Heuveltje in paddock: paaltjes ernaast nodig?

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

EvelienKiss

Heuveltje in paddock: paaltjes ernaast nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-23 22:04

Mijn man is bezig een heuveltje te maken voor onze twee paarden in hun paddock. Het plan was om naast de trappen paaltjes met schrikdraad te zetten (een soort leuning/hekwerk), zodat de paarden alleen over de trap kunnen lopen en niet ernaast of erlangs. Nu ik de heuvel in aanmaak zie (het is halverwege), vraag ik mij opeens af of het nodig is. Kan hier wat mis mee gaan? Is het erg als ze niet de officiële treden nemen, maar ergens anders erop en eraf stappen? De hoogtes zijn daar wel een stuk drastischer. Ik gebruik liever zo weinig mogelijk paaltjes in de paddock, dus als ik ze weg kan houden, graag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is wat het idee was qua hekwerk:

https://femkedolle.nl/browsing-paddock/

ajesca123

Re: Heuveltje in paddock: paaltjes ernaast nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:17

Ik voorzie eerder ongelukken met hekje ernaast dan zonder.
Mochten ze er nu met zn 2en overheen gaan en 1 wil uitwijken dan kan die er met deze hoogte gewoon afspringen.
Dat lijkt minder gevaarlijk dan dat er 1 in het hekwerk duikt om uit te wijken.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:18

Zeker geen hekjes plaatsen. Maar, sorry dat ik het zeg en niet flauw bedoeld, maar het heuveltje is wel zo klein dat ik niet denk dat ze er wat mee gaan doen :o

<3 Mel, mijn stoere OTTB
Uitmesthulp gezocht in Soest https://www.bokt.nl/markt/ad/519248/uit ... aagd-soest

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:43

Ik ben heel benieuwd of ze hier iets mee doen. Kijk als hun pad hieroverheen leidt vanuit een looptrack dan zullen ze wellicht eens een poging wagen. Maar als dit een open heuvel is dan lopen ze er wellicht omheen?

Sas67

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:53

Gaaf zo'n heuveltje! Ook al is deze niet hoog, mijn ervaring is dat paarden het juist onwijs leuk vinden om iets hoger te staan. Laat je weten of ze het gebruiken? Hekje zou ik zeker niet doen!

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:55

Het gaat volgens mij om grote paarden? Dan zou ik er ook geen paaltjes naast zetten.

Of ze dan wat met de heuvel doen verschilt erg per paard. Sommige hierboven geven aan dat ze er waarschijnlijk omheen lopen. Maar mijn paard vindt heuveltjes fantastisch. Gooi een bult zand in de paddock en hij staat er al boven op, op de 'uitkijk'. Hij zou echt dolgelukkig zijn met zo'n heuvel als de jouwe! Vind hem ook heel netjes en degelijk er uit zien :D

Bessewacht Dana ~ Veckhoek's Amaretto Y;( ~ Zamdoria verkocht ~ Calando J. <3

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-23 23:06

Haha, ik realiseer mij dat het eigenlijk wel een laag heuveltje is. De berg zand ligt er al een tijdje, maar ze doen er niets mee. Misschien omdat het zand niet stabiel genoeg is. Daarom maken we er tredes in. En bovenop misschien iets lekkers verstoppen of een hooizak hangen.

Maar goed, zonder de paaltjes dus is tot nu toe het advies.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:30

Grappig ik zou er juist wel een hek langs plaatsen en er wat beplanting naast zetten en het pad extra door laten lopen en de paddock een stuk uitdagender maken.
Mss de bult inderdaad nog wat verhogen.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:44

Ik heb ooit een heuveltje gehad en echt alle paarden vonden het prachtig om er op te staan. Denk zeker dat ze er gebruik van gaan maken! En ik zou ook geen omheining zetten. Ze kunnen er makkelijk vanaf springen zonder zichzelf te bezeren en ze hebben snel genoeg door wat makkelijk is en wat niet.
Echt super leuk gemaakt! :D

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 23:59

Leuk! Ook ik denk dat een hekje niet nodig is.

Denk dat die van ons dit ook wel leuk zouden vinden.
Hier ligt tijdelijk een berg zand in de paddock.

Afbeelding
:=

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 00:18

Die van mij heeft ooit per ongeluk de mesthoop geprobeerd. Beviel hem goed. Ik had een hartslag van 3000.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 03:12

Wij hebben 2 heuvels en de paarden zijn er gek op.

De ene heuvel was eerst rond en had vanaf 4 kanten ene pad erover. Wel alles afgezet, omdat het iets hoger en de zijkanten wat steil waren. In die 4 vakken hadden we kruiden.

Nu is die heuvel langer en loopt er 1 pad over. We hebben zowel boven als beneden palen met palen ook horizontaal afgezet. Wel de zijkanten beplant.

De andere heuvel was zand over en dat is echt een gewone bult waar we nog iets mee willen. Daar kunnen ze aan alle kanten naast en omheen, maar ze staan er juist graag op.

Onze bak is eerst gekeerd. Toen er zand werd gebracht om te mengen hadden we een bak vol met bulten en daar waren ze helemaal gek mee.

Zelfs de veulens staan bijna vanaf dag 1 op de heuvels.

Als ze elkaar tegenkomen, kunnen ze elkaar passeren of omdraaien, bij een stabiele groep loopt dat wel los.

Onze ene poel ligt wat lager en dat vinden ze ook heel leuk.

Wij hebben geen tredes. Eerst was de oudste 29 en vonden we het spannend, nu de veulens en we zijn wel altijd voorzichtig. Hoeken zijn afgerond bijv.
Was eerst zo

Afbeelding

Dit is hoe de grote heuvel nu is

Afbeelding

Afbeelding

Nog even gezocht; de kleine bult. Die hebben we nu wel afgerond dat hij overal gelijk is zeg maar

Afbeelding

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-23 10:12

Leuk die foto's en verhalen!

@superpony, wat een gaaf paradise heb jij, wow.

@monsera, klopt, de paddock mag uitdagender zijn, we zijn al bezig met het verrijken, jouw idee neem ik mee. Je ziet het niet goed op de foto's maar er staan ook al twee snackhagen (die dus nog moeten groeien) en een takkentrail (daar zijn ze dòl op, elke dag bezig met takken eruit halen en knagen).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:14

Sintara schreef:
Zeker geen hekjes plaatsen. Maar, sorry dat ik het zeg en niet flauw bedoeld, maar het heuveltje is wel zo klein dat ik niet denk dat ze er wat mee gaan doen :o

Dit.
Geen hekjes of paaltjes plaatsen want dat is juist vragen om ongelukken. Dit is zo’n klein heuveltje voor een paard. Die stapt er zo op en af. Die hoeft het trappetje niet te gebruiken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:19

Mijn heuveltje is vergelijkbaar. Met trapje, omdat ik dat zelf als natuurlijke hindernis gebruikt tijdens het rijden:
Afbeelding

En de paarden gebruiken datzelfde heuveltje als uitkijkpost, vanaf alle richtingen, met of zonder gebruik van de trap:

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:25

Off topic: Ibbel wat een heerlijke foto!

On topic: TS: hoe minder paaltjes hoe beter. Laat de dieren maar lekker experimenteren met op en af aan alle kanten.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:43

Wat een prachtige fotos geweldig!!

Beertje vaardigheid M+15 ~Djingo dressuur L+22 - vaardigheid M+11 ~ Indy dressuur M+12 - vaardigheid Z+18
Indy & Djingo dubbelspan dressuur L+10 vaardigheid M+6
Amigo ~ lekker veulentje ~ 16 april 22

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie