Ervaring hout pallets als bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Ervaring hout pallets als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 14:49

Hoi hoi

Binnenkort krijg ik de paarden aan huis en zat ik eens na te denken over de bodembedekking die ik graag zou willen gebruiken. Wat is fijn, wat is prijstechnisch interessant en wat is schoner etc.

Nou zag ik dus dat hout pallets(korrels) er ook voor paarden zijn. Als ik het zo lees klinkt het oke, maar ik kan er ook nog vrij weinig over vinden.

Zijn er hier mensen op bokt die ervaring mee hebben? En wat vind/vond je er van?

DubbelFun

Re: Ervaring hout pallets als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 17:58

Er loopt een heel topic ergens over korrels (stro en hout).

Ik heb ze een tijdje gehad, maar het beviel niet.
De kosten waren veel hoger als de reclame er over altijd zei.
Het hoopte zich op onder de hoeven (net als die sneeuwklompen)
Als het droog weer is dan zijn de korrels erg stoffig
Een vers bed van korrels lagen ze hier niet graag op en als je dat natmaakte zodat het tot meel uit elkaar valt dan is het veel eerder nat en dus stoffig bij warm weer.

Ik ben iig weer over gestapt op houtkrullen en dat bevalt van alle soorten bedding nog het beste én wordt als enige niet gegeten !

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:10

Wij hebben ze al jaren op houtpellets gehad. Nu ivm dure prijzen houtpellets op stropellets, maar deze vangen niet zoveel vocht op.

Wij starten met een aantal zakken (8-10) in een lege stal. Hier gieten we iets water overheen (2 gieters) zodat ze iets uit elkaar vallen, maar niet compleet. Ze vertrappen ze vanzelf wel en ze vallen uit elkaar als er urine op komt.

Dagelijks halen wij de stal door een zeefmachine. Natte plekken en mest gaat eruit, schone blijft liggen. 1 keer per week 2 zakken erbij en bij hele vieze door de week nog 1 zak.

Vriendinnetje van mij heeft geen zeefmachine omdat ze maar 2 stalletjes heeft en doet alles met de hand uitschudden en werkt ook prima.

Hier juist absoluut geen stof, hoeven zijn beter en er ligt een lekkere dikke laag in, waardoor ze niet op de beton liggen.
Paarden doen het er prima op en eten dit niet. Heb een pensionstal gehad, en geen enkel paard wilde dit eten. Ze proberen het een keer, maar laten het al vrij snel weer vallen.
Strokorrels willen ze hier wel eten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:14

Als je de zoekterm “strokorrels” gebruikt krijg je honderden reacties te lezen op bokt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:15

Ik denk dat houtpellets nu wel erg duur zal zijn als stal bedekking. Zelfs voor de kachel is het al nauwelijks te betalen :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:16

@Danmaarzo: wat betaal je tegenwoordig voor een zak houtpellets voor in de stal ??

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:19

DubbelFun schreef:
@Danmaarzo: wat betaal je tegenwoordig voor een zak houtpellets voor in de stal ??

Geen idee.. Wij zijn nu ook overgestapt op de stropellets omdat het uit de klauwen liep qua prijs.
Hopelijk zakt het van de zomer weer, kunnen we dan weer een berg inslaan (hebben ook 3 pelletkachels staan :') ) Ben toch meer fan van de houtpellets dan van de stropellets.

Zit veel verschil in de kwaliteit van de houtpellets. Voor de stallen hebben wij eigenlijk altijd wel B kwaliteit gehad. Maar daar leeft je kachel niet lang mee. Dus dat is wel iets waar je rekening mee kan houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 18:58

Ik heb hier jaren de houtkorrels van Hayster gehad, die bevielen super goed, veel beter de de strokorrel die we daarvoor hadden. Strokorrel werd steeds tot een harde koek aangestampt terwijl de houtkorrel een veel zachter bed bleef.

Deze houtkorrel was absoluut niet stoffig.

Helaas maken ze het niet meer.... nu dus maar bij de lokale ruitershop gekeken wat ze hadden en voor houtkrullen gekozen. Is wel even wennen, ik mis de houtkorrel....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 19:03

DubbelFun schreef:

Heb prijzen voorbij zien komen van 16.- per zak en dan is dat omgerekend van een volle pallet af met 66 zakken

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:19

meggiemeg schreef:
DubbelFun schreef:

Heb prijzen voorbij zien komen van 16.- per zak en dan is dat omgerekend van een volle pallet af met 66 zakken

En hoeveel kilo zit er in die zak.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:26

