Jaarrond weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Jaarrond weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 16:54

Ons paard staat jaarrond op weidegang , uur of 6 per dag; nu lees je veelal dingen over hoefbevangenheid en suikerrijk voorjaarsgras. Is dat iets waar je nog iets mee moet, of past het verteringskanaal van je paard zich daar op aan, als ze toch al elke dag op het gras staan?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:31

Nee het past zich niet aan, een paard kan opeens bevangen raken ook in de winter. Ik zou toch uitkijken.

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:39

Geen idee maar wij hebben nooit problemen gehad met hoefbevangenheid en onze paarden lopen overdag op de wei hele jaarrond. Ik ken mensen die veel meer aanpassen en meer problemen hebben met hoefbevangenheid. Ik denk wel dat het meespeelt dat de paarden het gewend zijn en paarden die amper op gras staan dan ook veel gevoeliger zijn. Maar hier krijgen ze ook veel beweging en dat speelt in mijn ervaring ook best een rol.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:41

Nee het verteringsstelsel past zich daar niet op aan helaas.

Het is erg per paard verschillend.
Toen ik nog kwpn-paarden had keek ik er niet naar, want die hadden er geen last van.
Kregen ook nog elke dag gewone muesli

Nu met mijn koudbloeden is het meer opletten.
Mijn ene tinker loopt nu met graasmasker. De ander wel zonder, die eet wat minder van zichzelf.

Daarnaast let ik erg op het hooi dat ze krijgen dat het laag in suiker is, dat ze alleen maar een vitamine korrel bij krijgen.
En ik probeer er ook op te letten dat ze het jaar door al niet te dik worder.
Veel beweing in fanatiek rijden scheelt natuurlijk ook want dan verbranden ze hun suikers.
Maar dat is hier helaas niet aan de orde.

Dus ik let op het hele voer rantsoen en zo kunnen ze hier wel elke dag op de wei.
En daar ben ik blij mee, naar mijn idee niets zo goed voor het mentale welzijn als stapje stapje grazen.

Hutcherson

Re: Jaarrond weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 17:53

Zou wel logisch zijn als het verteringsstelsel zich zou aanpassen. Iets meer overlevingskans in het wild enzo.
Maar helaas.
Zelfs in de winter als er weinig gebeurt in het gras is het fructaan soms hoog. Direct te zien aan de nek van mijn koudbloed. Soms word ik er wel eens moedeloos van hoor.
Denk ik verdorie je bent een paard... Main voer: gras.
Maar goed, met wat management en restricties (geen graasmakser want daar vermoord ie zichzelf mee) is het houdbaar. Maar eigenlijk moeten ze gewoon elke dag lopen maar helaas heb ik daar de tijd (en zin) niet voor en bijrijders zijn schaars.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:10

Zorg dat je gras nooit (te) kort wordt gegeten, sproeien bij droogte, en bemesten, bemesten, bemesten.

Gras dat niet kan groeien (te kort afgegeten, te koud, te droog, geen meststoffen) is stressgras. Stressgras maakt suikers.
Aan 'te koud' kan je niets doen behalve je paard niet op bevroren gras laten. De rest kun je zelf echter prima beinvloeden. En vooral de noodzaak te bemesten wordt onvoldoende erkend. Sterker, bemesten lijkt hier af en toe wel een doodzonde.
Idem met hooi: koop geen hooi van onbemest land, dat is over het algemeen enorm suikerrijk en bevat nauwelijks eiwitten. Precies wat je niet wilt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 28-02-23 18:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:10

Miss_Mii21 schreef:
Ons paard staat jaarrond op weidegang , uur of 6 per dag; nu lees je veelal dingen over hoefbevangenheid en suikerrijk voorjaarsgras. Is dat iets waar je nog iets mee moet, of past het verteringskanaal van je paard zich daar op aan, als ze toch al elke dag op het gras staan?

De darmflora past zich wel aan aan het gras, echter is dat tot op zekere hoogte het geval. In het voorjaar als de grasgroei weer op gang komt, of bij koud zonnig weer als nu kan het gras zoveel suiker produceren dat paarden die gevoelig zijn en op 'het randje' balanceren (om welke reden dan ook; te dik, IR, andere metabolische oorzaken etc.) voor het gevoel 'zomaar' bevangen raken.
Als ze al veel suiker in andere voeding krijgen (tel van paardenbrok suiker + zetmeel bij elkaar op voor het totaal gehalte koolhydraten, suikergehalte van het hooi) dan kan de darmflora door de overdaad van suiker/suikerrijk gras verstoord raakt, en dan kan het mis zijn. Ook bodem, type gras, lengte van het gras, kruidenrijk etc spelen een rol.
Sobere paarden, koudbloeden en shetties, oudere dieren etc etc zijn doorgaans gevoeliger dan de warmbloeden en/of paarden die intensief werken.
Het begrip 'doorgaans' houdt in dat het dus niet voor alle paarden en pony's opgaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:19

Ibbel schreef:
Zorg dat je gras nooit (te) kort wordt gegeten, sproeien bij droogte, en bemesten, bemesten, bemesten.

