Wat kost ongeveer het hooi per paard bij 24/7 hooi in winter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Wat kost ongeveer het hooi per paard bij 24/7 hooi in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:46

Wat zijn jullie goedkoop uit, jeetje. Ik betaal voor een rond pak voordroog van max 400 kilo €70,- en voor onverpakt hooi 500 kilo €100,- %) . Is al 110 en zelfs 120 geweest. Zuid-Limburg.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:09

_suus19_ schreef:
mala26 schreef:
Waar halen jullie je hooi?
Ik betaal €145 per baal a 560 kilo. Er eten nu 2 paarden van en doe gemiddeld met 1 baal 1 1/2 maand. Of zitten jullie in de goeie provincie


Wauw dat is wel erg veel. Waar haal je dat? Is het speciaal hooi?

Ik vond mijn €80 al aan de prijs. Ik haal het bij de boer van wie ik ook de plek huur. Haal het zelf op met een aanhanger, dat scheelt misschien wel iets in de kosten.

Pmarena: dat is weinig jemig! Dat zijn dan overpakte balen?


Ja dat is zo'n grote langwerpige baal, past net op onze aanhanger van 2,5 meter lang.
Ze staan samen op zo'n 7500m2, in de winter redden we het met 2 balen en ze krijgen echt onbeperkt.
Omdat Rena tegen de 30 is krijgt ze tegenwoordig zelfs helemaal zonder hooinet, gewoon los in de hooibak dus die kan de hele dag door pakken. Maar ze krijgen daarnaast dus nog wel wat grasjes binnen. Stelt in de winter natuurlijk niet veel voor, maar toch.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:18

Ik wou ook al reageren, het ligt ook aan je regio. Daarbij dus ook wat voor 'eters' je hebt, blijven ze doorgaan of stoppen ze wanneer ze vol zitten.

Wij hebben op het laatst droog hooi gehad, grote vierkante baal van +- 300 kilo en waren 55€ incl leveren. Onze twee IJslanders deden ongeveer 21 dagen met een baal, dus zeg 35/40€ per paard.

mala26

Berichten: 5002
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:34

_suus19_ schreef:
mala26 schreef:
Waar halen jullie je hooi?
Ik betaal €145 per baal a 560 kilo. Er eten nu 2 paarden van en doe gemiddeld met 1 baal 1 1/2 maand. Of zitten jullie in de goeie provincie


Wauw dat is wel erg veel. Waar haal je dat? Is het speciaal hooi?

Ik vond mijn €80 al aan de prijs. Ik haal het bij de boer van wie ik ook de plek huur. Haal het zelf op met een aanhanger, dat scheelt misschien wel iets in de kosten.

Pmarena: dat is weinig jemig! Dat zijn dan overpakte balen?


Is onverpakt kruidenhooi. Komt uit Frankrijk. Hij levert het gelukkig en de prijs zit daar bij in. Zit zelf in midden Nederland.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:50

pmarena schreef:
_suus19_ schreef:
Pmarena: dat is weinig jemig! Dat zijn dan overpakte balen?


Ja dat is zo'n grote langwerpige baal, past net op onze aanhanger van 2,5 meter lang.
Ze staan samen op zo'n 7500m2, in de winter redden we het met 2 balen en ze krijgen echt onbeperkt.
Omdat Rena tegen de 30 is krijgt ze tegenwoordig zelfs helemaal zonder hooinet, gewoon los in de hooibak dus die kan de hele dag door pakken. Maar ze krijgen daarnaast dus nog wel wat grasjes binnen. Stelt in de winter natuurlijk niet veel voor, maar toch.


Ik heb dezelfde balen idd. Zijn best groot, maar dan nog. Het gras zal toch wel meehelpen.
Bij ons kunnen ze ook altijd takken knagen en krijgen allemaal nog krachtvoer ernaast, maar grazen vult het buikje toch wat meer.

En oudjes eten vaak ook niet zo veel.
Bij mijn ouders hebben we een c-pony oudje en een mini die standaard op dieet is. Ik geloof dat zij het met 1-2 kleine baaltjes in de week redden.

Mala26: dan betaal je natuurlijk ook een vermogen aan transport kosten. Mijn balen komen van land binnen een straal van 10km af, geen partijen ertussen.

