Paard gaat op ander paard zijn staart staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Paard gaat op ander paard zijn staart staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 18:18

Omdat ik niks kan verzinnen en met lede ogen aan moet zien dat de ooit zo mooie volle staart van mijn paard is veranderd in een zielig sprietje staart, toch hier maar de vraag stellen. Wie heeft ervaring en/of een oplossing?

Ik heb dus 2 paarden, waarvan 1 een draak van een 4-jarige, die het dus super grappig vindt om op de staart van de ander te gaan staan wanneer deze ligt. Wanneer deze dus op staat, omdat de 4-jarige loopt te etteren in zijn aura, verdwijnt er dus weer een bos haar.

Ze staan 24/7 bij elkaar met een grote inloopstal, bestrating en paddock. Ze kroelen, spelen, rennen, slapen en eten gezamenlijk, gewoon zoals paarden doen. Ze liggen gedurende de dag en nacht, dus roepen om ze in de nacht apart te zetten heeft geen zin en daarnaast wil ik dat niet.

Heb gedacht aan een staartzak, maar lijkt mij dat dit niet gaat helpen, evenals vlechten, dan is paard in 1x van zijn staart af. Zie ik iets over het hoofd?
Laatst bijgewerkt door Estera op 02-03-23 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Re: Paard gaat op ander paard zijn staart staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:26

Is de staart niet te lang?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 18:30

Nee, absoluut niet het geval. Afgeknipt boven de kogel, maar overweeg om er meer af te halen, omdat het er echt niet meer uit ziet.

Maar al zou de staart tot 10 centimeter onder de staartwortel afgeknipt zijn, dan is er nog steeds haar om op te gaan staan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:35

ja heb je gezien dat die andere er op gaat staan?
het is niet dat er aan geknabbeld word?

wat vervelend zeg, denk dat je er weinig aan kunt doen als ze er op gaan staan.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:42

Uit elkaar halen denk ik dan. Als het knabbelen was, kon je nog vies spul in de staart smeren maar staan is niks aan te doen vrees ik.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 18:49

Nee, wordt niet aan de staart gekrabbeld. Ben echt 100% zeker dat het komt door er op de staan. Heb ik meerdere keren zien gebeuren en ik vind echt hele plukken in de paddock.

Ik vrees ervoor, maar hoop dat iemand iets weet.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:52

Estera schreef:
Nee, wordt niet aan de staart gekrabbeld. Ben echt 100% zeker dat het komt door er op de staan. Heb ik meerdere keren zien gebeuren en ik vind echt hele plukken in de paddock.

Ik vrees ervoor, maar hoop dat iemand iets weet.

Inpakken in zo'n zakje wat je wel eens ziet bij de westernpaarden? Maar ik weet niet of hij dan juist op de staartwortel gaat staan.. dat lijkt mij erger

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:58

Jeetje dat is naar.
Echt een gemeen spelletje heeft hij zo uitgevonden.

Zou een vlecht werken dat het minder snel uitgetrokken word?

Zo'n staartzak moet je ook ergens aan vastmaken, dat lijkt me dan ook weer eng.

Ik zou bijna zeggen afknippen tot aan de staartwortel in de hoop dat hij daar niet op probeert te staan.
Maar als dat dan te kort is hij dit afleert in de tijd dat het weer bijgroeit.

Jee echt rot.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 19:17

Op de staartwortel zelf zal niet zo snel gestaan worden, die kan een paard tegen zijn billen aanknijpen, ook tijdens het liggen. Alles wat er onder hangt ligt ergens verspreid natuurlijk.

Maar ja, ik zie dit gebeuren en ik heb geen idee wat ik er tegen kan doen, behalve ze volledig uit elkaar halen en dat vind ik dan weer niet paard-vriendelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 19:20

Oefff naar probleem! Hier onze bijna 4 jarige die de voorpluk en manen uit trekt van de andere om zo zijn aandacht te krijgen. Helaas werkt anti bijt hier ook niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:10

ja en als je op de slaapplekken iets meer afleiding aan zou gaan bieden dan in de vorm van takken,kruiden.stro.
een bal of speelgoed,weet ik wat om het jonge paard wat af te leiden van de staart?
iets wat hangt en heen en weer beweegt.
kijken of zoiets zou werken?

