We hebben afgelopen zomer een aantal gevangen met gewone rattenvallen (grote muizenval die in de nek dichtklapt), maar dat werkt niet altijd even goed. Ik heb een keer nog een schep in de nek van een rat moeten zetten, omdat ze halverwege haar rug nog levend in de klem zat. Was niet echt leuk om te zien.
Mijn buurvrouw had het over een mix maken met backingsoda.
Ik vraag me echter af of ze dan erg lijden.
Ik ben geen fan van die beesten, maar gun ze wel een snelle dood en geen lijdensweg.
Zo las ik ook al iets over mensen die gipsballen mixen en die voeren. De natte balletjes harden dan in de maag uit en dan gaan ze aan een verstopping dood. Ook dat lijkt me erg pijnlijk.
Of moet ik tpch maar die gewone val maar weer zetten? Over het algemeen de snelste manier om ze dood te krijgen.
De laatste tijd ving ik niks meer met die vallen, maar de geprakte aardappel die ik erover heen smeerde en dus echt wel aan de val plakte, was elke keer weg. Val dicht....geen rat. Worden ze nou echt zo slim dat ze de val laten springen zonder er zelf in vast te zitten? En dan op hun gemakkie de smurrie opeten?
Vorig jaar smeerde ik een klodder kleffe hutspot op de val. Dat werkte heel goed. Maar vreemd genoeg was de hutspot altijd helemaal weg en zat er een "schone" rat in de val. Alsof zijn soortgenoten nog even de rest hadden opgegeten, terwijl hun vriendje dood in de val zat.
Gisteren rende nog een rat voor de auto door, toen we de oprit opreden. En we hoorden ze met elkaar ruzie maken (echt schreeuwen) bij de buren onder het hout (die hebben een berg hout laten afgooien een paar weken geleden.)
De buren hebben ook een walnotenboom en het viel me opeens op dat mijn kippenwei vol walnoten lag. Ik loop er met mijn klompen overheen en kraak op die manier de noten voor de ratten