd, zoals een arabier hoort te zijn zeg maar. Iemand enig idee hoeveel zij ongeveer zal wegen?
Mijn 23-jarige shet is negatief getest op bloedworm, volgens de da zijn oudere dieren vaak immuun geworden. Vind het toch een beetje vreemd aangezien ze samen op een pp staan . Van wat ik lees zijn bloedwormen ook nogal hardnekkig...maak me toch een beetje zorgen om m'n paardenkindjes....of ben ik nu een overbezorgde moeder ‍♀️? Wij halen meerdere keren per dag de drollen weg....kan ik nog iets anders doen?
Help me out!

Petunia27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 06:57

Zijn ze dit najaar ontwormd? Anders kan je de Shetlander ook nog gewoon preventief ontwormen. Wormenkuur moet je altijd iets overdoseren omdat je niet wilt dat er wormen achter blijven die dan resistent worden. Ik zou voor 500 kg ontwormen.

Edit: lees net dat de arabier pas 2 jaar is. Dan is het misschien wat veel

Daihyo

Re: Helpppp.....wormen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 07:00

Ik zou hiervoor de dierenarts even om advies vragen. Pramox overdoseren is geen goed idee, zeker niet voor de jongste en de shet. Voor andere wormenkuren is dit juist beter om iets over te doseren. Maar de dierenarts weet wel hoeveel je kunt geven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 07:10

Ik zou 450 kilo geven
Mijn stevige d pony van 1.43 heeft laatst op de weegschaal gestaan en woog 400 kilo. Met 450 zit je dus altijd goed.

Ik doseer trouwens altijd wat over, ook pramox.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 07:18

Ik zou idd het Arabiertje voor 400 kg geven.
Beter ietsje te veel dan onder doseren.

Kan goed dat je oude shet ze niet heeft hoor, al is een mestonderzoek altijd een moment opname. En dat wil zeggen, op dat moment geen eitjes gevonden in de mest.

Ze kunnen idd hardnekkig zijn. Ik zou ze een kuur geven en dan na een week of 3 opnieuw een mestonderzoek. Dan kun je kijken of je ze allemaal hebt aangepakt en vandaar uit verder kijken

Ingrid_msJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 07:18

Mijn 3-jarige arabier van 1.54m en is 358 kilo. En hij heeft ook bloedworm gehad. Ik geef altijd een wormenspuut voor 400 kilo. Maar wel goed in de gaten houden met die bloedworm. Mijn paard is er vorig jaar echt ziek van geweest.

Harry01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 10:02

Thanks voor de antwoorden! Ze zijn alle 3 ontwormd met pramox eind November.
Las inderdaad al dat bloedwormen hardnekkig kunnen zijn helaas....
Ik volg het advies van de dierenarts hoor, maar dacht: misschien zijn er hier nog verdere tips !

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:30

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:43

Voor de volgende keer: je kunt ze meten en op die manier gewicht bepalen. Google even voor de methode :) Succes!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:40

400 kg? ik heb mijn 1 jarige van 1.40 voor 500 kilo gegeven.
Hier is het helaas bekend dat er regelmatig paarden met bloedworm zijn, dus ik geef liever genoeg..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:06

Arabier van 1.50 zou ik voor 500 ontwormen, neem aan dat je met ivermectine gaat ontwormen?
Je kan erop rekenen dat je jonge paard regelmatig een besmetting zal hebben, jonge paarden zijn gewoon gevoelig, mijne had elke twee/drie maanden weer een hoge telling.
Regelmatig wormonderzoek laten doen en kijken of ze in goede conditie blijft.
Mijn Arab had ook toen hij jong was een spoelworm besmetting dus hou die ook in de gaten.
Mijn oudere pony heeft ook nooit een besmetting die is er helemaal niet gevoelig voor, ik ontworm sowieso einde jaar met pramox maar hij is altijd schoon.
Ik haal ook altijd de drollen weg maar dat geeft geen 100% veiligheid alleen minder druk.