Weide voorbereiden op nieuw seizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xandyandme

Weide voorbereiden op nieuw seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 22:10

Hoe bereiden jullie de weides voor op het nieuwe seizoen?
Dan bedoel ik dingen zoals kalken, bemesten, doorzaaien, maaien,...
We hebben vorig jaar in september de prairiemix van Biosolutions gebruikt.
Nu weten we niet goed wat er nog nodig is om onze weides het beste voor te bereiden op het nieuwe graasseizoen.
Vorig jaar hadden we enorm veel boterbloem. De vraag is of het dit jaar beter gaat zijn nu er bemest is met de Prairiemix.
Ik hoor graag hoe jullie het aanpakken. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 22:28

Wij doen eerst grondonderzoek (wij doen dat bij Eurofins, maar er zijn meer) en vragen daarbij een bemestingsadvies voor paardenwei. Daarna gaan we volgens schema bemesten...

Met de juiste bemesting moet je de boterbloemen ook terug kunnen dringen (bv door extra te kalken, maar ik zou eerst het bodemonderzoek afwachten; meststoffen zijn duur en alles wat er niet op hoeft scheelt weer).

Heb je meer haast: dan zul je een bestrijdingsmiddel moeten gebruiken.

Xandyandme

Re: Weide voorbereiden op nieuw seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-23 22:37

De eigenaar van onze weide wilt geen chemische bestrijdingsmiddelen op haar grond, wat ik ergens wel kan volgen.
Dat grondonderzoek, neem ik dan best een grondstaal van elk stuk weide?

Daihyo

Re: Weide voorbereiden op nieuw seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 09:10

De grond waar ik sta is behoorlijk verdicht en arm. Ik heb de grond in verschillende weitjes gedeeld. Vorig voorjaar heb ik voor het eerst gecomposteerde paardenmest er op gedaan. In het najaar (toen de paarden er af waren lavameel en binnenkort gaat er nog een keer gecomposteerde paardenmest op.
Ik had een paar kale plekken door gespit van kraaien. Die heb ik apart doorgezaaid met een kruidenmengsel voor er lavameel op ging.

Ik heb ook nog een wei waar nog een deel track komt. Daar is op een deel van het najaar gecomposteerde paardenmest op gegaan. Een ander deel is kapot gereden met de aanleg van de paddock. Daar gaat binnenkort compost op en dan in maart/april doorzaaien.

Plan is om hierna op alle weitjes in het voorjaar compost er op te gooien en in het najaar lavameel of kalk.
Mocht het nodig zijn, kan compost er tussendoor ook nog op. Poep genoeg :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 11:03

Xandyandme schreef:
De eigenaar van onze weide wilt geen chemische bestrijdingsmiddelen op haar grond, wat ik ergens wel kan volgen.
Dat grondonderzoek, neem ik dan best een grondstaal van elk stuk weide?

Wij laten het 1 x per 4 jaar doen en laten dan iemand komen die de monsters neemt.
Je kunt ze ook gewoon even bellen.
https://www.eurofins-agro.com/nl-nl/bemestingswijzer