Wildgaas als afrastering?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

colleen3

Wildgaas als afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 12:51

Hallo,

Gisteren is ca. 50 m achter ons weiland (gelukkig zit er nog een brede vaart tussen) op de snelweg een wolf dood gereden. Het komt nu wel erg dichtbij en we zijn dus op zoek naar een oplossing om op zeer korte termijn de pony's veilig te houden.

Het is helaas niet te doen om het hele weiland "wolfproof" te maken. Daarom willen we aansluitend aan de open schuilstal een "veilige" paddock maken voor de nachten. Veilig tussen haakjes, want een hekwerk van 2 meter de grond in en 4 meter hoog zien we niet zitten ;)

Het gaat om een E-pony (met voorijzers) en 2 mini Shetlanders.

We zitten er nu aan te denken om wildgaas van 1.5 m hoogte als afrastering te gebruiken, met afstandshouders met 2 stroomdraden aan de buitenkant, een stroomdraad bovenop (op ca. 1.8 m) en op de grond plat liggend bouwstaalmatten ingraven tegen het onderlangs graven.

Maar.. is wildgaas wel een veilige afrastering ivm onhandig rollen/maaien met de benen? Welke gaasmaat is aan te bevelen met kleine hoefjes? Of kunnen we beter ook een lijn schrikdraad op 40 cm hoogte aan de binnenkant hangen zodat de shets afstand houden?

Andere tips zijn ook van harte welkom!

Popstra

Re: Wildgaas als afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:18

Er loopt een topic over wolven waar ook veel over oplossingen kwa hekwerk plaatsen gepraat word.

[PP] Wolf, Nl, Be, Du

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 18:26

Bedankt voor de link :) . Ik heb in het topic gezocht, maar kon geen informatie over wildgaas vinden. Ook niet in andere topics over omheiningen/wolven.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:41

Laatst zag ik een foto van iemand voorbij komen op Bokt, die de oversteek had afgezet met fijn betongaas. Zo konden de paarden 's nachts toch nog gebruik maken van enige ruimte.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:05

9/10 x graven ze onderdoor al ze een hoge omheining tegenkomen, zorg dus zeker dat dat niet kan! Ben wel voorstander van gaas want daar kunnen ze niet zomaar tussendoor floepen. Ik heb schapengaas aan omheining vastgemaakt op 90 graden, ligt nu zo vast als een huis reed [img]m/QOE38O.jpg[/i
Afbeelding
Afbeelding

Popstra

Re: Wildgaas als afrastering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:49

Wat goed! Dat idee had ik ook. Heb jij het ook nog vast gezet met pennen in de grond ofzo?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:02

Mist schreef:
9/10 x graven ze onderdoor al ze een hoge omheining tegenkomen, zorg dus zeker dat dat niet kan! Ben wel voorstander van gaas want daar kunnen ze niet zomaar tussendoor floepen. Ik heb schapengaas aan omheining vastgemaakt op 90 graden, ligt nu zo vast als een huis reed

Goed idee. Heb je wel stroomdraad langs het hekwerk? Want ze klimmen er met deze maas heel makkelijk overheen. Ergens halverwege een stroomdraad met een flinke klap weert wel af.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:11

Popstra schreef:
Wat goed! Dat idee had ik ook. Heb jij het ook nog vast gezet met pennen in de grond ofzo?

Ja2 jr geleden, meer dan 1000 grondankers, inmiddels is gras doorgegroeid en krijg je het niet meer weg. Verdere fotos
Afbeelding

Afbeelding nu 8 draden met 14 joule aan de buitenkant. Oh en bovenbuis geaard door rvs draad met tywraps vast gemaakt en om 50 meter geaard

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:16

Popstra schreef:

Zit ook met inox tywraps vast aan heras

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 21:08

Dat zit dan wel vast ja :D