Zelf hooien: hoeveel opbrengst qua baaltjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Zelf hooien: hoeveel opbrengst qua baaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 16:24

Voor de mensen die zelf hooien of laten hooien:

Wat zou ik ongeveer kunnen verwachten qua aantal baaltjes (per snee) van een wei van 40 are, droog gelegen en met standaard productiegras op? Blijft natuurlijk een gok en afhankelijk van weersomstandigheden, dus gemiddeld..

Afbeelding

Of wat hebben jullie zelf qua opbrengst op hoeveel are, voor de mensen die zelf hooien?

Akshay

Re: Zelf hooien: hoeveel opbrengst qua baaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:28

Oef.. om even aan te geven hoe dit kan fluctueren ;) :))

in 2020 ingezaaid, wel 2x gemaaid maar die tellen we even niet.
2021 hadden wij in snede 1 (juni) 109 kleine baaltjes hooi van 5,200 m². (baaltjes globaal tussen 23 en 26 kg)
De tweede snede toen bedroeg nog 6 grote vierkante balen (ca. 400 kg/stuk).

In 2022 hadden wij 1 snede (juli) en 4 grote vierkante balen.
een tweede snede is niet meer gegroeid.

:')
(perceel in kwestie is wel een uitdagend ''doodgeboerd'' stuk kleigrond waarbij we tevens slechts beregenen om de boel niet dood te laten gaan. Niet om de productie te verhogen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 16:33

Akshay schreef:
Oef.. om even aan te geven hoe dit kan fluctueren ;) :))

in 2020 ingezaaid, wel 2x gemaaid maar die tellen we even niet.
2021 hadden wij in snede 1 (juni) 109 kleine baaltjes hooi van 5,200 m². (baaltjes globaal tussen 23 en 26 kg)
De tweede snede toen bedroeg nog 6 grote vierkante balen (ca. 400 kg/stuk).

In 2022 hadden wij 1 snede (juli) en 4 grote vierkante balen.
een tweede snede is niet meer gegroeid.

:')
(perceel in kwestie is wel een uitdagend ''doodgeboerd'' stuk kleigrond waarbij we tevens slechts beregenen om de boel niet dood te laten gaan. Niet om de productie te verhogen

Ai, da's een groot verschil inderdaad :')

Met die hele droge zomers de laatste jaren is het inderdaad wel een beetje een gok wat je eraf haalt..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:36

Dat hangt zóveel af van hoe hoog het gras staat als je maait :)) Kan je echt niets van zeggen :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 16:38

Ibbel schreef:
Dat hangt zóveel af van hoe hoog het gras staat als je maait :)) Kan je echt niets van zeggen :+

Ik weet het, ik weet het :+ vandaar, gemiddeld. Zeer gemiddeld :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:41

Ik hooi regelmatig 8000 m2. Ene keer is dat 12 grote vierkante pakken, andere keer 18. Tweede snee is soms 8, soms 10 pakken. Bij twee keer hooien kom ik meestal op in totaal een pak of 20-24.

Bij kleine baaltjes (doen we niet meer) hadden we er meestal tussen de 150 en 180 van de eerste snee. Tweede snee deden we sowieso altijd in plastic, droogt niet goed meer eind augustus.

Saskiafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:46

Afbeelding
In de afgelopen jaren meestal onze jaar benodigheid, 15 balen, van ons grasland gehaald, iets meer dan 1 hectare. Afgelopen jaar door de droogte naar 4 balen gehooid. Dus eea is afhankelijk van het weer, de grond en de bemesting. Hier op de droge zandgrond is het bij droogte slecht, echter met dit weer nog geen plas water in de wei.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 16:51

Bedankt al!

Geeft toch een beetje een indicatie. Mijn jaarverbruik aan hooi ligt gemiddeld op 360 kleine baaltjes; of 24 grote balen (van 300-400 kg stuk). Eén en ander ook afhankelijk van het weer en hooiverbruik natuurlijk..

Met een beetje geluk zou ik van 40 are dus ongeveer 1/3de tot de helft van ons hooiverbruik per jaar kunnen halen. Als alles meezit qua weersomstandigheden enz he.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:45

Hm op de wei waar ik nu met mijn paarden sta had mijn vriend ongeveer 80 kleine balen droog hooi.

Die wei is 55 are ongeveer

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:51

Ik hooi altijd iets van 60 are als het goed hoog (50cm) is ergens in juni . Afhankelijk van hoe snel het gegroeid is. Daar haal ik dan rond de 100 pakjes af. Een tweede snee lukt mij meestal niet vanwege schapen en droogte. Afgelopen zomer heb ik nog een stukje gedaan en had 30 pakjes.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 08:52

het verschilt inderdaad echt extreem per jaar.
Wij hebben 2 weides, in totaal iets meer dan 1 hectare. Deze weides zijn geen standaard gras maar meer een natuur weide met kruiden en van alles meer. Wij hebben nu 2 jaar gehooit en beide jaren maar 1 snede eraf gehaald. Wij laten het gras wel goed doorschieten en maaien niet te snel. Hierdoor zaaid de weide zichzelf door.
Maar oke, hoeveelheden hooi.
in 2021 hebben we er 35 balen hooi a 300kg af gekregen.
in 2022 hebben we er 19 balen hooi a 300kg af gekregen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 09:26