Gras dat niet kan groeien (te kort afgegeten, te koud, te droog, geen meststoffen) is stressgras. Stressgras maakt suikers.
Aan 'te koud' kan je niets doen behalve je paard niet op bevroren gras laten. De rest kun je zelf echter prima beinvloeden. En vooral de noodzaak te bemesten wordt onvoldoende erkend. Sterker, bemesten lijkt hier af en toe wel een doodzonde.
Idem met hooi: koop geen hooi van onbemest land, dat is over het algemeen enorm suikerrijk en bevat nauwelijks eiwitten. Precies wat je niet wilt.

Waar helemaal waar.
Als kanttekening gras is nu niet bevroren maar sky high in suiker. Door de koude nacht en nog niet warme dag.

Maar voor de rest helemaal eens.
Stress gras maakt suiker.
En niet of nauwelijks bemesten is daar een belangrijk onderdeel van.
Maar de boer uitkotsen is bokt favorite bezigheid bij een sterk aanwezige groep en daar hoort niet bemesten dan uiteraard ook bij.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:48

Gutgut....beetje erg kort door de bocht allemaal. :roll:

De grond voeden is meer dan bemesten/injecteren met koeiengier. Ook compost is prima bemesting, en zo is er nog wel wat meer te verzinnen buiten injecteren en/of kunstmest.
Wil je vooral veel produceren; dan ontkom je niet aan 2 x injecteren en de 3e keer kunstmest. Maar daarvoor bedank ik vriendelijk. Overbegrazing is een veel grotere factor voor stressgras.

Weide 20 jaar onbemest; wel gevoed met compost en kalk en pas gemaaid en gehooid na de langste dag; perfect paardenhooi, getest laag in suiker, en mooie mest die weer als compost en voeding diende.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:48

DuoPenotti schreef:
Maar de boer uitkotsen is bokt favorite bezigheid bij een sterk aanwezige groep en daar hoort niet bemesten dan uiteraard ook bij.

Hmm, ik weet niet of dat de oorzaak is.

Het is gewoon jarenlang gedacht dat eiwitten slecht waren, en dat 'arm' hooi van onbemest land komt én goed is voor paarden. Het duur even voordat dat fabeltje de wereld uit is. Paardenmensen zijn conservatief.

Plus dat boeren uiteraard hun eiwitrijke ruwvoer voor hun koeien nodig hebben, en dus niet het foeragehandelcircuit ingooien, waardoor eiwitrijk hooi sowieso niet makkelijk te vinden is/was.
Als meer mensen bij hun leverancier gaan zeuren om hooi van bemest land (met als voordeel dat je ook geen half bos ridderzuring uit je hooibaal hoeft te plukken!) dan verandert dan wel. Maar het zal even duren.

Ik ben met mijn loonwerker die mijn voordroog levert nu zover dat-ie snapt dat ik 75% DS wil én dat het van bemest land moet komen. En ik heb via hem nu een boer die dat voor me maakt. Naast m'n eigen oogst. Qua analyse dit jaar scheelde het bijna niets.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:51

Lindsey_99 schreef:
Gutgut....beetje erg kort door de bocht allemaal. :roll:

De grond voeden is meer dan bemesten/injecteren met koeiengier. Ook compost is prima bemesting, en zo is er nog wel wat meer te verzinnen buiten injecteren en/of kunstmest.
Wil je vooral veel produceren; dan ontkom je niet aan 2 x injecteren en de 3e keer kunstmest. Maar daarvoor bedank ik vriendelijk. Overbegrazing is een veel grotere factor voor stressgras.

Weide 20 jaar onbemest; wel gevoed met compost en kalk en pas gemaaid en gehooid na de langste dag; perfect paardenhooi, getest laag in suiker, en mooie mest die weer als compost en voeding diende.

Wel bemest dus, alleen niet met koeienmest (compost is per definitie verteerd plantaardig materiaal - verteerde paardenmest is gewoon mest en géén compost). Zeg ik ook nergens dat dat nodig is. Maar wel hooien en grazen en je gras niet voeren geeft gewoon problemen.

