Slow Feeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paard_Trutje

Slow Feeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 12:53

Wie o Wie kan mijn helpen met een oplossing?

Ik heb een mooi stukje gevonden en moet zelf voeren maar kan maar twee keer per dag komen.

Ik wil gaan werken met een net of iets wat ik niet moet vast boren in de stal.

Ik heb twee paarden maar een vindt het lastig om te eten uit een net met een smalle maas en dat is meteen het probleem want alles wat te koop is gebruiken ze om paarden langzaam te laten eten. Ik wil graag zon vierkant net omdat ik die laag kan ophangen zonder dat ze erin blijven hangen. Hij is ook niet groot dus daarom moet ik hem niet te hoog hangen.

Wie heeft een oplossing wat ik kan doen. Wil ook niet te veel uitgeven want vindt de Haybar geweldig maar een kost al meer dan 300 euro en dat keer twee wordt een dure grap.

Help me alsjeblieft een oplossing te zoeken en misschien komen jullie met idee waar ik nog niet aan gedacht heb.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:10

ik heb hetzelfde, en heb twee apart plekjes die ik afsluit met een lint aan feed x-gate timer.
hang twee netten neer voor ze, en 2 paddocks sluit ik af met de timer erop.
zet de klok, en om de 4 uur gaat er een paddock open waardoor ze bij de netten kunnen die daar hangen.
kost inderdaad ook wel wat, maar het geeft mij rust en ruimte.
ik kan ook wat meer spelen met de tijd en er ook wat meer tijd tussen laten als ik een keer weg moet ofzo.
https://paddocktweaks.nl/product/feed-x-gate-timer/

Bowo

Re: Slow Feeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:29

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 13:38

Is het voor in stal of buiten?
Voor buiten kun je kijken voor een kuubskist, al dan niet met een net er in. In jouw geval zou je een grote maas of aanhanger net kunnen nemen. Dat is niet echt slowfeeden, maar voorkomt wel het morsen.

Voor in stal heeft Equiculinair interessante netten. Deze is groot, kun je ophangen en met een grote maas: https://equiculinair.nl/winkel/slowfeed ... lengte-2m/
En zij hebben nog veel meer keuze uit slowfeeders, zowel in maas als in afmeting.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 14:14

Ik heb dit hooinet bij mijn paard in zijn stal :

Harry’s horse slowfeeder Deluxe maat XL hier gaat heeel veel in, en hij heeft er genoeg aan met 1 x vullen per dag (overdag loopt hij buiten met ruwvoer)

Beetje een rare foto, maar voor het idee
Afbeelding

Edit: mazen zijn 4 x 4

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 17:00

Het is voor in stal. Mag in de paddock niks neer zetten. Avonds gaan ze ook op stal en overdag kunnen ze erin.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-23 17:07

Kunnen jullie mij vertellen hoeveel kilo er in beide netten gaat ongeveer en zijn ze sterk? Hele grote maas is bijna niet te vinden dus ben al blij met jullie tips. Die van Harry horse had ik al gevonden maar twijfel over de sterkte van het net.

Zoals jij hem hebt hangen komt die van mij ook te hangen anders komt die er niet bij en met een gewone ronden ben ik bang dat die er makkelijk vast in komt te zitten.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:12

Ik heb bij dochorse een Hay PlayPillow gekocht.
Zitten redelijk grote gaten in, maar er wordt weinig verspild.
Aan de bovenzijde zit een ritssluiting dus geen hoofd van je paard erin hangen, en er past echt heel veel kilo hooi in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 19:25

Net stro er naast hangen, minder lekker, maar dat betekent minder bunkeren en dus langer te eten hebben.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:41

Paard_Trutje schreef:
Kunnen jullie mij vertellen hoeveel kilo er in beide netten gaat ongeveer en zijn ze sterk? Hele grote maas is bijna niet te vinden dus ben al blij met jullie tips. Die van Harry horse had ik al gevonden maar twijfel over de sterkte van het net.

Zoals jij hem hebt hangen komt die van mij ook te hangen anders komt die er niet bij en met een gewone ronden ben ik bang dat die er makkelijk vast in komt te zitten.

In het Harry’s horse net gaat zo’n 20 kilo hooi denk ik, stevigheid valt niet tegen voor die prijs, ik ben er erg blij mee

Myrtheduif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 11:17

En anders de Heavy Duty van Harrys Horse! Die is verkrijgbaar in verschillende maten (en ook verschilleden maaswijdte) en super sterk.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 00:12

tamary schreef:
Net stro er naast hangen, minder lekker, maar dat betekent minder bunkeren en dus langer te eten hebben.

Het gaat mij meer dat mijn ene paard gewoon lui is en lastig eet uit een net. Deze oplossing is niet van toepassing

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 00:13

De rest heel erg bedankt en ga er naar kijken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 01:01

Als je tralies in je stal hebt is dit echt ideaal, ik heb ze zelf jaren geleden al bij Kramer gekocht en zijn nu al een paar keer mee verhuisd, want je kunt ze simpel vast zetten en weer los schroeven, zonder gaten te boren. Ik kwam ze laatst ook bij de welkoop tegen.

https://www.welkoop.nl/ophanghaak-voor-hooinet-_1171209

Afbeelding

Afbeelding

Ze gaan dus om de tralies heen en simpel vast te draaien met een platte schroevendraaier.
Voor een normaal hooinet heb je er één nodig, voor een vierkant hooinet twee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 03:56

Onze paarden eten normaal altijd buiten op diverse plekken, dus heb verschillende bakken en netten.