Ik zit in de randstad maar wij hebben veel weiland hier waar van gehooid wordt. Ik heb eigenlijk geen idee wat dure regio’s voor hooi zijn?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:53

Ik betaal voor 3 paarden en een D pony €235,00 per maand aan hooi. Krijgen iedere 6 dagen een ronde baal in de ruif.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:21

_suus19_ schreef:
pmarena schreef:


Ja dat is zo'n grote langwerpige baal, past net op onze aanhanger van 2,5 meter lang.
Ze staan samen op zo'n 7500m2, in de winter redden we het met 2 balen en ze krijgen echt onbeperkt.
Omdat Rena tegen de 30 is krijgt ze tegenwoordig zelfs helemaal zonder hooinet, gewoon los in de hooibak dus die kan de hele dag door pakken. Maar ze krijgen daarnaast dus nog wel wat grasjes binnen. Stelt in de winter natuurlijk niet veel voor, maar toch.


Ik heb dezelfde balen idd. Zijn best groot, maar dan nog. Het gras zal toch wel meehelpen.
Bij ons kunnen ze ook altijd takken knagen en krijgen allemaal nog krachtvoer ernaast, maar grazen vult het buikje toch wat meer.

En oudjes eten vaak ook niet zo veel.
Bij mijn ouders hebben we een c-pony oudje en een mini die standaard op dieet is. Ik geloof dat zij het met 1-2 kleine baaltjes in de week redden.

Mala26: dan betaal je natuurlijk ook een vermogen aan transport kosten. Mijn balen komen van land binnen een straal van 10km af, geen partijen ertussen.

Ik zit in de randstad maar wij hebben veel weiland hier waar van gehooid wordt. Ik heb eigenlijk geen idee wat dure regio’s voor hooi zijn?


Nou ik vraag me bij Reentje soms wel eens af waar ze nou eigenlijk van leeft... :=
Elke dag hebben we een soort gevecht, ik gooi 1 of 2x per dag de hooibak vol en zij gooit het meeste er weer uit, super irritant := Veel gras staat er niet op het stukje waar ze nu lopen (bij stal vanwege de winter) en ze gaat ook zeker niet elke dag op een groener stuk wei omdat ik het onzinnig vind om dat te laten vertrappelen als het nat is.

Ze krijgt wel een voerbak met de Senior Lucerne, brokjes, soms de Subli slobber, en dan afwisselend wel dingen als peen / appel / mais enzo. Dat zal ook wel vullen. De mini eet ook amper hooi. Ze zijn niet te mager en lopen lekker rond te banjeren dus het zal wel goed zijn :=

Als het koud is dan zie je wel dat er goed hooi gegeten wordt :j

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wat kost ongeveer het hooi per paard bij 24/7 hooi in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:26

Ik heb net even zitten rekenen en ben voor mijn paard ook makkelijk 100 euro kwijt aan voordroog per maand (28,50 per baal, doen ze met zijn tweeën 4 à 5 dagen mee maar mijn paard eet verhoudingsgewijs veel meer dus betaal 2/3 daarvan).

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:29

Ik ben blijkbaar ook duur uit als ik dit lees. Ik ben ongeveer €100 per maand kwijt voor mijn paard. Eet uit slowfeeder en dubbele hooinetten.
Ik koop mijn hooi bij vaste leverancier in Heston formaat en is onverpakt (100kg).

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Wat kost ongeveer het hooi per paard bij 24/7 hooi in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:20

Hier doe ik met een baal van 600kg ongeveer een 50 dagen mee. Heb een D pony en mini, dus qua kilo's een normaal paard denk ik zo. Baal kost €125. Nu in januari hebben ze mij ongeveer €80 aan hooi gegeten. Staan wel een half uurtje a uurtje op het gras, maar lijkt me niet heel veel uit te maken. Hooi wordt overigens in netten van 2x2cm gevoerd anders vreten ze me los 10kg meer

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:46

Mijn (inmiddels bijna) jaarling eet ongeveer twee 30kg balen per week weg. Ik prop twee keer per week 5 plakken in een slowfeeder hooinet, en daarnaast prop ik 3-5 plakken in een ton.

