Roest in de waterput, gevaarlijk ivm ijzervergiftiging?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Roest in de waterput, gevaarlijk ivm ijzervergiftiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 18:03

We hebben een grondwaterput (8 meter diep) waar een waterpomp in stond op een ijzeren plaat. Die plaat is gaan roesten, en nu we hem wilden vervangen kwam ik erachter dat er inmiddels best wat geroest ijzer vanaf is gevallen, en met het weghalen van de plaat is er ook nog eens redelijk wat ijzer/roest in de put gevallen.

In de put staat zo'n kuub water, en er zal in totaal toch wel een paar kilo aan ijzer in zijn gevallen. Volgend weekend kan ik een grote magneet meenemen en dan is het te hopen dat het ijzer nog een beetje plakt en we het meeste eruit krijgen. Maar het is de vraag hoe lang het ijzer erin heeft gelegen.

In ben bang dat we niet alle roest eruit kunnen vissen, en nu vraag ik me af wat het risico is ivm ijzervergiftiging.
Het grondwater zelf is van goede kwaliteit, maar hoe snel lost deze roest op is de vraag..

Ik ga morgen een testkit kopen voor het ijzergehalte, maar ben wel alvast benieuwd of hier iemand ervaring mee heeft of meer vanaf weet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:08

IJzervergiftiging ontstaat door vrij opneembaar ijzer. Roest is ijzeroxide en niet vrij opneembaar.

Als je water laat analyseren krijg je ook twee ijzerwaardes retour: Fe++ sporeelement (waarde moet lager zijn dan 200 ppb in drinkwater) en Fe-totaal. Die laatste waarde geeft het gebonden ijzer weer, wat - als het een heel hoge waarde is - een gele kleur aan je water geeft, en in je leidingen kan neerslaan (en op die manier voor problemen kan zorgen).

(Heb net het water uit een nieuw geboorde bron laten analyseren, dit is de info die ik bij de analyse kreeg)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 18:21

Overigens vermoed ik dat met een 8 meter diepe put je vrij opneembare ijzer sowieso wel eens hoog zou kunnen zijn, ook zonder dat er een doorgeroeste ijzeren plaat in je put ligt.
Meeste putten met drinkwaterkwaliteit (onder de drempelwaarde voor schadelijke mineralen en sporeelementen) zitten minimaal onder de eerste grindlaag, en die eerste laag ligt vrijwel overal minimaal 30 meter diep.

8nnemiek

Re: Roest in de waterput, gevaarlijk ivm ijzervergiftiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 18:39

Bedankt! Goed te lezen dat roest niet voor ijzervergiftiging zorgt.
Het grondwater is hier een jaar of 10 geleden nog geschikt voor consumptie getest, ook op deze diepte, maar ik ga het wel opnieuw laten testen voor de zekerheid. Dat staat eigenlijk al jaren op mijn to-do lijst om elke paar jaar even opnieuw te testen maar nog steeds niet ervan gekomen.

8nnemiek

Re: Roest in de waterput, gevaarlijk ivm ijzervergiftiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 17:10

Nog even een update; ik heb inmiddels redelijk veel roest uit de put kunnen hengelen met een magneet. Binnenkort nog eens de laatste restjes eruit proberen te krijgen.
Afbeelding

En ik heb het water getest. Het ijzergehalte was 0,05mg/L, dus helemaal veilig, zelfs maar een kwart van wat er maximaal in drinkwater mag zitten.