Bedankt voor de reacties! Geeft zeker een indicatie.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:27

Ik mis in je verhaal nog of, wanneer en hoe je gaat bemesten. Dat maakt veel verschil in de opbrengst.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:32

Saskiafjord schreef:
[ [url=m/b7mGOB.jpg]Afbeelding[/url] ]
In de afgelopen jaren meestal onze jaar benodigheid, 15 balen, van ons grasland gehaald, iets meer dan 1 hectare. Afgelopen jaar door de droogte naar 4 balen gehooid. Dus eea is afhankelijk van het weer, de grond en de bemesting. Hier op de droge zandgrond is het bij droogte slecht, echter met dit weer nog geen plas water in de wei.

Wij hooiden altijd laat. 1,5 ha en weiland was wat verwaarloosd. 1ste jaar 10 van die grote bollen (bleven gewoon zonder plastic), later altijd tussen de 18 en 20. Wij hadden er maar 8 nodig voor 2 paarden per jaar, die werden op vraag door de boer tevens buuf gebracht, en de rest kreeg de boer die het werk deed voor ons voor zijn koeien. De wei kostte 125 euro per jaar, en als we gehooud hadden dan gingen in October de paarden erop. Het was mooi natuur hooi, geen bemesting, met allerlei plantjes.

Dus dat was "tel uit je winst".

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 09:32

Caira schreef:
Ik mis in je verhaal nog of, wanneer en hoe je gaat bemesten. Dat maakt veel verschil in de opbrengst.

Ja, in principe bemesten we nooit. Onze eigen weides zijn ook gekarteerd als weides met veel natuurwaarde (redelijk wat zeldzame planten) dus die hou ik zo arm mogelijk.

Ik ga even overleggen met onze hooiboer of hij deze wei zou kunnen hooien en wat hij zelf voorstelt qua onderhoud. Zijn vinger jeuken al heel lang om onze weides aan te pakken :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:02

Solleke_Noah schreef:
Caira schreef:

Ja, in principe bemesten we nooit. Onze eigen weides zijn ook gekarteerd als weides met veel natuurwaarde (redelijk wat zeldzame planten) dus die hou ik zo arm mogelijk.

Ik ga even overleggen met onze hooiboer of hij deze wei zou kunnen hooien en wat hij zelf voorstelt qua onderhoud. Zijn vinger jeuken al heel lang om onze weides aan te pakken :')

Weinig bemesten kan wel zorgen voor hoge suikerwaardes. Juist in “natuurhooi”

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:23

Geen bemesting kan idd stressgras en dus veel suikers geven.

En ik zou ook even controleren of al die zeldzame planten wel goed zijn voor paarden. Als daar giftige planten tussen zitten ben je in de aap gelogeerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:36

en vergeet dan ook niet dat je dan vraagt om een weide vol Jacobskruiskruid als je niet bemest

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 10:46

Saskiafjord schreef:
[ [url=m/b7mGOB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Herkenbaar. Onze stalhouder zit bij, soort van, dezelfde omstandigheden op ongeveer dezelfde hoeveelheid.

Hier dan ca 2ha maar dat kan variëren tussen 25 en 35 balen per snede; geheel afhankelijk van de omstandigheden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 11:05

Ibbel schreef:
Geen bemesting kan idd stressgras en dus veel suikers geven.

En ik zou ook even controleren of al die zeldzame planten wel goed zijn voor paarden. Als daar giftige planten tussen zitten ben je in de aap gelogeerd.

Valt allemaal nogal mee, ook met het JKK trouwens (staat er niet). Onze ene wei heeft vooral heischrale kenmerken (dus planten als tormentil, echte koekoeksbloem, verschillende soorten zegges,...) en de andere wei is glanshaverhooiland-verbond (dus vooral knoopkruid, margriet, muizenstaartje,...). Qua gras is het dus 'arm', voornamelijk reukgras, een beetje vossenstaart en dat is het wel. Het zijn voornamelijk bloemen.. voor de paarden staat er dus inderdaad niet zoveel op, vandaar dat we zoveel hooi bij kopen :D

Altijd een beetje zoeken tussen 'natuurbeheer' en paarden houden.

Afbeelding

Afbeelding

Maar goed, om die weides gaat het dus niet! Dat zijn onze eigen weides en die zijn gewoon te waardevol om mest op te gaan gooien. Maar de nieuwe wei die we op het oog hebben is gewoon standaard productiegras (raaigras, gestreepte witbol, dat soort zaken) en moesten we deze aankopen, zou ik die ook als productie-weiland gaan beheren (dus wel mesten en kalken..)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 11:46

Mij land wordt ieder voorjaar met drijfmest bemest. Als ik dat niet doe kan ik hooien wel vergeten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:24

Kinke schreef:
en vergeet dan ook niet dat je dan vraagt om een weide vol Jacobskruiskruid als je niet bemest

Onze weide hier aan huis is in de laatste 15 jaar zeker niet bemest geweest en wij hebben 0,00000 jkk staan dus het klopt niet helemaal wat jij zegt O:)