Mij kost dit ongeveer 50 euro per maand, maar wat dit jou zou kosten hangt af van de lokale prijs. Ik zou sowieso in een slow feeder (of equivalent) voeren, dan verspil je veel minder.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 01:00

Hier doe ik ongeveer 10 dagen met een grote vierkante folie baal.
Voor twee paarden.
Ik betaalde 45€ per baal geloof ik. Dus drie per maand is €135 /2 €67,50 aan hooi per paard.

Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 01:18

Wij doen toch iets fout, := onverpakte kleine baaltjes hooi. Onbeperkt voor haflinger, tinker en shetlander. 2 baaltjes per dag van 5,50 dus 11,-. per dag. 11x30=330 We komen van 7,50 per baal hooi dus al een hele verbetering. Breda hier, duurdere omgeving denk ik.
Volgende winter gaan we over op verpakte midibalen, hoewel ik liever geen voordroog heb, maargoed dit is ook wat. rond de 100,- per maand aan hooi, kom maar door hoor _/-\o_ Mocht iemand een adres weten in de buurt van Breda. :')

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat kost ongeveer het hooi per paard bij 24/7 hooi in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 02:09

Eigenlijk wil ik niet weten wat het kost........

Maar we hebben 2 quarters, 1 quarter bijna jaarling een mini merrie en mini bijna jaarling.

We wonen in ZO Groningen en het hooi is hier tussen de 3,50 en 5,50 maar 2 jr terug ook wel 7 euro per baal betaald. Halen dus altijd onverpakt hooi.

WE hebben op 3 plekken in netten tussen de palen en 7 plekken het hooi los in de bakken. Vul niet altijd alles om af te wisselen of afhankelijk van het weer wel of niet.
Ze staan nu vanwege de wolven in de buurt 7/8 uurtjes op stal 's nachts en daar ook onbeperkt hooi.

Ik gebruik om alles vol te houden gemiddeld 2 balen hooi per dag, maar het wisselt enorm. Balen wisselen soms iets in gewicht en kwaliteit.
We gooien wel ontzettend veel weg, want ze trekken het hooi uit de bakken en netten en wat op de grond ligt gooi ik meestal wel weg.

Met onbeperkt hooi aanbieden nooit problemen. Voer ook nog flink bij met oa wiesencobs. Ze staan ook nooit non stop te eten.

Zomers met gras erbij, bieden we ook onbeperkt hooi daarnaast.

En verder takken, blad etc. Komt steeds meer groen bij wat ze mogen eten.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Wat kost ongeveer het hooi per paard bij 24/7 hooi in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 07:41

Hier in Zweden ook rond de 45euro per baal hooi en helaas wegens schaarste heb ik ook hooikuil gekocht van 100 euro per baal (wel erg zware balen). 1 kleine D pony en een E koudbloedige....Ik geef ze in hooineten en het varieert hoe koud of het is maar ik denk samen tussen de 20-24 kilo per dag dat ze aan hooi wegeten. In de lente/zomer/herfst genoeg land hier dus dan waarschijnlijk veel minder hooi al zal ik ze als er een hoop fructaan in het gras zit wel op hooi zetten.

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 07:58

Hier €5,50 een 20 kg baaltje.
We hebben 2 shetten en een C pony staan en voeren 3/4 baal per dag in slowfeeders.
Ze kunnen ook nog de wei op ook al staat er niet veel gras meer ze kunnen wel nog zat knabbelen.

Ik heb de grootste ruzie gekregen helaas met mijn stalgenoot omdat zij vond dat ik gierig was met hooi.
Paarden moesten onbeperkt hooi van haar dus 1x per dag gaan en dan 20 kg erin stoppen en ook dat was nog voor de 24 uur al lang en breed op.
Ik stelde voor 2x per dag een portie te voeren omdat ze dik zat zijn maar ze bleef het doen.
En toen werd haar shet met cushing voor de zoveelste keer hoefbevangen,niet handig dus.

