Belasting en overige kosten over gekocht weiland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maraise

Belasting en overige kosten over gekocht weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 19:31

Hi lieve bokt community,

Zo fijn dat jullie er zijn!
Ik ben bezig met de aankoop van 0,8 hectare grond.
Ik ga dit particulier kopen door mijn overwaarde van mijn koopwoning te investeren.
Zelf zal ik hier mijn eigen paard houden en 1 pensionklant met 2 paarden.
Ook zal ik paardencoaching gaan geven hier.

Betaal ik hierover vermogensbelasting of ozb? Zo ja hoeveel?
Er is een grondwaterpomp, zitten daar nog kosten aan verbonden?
En zie ik nog iets over het hoofd? (ik heb electra, onderhoud aan land, frezen,onkruid, bekalken, bemesten inzaaien, hooi in niet weide maanden meegenomen in mijn kostenplaatje)

Verder is dit stuk grond met een twee schuilstallen, twee normale stallen en een container als soort kantine (deze is wel echt flink verroest en vervallen) en een bak (zonder drainage of iets, maar gewoon zand) 3 jaar geleden voor 75.000 euro gekocht door de vorige eigenaren, ver boven de huidige prijzen van die tijd.
Er is weinig onderhoud gepleegd, een kwart is kaal doordat er geen nieuwe gras is ingezaaid de afgelopen jaren, de stallen hebben ook wel opknapbeurten nodig.
Ik vind dit bedrag wel wat flink, ik wil in de richting van 60.000 gaan bieden, wat zeggen jullie?
Natuurlijk is dit altijd afhankelijk van de omgeving en van andere factoren, maar meestal uit jullie reacties kan je toch weer een beetje een graadmeting doen.
De ligging is in Noord-Brabant.

Alvast bedankt!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:45

R
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:52

Over de aankoop betaal je overdrachtsbelasting. En uiteraard notariskosten.
OZB-heffing krijg je jaarlijks van de gemeente. Vermogensbelasting betaal je over wat je op de bank hebt staan.

Voor 60.000 euro ga je die 8000 m2 niet krijgen (tenzij alle stallen illegaal zijn - hectareprijs voor grond zonder bouwvlak is 75.000).
Bebouwd met legale stallen zal je eerder aan het dubbele moeten denken.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-03-23 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Re: Belasting en overige kosten over gekocht weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:53

We hebben geen vermogensbelasting, wel inkomstenbelasting. Is de grond aanhorig aan je eigen woning? Zo nee, dan zal het in Box 3 terecht komen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:13

Ik zou eerst checken of alles legaal is en navragen wat een courante prijs zal zijn, dan pas bieden.
Straks heb je een stuk grond gekocht waar je de stallen weg moet halen omdat de gemeente wakker wordt.

Maraise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 13:35

Kan ik dat bouwvlak bij de gemeente opvragen? Of maak ik dan juist slapende honden wakker? Ik heb het bestemmingsplan gedownload en daarin zie ik niet meer dan agrarische waarden.

Maraise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 13:37

veerledec schreef:
We hebben geen vermogensbelasting, wel inkomstenbelasting. Is de grond aanhorig aan je eigen woning? Zo nee, dan zal het in Box 3 terecht komen.

Nee is niet gekoppeld aan mijn woning, dus dan in box 3! Dank. Hoeveel procent betaal je jaarlijks over de waarde? En hoe wordt de waarde bepaalt? Bij een huis heb je natuurlijk je WOZ, dat geldt dacht ik niet bij grond.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:40

ik weet niet hoe de prijzen bij jullie zijn maar hier zou je 0.8hectare echt niet meer vast krijgen voor 60.000 euro. Het is toen misschien gekocht voor hoger dan de waarde maar inmiddels is het geen gekke prijs meer.

Je kan bij de gemeente navragen welke vergunningen er zijn voor dat perceel maar ik weet niet in welke mate dat openbare info is. Of je dan al dan niet slapende honden wakker maakt... Tja, als je het wil kopen ga je die sowieso moeten wakker maken. Tenzij het bij jullie heel anders is moet een notaris hier sowieso ook vergunningen opvragen bij een verkoop.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:09

.
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:44

dat wat je wil bieden ga je het niet voor krijgen, dus zou eerst eens goed onderzoek doen na wat je kan investeren/ wat je wil investeren en de grondprijzen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:44

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 14:53

Ik zou die slapende honden liever nu wakker hebben dan een week na aankoop. Nu is het jouw probleem niet, bij eigendom wel en die honden worden zeker een keer wakker, vaak op het meest ongelukkige moment.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:04

DuoPenotti schreef:
https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw ... rtaal-2022

Maar dat zijn dus prijzen zonder bouwkavel.
En een bouwkavel is zeldzaam zonder huis in de buurt.

