Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Miss_Mii21 schreef:Ons paard staat jaarrond op weidegang , uur of 6 per dag; nu lees je veelal dingen over hoefbevangenheid en suikerrijk voorjaarsgras. Is dat iets waar je nog iets mee moet, of past het verteringskanaal van je paard zich daar op aan, als ze toch al elke dag op het gras staan?
Ibbel schreef:Zorg dat je gras nooit (te) kort wordt gegeten, sproeien bij droogte, en bemesten, bemesten, bemesten.
Gras dat niet kan groeien (te kort afgegeten, te koud, te droog, geen meststoffen) is stressgras. Stressgras maakt suikers.
Aan 'te koud' kan je niets doen behalve je paard niet op bevroren gras laten. De rest kun je zelf echter prima beinvloeden. En vooral de noodzaak te bemesten wordt onvoldoende erkend. Sterker, bemesten lijkt hier af en toe wel een doodzonde.
Idem met hooi: koop geen hooi van onbemest land, dat is over het algemeen enorm suikerrijk en bevat nauwelijks eiwitten. Precies wat je niet wilt.
DuoPenotti schreef:Maar de boer uitkotsen is bokt favorite bezigheid bij een sterk aanwezige groep en daar hoort niet bemesten dan uiteraard ook bij.
Lindsey_99 schreef:Gutgut....beetje erg kort door de bocht allemaal.![]()
De grond voeden is meer dan bemesten/injecteren met koeiengier. Ook compost is prima bemesting, en zo is er nog wel wat meer te verzinnen buiten injecteren en/of kunstmest.
Wil je vooral veel produceren; dan ontkom je niet aan 2 x injecteren en de 3e keer kunstmest. Maar daarvoor bedank ik vriendelijk. Overbegrazing is een veel grotere factor voor stressgras.
Weide 20 jaar onbemest; wel gevoed met compost en kalk en pas gemaaid en gehooid na de langste dag; perfect paardenhooi, getest laag in suiker, en mooie mest die weer als compost en voeding diende.
DuoPenotti schreef:Maar de boer uitkotsen is bokt favorite bezigheid bij een sterk aanwezige groep en daar hoort niet bemesten dan uiteraard ook bij.
Achterom schreef:@duopenotti: volgens mij ben jij geen boer, of wel? Als ik een boer in de omgeving om advies vraag, dan krijg ik te horen injecteren en kunstmestEn eens per zoveel jaar omploegen, een uniform grasmengsel erin en gaan voor een zo hoog mogelijke grasopbrengst.
In mijn ogen weet de moderne boer er dus niet zoveel van nee. Dat zal jij wel labellen als de boer uitkotsen, maar de boeren in mijn omgeving hebben weinig oog voor het totale plaatje met als gevolg grasfalt en weides die compleet ongeschikt zijn voor paarden. En dan gaat men op bokt roepen dat het Nederlandse gras ongeschikt is voor paarden. Tja.
Achterom schreef:@duopenotti: volgens mij ben jij geen boer, of wel? Als ik een boer in de omgeving om advies vraag, dan krijg ik te horen injecteren en kunstmestEn eens per zoveel jaar omploegen, een uniform grasmengsel erin en gaan voor een zo hoog mogelijke grasopbrengst.
Achterom schreef:Er worden in Nederland gewoon steeds meer paarden gehouden en als boeren daar een beetje in meebewegen kan dat ze ook helpen in de bedrijfsvoering. Al is het maar in het verkopen van geschikt paardenhooi, het uitrijden van paardenmest op de ene plek en stalmest van koeien op de andere bijvoorbeeld. Ik noem maar wat.