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:14

Kun je hem niet in vlechten zodat het niet verspreid ligt. Misschien ook nog een keer dubbel klappen dat het goed met de staart wortel meebeweegt, als je snapt wat ik bedoel. Een hele vlecht trekt hij er niet zomaar af.

Dierenfan, als je zelf een goedje van knoflook, ui, citroen en maizena maakt en er veel in smeert vinden de meeste het wel vies. Nadeel is dat je paard dan nog een paar weken stinkt.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:25

Hier doen ze het ook en hebben ze het serieus niet door. Paard ligt te snoozen in de paddock shetty loopt langs de billen en zet het hoefje op de billen, zo van he sta eens op. Shetty vergeet dat ze met haar dikke lijf op de staart staat en paard staat op... je zou hem helemaal kunnen opdraaien en hopen dat het dan stopt. In de zomer is dat alleen geen optie. Een nep staart is nog een oplossing als ze niet meer hebben en last hebben van de vliegen. Paarden hier om uitelkaar halen vind ik wel heel heftig.
Voelt het zich door de 4jarige duidelijk beroerd oke dan is het niet anders.
Mijn andere shetty heeft ook een staarten trek spelletje maar dan om de andere uit te dagen. Ja leuk is anders maar ze hebben het naar hun zin... ze staan hier overigens ook 24/7 buiten, altijd hooi tot beschikking, een veld vol speelgoed en ook heel veel ruimte om te spelen.

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:27

Ik zou of de staart invlechten en dubbelklappen of ze uit elkaar halen. Elke keer plukken haar uit de staart lijkt me vreselijk pijnlijk, plus je paard heeft zijn staart nodig in de zomer. :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:36

Gaat vanzelf weer over zodra ze op het gras staan over een paar maand.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:21

De staart invlechten gaat wel hoor, dat trekt er echt niet in één keer af. Dubbelvouwen is waarschijnlijk voor nu (er nog geen vliegen zijn) wel handig, de kans bestaat dan nog dat het 'spelletje' weer vergeten wordt en geen gewoonte wordt.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 12:10

Ik denk dat ik inderdaad ga vlechten en dubbelvouwen, anders weet ik het ook niet. Over een week of wat krijgt hij zijn vliegendeken weer op, dus zijn staart zal hij niet missen.

Het jonkie is gewoon een aparte. Die wil 24 uur per dag ge-entertaind worden. Ik hoop dat hij ooit volwassen wordt :') .

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 12:14

Krijgt het slachtoffer er niet een keer genoeg van en deelt hij een dreun of een hap uit? Of is het een Joris-goedbloed?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 13:49

rien10 schreef:
Krijgt het slachtoffer er niet een keer genoeg van en deelt hij een dreun of een hap uit? Of is het een Joris-goedbloed?

Mijn 11-jarige is wel de baas, maar grof geweld zal hij niet zo snel inzetten. En eerlijk, als je ligt, kan je niet zo veel. Hij stuift dan inderdaad niet overeind om de ander alle hoeken van de paddock te laten zien. Het is meer dat hij eens een zucht slaakt, denkt pokkejong, haat je en steunend overeind komt :') .

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:52

Estera schreef:
rien10 schreef:

Mijn 11-jarige is wel de baas, maar grof geweld zal hij niet zo snel inzetten. En eerlijk, als je ligt, kan je niet zo veel. Hij stuift dan inderdaad niet overeind om de ander alle hoeken van de paddock te laten zien. Het is meer dat hij eens een zucht slaakt, denkt pokkejong, haat je en steunend overeind komt :') .

Haha, mijn Arab is de baas en als de kleine pony hem wel eens aanraakt als hij ligt, staat hij op en krijgt die kleine wel flink op zijn donder dus die doet dat niet nog een keer. :=

Heb je het al uitgeprobeerd met de staart?

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:01

Ik heb bij mijn paard ook wel eens plukken staart eronder hangen of in de paddock liggen. Mijn ervaring is dat dit meestal niet bij het liggen gebeurd maar eerder bij het spelen. Hier helpt het al aardig als ik de staart iets boven de kogel afknip.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:12

Een Spaanse vlecht erin, zoals bij de Working Equitation?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:28

Ik zou vlechten, eventueel over de wortel heen terugvouwen en dan een staartzak. Het is niet alleen qua schoonheid vervelend, over een poosje zijn er weer de vliegen, dan heeft hij zijn staart nodig.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:01

Vlecht erin en inbinden met een bandage?