Overigens is de kans bijzonder klein dat je 2x kunt injecteren. Iets met stikstofquotum van 180 kg/ha.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 18:55

Ibbel, voor wat ik hoor wel. Mest is een eng woord wat gelijk staat aan overbemesting enz.
Blijkbaar snapt men niet dat dat ook minder kan.

Over de eiwitten hoorde ik juist niets. Alleen maar over suikers en suikers kwam door teveel mest. :j

Hopelijk idd nu daarin meer bewustwordings ja.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:37

DuoPenotti schreef:

Misschien moet je eens wat minder polariseren, dat helpt ook voor de beeldvorming over boeren :j

Mijn opa was boer, een hele ouderwetse die nog precies wist wat bepaalde plantjes zeiden over de staat van het land. Daardoor ben ik me in gaan lezen (opa kon het me zelf allemaal niet meer vertellen), heel leerzaam :j
Injecteren gebeurt hier niet, kunstmest ook niet. Injecteren is funest voor je bodemleven, kunstmest mist bepaalde essentiële voedingsstoffen. Maar bemesten doe ik zeer zeker wel, ik heb er weinig behoefte aan dat het land er uiteindelijk net zo uit ziet als het natuurgebied hierachter waar ze de toplaag van de bodem af geschraapt hebben. Daar groeit van alles, maar weinig eetbaars voor paarden.
Ik streef naar een mooie kruidenweide, niet te rijk voor paarden, en geen grasfalt zoals de meeste boeren hier in de omgeving hebben.
Goed bemesten is heel belangrijk, de grond is hier heel arm en voedingsstoffen spoelen snel uit.

Mijn paarden doen het er prima op, ik heb geen mega opbrengsten van het gras, maar dat past in mijn beleving ook niet bij een goed paardengrasland waar meer groeit dan alleen gras.
De paarden zijn een warmbloed en een quarter, in de 8,5 jaar dat ik de paarden hier nu heb nooit problemen gehad met bevangenheid en ze staan jaarrond dag en nacht op het gras. Alleen nu ga ik een klein stukje wei afzetten voor de komende anderhalve maand, zodat de rest kans krijgt om weer bij te trekken van de winter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:41

Waar heb ik het woord kunstmest in mijn mond gehad?
Dat heb ik ook nog nooit gebruikt.

Injecteren is helaas een opgelegde Nederlandse regel die bijvoorbeeld in Duitsland verboden is.
Van mij mogen we ook daar vanaf. Maar dat stinkt wel meer... En ja dan kom je weer bij mijn zin uit.

En jij mest dus. Ik had het over niet mesten en welke uitspraken ik daar vaak van heb gehoord.
Dus de polarisatie die ik dan herhaal. Niet die van mij

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:04

@duopenotti: volgens mij ben jij geen boer, of wel? Als ik een boer in de omgeving om advies vraag, dan krijg ik te horen injecteren en kunstmest :j En eens per zoveel jaar omploegen, een uniform grasmengsel erin en gaan voor een zo hoog mogelijke grasopbrengst.

In mijn ogen weet de moderne boer er dus niet zoveel van nee. Dat zal jij wel labellen als de boer uitkotsen, maar de boeren in mijn omgeving hebben weinig oog voor het totale plaatje met als gevolg grasfalt en weides die compleet ongeschikt zijn voor paarden. En dan gaat men op bokt roepen dat het Nederlandse gras ongeschikt is voor paarden. Tja.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:12

Achterom schreef:
@duopenotti: volgens mij ben jij geen boer, of wel? Als ik een boer in de omgeving om advies vraag, dan krijg ik te horen injecteren en kunstmest :j En eens per zoveel jaar omploegen, een uniform grasmengsel erin en gaan voor een zo hoog mogelijke grasopbrengst.

In mijn ogen weet de moderne boer er dus niet zoveel van nee. Dat zal jij wel labellen als de boer uitkotsen, maar de boeren in mijn omgeving hebben weinig oog voor het totale plaatje met als gevolg grasfalt en weides die compleet ongeschikt zijn voor paarden. En dan gaat men op bokt roepen dat het Nederlandse gras ongeschikt is voor paarden. Tja.

Ik had hier best netjes op willen antwoorden maar ga ik niet doen.
Gelukkig heb ik andere boeren in de omgeving dan jij. Of ik kan me afvragen hoeveel jij echt aan ze vraagt, dat kan ook... ze weten heel goed het verschil tussen een melkkoe en een paard...