Zowel ervaring met houtpellets als stropellets, de houtpellets werken zo goed als hetzelfde als stropellets, wel is het zo dat er in houtpellets echt wel verschil zit in wat voor hout er in de korrels zit, maar op dit moment zijn houtkorrels echt onbetaalbaar en gaan de strokorrels langzaam naar weer "betaalbaar" , hier werken we nu weer met strokorrels, naar grote tevredenheid...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:43

pillow schreef:
meggiemeg schreef:

En hoeveel kilo zit er in die zak.

dacht 14 kg uit mijn hoofd, heb ook zakken gezien met 13 kg er in

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:14

Ik heb pellets voor de kachel en betaal 13 euro voor 15 kg. Ik zou er niet aan denken om dat in de stal te gooien. Dat is toch veel te duur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:30

Maar laten we even uitgaan van €10 per zak. Als ik dan lees dat er 2 zakken wekelijk bijgaan en soms zelfs 3!! dan ben je op de eerste 8 a 10 zakken (€80 - 100!!) dus wekelijk 20 á 30 euro per stal kwijt :oo

Ik gooi er -als ze dagelijks 'nachts op stal komen- 1x per week een baal houtkrul in van € 8.50 en dan hebben ze een flink dik bed.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:38

Beste is ook een pallet te kopen en geen losse zakken, maar dan nog zijn de houtkorrels nu voor een pallet (960 kilo) tussen de 500 en 700 euro, terwijl de strokorrels tussen de 300 en 400 per pallet (960 kilo) kosten, met hetzelfde resultaat.
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 23-02-23 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:48

Pallet= een van planken gemaakte "drager" voor zware gewichten.
Pellet= zijn kleine korrels gemaakt van allerlei materialen o.a. dus, hout, stro.

De benamingen beginnen door elkaar heen te lopen en dat is niet echt handig voor de duidelijkheid.

On Topic; wij hebben nooit houtpellets/ korrels gebruikt maar wel stro korrels. Die werken erg goed, nemen veel vocht op. Hout pellets voor in een stal ken ik niet maar ik heb zo'n vermoeden dat die een stuk goedkoper zijn.
Overigens zijn we nu weer overgestapt op gehakseld stro; effect is hetzelfde als strokorrels maar deze hoef je dus niet nat te maken om uit elkaar te laten vallen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 23-02-23 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:52

Sinds de opkomst van pelletkachels en de hoge energieprijzen is dát verleden tijd :)
Toen ik nog pellets gebruikte lag de prijs van stro en hout ongeveer gelijk. Wél had je veel prijsverschil in merknamen en zouden nonmerken van veel mindere kwaliteit zijn (volgens de merknaamverkopers ...).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:11

DubbelFun schreef:
Sinds de opkomst van pelletkachels en de hoge energieprijzen is dát verleden tijd :)
Toen ik nog pellets gebruikte lag de prijs van stro en hout ongeveer gelijk. Wél had je veel prijsverschil in merknamen en zouden nonmerken van veel mindere kwaliteit zijn (volgens de merknaamverkopers ...).
Dat zeggen ze allemaal toch, weet zelfs 1 die ze beide heeft in het assortiment om te maken en verkopen, gaat alleen een andere verpakking om heen, heb beide geprobeerd en de merkloze goedkopere variant is inderdaad hetzelfde als de mooie kleurige merkverpakking.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 11:14

@Elcid, je hebt gelijk, heb het even aangepast...

Houtkorrels kochten we hier tot vorig jaar bij de bouwmarkt, voor 4 euro voor 15 kilo de zak, was wel makkelijk, want dan hoefde je niet meteen een hele pallet te kopen, maar die zakken zijn inmiddels over de 10 euro per zak, die houtkorrels waren echt heel goed, waren gemaakt van naaldbomenhout, we hebben nog eens een pallet houtkorrels laten brengen door een bedrijf in de buurt , die waren van houtresten gemaakt die waren zoveel slechter als die van naaldbomenhout..

Afijn, houtkorrels zijn onbetaalbaar, dus weer gegaan voor een pallet strokorrels voor 360 euro, die gingen een week later naar de 475 euro, nu zijn ze weer 390.. de prijs daalt dus wel weer heel langzaam..

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:31

Houtkorrels zijn onbetaalbaar momenteel ja.
Ik had ze van plospan vorig jaar voor €5,60 per zak. Die kost nu €15,40 :wow:

Alternatief worden daarom stro korrels.
Mocht je in de buurt wonen, deze zijn goed betaalbaar..
http://www.strokorrels.be/bodembedekking.html

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 12:39

kimmie261 schreef:
@Elcid, je hebt gelijk, heb het even aangepast...
:D

Wij hebben de strokorrels van Equibedding gehad, goed spul wat een mooi strobed gaf en veel vocht opnam.