Nu 's nachts op stal vanwege de wolven en daar hebben we van rubberen matten hooibakken gemaakt in de hoek. Zitten met stevige latten en bouten. Er past veel teveel in en ze zijn heel veilig. Als ze gaan liggen of er tegenaan komen, geeft het iets mee, maar niet teveel. We zijn 80cm uit de hoek gegaan geloof ik en ze zijn uit mn hoofd 90cm hoog.

Verder hebben we altijd de grote netten van ej of welkoop. Die hingen we overdwars in een laag ibc vat en past in principe een hele baal wel in, maar dan sluiten ze minder goed. Maar voor 1 paard is minder ook prima.
We hebben ze nu tussen palen en gewoon met karabijnhaken aan ogen aan de palen. Dus ene kant het sluitkoord erdoor en andere kant onderkant van het net. Omdat ik teveel weggooide, doe ik er nu maar 2 of 3 plakken in en wil dat ze dus van ene naar andere lopen. Dan wordt eten wel lastiger dan bij propvol.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 05:14

Ik heb dit net van Nedlandic: https://www.nedlandic.nl/hooinet-slowfe ... mazen_6_cm

Ze hebben verschillende afmetingen mazen, tot wel 6 cm. Die heb ik omdat ik mijn oudje niet wil remmen in zijn voedselopname. Kan hij heel makkelijk uit eten dus, maar het voorkomt wel dat het overal ligt. Het zijn enorm grote netten en als ik hem helemaal vol prop kan mijn vreetzak er de hele nacht van eten. Hij eet wel echt heel veel overigens. Ze hebben nog een maatje groter ook, misschien is die beter als ze er overdag ook van moeten eten?

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 07:45

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 00:07

Daphara schreef:
Als je tralies in je stal hebt is dit echt ideaal, ik heb ze zelf jaren geleden al bij Kramer gekocht en zijn nu al een paar keer mee verhuisd, want je kunt ze simpel vast zetten en weer los schroeven, zonder gaten te boren. Ik kwam ze laatst ook bij de welkoop tegen.

https://www.welkoop.nl/ophanghaak-voor-hooinet-_1171209

[ [url=m/Z9WUAs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MQt2lY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze gaan dus om de tralies heen en simpel vast te draaien met een platte schroevendraaier.
Voor een normaal hooinet heb je er één nodig, voor een vierkant hooinet twee.

Die heb ik ook en inderdaad geweldig zijn ze

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 00:11

Heel groot hoeft niet want kan ook twee keer per dag vullen maar sterk en dat ze er makkelijk er uit kunnen eten wel. Wil gewoon niet in boxen gaan boren.

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 00:13

Celebi schreef:
Ik heb dit net van Nedlandic: https://www.nedlandic.nl/hooinet-slowfe ... mazen_6_cm

Ze hebben verschillende afmetingen mazen, tot wel 6 cm. Die heb ik omdat ik mijn oudje niet wil remmen in zijn voedselopname. Kan hij heel makkelijk uit eten dus, maar het voorkomt wel dat het overal ligt. Het zijn enorm grote netten en als ik hem helemaal vol prop kan mijn vreetzak er de hele nacht van eten. Hij eet wel echt heel veel overigens. Ze hebben nog een maatje groter ook, misschien is die beter als ze er overdag ook van moeten eten?

Hoe veel kilo denk jij dat er ongeveer in gaat? Heb mijn oog laten vallen op een slag kleiner maar twijfel of die te klein is dus daarom mijn vraag

[ [url=m/Tbz0Z3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Paard_Trutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-23 00:15

kiki1976 schreef:
Hay slowfee)der net 10 kg maas 45mm ( 4.5 cm)
Of de Hay Slowfeeder net 10 kg (5 mm dik, maaswijdte 60/45 mm) dit is een duo net.

Deze netten zijn echt wel sterk en hebben een 1000 kg trekkracht “Trekvastheid”

https://www.daisypaardenshop.nl/search/ ... feeder+net

Deze mazen zijn te klein voor wat ik zoek

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:18

Daarom stuurde ik die van Nedlandic. Kwalitatief enorm goed. Aan de zijkanten en bovenkant ook verstevigd met een dikke rand en ringen om het net aan vast te maken welke daardoor best slijtvast zijn. En grote mazen. Die combinatie is inderdaad lastig, maar ben zeer tevreden.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:39

Is het niet een idee om z'n hooinet te kopen en dan op 1 plek een stukje eruit te knippen en even de randjes met naald en draad te verstevigen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 00:43

Paard_Trutje schreef:
kiki1976 schreef:
Hay slowfee)der net 10 kg maas 45mm ( 4.5 cm)
Of de Hay Slowfeeder net 10 kg (5 mm dik, maaswijdte 60/45 mm) dit is een duo net.

Deze netten zijn echt wel sterk en hebben een 1000 kg trekkracht “Trekvastheid”

https://www.daisypaardenshop.nl/search/ ... feeder+net

Deze mazen zijn te klein voor wat ik zoek

4.5cm slowt amper en 6cm niet. Wel houden ze het hooi nog goed in het net zodat niet de helft op de grond valt en paard het niet meer lust.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 01:25

superpony schreef:
Onze paarden eten normaal altijd buiten op diverse plekken, dus heb verschillende bakken en netten.

Nu 's nachts op stal vanwege de wolven en daar hebben we van rubberen matten hooibakken gemaakt in de hoek. Zitten met stevige latten en bouten. Er past veel teveel in en ze zijn heel veilig. Als ze gaan liggen of er tegenaan komen, geeft het iets mee, maar niet teveel. We zijn 80cm uit de hoek gegaan geloof ik en ze zijn uit mn hoofd 90cm hoog.

Heb je daar een foto van? Wij denken er ook over om zelf zoiets te maken dus ben wel nieuwsgierig.