Dat is aardig gelukt, rondom de stal is alles verhard, zowel met beton, puin als rubber matten.
Voor de stal is een soort kaal gelopen weiland, nu in gebruik als paddock. Ook dat blijft mooi droog.
Maar al vanaf het begin hebben we 1 groot probleem: de rijbak. Ik heb dit maar uitgesteld en uitgesteld omdat het toch een huurstuk blijft en het een vermogen gaat kosten om dit goed op te knappen.
Tot nu, nu ben ik het echt zat. Nu al het andere eigenlijk perfect is, blijft de wens om in de winter te kunnen blijven rijden over. Op het moment is dit van van oktober tot maart niet te doen, ik wil dit oplossen.
Bak is klein (18x25 ongeveer = 450m2).
Mijn budget is zo’n €7.500,- (maximaal, liefst minder).
Bak ligt op veengrond, het is nat, echt nat en er zijn plekken waar je er echt goed in zakt. Gedurende de winter wordt dit steeds erger.
Opties waar ik aan gedacht heb (sowieso wacht ik tot de zomer tot de hele bak er vlak en stevig bij ligt):
- Drainage plaatsen, worteldoek, en drainagezand. Er is een loonwerker geweest, hij gaf aan dat dit +- €4000 ging kosten en hij niet kon beloven dat dit een oplossing was, omdat de ondergrond niet voldoende water doorlaat. De drainage zou alleen plaatselijk helpen.
Hij gaf aan dat hij eigenlijk alles af wilde graven en laag voor laag opnieuw opbouwen. Dat valt af, dat kan/wil ik niet betalen (€15.000>).
- Paddockroosters plaatsen met daaronder worteldoek en erop 15cm drainagezand.
Dan denk ik aan deze:
https://paddockplaatshop.com/geosystem-f40//
Volgens de leverancier kan je deze op een vlakke ondergrond leggen zonder verder de grond af te moeten graven en opbouwen met goed zand onder de roosters.
Dan zit ik wel echt aan mijn maximale budget, maar het voordeel is dat ze eruit kunnen en meegenomen kunnen worden als ik ooit wegga, het is dus niet helemaal weggooid geld in dat geval.
- Goedkoper slag paddockroosters. Daaronder niet de grond aanpassen zoals eigenlijk wel aangeraden wordt. Scheelt €1200,- wat toch best een hoop geld is. Maar iemand ervaring ermee? Als het niet werkt is het helemaal zonde.
https://paddockplaatshop.com/geosystem-g4/
- Tapijt leggen met daaroverheen een dunner laagje zand.
Tapijt is per m2 wat goedkoper dan paddocktegels en je kan ook af met minder zand eroverheen. Maar zal dit genoeg water doorlaten?
Ik ga komende week met de verhuurder in gesprek om te vragen wat er mag en of zij eventueel iets willen meehelpen. Maar voor die tijd wil ik graag alvast een beetje een beeld en ideeën hebben, zodat er in ieder geval iets is om voor te stellen.
Ik hoor graag jullie ervaringen met bovengenoemde ideeën en en of jullie eventueel nog andere ideeën hebben.
Bedankt alvast!

Zomers: