meedenken paddock paradise / track

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xdesix

meedenken paddock paradise / track

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-23 22:32

Hoi!
Wie wil met mij meedenken voor de inrichting van mijn wei naar een paddock paradise?

Zo is het nu:
Afbeelding
Ik heb een nachtweide naast het huis afgezet, met "wolf werende" omheining. De paarden hebben een paddock, waar een schuilstal komt en de waterbakken staan. Deze weide is ongeveer 7.500 m2.

Ik wil in ieder geval een track maken, om vanaf de track strookbegrazing te kunnen toepassen. Om de strookbegrazing goed te kunnen uitzetten leek het mij het makkelijkste om een track te maken over de twee heuvels/bergen. De track zou dan vanaf de paddock, buiten langs de nachtweide en over de heuvels/bergen lopen, dit is ongeveer een track van 200 meter. De heuvels zijn ruim 2 meter hoog met brede schuine kanten, waar de paarden goed over op en af kunnen lopen.

In de toekomst zou ik nog graag een ovaalbaan willen in de weide:
Afbeelding

Aan de voorkant van het huis heb ik nog een weide van ongeveer 3.000 m2 (niet op de kaart ;) ). Dit is gewoon een rechthoekige vlakke weide en dat blijft gewoon zo. Vanaf de paddock komt er ook een pad naar beneden voor de paarden om bij deze weide te komen, echter is deze niet vrij toegankelijk ivm de oprit.

Hoeveel IJslanders zouden volgens jullie kunnen op een weide van 10.500 m2? Ik heb nu trouwens 3 volwassen IJslanders met 2 veulens. Het mooiste zou zijn als ik ze ongeveer 6 tot 8 maanden per jaar voornamelijk gras zou kunnen voeren met snachts hooinetten in de nachtweide. Voor heoveel IJslanders zou dit dan geschikt zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken *\o/*

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:41

Equisync

Re: meedenken paddock paradise / track

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:30

Wat een mooi stuk!
Ik kan je niet echt helpen qua indeling omdat ik daar zelf ook nog niet echt creatief genoeg voor ben, maar een vriendin van mij heeft ongeveer 1 hectare tot haar beschikking en heeft 4 volwassen merries en 1 merrieveulen van afgelopen jaar lopen. Ze is afgelopen jaar toegekomen met zeker 4 a 5 maanden geen hooi hoeven te voeren in de zomer. Dus denk qua formaat een vergelijkbaar stuk, alleen is het bij haar gewoon verdeeld in losse stukken zonder track.

Dus ik denk dat je qua gras zeker uit moet komen met die 5 van jou, zeker als je ook gewoon hooi wilt blijven voeren snachts.

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 16:40

Dank je!
Ben zelf ook niet zo creatief, maar zie op bokt mooie plattegronden en foto's voorbij komen, dus hoop op tips.
Mooi dat het qua gras waarschijnlijk wel gaat lukken met de 5 van mij!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:02

Mooi stuk hoor.

Maar het is me niet helemaal duidelijk waar je alles nu hebt. Je omschrijft meer dan je er hebt in getekend zeg maar. Of nou ja, misschien is het voor jou wel duidelijk, maar niet voor mij omdat ik je land niet ken :D
Ik zal mijn vragen hier ook even neerzetten uit het andere topic: wat wil je precies? Track, kleine of grote weitjes, track wel of niet over de bergen (of heuvels? Hoe hoog zijn ze?). Hoeveel en wat voor voerplaatsen? Hoe is het drinkwater? Wil je beplanting?
En het allerbelangrijkste: op wat voor grondsoort zit je, wat doet de bodem met nattigheid en droogte, heb je goede of juist slechte plekken?
Wat zijn de paarse en gele gedeeltes? Waar heb je beplanting (als in bomen/struiken) of waar zou je dat juist willen?

xdesix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 21:24

Dank voor het meedenken Daihyo.

De paddock, heuvels, bosjes en nachtweide zijn er al. Paars zijn de bosjes en geel is de nachtweide, die is afgezet. De heuvels zijn ongeveer 2,5 meter hoog en bovenop tussen de 3 en 5 meter breed.

Ik zit trouwens op zandgrond en het is behoorlijk droog, in de zomer ook erg droog. Alleen de voerplekken worden modder, daarom voer ik alleen op de heuvels nu, daar blijft het droog.

Goede punten om over na te denken, zo kom ik al een heel eind :)!
- grote of kleine weitjes maakt mij niet uit, ik wil graag strookbegrazing toepassen;
- track mag ook over de heuvels, de kanten zijn makkelijk op en af te lopen;
- qua voorplaatsen wil ik graag slowfeeders neer gaan zetten, van die grote palletkisten wil ik zoeken en ik heb hooinetten aan bomen en bij de stal;
- Drinkwater is alleen bij de stal en misschien het makkelijkste om zo te houden ivm met bijvullen? en ze moeten zo steeds terug lopen;
- Er zijn al redelijk wat bomen. De bosjes zijn populieren, één grote kastanje, een stuk of 6 grote eiken, een hazelaar en een walnoot. Langs de hele westzijde groeit vogelkers, giftig?;
- langs de nachtweide en paddock wil ik een eetbare haag en ik dacht naaldbomen, zodat het in de winter nog groen is;

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 21:31

Ik zou starten met een track rondom, met alleen de hoekpalen vaste palen en de rest prikpalen. Je zou de track door de bosjes kunnen doen, vinden veel paarden erg leuk, maar maak dan ook een pad buitenom, zodat ze kunnen kiezen. Van daaruit kun je andere paden maken over de heuvels of er juist ook omheen.
Ik ga ff kijken of ik wat kan tekenen.

Edit: even heel simpel getekend. De paden midden door kun je natuurlijk aanpassen. Die langs de ovaalbaan kun je ook weg laten en daar een iets groter weitje houden.
Links heb ik een lange weide, makkelijk met strookbegrazing. Maar je zou ook het pad buitenom kunnen maken. Over de heuvels kun je variëren, door het bosje ook. Ook even afhankelijk van hoeveel track en wei je wilt. Ik kan de maten niet helemaal inschatten, dus ook daar kun je van alles op aanpassen.