Het gaat ook niet over een bouwkavel maar over agrarische grond. Even gezocht en in Noord Brabant was vorig jaar de gemiddelde prijs per hectare €78.900. Dan is het bod van de ts wat aan de lage kant.
https://www.stal-en-akker.nl/artikel/46 ... ijgt-door/

Volgens mij heb je bij agrarische grond geen ozb belasting, wel waterschapslasten.

Ben het verder met eens met de mensen die adviseren om na te gaan of de bebouwing legaal is. Je bent er zuur van als blijkt dat deze illegaal is en je alles moet weghalen.
Dat geldt ook voor de grondwaterpomp. In wat voor gebied zit je? In bepaalde gebieden moet er melding van worden gemaakt en soms mogen ze helemaal niet.

En vergeet niet om te kijken of je in de buurt van een natura 2000 gebied zit. Nu hebben paardenhouders er nog geen last van, maar ik betwijfel of dat zo blijft en de mest moet je uiteindelijk toch afvoeren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:09

Waarom willen ze verkopen? Zijn die slapende honden misschien al wakker gemaakt?
En je geeft aan dat je wilt financieren vanuit overwaarde. Kan dit zo maar met agrarische grond? Er staat mij bij dat er dan wat afwijkende regels gelden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:11

sorry blok bedoelde ik. dat zijn de prijzen die ik daar heb gelinkt ook niet. Dat is zonder.
Bouwblok heb je mij inziens wel nodig met schuilstallen.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:21

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:46

Op planviewer.nl kan je documenten opvragen met daarom de informatie die je zoekt, daar zie je dan ook of de bebouwing is ingetekend!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 15:58

BrankaZ schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw ... rtaal-2022

Maar dat zijn dus prijzen zonder bouwkavel.
En een bouwkavel is zeldzaam zonder huis in de buurt.

Het gaat ook niet over een bouwkavel maar over agrarische grond. Even gezocht en in Noord Brabant was vorig jaar de gemiddelde prijs per hectare €78.900. Dan is het bod van de ts wat aan de lage kant.
https://www.stal-en-akker.nl/artikel/46 ... ijgt-door/

Volgens mij heb je bij agrarische grond geen ozb belasting, wel waterschapslasten.

Ben het verder met eens met de mensen die adviseren om na te gaan of de bebouwing legaal is. Je bent er zuur van als blijkt dat deze illegaal is en je alles moet weghalen.
Dat geldt ook voor de grondwaterpomp. In wat voor gebied zit je? In bepaalde gebieden moet er melding van worden gemaakt en soms mogen ze helemaal niet.

En vergeet niet om te kijken of je in de buurt van een natura 2000 gebied zit. Nu hebben paardenhouders er nog geen last van, maar ik betwijfel of dat zo blijft en de mest moet je uiteindelijk toch afvoeren.

Ga hierin helemaal mee. Wij hebben in 2020 een stuk landbouwgrond van 1.24 Ha. gekocht. Die was zonder bouwblok enz enz. en al duurder dan 60.000 per Ha. (en dat is in Groningen en een incourant stuk voor de landbouwers). Grondprijzen zijn echt hoog. Als de bebouwing legaal is, zit je kwa prijs zeker te laag.

En idd kijk goed na of de bebouwing die erop staat legaal is. Leuk om geen slapende honden wakker te willen maken, maar als je een maand nadat je het gekocht hebt ineens komen met je moet alles afbreken ben je een stuk zuurder af. En denk niet dat ze niet komen, bij elke verkoop wordt er van alles gecheckt. Op dat stuk wat wij hebben mag ook helemaal niks staan.

Hier was bij ons huis al, laat ik een gooi doen, zeker 15 jaar niets meer aan een schouwsloot gedaan die om het perceel ligt. Nooit geen controle gehad van de gemeente. We woonden er nog geen jaar en ineens stond de gemeente op de stoep dat die sloot gedaan moest worden. Er wordt altijd wel ergens een ambtenaar wakker ;)
Nu ben je nog koper, maar als het straks je eigendom is wil je dit soort van problemen toch graag vermijden denk ik.
Plus iemand schreef het al, je wilt het financieren met overwaarde van je huis. Ga even een goed gesprek aan met je bank. De meeste banken geven geen hypotheek op landbouwgrond. Ook niet uit overwaarde.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 16:13

Voor de bestemming en wat er niet mag kun je het beste op ruimtelijkeplannen.nl kijken.

Hier moet een bouwblok op zitten, platte agrarische grond met stallen is 99% van de tijd niet toegestaan. Maar goed, de eventuele uitzonderingen staan ook in de regels die je op bovengenoemde site kunt vinden.