Kunstmest zie ik ze hier zelf al niet eens strooien...dus

Maar dikke doei dus :evaw:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:21

Achterom schreef:

Je moet ook geen advies aan een (intensieve veehouderij) boer vragen, maar aan een loonwerker. En dan óók aangeven wat je met je land wilt, nl extensief paarden houden. Anders krijg je idd ook van een loonwerker het klassieke antwoord, om de simpele reden dat die intensieve veehouder z'n meest voorkomende klant is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:28

Oh, hier strooien ze het wel hoor, kunstmest. Vaak twee keer per jaar injecteren en in de zomer nog kunstmest tussendoor, arme grond he.

En nee, ik vraag de meeste boeren niet zoveel meer, dat klopt. Bepaalde wel, daar kun je goed mee sparren en die kijken vanuit een open blik.
Weet je, ik vind het oprecht jammer. Er worden in Nederland gewoon steeds meer paarden gehouden en als boeren daar een beetje in meebewegen kan dat ze ook helpen in de bedrijfsvoering. Al is het maar in het verkopen van geschikt paardenhooi, het uitrijden van paardenmest op de ene plek en stalmest van koeien op de andere bijvoorbeeld. Ik noem maar wat.
Ik zou het fijn vinden als ik een buurboer had die paardenhouderij snapte, maar ja, zo lang de meeste paardenhouders ook al weinig snappen van het onderhoud van een paardenwei, dan is het ook niet zo gek dat iemand uit een toch wat andere sector dat ook niet echt snapt.

@ibbel: tja, ik kan het nog eens proberen natuurlijk :j, de grote loonwerker hier in de omgeving redeneert vooral vanuit de intensieve veehouderij. Hun materieel past niet eens op kleinere percelen. Een buurman hier noemt zichzelf mini loonwerker (hij rijdt onze mest uit), maar ook die geeft niet echt advies, alhoewel hij zelf ook paarden heeft lopen.

kiki1976

Re: Jaarrond weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:32

Eerdere jaren stonden ze met de winter ook altijd een paar uurtjes op de weide. Maar daarvoor eerst hooi.
En enkel als de fructaan laag was.
Nu al een tijdje van het gras. Eerst ivm hoog fructaan en later eentje in de groep die niet de weide op mocht ivm medicatie. Onderling met de eigenaren in overleg besloten ze allemaal op het zand te houden. Niet op 1 na alles op de weide en die andere alleen achter laten in de paddock

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:42

Hier mesten we in het voorjaar met de injecteur en wordt dan ook de vaste mest uitgereden. Alleen vaste mest bevalt toch minder. Wel geprobeerd maar vond dat grasmat minder goed herstelt in het voorjaar en dan met een droge zomer er niks van het gras overbleef (en lekker veel onkruid als ridderzuring en enorme hoeveelheid paardenbloemen)en mesten heeft weinig zin als er geen regen is.

Betekend wel dat ik in het voorjaar minder lang doe beweiden. Dit gras wordt uiteindelijk mid juni gemaaid. Perfect hooi voor paarden. Daarna kunnen de paarden de rest van het seizoen de wei op. Grasmat is dan ook mooi sterk en kan beter tegen een droge zomer.

Najaar wordt er eens in de paar jaar met een langzaam vrijkomende kalk gestrooid incombinatie met magnesium. Kunstmest wordt hier niet gebruikt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:35

Achterom schreef:
Er worden in Nederland gewoon steeds meer paarden gehouden en als boeren daar een beetje in meebewegen kan dat ze ook helpen in de bedrijfsvoering. Al is het maar in het verkopen van geschikt paardenhooi, het uitrijden van paardenmest op de ene plek en stalmest van koeien op de andere bijvoorbeeld. Ik noem maar wat.

Maar als ze paardenmest uit gaan rijden op hun land gaat dat te kosten van hun eigen mest en moeten ze die duur laten ophalen.
Paardenmest kan wel onder mais (omdat droge mest ondergewerkt moet worden).
Waarom zouden boeren die genoeg land hebben voor henzelf voor andere dieren gaan produceren?
Ik ga ook geen koeienvoer maken maar haal dan liever wat extra paardenhooi van het land.

En over het volledig op het gras hebben staan.. ik had altijd de mijne 24/7 op het gras en in de winter 12-16 uur ('s nachts op stal), maar met koudbloeden werkt dat niet (helemaal als ze amper/niet werken).
Mijn arabiertje kan prima volledig op het gras, ik heb hier een paardenweide met veel kruiden en arm gras en toch was mijn Fjord er bevangen op geworden (n die stond gewoon in het werk en was helemaal niet te dik. Heb iets van een shet erbij en die wordt al dik in de winter van veldbeemgras (uit een slowfeeder).