Ik heb in de jaren geleerd dat de pony’s die wij hebben/hebben gehad (koudbloeden) gewoon niet onbeperkt gevoerd kunnen worden dus zou dat niet snel adviseren.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:24

Ik geef rond de 10 kg per pony per dag (grote d-pony’s) en midibaaltjes verpakt hooi en ben ongeveer 80 a 90 euro per maand kwijt denk ik.
Eerst gaven we grote balen en die zijn verhoudingsgewijs goedkoper. Maar onze hooileverancier had die dit najaar niet meer.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:08

Ik voer grote balen in plastic. 5-6 balen per maand voor 6 paarden. Balen komen deels van eigen land, deels rechtstreeks van de loonwerker. Eigen oogst kost me 25 euro per pak, inkoop van loonwerker was afgelopen zomer 55 euro.
Foeragehandel rekent 60-65 euro voor zo'n zelfde pak. Als je geen eigen oogst hebt en niet rechtstreeks kunt inkopen is dat dus een realistischere prijs, mits ie voldoende voersnelheid hebt (plasticpakken voer je bij voorkeur in een week tot 10 dagen op)

Voor 1-2 paard in eigen beheer zijn grote balen geen optie, dus dan moet je naar kleine pakjes. Die kosten momenteel in regio midden 6,50 euro.
Een normaal formaat paard eet 12-15 kilo per dag, dat komt ongeveer op 20 pakjes per maand uit, en dat is 130 euro bij een prijs van 6,50 per pakje.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Wat kost ongeveer het hooi per paard bij 24/7 hooi in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:12

Onverpakt hooi, onbeperkt en er wordt bijna niet gemorst, we zijn rond de 125 per paard kwijt per maand.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:26

Wij betalen 70 euro voor een ronde baal voordroog. Dat komt bij ons verbruik ongeveer op een baal per paard per maand, maar dan ga ik wel uit van 3 of 4 paarden, waarvan 2 jonkies. Die eten nog niet zoveel als een groot/volwassen paard.

Een paar jaar geleden voerden we onverpakte, kleine baaltjes hooi. Daar kan ik nu al een tijd niet meer aan komen. Ik kwam dan wel op 115 euro per paard. Meer als de baaltjes wat kleiner waren of niet heel strak waren geperst. Met de gestegen kosten zou dat inmiddels nog wel behoorlijk meer zijn.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 21-02-23 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:41

Hier midi balen, geanalyseerd laag in suiker.
Kom nu op 75 euro per paard ongeveer.
17 a 19 kg op een dag eten ze samen, twee haflingers.
Onbeperkt in slowfeeder met Maas van 2x2.

Betaal 29 euro per midi baal, thuisbezorgd.
Laatst bijgewerkt door horsii op 21-02-23 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:49

Ik ben 87 euro per paard kwijt. Heb 4 Tinkers en 4 hooibakken zonder net en een aantal hooinetten die ik 1 keer per dag/om de dag vul. Ik voer kleine onverpakte pakjes hooi, met de voor ons juiste gehaltes, a 23kg per stuk gemiddeld. Die worden voor 4,50 per stuk thuis geleverd. Ze eten 2,5 pakje per 24 uur (gemiddeld; met weer als dit minder, met een sneeuwstorm meer), wat neer komt op ongeveer 14 kilo per paard per etmaal.

Wel voer ik ook brok bij, dat doen/durven de meeste koudbloed eigenaren niet (uiteraard wel brok passend bij het type paard!). Daardoor daalt het aantal kilo’s hooi wat ze eten. Ook scheelt het als ik ze met slecht of erg koud weer een deken geef.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:04

Prince schreef:
Ik geef rond de 10 kg per pony per dag (grote d-pony’s) en midibaaltjes verpakt hooi en ben ongeveer 80 a 90 euro per maand kwijt denk ik.
Eerst gaven we grote balen en die zijn verhoudingsgewijs goedkoper. Maar onze hooileverancier had die dit najaar niet meer.


Per paard uiteraard ;)

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:37

Heb 1 Mini , 1 kleine D , een kleine E en een paard van ca 165
Zij eten 2,5 tot 3 kleine pakjes hooi per 24 uur
De pakjes wegen zo een 15 tot 18 kg per pak en betaal €4,25 per pakje

Zie wel dat ik dus gemiddeld veel meer kwijt ben aan hooi

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:40

Ik betaal 65 voor een baal. Dit is een grote, onverpakt, hoeveel kilo durf ik niet te zeggen.
Doe hier 5 weken mee voor 1 paard die elke dag hooi in haar hooi net krijgt en dit op 24 uur niet op heeft.